اعتراض به ظلم و ظالم در رفتار
همانطور که در مقاتل آمده، بودند افرادی که پس از شهادت امام حسین(ع) به این نتیجه رسیدند که امام(ع) بر حق بود، برعلیه یزیدیان شمشیر کشیدند و شهید شدند. شاید بگوییم فایدهای بهحال امام(ع) نداشت اما برای...
دوشنبه، 14 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده :
تحریریه راسخون
موارد بیشتر برای شما
مقولههایی چون عزتطلبی، آزادگی، مقابله با ظلم، عدم سکوت در برابر ظلم و ظالم، حق طلبی، مهربان بودن، عبرت آموزی، رحم داشتن و محبت کردن، بیدار نگاه داشتن وجدان و توجه به فطرت، جنگیدن برای رهایی از بند ظالمان و بسیاری از تعاریف دیگر که همیشه مورد نیاز و استفاده انسانها بوده و خواهد بود. پس همه انسانها میتوانند حسینی باشند و از سیره حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) پیروی کنند.
ایشان در بیاناتشان در مورد فریاد زدن در مقابل ظالم سخنان بسیاری دارند که اگر آن را امروز بهکار بگیریم جزو اطاعت کنندگان از فرامین و دستورات امام حسین(علیه السلام) قرار میگیریم. مانند ندای «هل من ناصر» امام(علیه السلام) که در گوش تاریخ طنینانداز است و هر کسی در هر زمان و مکانی می تواند پاسخ امام(علیه السلام) را بدهد و پشت سر ایشان حرکت کند. برای این کار کافی است گوش جان را برای شنیدن این ندا آماده کنیم و بهصورت عملی «لبیک» بگوییم. بهطور نمونه ایشان در حالیکه حرّ در کناره کاروان حرکت میکرد، به منزلگاه بیضه رسید.
حضرت در آنجا خطبهای خواند و پس از حمد و ثنای خداوند متعال فرمود: «هر کس حاکم ستمکاری را ببیند که حرام خدا را حلال کرده، پیمان خدا را شکسته، مخالف سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رفتار نموده و با گناه و پرده دری بر بندگان خدا حکومت میکند، اما نه با سخن و نه با رفتار برای تغییر کردار وی اعتراض ننماید، حق آن است که خداوند او را نیز به عذاب و سرانجام همان شخص ستمگر دچار سازد.»
نکته مهم در این بیان این است که:
اولا: ملاک در راه خدا حرکت کردن و به سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) عمل نمودن است. برای این امر باید دین خدا را تا حد لازم بشناسیم. با ملاکات خدایی و دینی حاکم و مسئول و دیگر مردم را ببینیم. سعی کنیم در این دیدن خودمان به خطا نرویم و دچار اشتباه نشویم و به سبب شنیدن اخبار غیر صحیح اقدام به قضاوت نکنیم.
دوما: امام حسین(علیه السلام) نوع واکنشها را دو قسمت فرموده و سخن و عمل را از یکدیگر جدا ساختهاند. این موضوع بسیاری مهمی است که تغییر را در رفتار جامعه یا یک حاکم در تغییر رفتارمان هم ببینیم. اینکه اشکالی در مسئولی ببینیم اما در دلمان آرزو کنیم که «ایکاش فرصتی هم پیش میآمد که ما هم میتوانستیم اینکار را انجام بدهیم تا به منافعی برسیم!» نمیتواند در حاکم و مسئول تغییری ایجاد کند. پس اعتراض کردن با گفتن و فریاد زدن وابسته به واکنش رفتاری است که اگر نباشد فریادها نتیجهای نخواهد داد.
امام حسین(علیه السلام) که بیانشان و رفتارشان کاملا مطابق با خواست و دستورات خداست با شجاعت در مقابل یک حاکم ستمگر و فاسق میایستد و اعتراض میکند و از کسانیکه در روز عاشورا در مقابلش ایستادند هم فهم حق را طلب میفرماید. صبح عاشورا قبل از آنکه جنگ شروع شود حضرت بین دو لشکر ایستاد و فرمود: «ایها الناس اسمعوا قولی و لا تعجلوا حتی اعظکم بما هو حق لکم علی و حتی اعذر إلیکم فأن أعطیتمونی النصف کنتم بذلک اسعد و ان لم تعطونی النصف من انفسکم فاجمعوا رأیکم» مردم حرف مرا بشنوید و در جنگ و خونریزی شتاب نکنید تا من وظیفه خود را که نصیحت و موعظه شماست را انجام دهم اگر دلیل مرا پذیرفتید و از راه انصاف درآمدید سعادتمند خواهید شد و اگر انصاف ندهید پس دقت کنید تا کار شما باعث پشیمانی نشود.
این بیان امام(علیه السلام) یعنی اگر واقعا با خود فکر کنید حتما به نتیجه درست خواهید رسید اما اگر نخواستید در عمل و در رفتارتان به آن جامه عمل بپوشانید لااقل کاری نکنید که موجب خسران شما در دنیا و آخرت شود. پس اگر نتوانستیم در قبول حق یا در رد ظلم بهصورت عمل و با رفتارمان وارد میدان شویم لااقل کاری نکنیم که راه بازگشت برایمان نماند در در دنیا و آخرت دچار گرفتار و عذاب بشویم.
البته ذکر این نکته هم لازم است که به خداوند در قرآن کریم میفرماید: مردم به دو گروه تقسیم میشوند «فریقاً هدی و فریقاً حقّ علیهمُ الضلالهُ» گروهی هدایت شده و گروهی در گمراهی ثابت ماندند. منظور امام(علیه السلام) این نیست که اگر حق را فهمیدی و کار نکردی، گناهی بر شما نیست بلکه میفرمایند اگر به نتیجه رسیدید راه را برای بازگشت خود به هر نحوی باز بگذارید.
همانطور که در مقاتل آمده، بودند افرادی که پس از شهادت امام حسین(علیه السلام) به این نتیجه رسیدند که امام(علیه السلام) بر حق بود، برعلیه یزیدیان شمشیر کشیدند و شهید شدند. شاید بگوییم فایدهای بهحال امام(علیه السلام) نداشت اما برای خودشان که از ظلمت نجات پیدا کنند سودمند بود.
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
چرا امام حسین(ع) مدام از قرآن یاد میفرمودند؟
پنجشنبه، 21 تير 1403
چرا امام حسین(علیه السلام) را کشته امر بهمعروف خطاب میکنند؟
سهشنبه، 4 مرداد 1401
غلبه شعور حسینی بر هیاهوی کرونا
يکشنبه، 9 شهريور 1399
اقامه ۳۰ شب عزای امام حسین(ع) در آستان مقدس امامزاده صالح(ع)
چهارشنبه، 15 آبان 1392
تازه های اخبار
همدلی و مهرورزی در آینه قرآن
از اهتمام ویژه اسلام تا نقش فناوریهای نوین
پاسخ طنز به پیام جدید نتانیاهو + فیلم
بسیج؛ با مردم، برای مردم + گالری تصاویر نقاشیهای جدید از خدمات بسیج
همه چیز درباره فلسفه؛ از یونان تا ایران
آیا در واقع ایام فاطمیه 20 روز است؟
مزایده انگشتر هدیه رهبری برای کمک به مردم مقاوم فلسطین و لبنان
#فراخوان| سومین جشنواره سراسری فرهنگی و هنری نماز با عنوان ” فجر تا فجر”
بازتاب سبک زندگی ایرانی یا حرکت به سمت غربیسازی؟
ادواردو آنیلی، از ارثیه ایتالیایی تا دیدار با امام خمینی (ره)
بیشترین بازدید هفته
اسامی تمام بازیگران مختار به همراه نقش آنها
تنظیم دستی فرکانس در گیرنده های دیجیتالی برای شبکه های صدا و سیما
داستانک های زیبا از امام رضا علیه السلام
ماجرای فروش کفش زنانه در سایت دیوار چیست؟!
۱۱۴ آیه پرکاربرد قرآن با ترجمه کاملا درست و البته متفاوت!
زیارت حضرت زینب سلام الله علیها + ترجمه
نام مادر امام جواد علیه السلام چیست؟
داستانک های مادر | داستان کوتاه درباره مادر
حوادث شش ماه پایانی منتهی به ظهور بر طبق تقویم سال ظهور - بخش اول
عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
موارد بیشتر برای شما
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزبالله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تلآویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایتهای هستهای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعهنویی
رهبر انقلاب: حوزه علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیدههای جدید نظر بدهد
حملات خمپارهای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
کنایه علی لاریجانی به حملات تهدیدآمیز صهیونیستها