ماجرای اختلال سراسری فیس بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام چه بود؟/ مالک فیس بوک ۷ میلیارد دلار ضرر کرد

کاربران شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ روز دوشنبه در سراسر جهان در دسترسی به آنها دچار اشکال شدند. ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ اسناد محرمانه آمریکا نوشت: در یک روز درخشان، فیس بوک و اینستاگرام به صورت اسرارآمیزی به حالت آفلاین در آمدند و جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شده است.
چهارشنبه، 14 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ماجرای اختلال سراسری فیس بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام چه بود؟/ مالک فیس بوک ۷ میلیارد دلار ضرر کرد
به گزارش راسخون؛ روز دوشنبه ۴ اکتبر (۱۶ مهر) در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیسبوک و مسنجر فیسبوک قطع شد.

این اختلال نادر که همزمان در کشورهای مختلف جهان روی داده است، یکی از طولانی‌ترین وقفه‌های همزمان در خدمات‌دهی این شبکه‌ها طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

 قطعی اینستاگرام، فیس بوک و واتس اپ ساعتی بیش از ۱۶۰ میلیون دلار به اقتصاد جهان ضربه می‌زند.

مسئولان فیس بوک در مصاحبه با خبرنگار نیویورک تایمز اعلام کردند، این اختلال حمله سایبری نبوده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: کارشناسان امنیتی می‌گویند قطعی فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ بر اثر یک خطای پیکربندی روی داده که موجب عدم دسترسی به سرور‌های فیس بوک شده است. این می‌تواند ناشی از اشتباه داخلی باشد، اما احتمال خرابکاری توسط یک فرد داخل این شرکت نیز ممکن است.

فیس‌بوک "تغییر پیکربندی اشتباه" را عامل قطعی شش ساعته ای اعلام کرد که روز دوشنبه دسترسی ۳.۵ میلیارد کاربر به شبکه های اجتماعی و سرویس‌های پیام رسان این شرکت شامل واتساپ، اینستاگرام و مسنجر را قطع کرد.

فیس‌بوک در پست وبلاگی که در ساعات پایانی روز دوشنبه منتشر کرد، به فردی که این تغییر پیکربندی را انجام داده و این که آیا این تغییر از قبل برنامه ریزی شده بود، اشاره ای نکرد.

چندین کارمند فیس‌بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستمهای فیس‌بوک بوده است. این کارمندان گفتند: نقص کارکرد ابزارهای ارتباطی داخلی و سایر منابعی که به همان شبکه متکی هستند تا عمل کنند، این خطا را پیچیده کرد. کارشناسان امنیتی می گویند یک اشتباه ناخواسته یا خرابکاری داخلی هر دو محتمل هستند.

با این حال فیس‌بوک در وبلاگ خود اعلام کرد: می خواهیم روشن کنیم که علت اصلی این قطعی یک تغییر پیکربندی اشتباه بوده است.

قطعی فیس‌بوک بزرگترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دتکتور بوده است.

این قطعی دومین ضربه بزرگ به فیس‌بوک در روزهای اخیر پس از افشاگری سوت زنها در روز یکشنبه بود که این شرکت را متهم کردند مکررا کسب سود را به مهار انتشار اطلاعات نادرست و نفرت پراکنی اولویت داده است.

با سرازیر شدن کاربران به اپلیکیشنهایی مانند توییتر و تیک تاک، ارزش سهام فیس‌بوک در جریان فروش گسترده سهام فناوری در روز دوشنبه، ۴.۹ درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش روزانه از نوامبر گذشته بود. پس از این که فعالیت سرویس‌های فیس‌بوک ازسرگرفته شد، سهام این شرکت در ساعات پس از معاملات رسمی نیم درصد افزایش یافت.

مایک شروپفر، مدیر فناوری فیس‌بوک در توییتی نوشت: خطاب به همه کسب و کارهای کوچک، خانواده و افرادی که به سرویس‌های ما وابسته هستند، متاسفم. وی افزود: ممکن است گاهی زمان ببرد تا به ۱۰۰ درصد برسیم.

جوناتان زیترین، مدیر مرکز اینترنت و جامعه برکمن کلین سنتر هاروارد در توییتی نوشت: فیس‌بوک کلیدهایش را در ماشین خود قفل کرد.

توییتر روز دوشنبه با استفاده بالاتر از حد معمولی روبرو شد که باعث شد بعضی از کاربران برای دسترسی به پستها و ارسال پیامهای مستقیم مشکلاتی پیدا کنند.

طبق برآورد شرکت استاندارد مدیا ایندکس، فیس‌بوک که بزرگترین فروشنده تبلیغات آنلاین پس از گوگل است، در طول این قطعی هر ساعت حدود ۴۵۴ هزار دلار درآمد تبلیغاتی آمریکا را از دست داد. با این حال در قطعیهای گذشته شرکتهای اینترنتی شاهد تاثیر بلندمدت اندکی روی رشد درآمدشان بوده اند.

سرویس‌های فیس‌بوک شامل اپلیکیشنهای مصرف کننده مانند اینستاگرام و ابزارهای محیط کاری که به شرکتها می فروشد و برنامه های داخلی، ساعت ۱۲ به وقت منطقه شرقی آمریکا قطع شده و ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت منطقه شرقی دوباره وصل شدند.

فیس‌بوک پس از آغاز قطعی، به کاربران درباره مشکل دسترسی به اپلیکیشنهای اطلاع داد اما به ماهیت این مشکل یا شمار کاربرانی که با قطعی دسترسی روبرو شدند، اشاره ای نکرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، پیام خطا در صفحه وب فیس‌بوک، خطا در سیستم نام دامنه (DNS) را نشان می داد که به آدرسهای وب اجازه می دهد کاربران را به مقصدهایشان هدایت کنند. قطعی مشابه در شرکت ابری آکامی تکنولوژیز در ژوییه باعث از کار افتادن وب سایتهای متعددی شده بود.
 


واکنش‌ها به اختلال سراسری فیس بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام

در پی بروز یک اختلال گسترده، دسترسی میلیون‌ها کاربر به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های واتس‌اپ، اینستاگرام، فیس بوک و مسنجر فیس بوک که همگی متعلق به شرکت فیس بوک هستند، قطع شد.

این اختلال نادر که همزمان در کشورهای مختلف جهان روی داده است، یکی از طولانی‌ترین وقفه‌های همزمان در خدمات‌دهی این شبکه‌ها طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. علت این اختلال هنوز مشخص نیست، هرچند یک سخنگوی فیس بوک گفته است این شرکت در جریان اتفاق پیش‌‌آمده است و متخصصان درصدد هستند مشکل را رفع کنند.

بعد از قطعی واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس بوک مراجعات کاربران به توییتر و تلگرام افزایش یافت. حساب رسمی تلگرام در توییتر در توضیحاتی خطاب به کاربرانی که از کندی این شبکه انتقاد می‌کردند اعلام کرد این مشکل به دلیل افزایش مراجعات کاربران جدید صورت گرفته است.

ساعاتی پس از قطع واتس‌اپ، فیسبوک و ایسنتاگرام، امکان کامنت گذاشتن در کانال‌های تلگرامی با اختلال رو به رو شد.

شبکه ارتباطی وایبر که روزگاری یکی از محبوب‌ترین‌ کانال‌های ارتباطی به شمار می‌رفت هم از کاربران دعوت کرد با پیوستن به این شبکه، به راحتی با دوستان خود در ارتباط باشند.

ادوارد اسنودن، افشاگر بزرگ اسناد محرمانه آمریکا هم یکی دیگر از کسانی بود که نسبت به این اختلال سراسری واکنش نشان داد.  اسنودن با انتشار پستی در صفحه شخصی خود از این قطعی استقبال و آن‌را اتفاقی درخشان خواند.

اسنودن در پست توییتری خود نوشت: «در یک روز درخشان، فیس بوک و اینستاگرام به صورت اسرارآمیزی به حالت آفلاین در آمدند و جهان به مکان سالم‌تری تبدیل شده است.»


ضرر 7 میلیارد دلاری مالک فیس بوک

با ادامه قطعی این شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، اخبار گسترده‌ای در خصوص سقوط ارزش سهام این شرکت‌ها و همچنین ضرر و زیان‌های مارک زاکربرگ، مالک فیس بوک منتشر شد. خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد اختلال‌های پدید آمده در اپلیکیشن‌های متعلق به فیس بوک، منجر به ضرر 7 میلیارد دلاری مارک زاکربرگ مالک این شرکت در عرض تنها چند ساعت شده است.

بر اساس این گزارش ارزش ثروت آقای زاکربرگ به 120 میلیارد و 900 میلیون دلار کاهش یافته است.

طبق اطلاعات سرویس NetBlocks، قطعی یک ساعته فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ تا الان بیش از ١6� میلیون دلار به اقتصاد جهانی ضربه زده است.
 

فیسبوک ادعای هک شدن را رد کرد

 
ماجرای اختلال سراسری فیس بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام چه بود؟/ مالک فیس بوک ۷ میلیارد دلار ضرر کرد

نیویورک تایمز در مورد اختلال در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ به نقل از دو منبع جداگانه در تیم امنیتی فیس بوک نوشته است احتمال این که مشکل در دسترسی به این برنامه‌ها به دلیل حمله سایبری باشد بسیار کم است و احتمالا اختلال ناشی از یک مشکل تکنیکی است نه حمله سایبری.

جان گراهام کامینگ از مدیران فیس‌بوک گفته: مشکل احتمالا از سرورهای فیس‌بوک است که باعث عدم دسترسی به واتس اپ و اینستاگرام شده است.

اندی استون یکی از سخنگویان فیس بوک در توییتر نوشته است: ما خبر داریم که برخی در بخش‌هایی از دنیا در دسترسی به برنامه‌های ما دچار مشکل شده‌اند. در حال تلاش هستیم تا مشکل را به سرعت بر طرف کنیم و بابت اتفاقی که افتاده عذرخواهی می‌کنیم.


منبع:
1. تسنیم/ واکنش‌ها به اختلال سراسری فیس بوک، واتس‌اپ و اینستاگرام/ مالک فیس بوک ۷ میلیارد دلار ضرر کرد
2. صدا و سیما/ قطعی فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ
3. صدا و سیما/ ماجرای قطعی فیسبوک؛ واتس اپ و اینستاگرام
4. همشهری آنلاین/ شب عجیب پیام‌رسان‌ها | دلیل قطعی فیس‌بوک، اینستاگرام واتس‌اپ


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.