ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

آدم خستگی‌ناپذیری بود. اصلاً از سختی کار خسته نمی‌شد. از هر راه و روشی برای روحیه دادن به نیروها استفاده می‌کرد. مثلاً اگر یکی از اقوام دور یا نزدیک همکاران فوت می‌کرد، ایشان مقید بود که حتماً در مراسم...
سه‌شنبه، 3 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ترور یک سرهنگ سپاه در خیابان مجاهدین اسلام؛ شهید صیاد خدایی کیست؟

یکشنبه 1 خرداد ماه حوالی ساعت ۱۶ عصر، یکی از مدافعان حرم، سرهنگ پاسدار «حسن صیاد خدایی» در مقابل منزل خود در خیابان مجاهدین اسلام تهران طی یک حمله مسلحانه توسط ۲ راکب یک موتورسیکلت ترور شد. وی معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی کشور بود. این حادثه در کوچه غلامیان خیابان مجاهدین اسلام رخ داده و ۲ نفر موتورسوار با شلیک ۵ گلوله این عضو ارشد سپاه را هنگامی که قصد ورود به منزل خود داشت به شهادت رساندند. شهید صیاد خدایی در داخل ماشین خود ترور شد. عوامل ترور پس از این اقدام تروریستی سوار بر موتور از محل حادثه متواری شدند. همسر شهید صیاد خدایی اولین فردی بود که با پیکر وی روبرو شد.
 
روایت شاهدان عینی از ماجرای ترور شهید صیاد نشان می‌ دهد یک دستگاه پراید دقایقی پیش از ترور مسیر تردد خودروها از خیابان قائن به کوچه غلامیان را مسدود کرده بود. یکی از شاهدان عینی حادثه ترور گفت: «دقایقی قبل از ترور که از خیابان قائن قصد ورود به کوچه غلامیان را داشتم با یک دستگاه خودرو پراید مواجه شدم که عرض کوچه را بسته بود و در حالی که درب صندوق عقب خودرو را باز نگه داشته بود اجازه ورود به خودروها نمی‌داد.» وی افزود: «ماشینها مجبور شدند مسیر را دور زده و از طرف دیگر کوچه از خیابان مجاهدین اسلام وارد کوچه غلامیان شوند.» شاهد دیگر ماجرا که از همسایگان شهید صیاد و اولین کسی است که با اورژانس تماس می‌‌گیرد نیز می‌گوید هم‌زمان با صدای ممتد تیراندازی صدای گاز شدید یک دستگاه موتور سیکلت در کوچه را شنیده است.

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

واکنش ها به شهادت سرهنگ صیاد خدایی

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم، افزود: «عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت.» این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت این مدافع سرافراز حرم به خانواده معظم وی، تأکید کرده است: «اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین، پیش‌بینی و در حال انجام است.»
 
همچنین سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی و سخنگوی ارشد ستاد کل نیروهای مسلح، امروز در حاشیه مراسم گرامی‌داشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر، آمریکا و رژیم صهیونیستی را کانون برنامه‌ریزی و انجام ترور دانست و گفت: « ترور روز گذشته در تهران نشان می‌دهد ادعایی که آمریکایی‌ها و متحدان آنها در خصوص حقوق بشر دارند، کذب است؛ ابعاد این ترور در دست بررسی است و نیرو‌های امنیتی کشور این موضوع را دنبال می‌کنند؛ نتیجه بررسی‌ها هم متعاقباً اعلام خواهد شد.»
 
به گزارش رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران؛ در پی ترور ناجوانمردانه و شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم در خیابان مجاهدین اسلام در تهران، علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران به دادستان تهران دستور داد تا در شناسایی و دستگیری عوامل این اقدام جنایتکارانه تسریع شود. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین بر تسریع در صدور دستورات قضایی لازم به‌منظور شناسایی عوامل دخیل در این جنایت تاکید کرد. علی صالحی، دادستان تهران نیز در پی دستور رئیس کل دادگستری استان تهران، شخصا در صحنه جرم حاضر شد و به‌صورت میدانی در جریان نحوه و چگونگی انجام این اقدام جنایتکارانه قرار گرفت.
 
نورنیوز، رسانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: «اقدام تروریستی بعدازظهر یکشنبه در تهران و شهادت سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی، عبور بدون محاسبه از خط قرمزی است که معادلات زیادی را تغییر می‌دهد. آمران و عاملان این جنایت هزینه سنگینی خواهند پرداخت.»

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به ترور شهید صیاد خدایی گفت: «دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بار دیگر ذات شرارت‌بار خود را با ترور و شهادت یکی از سپاهیان جان‌ برکف نشان دادند.» سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب یکشنبه ضمن ‌محکوم کردن عملیات تروریستی امروز در تهران، شهادت سرهنگ سرافراز پاسدار صیاد خدایی را به خانواده این شهید و هم‌رزمان وی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت گفت. خطیب زاده افزود: «این جنایت ضد انسانی در حالی توسط عوامل تروریستی وابسته به استکبار جهانی صورت می‌پذیرد که در کمال تاسف با حمایت و سکوت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم همراه است.»
 
سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان جنایات تروریستی در طول بیش از ۴ دهه گذشته بوده است، افزود: تروریست‌های کوردل با تصور باطل خود تلاش دارند مانع حرکت ملت بزرگ ایران در تحقق آرمانهای متعالی خود شده و باعث ایجاد وقفه در مسیر عزت طلبانه مردم شوند، غافل از اینکه خون شهیدان ضامن بقا و تعالی این‌ ملت و کشور است.
 
رئیس جمهور «ابراهیم رئیسی» هم با بیان اینکه انتقام از خون شهید «صیاد خدایی» حتمی است، گفت: «بدون تردید دست استکبار جهانی در این ترور دیده می شود.» رئیسی ضمن تسلیت و تبریک شهادت سرهنگ صیاد خدایی به خانواده وی و سپاه پاسداران اسلامی، اظهار داشت: «برای او علو درجات را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. بدون تردید در این جنایت دست استکبار جهانی و کسانی که از مدافعان حریم و حرم شکست خوردند دیده می‌شود که به این شکل می‌خواهند استیصال خود را نشان دهند.» وی افزود: «بر پیگیری جدی این جنایت از سوی مسئولان امنیتی تاکید دارم و تردید ندارم انتقام خون پاک این شهید بزرگوار از دست جنایتکاران حتمی است.»
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز امروز اعلام کرد: «وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی سرنخ‌هایی از ضاربان سرهنگ شهید صیاد خدایی پیدا کرده اند و به زودی آنان را دستگیر می‌کنند.» وی افزود: «این حادثه تلخ از سوی عوامل استکبار این حادثه تلخ را رقم خورد و حدس ما این است که ایادی صهیونیسم بین‌الملل و اسرائیل این جنابت را مرتکب شده‌اند.»

او خاطرنشان کرد: «ایادی استکبار و رژیم صهیونیستی مطمئن باشند که تاوان سختی خواهند داد و دستگاه‌های امنیتی ما نیز وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی تلاش خواهند کرد که ضارب یا ضاربان را در هر جایی که هستند دستگیر کنند.» فرزند شهید سلیمانی، زینب سلیمانی نیز با جمله معروف امام خمینی(ره) در توییتر خود به شهادت پاسدار صیاد خدایی واکنش نشان داد. او نوشت: «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر میشود؛ ما ملت شهادتیم.»
 

واکنش رسانه های اسرائیلی به ترور شهید صیاد خدایی

پایگاه روزنامه عبری زبان «معاریو» نوشت: »این ترور احتمالاً ارتباطی به مسئله هسته‌ای نداشته باشد و بیشتر به مسایل امنیتی دایر در سوریه مربوط باشد.» در همین حال شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم مدعی شد فرد ترور شده مسئول انتقال فناوری موشک‌های پیشرفته و دقیق به حزب‌الله بوده است. اینتل تایمز دیگر رسانه اسرائیلی نوشت: اطلاعاتی که ما از حسن خدایی داریم آن است که وی یک سرتیپ سپاه است که سال‌های اخیر خود را در محور سوریه و لبنان بوده و یا مسئول یکی از واحدهای تهاجمی نیروی قدس است و یا آن که در بخش لجستیکی که مقر آن در خاک سوریه است در قالب قاچاق سلاح و کمک به تولید موشک‌های دقیق فعالیت می‌کرده است.

اینتل تایمز در ادامه آورده فرد ترور شده در تهران احتمالاً در فعالیت‌های پهپادی مشارکت داشته است. همچنین احتمالاً عضو واحد ۸۴۰، یگان اصلی فعال در سوریه بوده است.
 
کانال ۱۲ اسرائیل نیز در پوشش متناقض خود با دیگر رسانه‌های عبری مدعی شد: «سرهنگی که در تهران ترور شد مسئول طراحی حملات تروریستی و ربایش اسرائیلی‌ها بود.» سرتیپ «کوپر فایسر» رئیس سابق سرویس اطلاعات اسرائیل هم در گفتگو با «یسرائیل هیوم» گفت: «خدایی به شکل غیررسمی در برنامه هسته‌ای تهران دخالت داشت. اما به‌رغم آن تا مدت کوتاهی قبل در سوریه حضور داشت از اینرو مشخص نیست که آیا او در انتقال سلاح از این کشور به سوریه نقش داشته است یا خیر؟» الون بن دیوید خبرنگار شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم مدعی شد: «صیاد خدایی عامل اصلی ترور اتباع اسرائیل و ژنرال آمریکایی در آلمان بود.»

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

روزنامه «هاآرتص» نیز با تکرار لفاظی‌های فوق مدعی شد که پاسدار شهید، پشت اقداماتی برضد بازرگانان و دیپلمات‌های این رژیم بوده است.

همچنین شبکه «نیوز وان»، دیگر رسانه عبری زبان در خبری اعلام کرد: «در پی شهادت حسن صیاد خدایی سفارت‌های اسرائیل در سرتاسر دنیا به حال آماده‌باش در آمده‌اند.» این شبکه با اشاره ضمنی به جنایات تروریستی رژیم تل‌آویو در سال‌های گذشته گفت: «به‌خلاف دفعات گذشته که قربانیان عملیات فعالان برنامه‌های هسته‌ای ایران بودند، این‌بار یک افسر عالی‌رتبه سپاه هدف ترور قرار گرفت.» به‌اعتراف این رسانه عبری‌زبان یکی از دلایل نگرانی اسرائیل آن است که تهران اعلام کرد: «این ترور عبور از خط قرمز است و عواقب خاص به خود را دارد و جنایتکاران بهای سنگینی بابت آن خواهند پرداخت.»

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز در همین رابطه به نقل از منابع غیرموثق عبری زبان اعلام کرد که شهید خدایی در صدد برنامه ریزی برای ضربه زدن به منافع رژیم صهیونیستی در سراسر جهان بوده است.

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

روزنامه عبری زبان «معاریو» نیز گزارش داد که این ترور ممکن است ارتباطی به مسئله هسته‌ای ایران نداشته و بیشتر مرتبط به مسائل امنیتی در سوریه باشد.‌ شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم مدعی شد فرد ترور شده مسئول انتقال فناوری موشک‌های پیشرفته و دقیق به حزب‌الله بوده است.

همچنین رسانه صهیونیستی «اینتل تایمز» نیز مدعی شد که شهید خدایی مسئول یکی از واحدهای تهاجمی نیروی قدس است و یا آنکه در بخش لجستیکی این نیرو که مقر آن در خاک سوریه است در قالب ارسال سلاح و کمک به تولید موشک‌های دقیق فعالیت می‌کرده است. وی احتمالاً در فعالیت‌های پهپادی نیز مشارکت داشته است!
 

رئیس ستادکل نیروهای مسلح: ترور شهید صیّاد خدایی بی‌پاسخ نمی‌ماند

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

سرلشکر باقری با صدور پیامی شهادت مظلومانه مدافع حرم سردار رشید اسلام "سرتیپ دوم پاسدار صیاد خدایی" را تبریک و تسلیت گفت و تاکید کرد: ترور شهید پاسدار صیاد خدایی مطمئنا بی پاسخ نخواهد ماند. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح در پیامی به مناسبت شهادت سردار رشید اسلام سرتیپ صیاد خدایی گفت: ترور این شهید والامقام نشانه زبونی و خواری مدعیان دروغین حقوق بشر و تلاش مذبوحانه شان در جهت سرپوش گذاشتن به شکست‌های مفتضحانه برابر جبهه مقاومت است و مطمئناً بی پاسخ نخواهد ماند.

متن پیام رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت مظلومانه و پرافتخار مدافع حرم سردار رشید اسلام "سرتیپ دوم پاسدار صیاد خدایی" را به محضر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی)، پاسداران انقلاب اسلامی و مجاهدان مومن مقاومت اسلامی و خانواده معظم تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. بی شک صیاد عزیز که عمر خود را با مجاهدت در مسیر نورانی ولایت و عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و دفاع از آرمان‌های بلند انقلاب و نظام اسلامی و امنیت، عزت و سربلندی ایران عزیز سپری کرد، برای همیشه الگوی مهاجران الی الله و پاسداران فداکاری و سلحشور است که در اخلاص، گمنامی و ساده زیستی در سپهر شرافت و مردانگی اوج می‌گیرند.

ترور این شهید والامقام نشانه زبونی و خواری مدعیان دروغین حقوق بشر و تلاش مذبوحانه شان در جهت سرپوش گذاشتن به شکست‌های مفتضحانه برابر جبهه مقاومت است و مطمئناً بی پاسخ نخواهد ماند. از درگاه خداوند منان برای آن سردار عالیقدر و شهید والا مقام رضوان الهی و همنشینی با حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و برای خانواده معظم و بازماندگان و همرزمان مکرم او ثبات قدم در تداوم راه شهیدان طلب می‌کنم.
سرلشکر پاسدار محمد باقری
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
 

واکنش کاربران فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی



ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» و واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی

بازتاب جهانی ترور شهید سرهنگ حسن صیاد خدایی

در پی ترور سرهنگ حسن صیاد خدایی مدافع حرم اهل بیت علیهم السلام در سوریه بسیاری از رسانه ها و پایگاه های خبری در منطقه و جهان واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری قدس روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای با اعلام خبر اقدام جنایتکارانه تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی در شهادت یکی از مدافعان سرافراز حرم اعلام کرد: عصر امروز (یکشنبه) در یکی از کوچه‌های منتهی به خیابان مجاهدین اسلام در شرق تهران، مدافع حرم «سردار شهید صیاد خدایی» هدف جنایت تروریستی ضد انقلاب و عوامل وابسته به استکبار جهانی قرار گرفت. این اطلاعیه با تبریک و تسلیت شهادت مدافع سرافراز حرم سرهنگ پاسدار صیاد خدایی به خانواده معظم وی تاکید کرده است که اقدام لازم برای شناسایی و دستگیری ضارب یا ضاربین پیش‌بینی و در حال انجام است.

در این باره پایگاه اطلاع رسانی العین نیوز اعلام کرد: سرهنگ حسن صیاد خدایی در سن 15 سالگی به صفوف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. این پایگاه اطلاع رسانی به اشاره به بیانیه شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت: ترور سرهنگ خدایی از خط قرمزی عبور کرد که بسیاری از معادلات را تغییر خواهد داد و عاملان این عملیات و کسانی که پشت سر آنها هستند بهای سنگینی خواهند پرداخت".

شبکه العربی قطری در این باره نوشت: امروز یکشنبه، افراد ناشناس سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی را در پی شلیک مستقیم 5 گلوله شرق تهران، ترور کردند. این رسانه عرب زبان افزود: یک شبکه سرویس اطلاعاتی اسرائیل در ایران دستگیر شدند. در ادامه  گزارش داد که سپاه پاسداران اعضای یک شبکه اطلاعاتی اسرائیل را کشف و دستگیر کرد.

پایگاه اطلاع رسانی اسپوتنیک روسیه با انتشار خبر ترور شهید خدایی به سخنان علی صالحی، دادستان عمومی و انقلاب ایران، اشاره کرد واعلام کرد: دادستان ایران دستور تسریع در شناسایی و دستگیری عاملان ترور سرهنگ صیاد خدایی را صادر کرده است. و در ادامه گزارش داد: «صالحی با بازرسی از صحنه حمله و تایید دستورات لازم برای شناسایی و دستگیری عاملان این حادثه تروریستی، تاکید کرد که "عاملان این جنایت به اشد مجازات خواهند رسید".

روزنامه «الامارات الیوم» نیز با بازتاب خبر ترور شهید  خدایی اعلام کرد که «افسر ارشد سپاه پاسداران، حسن صیاد خدایی، در یک عملیات ترور نادر در تهران، در یکی از کوچه‌های فرعی خیابانی که منزلش قرار دارد، ترور شد».
 
شبکه تلویزیونی العربیه با اشاره به ترور روز گذشته سرهنگ پاسدار مدافع حرم شهید حسن صیاد خدایی به نقل از خبرنگار خود اعلام کرد: اسرائیل سطح امنیتی در سفارتخانه‌های خود در سراسر جهان را افزایش داد. این شبکه همچنین به نقل از منابع آگاه خود بدون ذکر نام اعلام کرد: اسرائیل همچنین در جبهه شمالی با سوریه و لبنان حالت آماده باش خود را افزایش داده است. به گفته العربیه، این منابع گفتند: "آماده باش اسرائیل برای مقابله با هرگونه عملیات حزب الله لبنان یا گروههای مرتبط با ایران در خاک سوریه صورت گرفته است."

شبکه الجزیره قطر نیز با اشاره به ترور پاسدار مدافع حرم شهید حسن صیاد خدایی نوشت: ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران تأیید کرد که انتقام خون سرهنگ پاسدار صیاد خدایی که روز یکشنبه در تهران ترور شد، قطعاً گرفته خواهد شد، این شبکه قطری در ادامه اعلام کرد: "رسانه های ایرانی از ارتباط بین ترور و انهدام هسته موساد در ایران خبر دادند". الجزیره ضمن اشاره به اظهارات رئیس جمهوری قبل از عزیمت از تهران به عمان  نوشت: خدایی توسط تروریست ها ترور شد و تاکید کرد که مقامات ایرانی در حال پیگیری جزئیات جنایت هستند. این شبکه قطری افزود: وزارت امور خارجه ایران نیز ترور سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی را یک عملیات تروریستی و جنایتی دانست که مسئولیت آن را عوامل مرتبط با آنچه استکبار جهانی می‌خواند بر عهده دارند.

در این باره شبکه لبنانی المنار با اشاره به اینکه مقامات ایران رژیم صهیونیستی را به دست داشتن در این ترور متهم کرده‌اند، افزود: سرهنگ صیاد خدایی سپاه پاسداران در تهران توسط افراد مسلح ناشناس ترور شد.

در همین حال فرانس 24  بیانیه سپاه پس از ترور شهید صیاد خدایی را منتشر کرد و اعلام کرد یک سرهنگ در سپاه پاسداران در شرق پایتخت ترور شد. فرانس 24 در ادامه آورد: "دفتر نخست وزیر اسرائیل که بر موساد نظارت دارد، از اظهار نظر در مورد گزارش های تهران امتناع کرد".

المیادین نیز با اشاره به ترور سرهنگ پاسدار مدافع حرم شهید حسن صیاد خدایی نوشت: وزارت امور خارجه ایران می گوید ترور سرهنگ حسن صیاد خدایی توسط عناصر تروریستی مرتبط با استکبار جهانی و مورد حمایت کشورهای مدعی مقابله با تروریسم صورت گرفته است.   

روزنامه عرب 48 فلسطینی ضمن اشاره به واکنش مقام‌های کشورمان درباره شهادت سرهنگ پاسدار مدافع حرم شهید حسن صیاد خدایی به واکنش شورای امنیت ملی کشور اشاره کرد و افزود: «نیروهای امنیتی ایران در حال تعقیب عاملان این عملیات» در خیابان های پایتخت ایران هستند.
 
گروه‌های فلسطینی ترور پاسدار مدافع حرم شهید "حسن صیاد خدایی" را محکوم کرده و آن را یادآور ترور رهبران مقاومت مانند شهید «فتحی شقاقی» بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین خواندند.

جنبش مجاهدین فلسطین ترور پاسدار مدافع حرم "حسن صیاد خدایی" و شهادت وی را محکوم و اعلام کرد: حملات تروریستی صهیونیست‌ها علیه امت اسلامی ماهیت تروریستی رژیم صهیونیستی و متحدانش را نشان می‌دهد.  زیاد النخّاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز دوشنبه طی بیانیه‌‌ای ترور شهید مدافع حرم پاسدار «حسن صیاد خدایی» را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «بار دیگر گلی از گلستان محور مقاومت ضدصهیونیستی پرپر شد و همه رزمندگان مجاهد را داغدار کرد. گرچه در قاموس مبارزه با صهیونیسم بین‌الملل و استکبار جهانی، شهادت مردان خدا، واژه‌ای آشناست.»

جهاد اسلامی تأکید کرد: «این ترور، یادآور ترور رهبران مقاومت مانند شهید فتحی شقاقی بنیانگذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که با همین شیوه ترور شد تا به‌خیال خام دشمنان، راه مقاومت متوقف شود، اما زهی خیال باطل، که هرقدر این خون‌ها بیشتر ریخته شود، درخت مقاومت تنومندتر خواهد شد.» نخاله گفت: «اینجانب به‌نمایندگی از جنبش جهاد اسلامی فلسطین، شهادت مظلومانه سرهنگ پاسدار حسن صیاد خدایی توسط مزدوران صهیونیسم جهانی و استکبار فراماسونری را خدمت مقام معظم رهبری و فرماندهی‌کل قوا، خانواده آن شهید والامقام، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مردم شریف این سرزمین تسلیت عرض می‌نمایم و برای آن عزیز سفرکرده، علو درجات را در بهشت برین کنار اولیای الهی مسئلت می‌نمایم.»
 
صیاد خدایی به روایت خانواده ، دوستان و همکارانش
ماجرای ترور شهید «صیاد خدایی» همراه با واکنشهای داخلی، خارجی و فضای مجازی
خبرگزاری مهر نوشت: دلسوز نیروهایش بود. همیشه برای حق و حقوق نیروها چانه‌زنی می‌کرد و برای اینکه همکاران و نیروهایش در این فشارهای اقتصادی بتوانند با آرامش بیشتری کار کنند، خیلی تلاش می‌کرد. حتی می‌توانم بگویم برای نیروهایش دعوا می‌کرد. بسیاری از عاشقان وطن تا زمانی که شهید شوند، گمنام‌اند. زمانی نام‌شان بر سر زبان‌ می‌افتد که جانشان را برای امنیت مردم فدا کرده‌اند. در این گزارش پای صحبت اطرافیان شهید صیاد خدایی نشسته‌ایم.
 
صیادخدایی
دیروز بود که دشمنان ایران بار دیگر ناجوان‌مردانه یکی از سربازان و سرداران ایران را به شهادت رساندند. سردار شهید صیاد خدایی از مدافعان حرم بود که دیروز با همان روش همیشگی و ناجوانمردانه صهیونیست‌ها ترور شد و به مقام شهادت نائل آمد. در این گزارش سعی نمودیم با نشستن پای روایت خانواده‌، دوستان و همکاران شهید صیاد خدایی با این شهید سرافراز بیشتر آشنا شویم. این‌ها اولین روایت‌ها درباره منش و روش شهید صیاد خدایی است که ما را اندکی با زوایای زندگی آن عزیز آشنا می‌کند.
 
روایت پدرخانم شهید: هیأتی بود و با هفتاد سال سن از او درس می‌گرفتم
من خودم از ۵ سالگی هیأتی بودم. درواقع ما جد اندر جد هیأتی بودیم و از بچگی هیأتی بزرگ شدیم. وقتی سعیدآقا داخل زندگی ما شد، من به حال و هوا و عوالم جدیدی پی بردم. (خانواده شهید ایشان را با نام «سعید» صدا می‌کردند.) با دعاها خیلی مأنوس بود. چند شب پیش همین شب جمعه توی جلسه کنار من نشسته بود، من داشتم زیارت امین الله می‌خواندم که قسمتی از زیارت را یادم رفت. آنجا به دادم رسید و کلمه‌ای که فراموش کرده بودم را گفت. خدا رحمتش کند. ارتباطات خاصی با عوالم بالا داشت. همیشه مورد غبطه من بود. به او حسودی‌ام می‌شد. با خودم می‌گفتم من با هفتاد سال سن باید از داماد خودم درس بگیرم؟ بعد می‌گفتم بله! باید از او درس بگیرم. حق همین بود.
 
ترمز بحث‌های سیاسی تند را می‌کشید
ایشان خیلی پایبند به اصول بود. من یک وقت‌هایی در بحث‌های سیاسی تند می‌شدم، ایشان ترمز من را می‌کشید و می‌گفت نه حاجی! اینجا این‌طور نیست، داری تندروی می‌کنی. نمی‌گذاشت تندروی کنیم. نه می‌گذاشت تندروی کنیم، نه کندروی. توی مجالس امام حسین(ع) هرجا که می‌توانست سرپا باشد، زمین نمی‌نشست. حتماً باید در چای دادن و اداره آن هیأت دخالت می‌کرد. بعضی وقت‌ها حرف‌مان می‌شد و می‌گفت تو چرا فلان هیأت نمی‌روی؟ من توجیه می‌کردم. او می‌گفت این توجیه است، اینجا مسأله امام حسین(ع) است، چشم‌شان به راه است که شما بروید. من می‌دیدم که او از من در دستگاه امام حسین(ع) پیشروتر است. من گاهی تنبلی می‌کردم، خب پیر هم هستم، می‌گفت حاجی الآن وقت کوتاه آمدن نیست.


حتی اگر شده دو بیت بخوان. یکبار روز عاشورا من ناراحت بودم و یک گوشه نشسته بودم. هرکس می‌آمد و می‌گفت حاج حسین پاشو همه منتظرند، می‌گفتم نه. دیدم یک وقت سعید آمد و با چشم‌های عصبانی گفت حاج آقا الآن وقت طاقچه بالا گذاشتن است!؟ رفتیم و چه مجلسی، چه عزاداری، چه عاشورایی شد. بعداً گفتم بانی عزاداری من فقط سعید بود. چون من نمی‌خواستم بروم.
 
با اینکه امکانش را داشت، از قدرتش برای خود و خانواده‌اش استفاده نمی‌کرد
خیلی جاها دستگیر ما بود. خدا رحمتش کند. با ما دوست بود. دوستی بود که همیشه خیرش می‌رسید. ما از او حتی یک بار هم اخم ندیدم. هر مشکلی هم پیش می‌آمد سعی می‌کرد با آرامش و اخلاق برخورد کند. حتی یکبار ندیدیم از امکانات و روابطش برای رفع مشکل خودش استفاده کند. توی خیابان مثلاً تصادف کرده باشد و بیاید پایین کارت نشان بدهد و آشنا ردیف کند و... ابداً و اصلاً. روز قبل از شهادتش یکی از دوستان ما در بیمارستان بود. گفتم سعید جان اینها نمی‌گذارند ما بالا برویم، یک کاری بکن. گفت حاجی من می‌توانم الآن کاری کنم که همه‌شان کنار بروند ولی وقتی به هیچکس اجازه نمی‌دهند شما هم بالا نرو. اینقدر مقید به قانون و راه و روش بود.
 
می‌گفت برای شهادت من عزاداری نکنید، یاد شهدایی باشید که تکه تکه شدند
اخیراً هم در خانه‌مان وقتی می‌نشستیم از حاج قاسم سلیمانی خیلی حرف می‌زد. خیلی شیفته رفتار و گفتار این شهید بود. می‌گفت شهید سلیمانی اهلیتی داشت که با دیگران فرق می‌کرد. توی خانواده هم خیلی حرف از شهادت بود. می‌گفت «اگر من شهید شدم ای وای ای وای نکنید. خدا از سعید برای شما مهربان‌تر است. نگویید ای وای سعید رفت. خدا بالا سر شماست. یاد کسانی بکنید که پدران‌شان رفتند و برنگشتند. یاد آن شهیدانی باشید که در سوریه انگشت به انگشت بدن‌شان را تکه تکه کردند. اینها برای ما درس است». حاضریم تک‌تک‌مان فدای اسلام و قرآن و رهبرمان بشویم. سر خم می سلامت شکند اگر سبویی. خدا رهبرمان را سلامت نگه دارد.

خرده روایت‌هایی از زندگی و سلوک شهید صیاد خدایی
ما را پیش امام حسین (ع) روسفید کرد
فقط می‌توانم بگویم خدایا این کم را از ما بپذیر… ما پیش حضرت زهرا (س) دست خالی بودیم، پیش امام حسین (ع) دست خالی بودیم. این شهید روی ما را پیش امام حسین (ع) سفید کرد، ما را سربلند کرد، ما را تا آخر عمر و در این دنیا و آن دنیا قرین افتخار کرد. خدا همین امشب او را سر سفره سیدالشهدا (ع) مهمان و ایشان را دعاگوی حال ما قرار بدهد. انشاالله
 
روایت برادر بزرگ‌تر شهید: تا مدتی پیش نمی‌دانستیم بدنش ترکش دارد
از دوازده سالگی توی جبهه بود. اذن پدر و مادرم را گرفت و رفت جبهه. بعد هم توی سپاه استخدام شد و خدمت کرد. یک ریال حرام و حلال را قاطی نمی‌کرد. حرام اصلاً در ذات ایشان نبود. کوچک‌ترین برادر من بود. نمازخوان بود. ماه شعبان و رجب را یکسر روزه می‌گرفت. خیلی مخلص بود. زبان من در تعریف از او واقعاً قاصر است. همیشه شهادت آرزویش بود. می‌گفت ما ساخته شده‌ایم برای خدمت. ما دو سه تا برادر هستیم که مجروح جنگ هستیم ولی من تا مدتی پیش نمی‌دانستم ایشان مجروح است.


یک بار پسرم بدن ایشان را دیده بود، می‌گفت عمو بدنش ترکش دارد. من واقعاً خبر نداشتم که بدن سعید ترکش دارد و مجروح است. خیلی مخلص بود. از من که برادر بزرگش هستم از لحاظ ایمان و توکل خیلی برتر بود. ما از زمان جنگ منتظر شهادت ایشان بودیم، ولی قسمت این بود که در این مقطع به این افتخار برسد.
 
روایت شوهر خواهر شهید: فرزندش راه پدر را ادامه می‌دهد
وقتی خدا می‌خواست فرزندش حسین را به او بدهد، این مرد آنقدر همه چیز را مراعات می‌کرد که باورکردنی نبود. می‌توانم بگویم چهل روز چله گرفته بود، چهل روز روزه گرفته بود و چه مراقبت‌هایی می‌کرد تا خدا بچه سالم و خوبی به او عطا کند. من مراعات‌های او را به چشمم دیده‌ام و در این دنیا و آن دنیا شهادت می‌دهم که این مرد مرد محتاطی بود. البته خیلی اهل خنده بود و وقتی با هم به هیأت و جایی می‌رفتیم، خیلی می‌خندیدیم، ولی در کنار روحیه بانشاطش خیلی احتیاط می‌کرد. با توجه به همین احتیاط‌ها است که من می‌گویم یقین بدانید حسین راه پدرش را ادامه خواهد داد. سعید بچه‌اش را از امام حسین (ع) گرفته است.
 
خرده‌روایت‌هایی از دوستان و همکاران
شهید مستأجر بود و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کردند اجاره‌ای بود. با اینکه شهید از فرماندهان میانی سپاه بود، زندگی‌اش با ساده زیستی همراه بود. دقیقاً صبح همان روزی که شهید به شهادت رسید، همکار جدیدی به جمع ما اضافه شده بود و اولین روز کاری‌اش بود. شهید برای او وقت گذاشت و با او صحبت کرد. به او می‌گفت اینجا جای مقدسی است، جای شهید و شهادت است، و برایش یک فضای معنوی و جهادی از کار ترسیم کرد. زندگی برای او در جهاد و مبارزه و تلاش برای کشور خلاصه شده بود.
 
همدم همیشگی زیارت عاشورا
خیلی به مستحبات مقید و خیلی به هیأت و امام حسین (ع) علاقه‌مند بود. همیشه مقید بود که در مراسمات زیارت عاشورا که دوشنبه‌ها در محل کار برگزار می‌شد شرکت کند. روز قبل از شهادتش به بچه‌ها سفارش کرده بود که هماهنگی‌های لازم برای مراسم زیارت عاشورای دوشنبه را انجام بدهند. حالا خودش شهید شده و بچه‌ها باید بدون او و به یاد او مراسم زیارت عاشورا را برگزار کنند.
 
برای حق و حقوق نیروهایش دعوا می‌کرد
از مهمترین نکاتی که می‌شود درباره شهید گفت این است که دلسوز نیروهایش بود. همیشه برای حق و حقوق نیروها چانه‌زنی می‌کرد و برای اینکه همکاران و نیروهایش در این فشارهای اقتصادی بتوانند با آرامش بیشتری کار کنند، خیلی تلاش می‌کرد. حتی می‌توانم بگویم برای نیروهایش دعوا می‌کرد. به همین خاطر فضایی ایجاد شده بود که اگر کسی نیروی مستقیم ایشان هم نبود، برای حل مشکلش به ایشان مراجعه می‌کرد.
 
نذر روزه شهید برای سلامتی آیت‌الله فاطمی‌نیا
روز وفات و قبل از اینکه آقای فاطمی‌نیا فوت کنند، پیش من آمد و گفت من از بیماری آقای فاطمی‌نیا خیلی ناراحت و متأثر هستم. می‌گفت برای سلامتی ایشان چند روز روزه نذر کرده‌ام. وقتی که آقای فاطمی‌نیا فوت کردند ایشان روزه بود.
 
یکی دو روز قبل از شهادت به نمایشگاه کتاب رفته بود و کتاب خرید بود
من امام جماعت محل کار شهید هستم. ایشان چند روز قبل از شهادت پیش من آمد و گفت از شهدا برای ما زیاد صحبت کن. من به ایشان گفتم الآن فصل برگزاری نمایشگاه کتاب است، خوب است که به نمایشگاه کتاب بروی و چند تا کتاب در این زمینه تهیه کنی. روز شنبه روز قرآن‌خوانی ماست و ما بین دو نماز یک صفحه قرآن می‌خوانیم. من دیدم ایشان غایب است. صبح روز یکشنبه، یعنی دقیقاً روز شهادتش، وقتی که دیدمش پرسیدم چرا جلسه قرآن غایب بودی؟ گفت من به توصیه شما عمل کردم. به نمایشگاه کتاب رفتم و چند تا کتاب درباره شهدا خریدم.
 
عاشق شهید باکری بود؛ کل فیلم موقعیت مهدی را گریه کرد
من شش سال است که نزدیک‌ترین همکار شهید هستم. به خاطر همین آشنایی به شما می‌گویم که ایشان خیلی عاشق شهید باکری بود. مرتب، مدام و همیشه الگوی او شهید باکری بود. یادش به خیر، فیلم «موقعیت مهدی» را با همدیگر دیدیم. خدا رحمتش کند، از اول تا آخر فیلم گریه می‌کرد. یک خاطره از شهید باکری درباره توجه به نیروهایش را هم خیلی دوست داشت و زیاد تکرار می‌کرد. می‌گفت یکبار برای شهید باکری کمپوت می‌آورند تا بخورد.

باکری می‌پرسد همه بچه‌ها کمپوت دارند؟ جواب می‌دهند نه، شما فرمانده هستی و خسته‌ای، فعلاً شما میل کنید، برای بچه‌ها هم تهیه می‌کنیم. شهید باکری کمپوت را نمی‌خورند و می‌گویند «آب بیاورید. هر وقت همه بچه‌ها کمپوت خوردند من هم می‌خورم». این را از قول شهید نقل می‌کردند و نوع رفتار با نیروها برای شهید خیلی مهم بود.
 
هوای همکارانش را داشت و مرجع درد دل بچه‌ها بود
آدم خستگی‌ناپذیری بود. اصلاً از سختی کار خسته نمی‌شد. از هر راه و روشی برای روحیه دادن به نیروها استفاده می‌کرد. مثلاً اگر یکی از اقوام دور یا نزدیک همکاران فوت می‌کرد، ایشان مقید بود که حتماً در مراسم تشییع یا عزای آن فرد شرکت کند و تسلیت بگوید. برای همه همکارانش گوش خیلی خوبی بود. خیلی درد دل بچه‌ها را می‌شنید. اگر کسی مشورتی نیاز داشت با او صحبت می‌کرد. برای مسائل و مشکلات بچه‌ها مرجعیت داشت و بچه‌ها توی مشکلات مختلف به ایشان مراجعه می‌کردند.
شهید یک جورهایی امین بچه‌ها شده بود. یک چیز دیگر اینکه به زیارت حضرت فاطمه معصومه (س) خیلی اعتقاد داشت و در ماه حتماً چند بار با خانواده به قم می‌رفت و زیارت می‌کرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط