تقویت تعلق‌خاطر و هویت‌بخشی از اهداف "روز قم" است

از دو سال گذشته با تصویب شورای اسلامی شهر قم، ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر، در تقویم به عنوان "روز قم" نامگذاری شد. با تصمیم مسئولین، گرامیداشت روز قم برای نخستین سال به صورت استانی و از سال آینده به صورت ملی و بین‌المللی برنامه ریزی و اجرا خواهند شد. این گزارش به بهانه این نامگذاری تهیه شده و شامل تصاویری از شهر مقدس قم است.
پنجشنبه، 6 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تقویت تعلق‌خاطر و هویت‌بخشی از اهداف "روز قم" است
به گزارش راسخون؛ از دو سال گذشته با تصویب شورای اسلامی شهر قم، ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر، در تقویم به عنوان "روز قم" نامگذاری شد. با تصمیم مسئولین، گرامیداشت روز قم برای نخستین سال به صورت استانی و از سال آینده به صورت ملی و بین‌المللی برنامه ریزی و اجرا خواهند شد. این گزارش به بهانه این نامگذاری تهیه شده و شامل تصاویری از شهر مقدس قم است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم گفت: قم شهری است که با تنوع زیاد قومیتی و زبانی همراه است و در این بین نامگذاری روز قم برای تقویت حس‌تعلق و هویت‌بخشی شهری عموم شهروندان به این شهر به عنوان نقطه‌اتکای تمام ساکنین این شهر مورد توجه بوده‌است.

مصطفی مولایی بیان کرد: وجود مضجع شریف و نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) گنجینه بزرگ معنوی و ارزشی شهر مقدس قم می‌باشدو ورود این بانوی بزرگ اسلام به این شهر مبدا اتفاقات بزرگی مانند شکل‌گیری حوزه‌های علمیه، تقویت مرجعیت و در نهایت انقلاب اسلامی شده‌است.

وی اضافه کرد: حضرت کریمه اهل بیت(س) بر تاریخ و تمدن قم بیشترین تاثیر را داشته و برای اینکه بتوان این ظرفیت های معنوی وموجود در قم را بواسطه وجود ایشان به مردم معرفی شود لازم بود تا روزی به نام روز قم به مناسبت ورود حضرت معصومه(س)  به این شهر نامگذاری می‌شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم، افزود: روز قم در اصل مختص به این بانوی کریمه(س) است و مردم این شهر به دلیل ورود ایشان به قم همیشه فخرفروشی کرده و آن را ارج می نهند.

ملایی یادآور شد: به همین منظور با پیشنهاد شورای اسلامی وقت شهر قم روز قم در شورای فرهنگ عمومی استان مورد تصویب قرار گرفت و وارد تقویم مناسبتی استان شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی استان ثبت روز قم در تاریخ و تقویم ملی را آغاز کرده و تلاش می‌شود این روز به زودی وارد مناسبت‌های ملی در سطح عمومی شود.

به گفته وی، به مناسب روز قم برنامه های متنوعی به ویژه توسط حرم مطهر و شهرداری قم در نظر گرفته شده که در طول آبانماه سالجاری به تدریج اجرا خواهد شد.

ملایی با اشاره به آثار نامگذاری روز قم، ابراز داشت: شناسایی معارف و جایگاه حضرت معصومه(س) یکی از مهمترین اهداف از نامگذاری روز قم است.

وی با بیان اینکه محور توسعه قم بر مباحث گردشگری تعریف شده‌است، گفت: ایجاد بسترهای لازم برای توسعه گردشگری مذهبی با برگزاری انوع تورها و معرفی ظرفیت های موجود نیز در قالب برنامه های روز قم دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این برنامه‌ها از سطح آسیب‌های اجتماعی در جامعه می‌کاهد، گفت: ایجاد شادی، نشاط و پویایی شهروندان متناسب با جایگاه شهر مقدس قم نیز از اهداف مهم این نامگذاری است.

ملایی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر قم در تلاش است تا تمام زمینه ها را برای توسعه شهر قم با محوریت حرم مطهر را فراهم کند اما همچنان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی احساس می شود.

مطابق مصوبه سال ۹۷ شورای فرهنگ عمومی قم،  بیست‌وسوم ربیع الاول سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم به عنوان روز قم نامگذاری شده است‌.
 

برنامه های حرم مطهر برای سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم

 
تقویت تعلق‌خاطر و هویت‌بخشی از اهداف

برنامه‌های آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ایام معصومیه( سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر مقدس قم تا رحلت شهادت گونه ایشان) تشریح شد.

هادی محمودنژاد، معاون اجرایی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، در نشست خبری تشریح برنامه‌های آستان مقدس حضرت معصومه (س) در ایام معصومیه که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، عنوان کرد: حضور آن حضرت سبب برکاتی برای قم و ایران در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و... شد به همین علت مانند سال‌های گذشته با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، برنامه کاروان نمادین ورود آن حضرت در روز ورود ایشان یعنی شنبه 23ربیع الاول، ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های انجام شده با هلال احمر و شهرداری قم، حرم حضرت معصومه (س) در روز ورود ایشان گلباران، می‌شود، گفت: ساعت ۷  صبح پنجشنبه در شبستان امام خمینی (ره) مراسم خطبه خوانی با حضور تولیت آستان حضرت معصومه (س) و خادمان برگزار می‌‍شود.

وی با اشاره به اینکه فضای سازی شهری از دیگر برنامه‌های این ایام است، ادامه داد: حرم حضرت معصومه (س) با محوریت معارف دینی گل آرایی و آذین خواهد شد.

محمود نژاد اظهار کرد: رونمایی از طرح‌های هنری فاخر با هزینه پنج میلیارد ریال، شروع بهره برداری از گلخانه هیدروپونیک با مساحت ۴.۸هکتار، رونمایی از آثار تاریخی مرمت شده و... نیز از دیگر برنامه ‎های این ایام است.

وی با بیان اینکه با آیین سیاه پوشی بیت نور و حرم حضرت معصومه (س)، شهر وارد ایام رحلت شهادت گونه حضرت معصومه (س) می‌شود، گفت: آیین تعویض پرچم گنبد با مداحی میر داماد در روز دوشنبه 24 آبان و آیین معنوی شمع گردانی با مداحی نریمانی در صحن صاحب الزمان (عج) از جمله برنامه‌های ایام رحلت حضرت معصومه (س) است.

وی اظهار کرد: حضور سفیران کریمه در اماکن مختلف مانند مساجد، امام زادگان، بوستان‌ها، بیمارستان‌ها، موقوفات آستان مقدس، حضور بین خانواده‌های که از قصاص گذشت کرده و خانواده‌هایی که در شرف رضایت از عدم قصاص هستند از دیگر برنامه‌های این ایام است.
 

«با آمدنت عید به قم می آید» شعار امسال روز قم

 
تقویت تعلق‌خاطر و هویت‌بخشی از اهداف

دویست و یکمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در استان قم و با حضور سلیمانپور معاون استاندار و مدیران کل ادارات و نماینده سایر نهادهای استان قم عصر امروز در سالن همایش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

در این نشست فعالیت‌های قرارگاه ۱۹ دی در شهر مقدس قم بررسی شد و همچنین برنامه های سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم که به عنوان روز قم نامگذاری شده است تبیین شد.

در ابتدای نشست این شورا، داوود محبی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه استان قم در گزارشی از قرارگاه ۱۹ دی گفت: چند کمیته زیر مجموعه این قرارگاه است که قوی‌ترین کمیته، کمیته سلبی است که با همکاری برادران نیروی انتظامی و دفتر تبلیغات اسلامی در مباحث اجتماعی مانند عفاف و حجاب، نظارت بر اصناف و ناهنجاری که در خودروها و بوستان‌ها اتفاق می‌افتد و همچنین در بحث اعتیاد و خانواده فعالیت‌هایی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: قرارگاه ۱۹دی در سطح استان ۸۰ مرکز خانه سبز دارد که در سطح محلات مشاوره می‌دهند و چهار خانه سبز هم وجود دارد که افرادی که نیاز به درمان دارند به آن‌ها ارجاع داده می‌شوند و در بحث مبارزه با بدحجابی هم اتوبوسی را برای گفت‌وگو و ارائه مشاوره با افراد بدحجاب تدارک دیده ایم که در سطح شهر فعالیت دارد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که مشاوران خانه‌های سبز توسط دفتر تبلیغات تأمین می شود، گفت: محور اصلی برنامه های فرهنگی قرارگاه ۱۹ دی باید هسته مرکزی شهر باشد در حالی که تا کنون بخش زیادی از اقدامات این قرارگاه در حواشی شهر است بنابراین فعالیت ها محسوس نیست.

سپس حجت‌الاسلام  صفر فلاحی مشاور تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به آغاز جشن های سالروز ورود حضرت معصومه سلم الله علیها از ۷ آبان‌ماه گفت: مردم قم دو دهه فجر دارند که یکی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن و دیگری در ایام سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم است که برکات زیادی را برای این شهر به همراه داشت.

وی با بیان اینکه برنامه های آستان مقدس بانوی کرامت از ۷ آبان مصادف با شب سالروز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم شروع می شود، گفت: برنامه ورود نمادین کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها در سالروز ورود هم از مسجد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تا حرم خواهد بود.

در ادامه ابوالقاسم مقیمی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در رابطه با برنامه های این سازمان در روز قم اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل نامگذاری این روز معرفی حضرت معصومه سلام الله علیها است و وجود حضرت معصومه سلام الله علیها باعث شده که شهر قم در تاریخ اسلام بدرخشد و ملجأ عاشقان اهل بیت(ع) شود.

وی با اشاره به اهداف اقتصادی، فرهنگی، توسعه ای و امنیتی و اجتماعی از نامگذاری این روز به‌عنوان روز قم گفت: اتفاقی که در این روز باید انجام شود ایجاد حس تعلق برای اهالی قم و ترویج فرهنگ و هویت این شهر در سراسر کشور است و الهام بخش شدن شهر قم برای سایر شهرها باید دنبال شود.

مقیمی به فعالیت‌های انجام گرفته برای روز قم از جمله طراحی و فضاسازی بصری با استفاده از نمادهایی مانند حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این روز در میان اقشار مختلف پذیرفته شده است و باید روز ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به قم به عنوان روز عید مطرح شود و برای این منظور شعار «با آمدنت عید به قم می آید» را برای این رو قرار دادیم.


منبع:
1. ایسنا/ روز ملی قم
2. ایرنا/ رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم: تقویت تعلق‌خاطر و هویت‌بخشی از اهداف "روز قم" است
3. ایسنا/ برنامه های حرم مطهر برای سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم
4. حوزه نیوز/ «با آمدنت عید به قم می آید» شعار امسال روز قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما