سیدمهدی سیدصالحی در گفتگو با راسخون:

خوشحالم نسل مربیان لیگ برتر تغییر کرده است/شهرآورد پایتخت به احتمال زیاد مساوی می شود

بازیکن پیشین پرسپولیس و استقلال با بیان اینکه شهرآورد این دو تیم به احتمال زیاد مساوی خواهد شد، گفت: خوشحالم می بینم که نسل مربیان لیگ برتر ما تغییر کرده است و رفته رفته چهره های جدید و جوان روی نیمکت تیم ها می نشینند.
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
خوشحالم نسل مربیان لیگ برتر تغییر کرده است/شهرآورد پایتخت به احتمال زیاد مساوی می شود
سید مهدی سیدصالحی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به وضعیت لیگ برتر فوتبال در دوره ی بیستم اظهار داشت: آنچه باید توجه داشت و به شخصه امیدوار و خوشحالم، این است که چهره ی نیمکت ها و مربیان لیگ برتر ما تغییر کرده است. روی نیمکت ها چهره های جوان، باانگیزه و جدید مثل رحمان رضایی، محرم نویدکیا، فاضلی، ابراهیم صادقی، مهدی رحمتی و خیلی های دیگر را می بینیم. گل محمدی، فکری، تارتار، حسینی، پورموسوی هم مربیان باتجربه و جوانی هستند که قبلا هم در لیگ برتر بوده اند. این تغییر در نسل مربیان باعث شده تا بازی های خوبی ببینیم. البته زمان می برد تا تیم ها خودشان را با تفکرات جدید وفق دهند و شکل واقعی خود را به دست بیاورند. اما همین که مدیران باشگاه ها جرات کردند تا سکان هدایت تیم ها را به دست این مربیان تازه وارد بسپارند، جای تشکر دارد.
 
اعتماد مدیران باشگاه ها به مربیان جوان جای تقدیر دارد
وی افزود: باید همه سعه ی صدر داشته باشند تا این مربیان جوان بتوانند خودشان را نشان دهند. باید به مدیران هم آفرین گفت که این اعتماد را به نسل جوان کرده اند. هواداران هم باید فرصت کافی را بدهند و فشار ایجاد نکنند تا مربیان تازه وارد کارشان را پیش ببرند. وقتی این تحمل و صبر بیشتر شود، مربیان هم انگیزه می گیرند و فضای کارشان بیشتر می شود. در دل این تغییرات است که مربیان می توانند توانایی خود را نشان دهند. مدیران بالادستی باشگاه ها باید حمایت کنند تا مدیر باشگاه هم بتواند به مربی اعتماد کند. این زنجیره ی اعتماد باعث می شود که بازیکنان هم بتوانند خود را بهتر نشان دهند. اما اگر مدام مربی تغییر کند، این بازیکنان که جزو ارکان اصلی نتیجه گیری هستند هم نمی توانند توانایی خود را بروز دهند و در نتیجه تیم در سراشیبی می افتد. البته ما در این فصل تنها در 2 تیم تبریزی تراکتور و ماشین سازی 2 تغییر داشتیم و بقیه ی تیم ها به مربیان خود اعتماد کرده اند.
 
تفاوت مربیان در اجزای دقیق جزئیات است
کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات توانسته روی کیفیت لیگ برتر هم تاثیر مثبت بگذارد؟ تصریح کرد: مورینیو یک جمله ی معروفی دارد که می گوید:" تفاوت مربیان در اجرای دقیق جزئیات است". تمام مربیان ما سیستم و شاکله اصلی مربیگری را بلدند و از سیستم های اصلی فوتبال می دانند اما مهمترین تفاوت ها در اجرای جزئیات است. مثلا محرم نویدکیا در زمانی که بازی می کرد دوست داشت، یکی از کامل ترین هافبک های طراح بود و خدا را شکر در سپاهان هم وقتی مربیگری می کند، سیستم هجومی را دوست دارد. می بینیم که تیمش واقعا فوق العاده فوتبال بازی می کند و در بخش هجومی موقعیت های زیادی می سازد. این نشان می دهد که در تمرینات وقت می گذارد و باانگیزه ی جوانی که دارد، می خواهد تفکراتش را پیاده کند. در جام باشگاه های آسیا که اولین حضور محرم روی نیمکت سپاهان هم بود، می دیدیم که او دوست دارد، بازیسازی را از خط دفاعی آغاز کند و تیمش از عقب زمین با پاس های به هم پیوسته حرکت کند. این روش خیلی تمرین می خواهد و اگر جا بیافتد واقعا کارساز خواهد شد.
 
لیگ بیستم خاص است
سیدمهدی سیدصالحی گفت: لیگ بیستم ما واقعا خاص است و شرایط ویژه ای دارد. تیم ها آن طور که باید بدنسازی نکرده اند و لیگ قبلی ما طولانی شد. بلافاصله لیگ بیستم هم ادامه پیدا کرد. امکانات سخت افزاری و نرم افزاری فوتبال ما واقعا آن طور نیست که در هر شرایطی بتوانیم خودمان را حفظ کنیم. هنوز تیم های ما زمین تمرین ندارند. در شرایط آب و هوایی مختلف نمی توانند تمرین کنند. مخصوصا در زمستان شرایط بازی ها پیچیده می شود. بیماری کرونا هم باعث شد تا مشکلات بیشتر شود و آن طور تیم ها نتوانند به شکل واقعی خود برسند. سال های قبل چهره ی تیم ها و کیفیت فنی شان تا هفته پنجم مشخص می شد اما امسال هنوز تیم ها شکل نگرفته اند. نتایج قابل پیش بینی نیست. یک بازی سپاهان 3 تا می زند و بازی بعدی 3 تا از نفت مسجد سلیمان می خورد. باید زمان داد و فکر می کنم تا نیم فصل اول همین طور باشد. البته برخی تیم ها هم واقعا بازیکنان خیلی خوبی دارند و با اینکه کسی روی آنها حساب باز نمی کند، اما هم خوب فوتبال بازی می کنند و هم نتایج خوبی گرفتند. برخی تیم ها درست است که مدعی نیستند اما می توانند روی قهرمانی تاثیرگذار باشند. تیم هایی که همیشه جلوی تیم های بزرگ قدعلم می کنند و خیلی سخت امتیاز می دهند.
 خوشحالم نسل مربیان لیگ برتر تغییر کرده است/شهرآورد پایتخت به احتمال زیاد مساوی می شود
قهرمانی لیگ بیستم به هفته آخر می کشد
وی در خصوص مدعیان خاطرنشان کرد: همیشه انتظار قهرمانی از پرسپولیس و استقلال می رود. سپاهان و تراکتور، فولاد و حتی گل گهرسیرجان واقعا هم بازیکنان خوبی دارند و هم مدعی محسوب می شوند. اگر به امتیاز تیم ها دقت کنیم از بالا تاپائین جدول نزدیک هستند و با یک برد و باخت جایگاه تیم ها عوض می شود. امسال فکر می کنم قهرمان تا هفته ی آخر مشخص شود. رقابت نزدیک است و این لیگ را جذاب می کند. تفکرات مربیان هم خیلی دخیل است. مربیان جوان جسارت و انگیزه و ریسک پذیری بالایی دارند. در بکارگیری تاکتیک ها بی باک تر هستند. اکثر مربیان ما که الان روی کار هستند، فوتبال زیبا بازی می کنند و دوست دارند تیمشان هجومی باشد. همه ی این عوامل است که دست به دست هم می دهد تا در ادامه شاهد رقابت های جذاب باشیم.
 
شهرآورد شمشیر دولبه است
بازیکن پیشین پرسپولیس و استقلال با اشاره به شهرآورد پایتخت که قرار است روز دوشنبه برگزار شود، افزود: همیشه دربی یک شرایط خاصی دارد. نمی شود هیچ تیمی را از پیش بازنده یا برنده دانست. واقعا بازی عجیبی است و هرتیمی بتواند روز بازی اعتمادبه نفس و شرایط روحی روانی بهتری داشته باشد، برنده می شود. در این چند ساله دربی های جذاب همراه با برد و باخت دیدیم اما فکر می کنم این بار به احتمال زیاد شهرآورد مساوی شود. این بازی اصلا کاری به رتبه ی تیم ها، برد و باخت قبل از این بازی ندارد. این بازی همیشه می تواند برای مربیان برگ برنده باشد. شاید مربی بوده که قبل از دربی تحت فشار بوده اما این بازی را برده و هم از فشار خارج شده و هم توانسته در ادامه تیمش را بالا بکشد. این بازی شمشیر دولبه است و می تواند هراتفاقی بیافتد. امیدوارم دو تیم بازی تماشاگرپسندی را به نمایش بگذارند. این بازی خاص است و تماشاگران هم نمی توانند به ورزشگاه بروند. حداقل از روی سکو فشاری روی بازیکنان نیست و شاید راحت تر کار کنند.
 
باشگاه ها به جای حرف زدن، عمل کنند
سیدصالحی در خصوص برنامه ریزی سازمان لیگ که اعتراض همه ی تیم ها را بلند کرده است، گفت: سازمان لیگ مجبور است که برنامه های خود را نسبت به اتفاقات پیش ببرد. این را باید مدیران باشگاه ها پاسخ بدهند. اگر واقعا این برنامه ریزی دچار اشکال است و به تیم ها آسیب می زند، چرا همه متحد نمی شوند و کاری نمی کنند. فقط حرف زدن نیست. باید عمل کنند. معتقدم ما باید خیلی از مسائل را رعایت کنیم. در فضای مجازی متاسفانه اصلا شرایط خوبی حاکم نیست. من در مکت سپاهان یاد گرفتم که منصف باشم و نقاط قوت و ضعف ها را بگویم و از روی انصاف کارشناسی کنم. وقتی در تلویزیون کارشناسی دیدار پرسپولیس و سپاهان بودم، متاسفانه آقایی که در مطبوعات شناخته شده هم هست، به من توهین کرد. می توانستم جوابش را بدهم اما این کار را نکردم. چرا آدم باید بابت حرف های صادقانه ی خود فحش و ناسزا بشنود؟ این مسائل چهره ی فوتبال ما را زشت می کند. به خصوص اینکه فوتبالی ها در فضای مجازی بخواهند به هم بی احترامی کنند. چرا باید به خاطر چند لایک بیشتر دست به هرکاری بزنیم. کسی با فضای مجازی بزرگ نمی شود و باید در زمین فوتبال رقابت کنیم. امیدوارم هرچه زودتر این مسائل برطرف شود و بتوانیم شاهد رقابت های جوانمردانه باشیم و از دیدن فوتبال لذت ببریم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.