راه یافتن به حق با عمل به حق
برخی افراد معنای «دوست» را برای کلمه «مولی» اتخاذ کردند و بههمین دلیل از اطاعت امیرالمؤمنین(علیه السلام) سر باز زده و میزنند. از این اشتباه در معنای کلمه «مولی» از سوی برخی افراد هم اگر بگذریم، چطور میتوانیم مهمترین قسمت خطبه رسولالله(صلی الله علیه و آله) را کنار بگذاریم و به آن عمل نکنیم؟ فرازی که میفرمایند: «أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی(عَلی أُمَّتی) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.»
پنجشنبه، 23 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
تحریریه راسخون
موارد بیشتر برای شما
خداوند در جایجای قرآن کریم مستقیم و غیرمستقیم به صفات نیک یکی از بندگان صالح خود اشاره کرده که همه علمای اهل سنت و شیعه اقرار کردهاند آن بنده صالح حضرت مولیالموحدین علی ابن ابیطالب(علیه السلام) است. آیا ترفیع مقام حضرت علی(علیه السلام) در قرآن فقط به دلیل آن است که ما بدانیم او بنده شاخص خداوند بود؟ یا باید برای شناخت او و دلیل تأکید قرآن بر ذکر صفات او تحقیق و تلاش کنیم؟
آنان که از خطبه غدیر و ابلاغات رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) و کلمه «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ» فقط دوستی را استنباط کردند! اصلاً قصد خداوند در قرآن و وظیفه خود در مقابل دستورات خدا و دین را نفهمیدهاند. مانند آنکه برای یک جامعه مریض پزشکی را معرفی کنید و مدام از حاذق بودنش بگویید و روش درمانی مؤثر او را ذکر کنید و مردم بگویند بسیار خوب که این دکتر اینقدر حاذق و تواناست! در حالیکه انتظار میرود وقتی وصف او گفته میشود مردم به او مراجعه کنند و درمان خود را به او بسپارند، نه اینکه فقط او را دوست داشته باشند.
بهراستی آیا نزول بیش از 300 آیه در منزلت حضرت علی(علیه السلام) و البته تمام آیات قرآن، به این دلیل بود که ایشان را به ما معرفی کنند تا بدانیم که جایگاه ایشان کجاست؟ یا باید با توجه به آیات قرآن، نقطه به نقطه به او نزدیک شویم و او را امام، رهبر، پیشوا و الگوی خود قرار دهیم؟ این روش الگوگیری و تأسی به کسیکه قرآن او را معرفی میکند، دقیقاً همان روشی است که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در خطبه غدیر به آن عمل کرد. ایشان همراه با معرفی علی(علیه السلام) به معنا و مفهوم آیاتی اشاره میفرمایند که در شأن حضرت علی(علیه السلام) نازل شده است.
پیامبر(صلی الله علیه و آله) در خلال خطبهشان میفرمایند باتوجه به آیه 55 سوره مائده(إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پیامبر او و کسانى که ایمان آوردهاند؛ همانها که نماز را بر پا مىدارند، و درحال رکوع، زکات مىدهند.) علی(علیه السلام) همان کسی است که «وَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ الَّذی أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُالله عَزَّوَجَلَّ فی کُلِّ حالٍ»؛ نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.(خطبه غدیر)
این در حالی است که برخی افراد معنای «دوست» را برای کلمه «مولی» اتخاذ کردند و بههمین دلیل از اطاعت امیرالمؤمنین(علیه السلام) سر باز زده و میزنند. از این اشتباه در معنای کلمه «مولی» از سوی برخی افراد و علمای مذاهب اسلامی هم اگر بگذریم، چطور میتوانیم مهمترین قسمت خطبه رسولالله(صلی الله علیه و آله) را کنار بگذاریم و به آن عمل نکنیم؟ فرازی که میفرمایند: «أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی(عَلی أُمَّتی) وَ الْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِی بَعْدی وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَالله وَ رَسُولِهِ.» یعنی کلمه «امام» که در خطبه غدیر خم به صراحت آمده است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته. آیا افرادی که معنای کلمه مولی را تغییر دادند می توانند منکر معنای حقیق کلمه امام شوند؟!
اما تکلیف کسانی که بناست همراهی نکنند هم در همین خطبه مشخص شده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُ سَیَکُونُ مِنْ بَعْدی أَئمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَی النّارِ وَیَوْمَ الْقِیامَةِ لایُنْصَرونَ. مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ الله وَأَنَا بَریئانِ مِنْهُمْ. مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّهُمْ وَأَنْصارَهُمْ وَأَتْباعَهُمْ وَأَشْیاعَهُمْ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النّارِ وَلَبِئْسَ مَثْوَی الْمُتَکَبِّرِینَ. أَلا إِنَّهُمْ أَصْحابُ الصَّحیفَةِ، فَلْیَنْظُرْ أَحَدُکُمْ فی صَحیفَتِهِ؟!
مَعاشِرَالنّاسِ، إِنِّی أَدَعُها إِمامَةً وَ وِراثَةً (فی عَقِبی إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ)، وَقَدْ بَلَّغْتُ ما أُمِرتُ بِتَبْلیغِهِهان حُجَّةً عَلی کُلِّ حاضِرٍ وَغائبٍ وَ عَلی کُلِّ أَحَدٍ مِمَّنْ شَهِدَ أَوْلَمْ یَشْهَدْ، وُلِدَ أَوْلَمْ یُولَدْ، فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ. وَسَیَجْعَلُونَ الْإِمامَةَ بَعْدی مُلْکاً وَ اغْتِصاباً، (أَلا لَعَنَ الله الْغاصِبینَ الْمُغْتَصبینَ)، وَعِنْدَها سَیَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَا الثَّقَلانِ (مَنْ یَفْرَغُ) وَیُرْسِلُ عَلَیْکُما شُواظٌ مِنْ نارٍ وَنُحاسٌ فَلاتَنْتَصِرانِ.
مردمان! به زودی پس از من پیشوایانی خواهند بود که شما را به سوی آتش میخوانند و در روز رستاخیز تنها وبدون یاور خواهند ماند. هان مردمان! خداوند و من از آنان بیزاریم. هان مردمان! آنان و یاران و پیروانشان در بدترین جی جهنم، جایگاه متکبّران خواهند بود. بدانید آنان اصحاب صحیفه اند. اکنون هر کس در صحیفهی خود نظر کند.
هان مردمان! اینک جانشینی خود را به عنوان امامت و وراثت به امانت به جی میگذارم در نسل خود تا برپایی روز رستاخیز؛ و حال، مأموریت تبلیغی خود را انجام میدهم تا برهان بر هر شاهد و غایب و بر آنان که زاده شده یا نشده اند و بر تمامی مردمان باشد. پس بایسته است این سخن را حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.
آگاه باشید! به زودی پس از من امامت را با پادشاهی جابه جا نموده. آن را غصب کرده و به تصرف خویش درآورند. هان! نفرین و خشم خدا بر غاصبان و چپاول گران! و البته در آن هنگام خداوند آتش عذاب - شعله هی آتش و مس گداخته - بر سر شما جن و انس خواهد ریخت. آن جاست که دیگر یاری نخواهید شد.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
برخورد با اعتراضات دانشجویی بر علیه رژیم فاسد
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
آشکار نکردن حق خیانت است!
چهارشنبه، 24 دی 1399
حاج قاسم سلیمانی نسبت به ولایت و رهبری تعبد داشت
پنجشنبه، 11 دی 1399
چند داستان از زندگی پهلوان حاجقاسم سلیمانی
پنجشنبه، 11 دی 1399
بسته تحلیلی خبری (چهارشنبه ۳ دیماه 99)
چهارشنبه، 3 دی 1399
چهل روز پس از شهادت سردار شجاع انسانها
جمعه، 25 بهمن 1398
قرآن به صراحت به ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) اشاره کرده است | پاسخ به پرسشها و شبهاتی پیرامون غدیر
يکشنبه، 20 مهر 1393
تازه های اخبار
مزایا و معایب کانال سیگنال فارکس و سیگنال خرید ارز دیجیتال در دنیای مالی
حضرت عیسی، از پسر خدا تا نماز خواندن پشت سر امام زمان
بیست و ششمین جشنواره بین الملل قصه گویی
سرمایه گذاری در بورس را از کجا شروع کنیم؟ 3 مرحله اصلی
انصارالله یمن، نیروی نیابتی ایران یا نیروی مستقل با ایمان؟
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
آشنایی با برخی از بهترین باغ رستوران های اصفهان با موسیقی زنده
اقامتی رویایی در بهترین هتل های لوکس تبریز؛ تجربه ای فراتر از انتظار
ریل آسانسور چیست و چرا اهمیت دارد؟
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
صدور کارت هدیه آنی با طرح و جمله دلخواه از طریق کیوسک های بانکی بانک پاسارگاد + اسامی شعب
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
وضعیت سوریه در آخرالزمان
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
29 جمادی الثانی سالروز وفات حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
موارد بیشتر برای شما
سیر تاریخی خوشنویسی آفریقا
حکمت | عید مسیحیان و آداب همسایه داری / استاد رفیعی
حکمت | حق و حقوق همسایه / استاد رفیعی
۵ خبرنگار بر اثر حمله اسرائیل به خودروی آنها در نوار غزه به شهادت رسیدند
وقتی مجری بهعلت حضور عقرب برنامه را ترک کرد
اظهارات جالب یک زن عرب در مورد شیعیان
روایتی از عملیات نجات جان یک کودک در پاوه
پل زیبای ورسک
هدف قرار دادن تانک مرکاوا و سرنگونی پهپاد اسرائیلی توسط قسام
اظهارات عجیب سارق خودرو!
سیر تاریخی خوشنویسی عثمانی
اگر سکوهای خارجی حاضر به تفاهم با ایران نشوند، تکلیف چیست؟
قاب متفاوتی از حضور رهبر انقلاب در منزل شهید مسیحی
پزشکیان برای صرفهجویی چراغهای سالن را خاموش کرد
گزارش خبرنگار ارشد بیبیسی از آتش زیر خاکستر سوریه