ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

روز شانزدهم فروردین مصادف با سوم رمضان خبری منتشر شد از فردی که با سلاح سرد(چاقو) به 3 روحانی حوزه علمیه مشهد، در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر رضوی حمله‌ور و آنها را مورد اصابت قرار داده بود. به سرعت این خبر در رسانه ها و کشور پیچید و فیلم هایی هم از آن منتشر گردید اما واکنش های متفاوتی هم در مورد این اتفاق دیده شد که در ذیل گزارش به سمع و نظر شما می رسد.
چهارشنبه، 17 فروردين 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
روز شانزدهم فروردین1401، همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، 3طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) با چاقو توسط فردی که هویت او تکفیری اعلام شده مورد حمله قرار گرفتند. در این حادثه «حجت‌الاسلام اصلانی» از روحانیون ‌فعال حاشیه شهر مشهد ‌به شهادت رسید‌‌ و دو روحانی دیگر به بیمارستان منتقل شده‌ و تحت مداوا قرار گرفتند. این 3روحانی از طلاب جهادی و مخلصی بودند که سال‌هاست برای محرومیت‌زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت هستند. ‌یکی از طلاب با زبان روزه بعد از زیارت حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(ع) در صحن جامع به شهادت رسید و دو نفر دیگر در بیمارستان هستند. طبق گزارشات واصله متاسفانه طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، دومین طلبه مضروب در حرم مطهر رضوی وضعیت بسیار نا‌مساعدی دارد.‌ حجت‌الاسلام پاکدامن نیز از طلاب فعال در حاشیه شهر مشهد است که برای بهبود وضعیت مردم این مناطق تلاش می‌کرد.
 
 

فرد ضارب ‌در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است

آستان قدس رضوی ضمن محکومیت این تعرض به ساحت مقدس حضرت امام علی‌بن موسی الرضا(علیه السلام) و روحانیت معزز اعلام کرد موضوع را تا حصول نتیجه و شناسایی عوامل پیگیری خواهد کرد و گزارش آن را متعاقباً به اطلاع مردم عزیز خواهد رساند. همچنین «یعقوبعلی نظری» استاندار خراسان رضوی ابراز کرد: ‌«متأسفانه یک طلبه‌‌ به شهادت رسید‌ و ‌دو طلبه‌ دیگر ‌در بیمارستان بستری هستند که ‌یکی از طلبه‌های مجروح وضعیت مناسبی ندارد؛ مردم دعا کنند.‌ فرد ضارب دستگیر شده است که در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است.»
 

«داوری»، معاون استاندار و فرماندار مشهد نیز گفت: این موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع‌رسانی در مورد آن صورت خواهد گرفت. «سردار ‌تقوی‌» فرمانده انتظامی خراسان رضوی گفت: تحقیقات ویژه درباره این موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع‌رسانی دقیق درمورد آن صورت خواهد گرفت.
 

دادستان مشهد: 5 متهم در ارتباط با حادثه حرم رضوی بازداشت شدند

«محمدحسین درودی» دادستان مشهد از دستگیری 5 تن در رابطه با حادثه حرم مطهر رضوی خبر داد و اظهار داشت: «یک نفر ضارب و 4 نفر دیگر مظنون به همکاری با متهم بودند.» وی با بیان اینکه ضارب 3 روحانی در آستان قدس رضوی تبعه خارجی بوده است، افزود: ‌«پرونده این حادثه در دادسرای استان تشکیل شده است و تحقیقات بیشتر در حال انجام است.» دادستان مشهد با بیان اینکه ‌‌بازپرس ویژه قتل تحقیقات اولیه خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: ‌«ضارب فردی با تابعیت خارجی است.»
 

از حجج‌اسلام پاکدامن و دارایی رفع خطر شد‌

حجت‌الاسلام مجید فاطمی‌ارفع قائم‌مقام مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس درباره حادثه ظهر امروز و حمله به سه طلبه در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: متأسفانه سه طلبه فعال و جهادگر که در حاشیه شهر مشهد فعالیت داشتند ظهر امروز در صحن پیامبر اعظم(ص) و جلوی چشمان زائران و مجاوران امام رضا(ع) مورد سوءقصد قرار گرفتند.
 
وی افزود: متأسفانه، حجت‌الاسلام اصلانی یکی از روحانیون حادثه امروز حرم مطهر رضوی و از فعالان جهادی حاشیه شهر مشهد و از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس که عمده فعالیت‌های جهادی‌اش در منطقه سیدی واقع در جنوب شرق مشهد بود به شهادت رسید و دو طلبه دیگر در بیمارستان به‌سر می‌برند. فاطمی‌ارفع با اعلام اینکه "دو مصدوم حادثه امروز حرم مطهر رضوی در بخش ریکاوری و تحت مراقبت هستند"، تصریح کرد: خوشبختانه از حجج اسلام پاکدامن و دارایی رفع خطر شده است.
 

اطلاعات سپاه بازجویی‌های تخصصی از متهم حادثه حرم رضوی را آغاز کرد

تسنیم نوشت: اطلاعات سپاه خراسان رضوی درباره حادثه امروز حرم منور رضوی بیانیه‌ای صادر کرد، متن بیانیه به‌شرح زیر است:
همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، فردی با هویت و ملیت مشخص اقدام به حمله با سلاح سرد به سه روحانی کرد که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن دو نفر دیگر شد. لازم به ذکر است فرد ضارب بلافاصله توسط عوامل امنیتی دستگیر شده است و تحقیقات در این خصوص در حال انجام است. نظر به اهمیت و حساسیت‌های موجود در پرونده و ادامه بازجویی‌های تخصصی از نامبرده توصیه می‌شود از هرگونه گمانه‌زنی در این زمینه پرهیز شود و اطلاعات تکمیلی متعاقباً ارسال می‌شود.

‌جزئیات جدید


جزییاتی که تسنیم از هویت ضارب ۳ روحانی در حرم رضوی(ع) منتشر کرده: ضارب، فردی ۲۱ ساله، به نام «عبداللطیف مرادی» ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند. «عبداللطیف مرادی» برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. وی ساعت ۱۳ روز گذشته با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی(ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم(ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آنها را مورد ضربه قرار می‌دهد. او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر «عبداللطیف مرادی» نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد.

تحقیقات درباره حمله به 3 طلبه ادامه دارد

بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: «تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی در خصوص چرایی حادثه، هویت مقتول و دستگیرشدگان با تکمیل شدن اطلاعات متعاقباً اعلام خواهد شد.» براساس اعلام بازپرس ویژه قتل عمد دادسرای عمومی و انقلاب مشهد حال دو مصدوم حادثه حرم رضوی پایدار است. وی بیان کرد: «شرایط و وضعیت جسمی دو مصدوم حادثه حرم مطهر رضوی پایدار است.» ایشان همچنین خاطرنشان کرد: «تحقیقات در خصوص این پرونده ادامه دارد و اطلاعات تکمیلی در خصوص چرایی حادثه، هویت مقتول و دستگیرشدگان با تکمیل شدن اطلاعات متعاقباً اعلام خواهد شد.»
 

حال‌وهوای محله سیدی پس از شهادت حجت‌الاسلام اصلانی


اهالی محلی سیدی مشهد به فرزندان «حجت‌الاسلام اصلانی» تسلیت گفتند. تسلیت اهالی محلی سیدی مشهد به فرزندان حجت‌الاسلام اصلانی بلافاصله پس از خبر شهادت این روحانی حاشیه شهر مشهد صورت گرفت.
 

واکنش تولیت آستان قدس به حادثه حرم رضوی

«حجت‌الاسلام و‌المسلمین احمد مروی» در پیامی نوشت:‌ «با تأثر و اندوه فراوان هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت علی‌بن موسی الرضا(علیه السلام) و سوءقصد به جان سه نفر از روحانیون جهادگر عرصه خدمت و به شهادت رساندن یکی از این عزیزان را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری و عموم مسلمین به‌ویژه زائران، مجاوران و روحانیت معزز تسلیت عرض می‌نمایم. طلاب عزیزی که در این واقعه مورد سوءقصد واقع شده‌اند، جزو عناصر جوان، جهادگر و پرتلاشی بودند که در عرصه خدمتگزاری به مردم عزیز مشهد مقدس به نام مبارک علی‌بن موسی الرضا علیه السلام اقدامات ارزشمندی را به ثمر می‌رساندند. این جنایت در حریم امن رضوی که مورد احترام تمامی فرق و مذاهب اسلامی است و در ماه مبارک رمضان که ماه ضیافت الهی است، امری محکوم و جنایتی آشکار به حساب می‌آید و آحاد مردم شریف و متدین از این بی‌حرمتی و جنایت گذشت نخواهند کرد. بدون شک آستان قدس رضوی این مسئله را تا حصول نتیجه، شناسایی عاملان جنایت و هم‌چنین برخورد جدی با هرگونه قصور در وقوع این واقعه پیگیری می‌کند.

اینجانب ضمن محکومیت این جنایت، در جوار مضجع منور رضوی مجدداً شهادت طلبه عزیز و جهادگر حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی را به محضر عموم ارادتمندان ساحت قدس رضوی به‌ویژه خانواده محترم آن شهید تسلیت عرض می‌نمایم و عافیت و سلامتی را برای مجروحان این حادثه از درگاه ایزد منان خواهانم. با درایت و هوشیاری عموم مسلمین، نقشه‌های معاندان و جنایتکارانه استکباری و اندیشه‌های تکفیری در راستای ایجاد رخنه میان اجماع و وحدت مسلمین نقش بر آب خواهد شد.
 

وضعیت جسمی دو طلبه زخمی از زبان پزشک معالج


وضعیت جسمی دو طلبه زخمی حادثه امروز حرم مطهر امام رضا(ع) از زبان پزشک معالجشان تشریح شد. حجت الاسلام پاکدامن، یکی از روحانیون مضروب در حادثه مشهد، پس از جراحی در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده است و حجت الاسلام دارایی دیگر روحانی مضروب نیز تحت مراقبت ویژه قرار دارد.
 

دلجویی تولیت آستان قدس رضوی از فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، «حجت‌الاسلام والمسلمین مروی» امشب پس از حادثه حمله به سه طلبه در حرم مطهری رضوی و شهادت حجت‌الاسلام اصلانی، در منزل این شهید حضور یافت و از فرزند حجت‌الاسلام شهید اصلانی دلجویی کرد. وی در دیدار با فرزندان حجت‌الاسلام اصلانی با تأثر و اندوه فراوان از هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت علی‌بن موسی الرضا(علیه السلام) و ‌تسلیت شهادت یکی از طلاب عزیز ‌به محضر حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری و عموم مسلمین به‌ویژه زائران، مجاوران و روحانیت معزز اظهار داشت: طلاب عزیزی که در این واقعه مورد سوءقصد واقع شده‌اند، جزو عناصر جوان، جهادگر و پرتلاشی بودند که در عرصه خدمتگزاری به مردم عزیز مشهد مقدس به نام مبارک علی‌بن موسی الرضا علیه السلام اقدامات ارزشمندی را به ثمر می‌رساندند.
 

آیت‌الله علم‌الهدی حادثه حرم مطهر رضوی را محکوم کرد

 آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد با صدور اطلاعیه‌ای حادثه عصر امروز حرم مطهر رضوی را محکوم کرد. در این اطلاعیه آمده است: حادثه دلخراش هتک حریم ثامن الحجج(ع) و تهاجم مسلحانه به سه نفر از علمای جهادگر و خدمتگزار حاشیه شهر و شهادت جانگداز شخصیتی مجاهد و انقلابی، خیّری خدوم برای قشر آسیب‌پذیر آن سامان، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای اصلانی، جانباز و برادر 2 شهید، قلب هر ولایت‌مدار انقلابی را جریحه‌دار می‌کند. این فاجعه جانکاه را به محضر مقدس بقیة اللهِ فی الارضین ـ ارواحنا فداه ـ و مقام معظم رهبری مدّ ظلّه العالی و جامعه روحانیت، خصوصاً جمع خدمتگزار و جهادگر علما در پهنه‌های "حاشیه شهر" و‌ خانواده آن شهید سعید، تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و برای این مرحوم، علو درجات و برای آن دو عزیز مجروح این حادثه، شفای عاجل از درگاه حضرت احدیت مسئلت می‌نمایم.
 

فرماندار مشهد: ضارب تحت تاثیر تفکرات تکفیری بوده است

معاون استاندار و فرماندار مشهد گفت: در جریان حادثه امروز حرم مطهر رضوی، ضارب تحت تاثیر تفکرات استکبار جهانی و تکفیری بوده است. محسن داوری معاون استاندار  مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: عصر امروز فردی که تحت تاثیر تفکرات استکبار جهانی و تکفیری بوده، با حضور در حرم مطهر رضوی به سه نفر از روحانیون جهادی در عرصه فرهنگی شهر مشهد حمله می کند و توسط چاقو این سه نفر را مورد حمله قرار می دهد که یک نفر از این عزیزان به درجه رفیع شهادت می‌رسد و دو نفر دیگر مصدوم شده و توسط عوامل مربوطه به بیمارستان جهت درمان منتقل می شوند. فرد ضارب نیز توسط زائران و ماموران حاضر در صحنه دستگیر می‌شود و تحویل مقامات امنیتی می‌شود.

وی افزود: تحقیقات تحقیقات تکمیلی توسط مقامات امنیتی در حال بررسی است و پس از بررسی ابعاد آن توسط مقامات امنیتی اطلاع‌رسانی خواهد شد. این اقدام بسیار ناگوار و اهانت به ساحت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را محکوم می‌کنیم و به خانواده این عزیزان و همه مردم مشهد تسلیت عرض می‌کنیم. قطعاً تمام حوزه های ماموریتی مربوطه در راستای کشف این اقدام فعال هستند که با عامل یا عوامل مربوطه برخورد مناسب انجام می شود.
 

دستور دادستان کل کشور برای رسیدگی فوری و برخورد با عوامل حادثه حرم رضوی

دادستان کل کشور به دادستان مشهد دستور داد ضمن برخورد قاطعانه با عامل و یا عوامل این حمله وحشیانه، شناسایی دست های پشت پرده آن در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، در سومین روز از ماه مبارک رمضان ۳ روحانی جهادگر حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی(ع) با ضربات چاقوی فردی با تفکرات تکفیری مورد حمله قرار گرفتند که متأسفانه منجر به شهادت و جراحت آنان شد. در پی این حمله ناجوانمردانه و رذیلانه حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان مشهد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستور داد ضمن برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه، ریشه یابی و کشف دست‌های پشت پرده این اقدام را در دستور کار فوری قرار داده و نتایج حاصله را گزارش نمایند.

متن این نامه بدین شرح است:
بسمه تعالی
خبر جنایت و حمله وحشیانه فردی با تفکرات تکفیری به سه روحانی جهادگر عزیز که از شاگردان مکتب امام جعفر صادق علیه السلام بوده‌اند موجب تأثر و تأسف گردید. ضمن عرض تسلیت به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا و امام رئوف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام که در ماه مبارک رمضان دشمنان اسلام و دست نشانده‌های خبیث و جنایتکار عناصر تکفیری و وابسته به اجانب موجب هتک حرمت آستان ملکوتیش گردیده و به جان زائران حریم امن آن امام تعرض کرده و موجب شهادت و جراحت آنان گردیدند موکدا از دادستان محترم مشهد مقدس و همچنین نیروهای اطلاعاتی و امنیتی درخواست تعقیب و ریشه یابی دست‌های پشت پرده و پنهان این اقدام را داشته و برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه را با فوریت در دستور کار قرار داده تا مطابق قوانین با آنان برخورد قاطعانه گردد.

دشمنان اسلام عزیز و اهل بیت علیهم السلام بدانند که هیچ‌گاه با این اقدامات پست و کثیف نخواهند توانست غباری بر پیکره جهان اسلام و مسلمین وارد کرده و نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت و صلابت همچون گذشته با دشمنان دین مبین اسلام و خاندان پاک و مطهر اهل بیت علیهم السلام مبارزه کرده و مایه عزت و آبروی جهان اسلام خواهد بود. نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها و نتایج حاصله به دفتر اینجانب گزارش گردد.
 

تولیت آستان قدس رضوی: مسئولان حفاظتی در حادثه دیروز باید پاسخگو باشند

 

واکنش تند علمای برجسته اهل‌سنت به این حادثه و هتک حرمت حرم امام رضا(ع)

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 
«ماموستا محمد امین راستی»، امام جمعه موقت سنندج نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم جنایت تروریستی در حرم مطهر امام رضا(ع) را محکوم کرد و اظهار داشت: «حادثه تلخ و دلخراش حمله به روحانیون جهادگر و مردمی که منجر به شهادت یک نفر و زخمی شدن دو عالم دیگر شده، باعث تاثر و تالم خاطر همه ملت ایران به ویژه مردم استان کردستان شد.» وی گفت: «ضمن ابراز همدردی و آرزوی سلامتی برای زخمی شدگان و عرض تسلیت به خانواده شهید والامقام حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی، این اقدام جنایتکارانه گروه‌های تروریستی در حرم امام رضا(ع) را به شدت محکوم می‌کنیم.»

عالم اهل‌سنت استان کردستان تصریح کرد: «این مصیبت بزرگ و هشدار دهنده که اندوه و تأثر همه مسلمانان شیعه و سنی کشور به ویژه مردم کردستان را موجب شد، زنگ خطری بوده که باید از تکرار این اقدامات جلوگیری و عاملان این اقدام تروریستی به اشد مجازات خود برسند. وی تصریح کرد: تمام مردم استان کردستان به شدیدترین لحن این جنایت هولناک را محکوم خواهیم کرد و از همه مدافعان نظام و اسلام خواهانیم که برای محکومیت این اقدام لحظه‌ای ساکت ننشینند تا افکار تروریستی و اقدام پلید آنان برای دنیا روشن شود. ماموستا راستی ابراز داشت: امیدواریم با همت و پیگیری مجدانه مسئولان متولی، مجازات طراحان و عاملان این جنایت ددمنشانه به سرعت و با جدیت دستور کار قرار گرفته و ضمن اجرا، تمهیدات لازم برای پیشگیری از تکرار این فجایع غم‌بار صورت گیرد.»
 

اقدام اخیر گروهک‌های تکفیری از دیدگاه بشریت محکوم است

«ماموستا عبدالرحمن خدایی»، امام جمعه بانه اظهار داشت: «این اقدام اخیر گروهک‌های تکفیری آن هم در حرم مبارک امام رضا(ع) جنایتی بزرگ و همه وجدان بشریت آن را محکوم می‌کنند. وی با بیان اینکه امیدواریم خداوند متعال انتقام خون این شهید عزیز را بگیرد، گفت: جای تأسف است که مزدوران ضدانقلاب در ماه مبارک رمضان در حرم امام رئوف روحانیون بی‌گناه را با زبان روزه به شهادت برسانند، آیا این جنایتکاران خود را انسان می‌نامند، آیا بویی از شرافت و انسانیت برده‌اند؟»

این عالم اهل‌سنت تصریح کرد: «در این اقدام اخیر که عوامل تروریست‌ کور دل حرمت حرم مطهر امام رضا(ع) را نگرفتند و در این مکان مقدس با حمله مسلحانه روحانیون را مجروح و به شهادت رساندند، هیچ توجیهی ندارد و مسئولان متولی انتظار می‌رود ضمن برخورد قاطعانه با این جریانات تکفیری و تروریستی، اقدامات پیشگیرانه‌ای نسبت به حفظ و امنیت زائران انجام و در مجازات عاملان این جنایت هولناک، هیچ کوتاهی نشود. ماموستا خدایی عنوان کرد: بنده نیز به نوبه خود به خانواده این شهید روحانی حادثه حرم امام رضا(ع) صمیمانه تسلیت عرض کرده و برای مجروحان شفای عاجل از درگاه خداوند متعال مسالت دارم.»
 

حادثه حرم امام رضا(ع) اقدامی کورکوانه و همسو با افکار تروریست‌ها بود

«ماموستا مصطفی شیرزادی»، امام جمعه مریوان نیز ضمن محکوم‌کردن شدید جنایت وقیحانه در حرم مطهر امام رضا(ع) اظهار داشت: «با تاثر و اندوه فراوان هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و سوء قصد به جان سه نفر از روحانیون عرصه خدمت و به شهادت رساندن یکی از این عزیزان را تسلیت عرض می‌کنیم؛ یقیناً چنین جنایاتی از سوی گروهک‌های تکفیری و عوامل خودفروخته و نوکر استکبار جهانی، جز با خواست و چراغ سبز دولت مستکبر آمریکا و صهیونیست خون آشام انجام نمی‌شود.» وی با بیان اینکه جنایت تروریست‌ها در به شهادت رساندن مسلمانان به ویژه روحانیون مدافع نظام اتفاق جدید نیست و همواره این جنایت‌ها و ترورها اتفاق افتاده است، گفت: «اسلام مکتب شهادت است و شوق شهادت در خون و فکر همه ما عالمان است و تحت هیچ شرایطی از پاسداری از انقلاب و رهبری عقب‌نشینی نمی‌کنیم.»

این عالم اهل‌سنت استان کردستان با بیان اینکه اقدام اخیر به شهادت رساندن و مجروح کردن روحانیون مشهد مقدس یک اقدامی کورکوانه و همسو با افکار تروریست‌ها بود، تصریح کرد: «هر شهادتی باعث وحدت، اتحاد و دفاع بیشتر از خون و آزادی می‌شود؛ یقیناً حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی در این حادثه مظلومانه به شهادت رسید و یقیناً به اندازه قطره قطره خون مبارکش طرفدار و حامی برایش پیدا شده و اکنون همه ملت آزادی‌خواه ایران به ویژه کردستانی‌ها مرزدار خواهان برخورد با عاملان این جنایت هستند.»

وی با یادآوری اینکه راه شهیدان تا دنیا دنیاست، ادامه‌ دارد، تصریح کرد: «عاملان این جنایت تروریستی با افکاری غلط و قلبی کثیف و آلوده تحمل دیدن پاسداری عالمان دین از نظام و اسلام را ندارند و همانند حادثه اخیر مشهد، ناجوانمردانه به جان مسلمانان افتاده و خون آنان را ریخته و به اماکن متبرکه مسلمانان شیعه و سنی؛ حرم مبارک امام رضا(ع) بی‌احترامی و اهانت می‌کنند.» ماموستا شیرزادی با ذکر اینکه این حادثه تلخ و ناگوار از دیدگاه هر انسان عاقل و آزادی‌خواه محکوم و همه اهل‌سنت نیز آن را به شدت محکوم و از خون و جایگاه روحانیون جهادگر مشهد حمایت می‌کنند، گفت: «اکنون درخواست شناسایی، بازداشت و صدور اشد مجازات برای عاملان اصلی این جنایت هستیم.»

«ماموستا فایق رستمی»، نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سنندج با تسلیت شهادت جانگداز شخصیتی مجاهد و انقلابی، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی، جانباز و برادر 2 شهید و ابراز تأسف از زخمی شدن دو روحانی دیگر اظهار داشت: «همه ما مردم استان کردستان این جنایت نابخشودنی را به شدت محکوم کرده و خواهان تقاص خون این شهید عزیزمان هستیم.» وی گفت: «حمله مسلحانه در حرم امام رضا(ع) که مرکز نور، معرفت و معنویت است، محکوم و این بار نیز دست کثیف و جنایتکار استکبار جهانی و نظام سلطه از آستین عده‌ای خود فروخته وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگانه و اراذل و اوباش بی‌ریشه بیرون آمده و منجر به شهادت یک روحانی جهادگر و حامی مردم و زخمی شدن دو تن دیگر از عالمان کشورمان شد.»

این عالم اهل سنت استان کردستان با یادآوری اینکه ترور و خون ریختن مسلمانان بر خلاف دیدگاه قرآن است، تصریح کرد: «حادثه حرم رضوی از سوی عوامل گروهک‌های تکفیری از دیدگاه اسلام و جامعه و وجدان بشریت محکوم و جنایتی بر علیه بشریت است و هیچ انسانی نمی‌تواند این جنایت را محکوم نکند.» وی بیان کرد: «امیدواریم همه کسانی که دلسوز اسلام، نظام و انسانیت هستند، این جنایت را محکوم کنند و همه با هم یکصدا و یکدل خواهان  برخورد قاطعانه با عاملان این حادثه هستیم.» ماموستا رستمی شهادت انسان بی‌گناه آن هم با زبان روزه و در حرم مبارک امام رضا(ع) اقدامی ناشایست و نامبارک دانست و عنوان کرد: «گروهک‌های تروریستی با خیال خام خود با این اقدامات تروریستی می‌توانند در وحدت و انسجام شیعه و سنی خدشه‌ای وارد و مدافعان نظام اسلامی و ولایت را از پاسداری خون برادران خود دلسرد کنند، اما غافل از اینکه همه ما اهل‌ تسنن و اهل‌تشیع برادر و مدافع نظام و در یک سنگر بر علیه تکفیری‌ها ایستاده‌ایم.»

واکنش کاربران فضای مجازی

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها


واکنش هایی که با برخورد شدید کاربران مواجه شد

 

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 

مأموریت رئیس‌جمهور به وزارت اطلاعات برای شناسایی و تحت تعقیب قرار دادن عوامل حادثه مشهد

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 

رئیس جمهور، وزارت اطلاعات را مکلف کرد با همکاری نهادهای ذی‌صلاح به سرعت تمامی عوامل مؤثر حادثه روز گذشته مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی ضمن محکومیت حادثه روز گذشته در حرم مطهر امام رضا (ع) و تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی، تاکید کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می شود.

متن پیام رئیس جمهور بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثه دیروز در آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که مأمن تمامی انسان‌های آزاده جهان فارغ از هرگونه دین و مذهب است و موجب شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و مجروحیت دو طلبه عزیز جهادگر شد؛ باعث تأثر و جراحت قلبی اینجانب و همه محبان این امام رئوف گردید. ایشان از مبلغان جهادی اسلام ناب بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه شهر مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند.

قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تأثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت. وزارت اطلاعات با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح موظفند به سرعت تمامی عوامل مؤثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند. اینجانب شهادت مظلومانه ایشان را به خانواده معظم شهید بزرگوار، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات ایشان و سلامتی و شفای دو عزیز دیگر مجروح این حادثه را خواستارم.
سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
 

محل شهادت حجت الاسلام محمد اصلانی در حرم امام رضا(ع)

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها


می‌خواهید بشناسیدش؟ به عکس‌هایش نگاه کنید

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 
«دیشب که به منزل شهید اصلانی رفته بودیم، جوانان محله می‌گفتند: «به عکس‌هایی که در همین چند ساعت از حاج آقا منتشر شده یا به در و دیوار کوچه نصب شده، نگاه کنید. در همه عکس‌ها، لبخند به لب دارد. حاج آقا همیشه همین‌طور خوش‌مشرب و بذله‌گو و خنده‌رو بود؛ در مسجد، اردوی جهادی و سالن ورزش موقع بازی والیبال با بچه‌های محله.» و حاج آقا اصلانی با همین اخلاق زیبا به دل مردم حاشیه شهر مشهد راه پیدا کرد...»

حجت‌الاسلام «علی محبوب»، یکی از دوستان شهید، وقتی گریزی می‌زند به حدود 23 سال قبل و تصمیم مهمی که حاج آقا اصلانی گرفت، راز رابطه عمیق او با اهالی باصفای محله‌های حاشیه شهر بیشتر آشکار می‌شود: «شهید اصلانی حدود 22، 23 سال قبل، در یک مجموعه به‌عنوان نیروی اداری مشغول کار شد و حدود 4 سال هم در آن شرایط فعالیت کرد. اما نتوانست دوام بیاورد. می‌گفت: «روحیه من، مناسب کارهای میدانی است.» اینطور بود که آن کار اداری را رها کرد و داوطلبانه وارد فعالیت‌های جهادی و مردمی شد؛ آن هم در محله‌های حاشیه شهر. از وقتی هم همکاری‌اش با مجموعه امور مساجد مشهد شروع شد، فعالیت‌هایش در این محدوده، جدی‌تر و عمیق‌تر شد.»

درباره حاج آقا اصلانی

 

شهادت دومین طلبه حادثه تروریستی حرم رضوی/ حجت‌الاسلام دارایی هم آسمانی شد

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 
در پنجمین روز از ماه مبارک رمضان و در روز خاک‌سپاری شهید اصلانی، دوست و همراه ایشان حجت‌الاسلام دارایی از طلبه‌های مجروح در حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی(ع) لحظاتی پیش در بیمارستان کامیاب مشهد مقدس به شهادت رسید. وی از روز سه‌شنبه و به‌دنبال حادثه سوءقصد عامل تکفیری در حرم مطهر رضوی با چاقو، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان امدادی شهید کامیاب مشهد بود و به‌گفته دکتر مسعود خانی مدیر این بیمارستان، روز گذشته نیز عمل سختی را پشت‌سر گذاشت، اما در نهایت بر اثر عوارض ناشی از اصابت ضربات متعدد چاقو، شهد شهادت نوشید و دعوت حق را لبیک گفت.
 

دیدار با خانواده شهید دارایی

تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی و مدیر حوزه علمیه خراسان ‌با حضور در منزل حجت‌الاسلام صادق دارایی دومین شهید جنایت تروریستی در حرم مطهر رضوی با خانواده این شهید والامقام دیدار کردند.‌ تولیت آستان قدس رضوی در این دیدار گفت: به حدی بنده از این واقعه اندوهگین هستم که موضوع شهادت شهید دارایی را به مرور طی چند ساعت به بنده اعلام کردند؛ چه مرگی از این زیباتر که انسان در راه اهل بیت(ع) و در صحن و سرای رضوی شهید شود؟ از امام رضا(ع) خواسته‌ام مرگ مرا در راه اهل بیت(ع) و در صحن و سرای رضوی مقدر فرماید. وی در ادامه با تجلیل از روحیه‌ی بالا و صبر خانواده‌ی شهیدان این حادثه، ابراز کرد: صبر خانواده‌های شهیدان اصلانی و دارایی اعجاب برانگیز است، این دو خانواده‌ در مقابل شهادت عزیزانشان، بهترین و زیباترین صبر را به خاطر خدا نشان دادند، در برابر این صبر و گذشت سر تکریم فرود می‌آوریم و با مشاهده شما عزیزان، روحیه‌ی مضاعف می‌گیریم.

‌مروی با اشاره به دو فرزند یک و سه ساله شهید دارایی‌ گفت: قطعا این واقعه برای همسر شهید بسیار سخت و ناگوار است، اما بدانید آن روحانی جهادگر در خانه امام رضا(ع) شهید شد و قطعا فرزندان و خانواده او مورد عنایت ویژه حضرت ثامن الحجج(ع) خواهند بود. همسر شهید دارایی نیز در این دیدار با بیان اینکه شهید دارایی همیشه آرزوی شهادت داشت، گفت: این شهید بزرگوار فدای رهبر و انقلاب شدند و چشم دشمنانشان کور. به دشمنان می‌گویم که این شهادت هنوز تمام نشده و قطعا پسرش راهش را ادامه خواهد داد.
 

نامگذاری ۲ بلوار «صبا» و «پانیذ» مشهد مقدس به نام شهیدان حادثه تروریستی حرم تصویب شد

ماجرای سوءقصد به جان 3 طلبه در حرم مطهر رضوی با سلاح سرد به همراه واکنش ها
 
در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، نامگذاری بلوار صبا به نام شهید اصلانی و بولوار پانیذ به نام شهید دارایی به عنوان محل زندگی و منشأ خدمات این دو شهید، به تصویب رسید. حجت الاسلام حسن منصوریان در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به شهادت دو طلبه جهادی در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: دو شهید عزیز و بزرگواری را از دست دادیم که دارای شاخص‌های ویژه‌ای بودند. این افراد به دست پلید‌ترین انسان از لحاظ تفکر و عمل، در حرم‌ مطهر رضوی و با دهان روزه به دعوت حق لبیک گفتند. این افراد کنشگران اجتماعی حاشیه شهر بوده و در محل زندگی خود، درگیر مسائل محرومیت‌زدایی بودند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تاکید کرد: بنا به مطالبه مردم مشهد باید حرکتی در راستای ماندگاری نام و یاد این دو شهید والامقام داشته باشیم؛ براساس آیین نامه، اولویت نامگذاری معبر را به محل زندگی این شهدا اختصاص دادیم تا نمایش نامشان، تداعی کننده خاطره و اقدامات آن‌ها در اذهان همشهریان باشد. وی ادامه داد: همشهریانمان در بولوار صبا از خدمات و اقدامات شهید اصلانی خاطره داشته و شهید دارایی در بولوار پانیذ منشا خیرات و برکات بسیاری بودند؛ از این رو بنا به مطالبه شورای اجتماعی محله و طوماری که مردم به امضا رساندند، بولوار صبا به نام شهید اصلانی و بولوار پانیذ به نام شهید دارایی نامگذاری می‌شود و این مصوبه کمیسیون، جهت اخذ مصوبه شورای شهر در جلسه علنی طرح خواهد شد.

حجت الاسلام منصوریان بیان کرد: تغییر نام معابر به نام این دو شهید همزمان با نصب تابلوها و کتیبه‌های معرفی اقدامات و خدمات آن‌ها صورت می‌گیرد. مهدی ناصحی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی مشهد مقدس با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ماموریت مهمی به عهده شوراها نسبت به گرامیداشت یاد و خاطره شهدا در معابر شهری نهاده است، اظهارداشت: با توجه به سابقه انقلابی و تفکرات غنی دینی شهید اصلانی و دارایی، شایسته است که بولوار صبا و پانیذ به نام این دو شهید نامگذاری شود و امیدواریم این اقدام منشا خیر و برکات شود.

منبع:
خبرگزاری صدا و سیما
فارس
تسنیم
ایرنا
ایسنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.