میثم بائو در گفتگو با راسخون:

شانس قهرمانی استقلال بیشتر از پرسپولیس است/ما بهترین نسل تاریخ فوتبال ایرانیم

هافبک اسبق تیم های سرخابی اعتقاد دارد شانس استقلال نسبت به پرسپولیس در کسب قهرمانی لیگ بیشتر است.
دوشنبه، 9 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
شانس قهرمانی استقلال بیشتر از پرسپولیس است/ما بهترین نسل تاریخ فوتبال ایرانیم
میثم بائو در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، در پاسخ به این سوال که چرا از فوتبال دور است؟ اظهار داشت: این را باید از مدیران باشگاه ها بپرسید. من سنگ خودم را به سینه نمی زنم اما ببینید چرا باید امثال مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان، خسروحیدری و خیلی از هم نسل های من با آن همه تجربه ای که در تیم های بزرگ داشته اند و مدارک مربیگری هم گرفته اند، باید خانه نشین باشند و دنبال تاسیس مدرسه فوتبال بروند؟ چرا من بائو نباید در تیم شهرم مربیگری کنم؟ چرا وقتی سال قبل بودم، 20 نفر علیه من توطئه می کردند تا نباشم؟ اگر آدم بی عرضه ای بودم و چیزی بلد نبودم، مطمئن باشید که هیچ وقت اقدامی نمی کردند. در فوتبال ما بعضی مربیان اصلا دنبال دستیار و کار فنی نیستند. کدام مربی دستیاری دارد که بتواند از لحاظ فنی در مواقع سخت به او کمک کند و تیمش را بالا بیاورد. واقعا به جز 2، 3 تیم بقیه اصلا کمک فنی نمی گیرند. برخی ها هم که فقط دستیار می گیرند که برایشان ساندویچ بخرد، بچه اش را به این ور آن ور ببرد و کارهای شخصی اش را انجام دهد.
 
در ایران مربیان به بازنشستگی اعتقادی ندارند
وی افزود: با تمام احترامی که برای همه ی مربیان، بازیکنان و کادر فنی تمام تیم ها قائلم اما لیگ امسال واقعا ضعیف شده است. نمی دانم واقعا دلیلش چیست. آیا فضای مجازی و تعریف تمجیدهای الکی تاثیر دارد یا نه. آنچه مهم است، نسل عوض شده و نکته ی بعدی اینکه چرخه ی مربیان هیچ تغییری نکرده است. متاسفانه در لیگ ما مربی وقتی می آید 30، 40 سال باید مربیگری کند و چیزی به عنوان بازنشستگی وجود ندارد. اما در اروپا وقتی مربی نتیجه نگیرد، حداقل 5 سال خانه نشین می شود. در ایران هر مربی نتیجه نگیرد، سال بعد تیمش رزرو است و همیشه کار دارد. مگر نمی بینید کنار خط دستیاران به جای کمک فنی به سرمربی، جار و جنجال راه می اندازند و دعوا می گیرند. تنها در فوتبال ایران است که با این روش روی داور تاثیر می گذارند و نتیجه می گیرند. در هیچ جای دنیا این قدر نیمکت های شلوغ را نمی بینید. دلال ها در این روند نقش دارند. اصلا مربیان می روند با آنها کار می کنند تا جایی داشته باشند و همیشه کار کنند. مربی تیم می اندازد و بلافاصله تیم دیگری را می گیرد. 20، 25 مربی هستند که مدام جابه جا می شوند و هیچ نفر و تفکر جدیدی وارد این چرخه نمی شود که بتواند خون تازه ای، کیفیتی تزریق کند. این همه بازیکنان قدیمی داریم که الان خانه نشین هستند اما چرا در لیگ از آنها نه به عنوان سرمربی که دستیار هم استفاده نمی شود.
 
نسل ما بهترین های تاریخ فوتبال ایرانند
هافبک اسبق سرخابی ها ادامه داد: مدیران هم تقصیری ندارند. آنها هم نهایت یک سال در باشگاهی باشند که مجبورند فقط به فکر نتیجه گرفتن باشند. ما هیچ وقت مدیر 10 ساله ای نداریم که هدفش آینده نگری باشد نه نتیجه گرایی. وقتی مدیر بداند سالها در باشگاهی است، مربی ای را با برنامه ی بلندمدت به خدمت می گیرد. بازیکنان نسل ما بهترین های تاریخ فوتبال ایران هستند. ما وقتی به تیم ملی دعوت می شدیم، کریمی از بایرن مونیخ می آمد، نویدکیا از کلن، مهدوی کیا از هامبورگ، دایی از هرتابرلین. همه ی این بازیکنان نامی و از لحظا فنی درجه ی یک بودند که هنوز رو دست آنها نیامده است. این فوتبال امثال ما را نمی خواهد چون دنبال چیز دیگری هستند. آنها کسی را می خواهند که سرش را پائین بیاندازد و بله قربان گو باشد.
 شانس قهرمانی استقلال بیشتر از پرسپولیس است/ما بهترین نسل تاریخ فوتبال ایرانیم
تیم ملی از اوج گیری سرخابی ها سود می برد
میثم بائو با اشاره به رقابت تنگاتنگ استقلال و پرسپولیس در صدر، گفت: همیشه وقتی استقلال و پرسپولیس در اوج باشند، لیگ ما جذاب می شود. از این وضعیت تیم ملی هم سود می برد و می تواند از بهترین هایشان استفاده کند. وقتی این دو تیم در رقابت باشند، بازیکنانشان هم باانگیزه ی مضاعف کار را دنبال می کنند و از طرفی هواداران دو تیم هم در سطح جامعه خوشحال هستند. امیدوارم این رقابت ادامه دار باشد تا فوتبال ما هم بتواند از آن سود ببرد. البته که در این مسیر تیم های دیگر هم نقش خواهند داشت و خیلی مهم است که دو تیم بتوانند در ادامه ی بازی ها، نتایجشان را بهتر کنند و حداقل امتیازات حساس را از دست ندهند. به خصوص بازی هایی که با تیم های گردن کلفت دارند.
 
دربی سرنوشت قهرمانی را تعیین می کند
وی افزود: رقابت استقلال و پرسپولیس تا هفته های آخر ادامه خواهد یافت. با این روند فکر می کنم بازی رودررویشان خیلی مهم باشد. نتیجه ی دربی حتی اگر فاصله ی دو تیم همین 5 امتیاز باقی بماند هم سرنوشت ساز خواهد بود. وقتی تیمی امتیازی عقب باشد، برای اینکه جبران کند، انگیزه ی برد بیشتری خواهد داشت. از طرفی تیمی هم که دست بالا را دارد، اگر بتواند برنده ی دربی شود، می تواند با خیال راحت در ادامه ی لیگ بازی کند. همه ی این نکات باعث می شود، بازی خیلی هیجانی و گل داشته باشد. معتقدم این دربی واقعا سرنوشت لیگ را مشخص می کند. البته که نباید حساسیت را فراموش کرد. همیشه این بازی طوری پیش می رود که نمی شود روی رتبه ی تیم ها، نتیجه اش را پیش بینی کرد. هرتیمی در شرایط بازی بتواند خودش را کنترل کند و کمترین اشتباهات را داشته باشد، بدون شک شانس بیشتری خواهد داشت. اما مهم است تا قبل از بازی دربی تیم ها بتوانند امتیازات را حفظ کنند. فاز دفاعی استقلال خیلی خوب توانسته امتحانش را پس دهد. آنها با توجه به روندی که داشته اند، خیلی خوب جمع می شوند و حتی در مواقعی که تیم شانس گل از روی ضربات ایستگاهی پیدا می کنند، به خط حمله هم کمک می کنند.
 
شانس قهرمانی استقلال از پرسپولیس بیشتر است
میثم بائو گفت: من فکر می کنم رقابت اصلی در لیگ امسال بین پرسپولیس و استقلال است و من شانس شاگردان مجیدی را بیشتر می دانم. دلیلش هم این است که خیلی کمتر گل می خورند. اگر دقت کنید تیم هایی که در طول 20 دوره ی اخیر قهرمان شده اند، خط دفاعی خوبی داشته اند. این دربی هم همان طور که گفتم کاملا هیجانی خواهد بود و بازهم در دربی شانس استقلال را بیشتر می بینم. اما نکته ای که وجود دارد نباید در لیگ فقط به بازی رودرو فکر کنند. تیم های دیگرمثل سپاهان درست است که از مسیر قهرمانی دور شده اند اما می توانند تاثیر گذار باشند. بازی های زیادی باقی مانده و نباید از الان به خاطر 5 امتیاز اختلاف همه چیز را تمام شده تلقی کرد. شک نکنید هرچقدر به هفته های پایانی لیگ نزدیک شویم، هم بازی ها حساس تر می شود و هم جدول تغییر می کند. تیم های پائین جدولی در هفته های آخر که سرنوشت شان را مشخص می کند، واقعا سخت امتیاز می دهند و تیمی اگر می خواهد قهرمان شود، نباید به راحتی امتیاز از دست بدهد. ضمن اینکه برخی تیم های میانه جدولی هم که نه خطر سقوط و نه شانس قهرمانی دارند، می توانند برای تیم های مدعی دردسر درست کنند. با این شرایط تجربه ی مربیان خیلی مهم است که بتوانند در شرایط سخت و به خصوص بازی های رودرو با مدعیان، تیم شان را مدیریت کنند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.