بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 18 بهمن 1400 (حمایت برای دوشیدن!)

مجری طرح تدوین پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان گفت: «ایران بعد از ژاپن، دومین کشوری است که با شیبی تند به سمت‌وسوی سالمندی پیش می‌رود. جمعیت جامعه ایران رو به سالمندی است و با توجه به عدم تحقق سیاست‌های جمعیتی و نرخ پایین زادوولد در جامعه، سالمندی در ایران رو به اوج است».
دوشنبه، 18 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری، دوشنبه 18 بهمن 1400 (حمایت برای دوشیدن!)
▼حرف روز                  

مقابله با هزاران چاقو!

در کنار همه تحولات و پدیده‌های حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تحولاتی در حال رخ دادن است که افکار عمومی از آن مطلع نیست؛ اتفاقاتی که دشمن در حوزه امنیتی هم کار اندیشکده‌ای روی آن انجام داده و هم برنامه‌ریزی میدانی دارد و عملکرد نظام در این حوزه معرکه بوده و باعث عزت هر ایرانی است؛ هرچند متأسفانه خیلی در خصوص چگونگی رسانه‌ای شدن آن کار نشده است.

آمریکا در دوره بایدن، راهبرد فشار حداکثری هوشمندانه را در مورد جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است که ۳مؤلفه اساسی دارد: 1- از بین بردن تمرکز امنیتی ایران از طریق ایجاد چالش‌های متعدد امنیتی؛ 2- از بین بردن تمرکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی؛ 3- از بین بردن تمرکز و آرامش افکار عمومی. در خصوص محور اول راهبرد بایدن، تأمل در چند نکته مهم است: 1- فاز اجرایی این کار به رژیم صهیونیستی سپرده شد که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر این رویکرد را مرگ با هزاران چاقو نام‌گذاری کرد. 2- برنامه‌ریزی برای اجرای آن به‌گونه‌ای صورت گرفته بود که جمهوری اسلامی در چند حوزه دچار چالش شود: اول، قرار بود با راه انداختن یک جنگ مذهبی در افغانستان، ایران را وارد این معرکه کنند تا بخشی از توان جمهوری اسلامی را مصروف طالبان نمایند؛ و حتی برخی را در داخل تحریک می‌کردند که به بهانه مقاومت و پنجشیر ... این اتفاق بیفتد که نظام با درایت این موضوع را مدیریت کرد. دوم، در غرب کشور صهیونیست‌ها مشخصاً بر روی کومله و دموکرات سرمایه‌گذاری کرده و سعی داشتند با نزدیک کردن پایگاه‌های آن‌ها به مرزها و متصل کردن سرپل‌ها در مناطق کردی، فضایی همانند دهه ۶۰ را به وجود بیاورند؛ در این مرحله نیروی زمینی سپاه با یک عملیات طوفانی مقرهای این گروهک‌ها را نابود کرد و این توطئه را فعلاً خنثی نمود. سوم، در مسئله آذربایجان گرچه طراحی این بود که تقابل بین ایران و آذربایجان شکل بگیرد؛ اما با ترسیم خط قرمز توسط نیروهای مسلح و البته اقدامات دیپلماتیک، این مسئله هم مدیریت شد. چهارم، برنامه دیگر صهیونیست‌ها برای برهم زدن امنیت داخلی ایران، انجام عملیات ایذایی در داخل کشور به دست عوامل خودفروخته است. در این مسیر واردات قاچاق مواد منفجره و سلاح گرم به کشور دنبال می‌شود و افزایش حجم کشفیات نیروهای انتظامی و نظامی در این حوزه مؤید این نقشه شوم دشمن است.

حقیقت آن است که قدرت انباشته ایران اسلامی، تاکنون توانسته است ملت را از گردنه‌های سخت عبور دهد و دستاوردهای امنیتی نظام مرهون طراحی‌ها و اقدامات در حوزه‌های مختلف نظامی، امنیتی، دیپلماتیک و ... است که افکار عمومی کمتر از آن مطلع هستند. (نویسنده: مصطفی برزکار)

▼گزارش روز                            

حمایت برای دوشیدن!

طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر موافقت آمریکا برای فروش سلاح به عربستان، امارات و اردن منتشر شد. در بین فروش‌های صورت گرفته، واشنگتن موافقت کرده که 31 سیستم توزیع اطلاعات چندوظیفه‌ای را به قیمت 23.7 میلیون دلار به عربستان سعودی بفروشد تا سیستم‌های دفاع موشکی خود را مدرن کند. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که علاوه بر فروش سلاح به عربستان، 30 میلیون دلار قطعات یدکی سامانه‌های دفاع موشکی هاوک به امارات می‌فروشد. این تسلیحات همچنین شامل 65 میلیون دلار تجهیزات برای سیستم‌های ضدهوایی پاتریوت، هاوک و تاد امارات متحده عربی می‌شود. بر اساس این قرارداد، آمریکا قصد دارد بیش از چهار میلیارد دلار تسلیحات، شامل جنگنده‌های اف-16 و موشک‌های هدایت‌شونده به اردن نیز تحویل دهد. نتایج یک تحقیق حاکی از این است که ارزش قراردادهای تسلیحاتی امضاشده از مارس 2015 نزدیک به 28.4 میلیارد دلار هستند که 20 قرارداد آن‌ها به ارزش 1.2 میلیارد دلار در دوره ریاست جمهوری جو بایدن در سال جاری میلادی امضا شده‌اند. عربستان در همان مقطع زمانی حدود 34 میلیارد دلار را نیز برای خرید اسلحه از دیگر طرف‌ها هزینه کرد و بر این اساس خریدهای نظامی عربستان از منابع آمریکایی از ابتدای حمله‌اش به یمن تا امروز حدود 63 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

گزاره‌های تحلیلی: 1- آمریکا با فروش سلاح های گسترده به عربستان سعودی و امارات، نشان داده است که تنها در ظاهر با پایان جنگ در یمن موافق است؛ اما در نهان نیات و اهداف دیگری را در سر می‌پروراند؛ این در حالی است که پیشتر بایدن توقف فروش‌های تسلیحاتی به عربستان و توقف حمایت‌های آمریکا از جنگ علیه یمن را اعلام کرده بود. 2- خط قرمز آمریکا در بحث فروش تسلیحات، همواره عدم تغییر موازنه نظامی به ضرر رژیم صهیونیستی است؛ به همین منظور وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده فروش این تسلیحات هیچ‌گونه تغییر موازنه نظامی در منطقه ایجاد نخواهد کرد. از این سخنان این‌گونه استنباط می‌شود که اولاً فروش تسلیحات در راستای کسب منافع مادی بیشتر از کشورهای عربی است و ثانیاً هدف، اعطای تسلیحاتی است که این کشورها با توجه به فقدان اطلاعات نظامی، توان استفاده از آن را ندارند و برای راه‌اندازی و نگهداری آن می‌بایست سال‌های سال برای حضور مستشاران و تکنسین‌های نظامی آمریکا در کشورشان، دلارهای نفتی خرج کنند. درنتیجه می‌توان گفت، عواملی از حمایت‌های نظامی در کنار حمایت‌های سیاسی منجر به این شده که آمریکا از وضعیت موجود در منطقه در جهت منافع خود استفاده کند و با باورپذیر کردن تهدیدهای منطقه‌ای برای حاکمان کشورهای عربی، در جهت دوشیدن هرچه بیشتر آن‌ها اقدام نماید. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ خبر ویژه‌                 

توکلی: مقامات حقوقشان را کاهش دهند!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت‌مدیره موسسه مردم‌نهاد «دیده‌بان شفافیت و عدالت» در نامه‌ای به روسای قوای سه‌گانه و خطاب به همه مقامات و سیاستمداران کشور، پیشنهاد داد تا میزان دریافتی خود را (بر اساس حداکثر حقوق و مزایا) در سال جدید بین پنج تا ۳۰ درصد کاهش دهند. احمد توکلی در این نامه خود آورده است: «دولت حداکثر حقوق و مزایا را ظاهراً ۳۸ میلیون تعیین کرده است که تقریباً ۱۰ برابر حداقل کارگری و ۶۸ برابر پرداختی به یک خانوار ۵ نفره تحت پوشش کمیته امداد است. کمتر کسی است که این نسبت‌ها را منصفانه بشمارد. همه مقامات که در علوم سیاسی، سیاستمدار نامیده می‌شوند، بین ۵ تا ۳۰ درصد دریافتی خود را کاهش دهند (هر چه مسئولیت بیشتر، درصد بالاتری کم شود). مشمولان این پیشنهاد، خانه دارند، خودرو هم دارند، پس‌انداز هم دارند و با حدود ۱۵ میلیون تومان که ۴ برابر حداقل حقوق کارگری است، می‌توانند یک زندگی نسبتاً راحت، همراه با قناعت را بگذرانند».

▼ اخبار

روایت پسرخاله فرح از دزدی ثروت ایران توسط خاندان پهلوی

«احمدعلی انصاری» پسرخاله فرح و مشاور سابق رضا پهلوی در گفتگو با قدس آنلاین به گوشه‌ای از دزدی بزرگ خاندان پهلوی از جیب ملت ایران اعتراف کرده است. او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «ثروت شاه شامل چهار بخش بود که فقط در بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی بین ۲۰ تا ۲۲ میلیارد دلار بود. این منهای پول‌های نقد، املاک خارجی و صندوق‌های جواهرات بود. عدد اعلام‌شده ۳۵ میلیارد دلار توسط رسانه‌های غربی، فقط مربوط به اموال نقدی خاندان پهلوی است که از کشور خارج کردند، ارقام بسیار بیشتر از این‌هاست. چون واقعاً کسی به حساب‌های محرمانه آن‌ها دسترسی نداشت. نام کاخِ شاه در سوئیس سوورتا بود و خود من چندبار در آن مهمان بودم؛ اما در رابطه با زمین‌های اسپانیا، باید بگویم تعداد این زمین‌ها بسیار زیاد بودند. آن‌ها یک جزیره بزرگ و گران‌قیمت هم در سیشل داشتند. ایران برای بازپس‌گیری اموال مردم خود از خاندان پهلوی باید دوباره به دادگاه مراجعه کند اما مسئله این است که این دادگاه‌ها ظاهراً حرف از عدالت می‌زنند اما درواقع تابع شرایط سیاسی هستند. لذا بعید است غربی‌ها به این راحتی پول‌ها را پس بدهند».
 

فضای مجازی ول و قتل‌های ناموسی!

مردی در یک گوشه از کشور همسرش را در ملأعام و به شکل دیوانه‌وار به قتل می‌رساند! به‌واسطه عجیب بودن و نادر بودن این نوع جنایت در ایران برخلاف سایر کشورها، فیلم‌ها فراگیر توزیع می‌شود. رسانه‌ها در کشور متولی دارند و با سوءاستفاده یک رسانه از یک ویدیو یا شکستن حریم بهداشت روانی مردم قانون را می‌شود اعمال کرد (به‌عنوان نمونه، به دلیل انتشار تصاویر این جنایت، سایت خبری رکنا مسدود می‌شود)؛ اما تکلیف فضای مجازی که بی‌دروپیکر می‌تواند در انواع شبکه‌ها عامدانه و بی‌نام به انتشار هزارباره این ویدیوی مضر بپردازد چیست؟ ترویج خشونت و تبلیغ خیانتی که کمتر در جامعه ایران دیده می‌شود در شبکه‌های خارجی را چه قانونی باید مدیریت کند؟ میانگین قتل و جنایت در ایران یک‌چهارم میانگین جهانی و در کمترین محدوده اعلامی آمارهای سازمان ملل نسبت به سایر کشورها است. اگر این شرایط با ترویج و تبلیغ‌های عامدانه این‌چنینی تغییر کند چه کسی پاسخگوست؟ اصلاً چطور می‌شود مانع این ضدفرهنگ‌ها شد؟ جز با ایجاد قانون در فضای مجازی!
 

درخشش «موقعیت مهدی» در چهلمین جشنواره فیلم فجر

 فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» جزو ترین‌های روز هفتم جشنواره از دید منتقدین قرار گرفت؛ «محمدتقی فهیم» منتقد پیشکسوت سینما درباره این اثر گفت: «فیلم خیلی خوب جشنواره است. آفرین به حجازی‌فر. جنگ می‌سازد. حس می‌سازد. آدم می‌سازد. اشک می‌گیرد. خنده می‌گیرد. هیجان می‌آفریند. حماسه خلق می‌کند». مسعود فراستی، دیگر منتقد سینما درباره این اثر دفاع مقدسی اظهار داشت: «کارگردان در موقعیت مهدی لحظه‎هایی خلق کرد که ورای تصور من بود. من این فیلم را دوست داشتم و حالم با فیلم خوب بود. قاب‌های فیلم خیلی خوب بود؛ کارگردان در موقعیت مهدی لحظه‌هایی خلق کرد که ورای تصور من بود. در فیلم همه‌چیز به‌اندازه و دقیق بود و شخصیت مهدی باکری هم خیلی خوب درآمده بود که نشان می‎دهد کارگردان کارش را بلد بوده است». امیر قادری از منتقدان سینما نیز گفت: «موقعیت مهدی یکی از بهترین فیلم‎های تاریخ سینمای ایران است».
 

خروج مجلس از اهمال چهارساله در اصلاح «قانون به‌کارگیری سلاح»!

رئیس امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد: «از ۷ سال قبل و با احصای نواقص قانون به‌کارگیری سلاح، تلاش‌های خود را برای اصلاح این قانون به کار گرفتیم؛ اما درنهایت، این لایحه بعد از تصویب در دولت، ۳ سال در مجلس دهم ماند! در مجلس یازدهم هم در کمیسیون امنیت ملی بحث و چکش‌کاری لازم انجام شد و حدود ۸ ماه است که در صحن معطل مانده است!». بااین‌حال، عزیزی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت مجلس، دیروز (17 بهمن‌ماه) خبر داد: «در جلسه ویژه کمیسیون با حضور مسئولان نیروی انتظامی، قضایی و سایر دستگاه‌های مربوطه، طرح اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح موردبازنگری قرار می‌گیرد. تلاش خواهیم کرد درباره دوفوریتی شدن طرح مذکور بحث و تبادل‌نظر شود تا سریع‌تر در دستورکار جلسه علنی قرار گیرد».

▼ اخبار کوتاه
◄ نیروی انتظامی مرجع صدور رسمی سند خودرو شد/ به‌موجب مصوبه جدید هیئت‌وزیران، متعاملین وسیله نقلیه موتوری مکلف‌اند برای نقل‌و‌انتقال وسایل نقلیه خود، به مراکز تعیین‌شده توسط نیروی انتظامی، مراجعه و درخواست خود را در سامانه شماره‌گذاری ثبت نمایند. پلیس راهور پس از بررسی‌های مختلف، اقدام به اختصاص پلاک به ‌نام آخرین مالک، نصب بر روی وسیله نقلیه و صدور سند مالکیت رسمی و کارت شناسایی وسیله نقلیه می‌نماید. با این لایحه جدید دولت باید منتظر ماند و دید، دفترخانه‌ها با ثبت سند خودرو خداحافظی می‌کنند یا همچنان این موضوع اختلافی و البته پرسود برای دفترخانه‌ها، همچنان پرحاشیه باقی خواهد ماند.

◄ «زیباری» نمی‌تواند رئیس‌جمهور عراق شود!/ دادگاه فدرال عراق بعد از جلسه دیروز و بررسی شکایت‌ها درباره پرونده فساد «هوشیار زیباری»، نامزد حزب دموکرات کردستان برای تصدی ریاست‌جمهوری، اقدامات و تشریفات لازم برای نامزدی وی را متوقف کرد. هوشیار زیباری در سال ۲۰۱۶ توسط پارلمان عراق به علت فساد گسترده مالی استیضاح و از وزارت دارایی برکنار شد. زیباری علاوه بر پرونده‌های فساد، از حامیان همه‌پرسی غیرقانونی جدایی کردستان از عراق بود و بارها از عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت کرده است.

◄ رمز ریال ملی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود/ رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام اینکه، رمز ریال ملی از اوایل سال آینده اجرایی می‌شود، گفت: «راه‌اندازی رمز پول ملی در دستور کار بانک‌های مرکزی بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. در رمز ریال ملی، اسکناس ریال تبدیل به رمز ریال می‌شود و ناشر آن بانک مرکزی خواهد بود. رمز ریال با رمز دارایی‌های مرسوم متفاوت است و قابل سرمایه‌گذاری به‌عنوان دارایی نیست».

◄ شیب تند سالمندی در ایران!/ مجری طرح تدوین پیش‌نویس لایحه جامع حمایت از حقوق سالمندان گفت: «ایران بعد از ژاپن، دومین کشوری است که با شیبی تند به سمت‌وسوی سالمندی پیش می‌رود. جمعیت جامعه ایران رو به سالمندی است و با توجه به عدم تحقق سیاست‌های جمعیتی و نرخ پایین زادوولد در جامعه، سالمندی در ایران رو به اوج است».

◄ انسولین قلمی ایرانی وارد بازار شد/ با تلاش یک شرکت ایرانی، با انتقال فنّاوری از یک شرکت آلمانی، انسولین قلمی «گلارژین» ساخت داخل از امروز روی پیشخوان داروخانه‌ها قرار گرفت. در حال حاضر یک‌میلیون قلم از این محصول تولیدشده و مورد تأیید آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت قرارگرفته است. ساخت این محصول استراتژیک در انحصار چند شرکت محدود در دنیا قرار دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.