سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

پیاده‌روی اربعین، برای مرور پیام‌های والای عاشوراست، برای زیستن این پیام‌هاست، برای تمرین این پیام‌هاست. تمرین عزت، صلابت، آزادگی، استقامت در مسیر، دستگیری از خلق، خدمت به انسان، دل دادن به خدا، نیایش با خدا، مست یاد خدا شدن، و این همه در متن حرکت و فعالیت و جوش و خروش است. همین‌ها روح پیاده‌روی اربعین است و اگر جسم و ظاهر پیاده‌روی اربعین هم، برای عده‌ای به دلایلی تعطیل شود اما روح و جان این پیاده‌روی تا آخرین لحظه حیات، تعطیل‌بردار نیست.
پنجشنبه، 24 شهريور 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سلوک حسینی در زندگی

سلسله‌نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی اربعین به مدت چهار روز و به همت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین در کربلای معلی برگزار شد.  در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت در سخنانی با بیان اینکه، باید نسب خود با امام‌حسین(ع) را بشناسیم، گفت: ممکن است فردی از روی عشق و علاقه با امام‌حسین(ع) نسبت داشته باشد و برخی هم در مسیر و در سلوک امام‌حسین(ع) باشند.

وی با بیان اینکه، حرکت در مسیر سلوک امام‌حسین(ع) باعث می‌شود انسان تا انتها با امام‌حسین (ع) بماند و هرگز از مسیر اصلی برنگردد، تصریح کرد: همه کسانی که در کربلا و تا شهادت در کنار امام‌حسین(ع) ماند تابع سلوک امام‌حسین(ع) بودند. نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت، حقوق اجتماعی را مهم‌ترین عامل و معیار در سلوک امام‌حسین(ع) دانست و گفت: امام‌حسین (ع) را باید از نو شناخت؛ سلوک امام‌حسین (ع) را باید شناخت و تابع آن بود.
 
مقدمه شناخت حقوق الهی
 وی با بیان اینکه، حقوق اجتماعی و حقوق انسانی مقدمه شناخت حقوق الهی است، تاکید کرد که اگر کسی به حقوق انسانی بی‌توجه باشد، به حقوق الهی عمل نکرده است. نواب همچنین گفت: در کربلا، امام‌حسین(ع) به همه کسانی که در کربلا همراه‌شان بودند تاکید کردند که اگر حقی بر گردن‌شان هست یا اگر بدهی دارند، در کربلا نمانند و برای ادای دین برگردند چون ایشان عمل به حقوق اجتماعی را بسیار مهم و اساسی می‌دانستند.

در ادامه همایش، دکتر جلیل دارا، سرپرست مجمع بین‌المللی اساتید مسلمان دانشگاه‌ها و دبیر همایش انا من حسین(ع) در سخنانی گفت: برای اینکه سرمایه اجتماعی در جامعه تقویت شود به سه مولفه نیازمندیم؛ شبکه عظیم و قدرتمند، همکاری شبکه‌ای و اعتماد. اجتماع بزرگ اربعین بزرگ‌ترین شبکه‌ای است که همه ملت‌ها را با بالاترین همکاری شبکه‌ای در خود جمع کرده است. از اجتماع عظیم اربعین نباید به‌سادگی عبور کنیم.

دارا در ادامه گفت: در مدتی که فراخوان همایش انا من حسین(ع) اعلام شد ،۴۰مقاله به دبیرخانه همایش ارسال کرده و ۱۵مقاله را برای ارائه در همایش نظر گرفتیم. در ادامه همایش، تعدادی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران در حوزه علوم‌اجتماعی، سیاسی و قرآنی در موضوع راهپیمایی اربعین به ارائه مقالات و پژوهش‌های خود پرداختند. در ادامه، حسین الاسدی، از اساتید دانشگاه بغداد در ارائه مقاله خود گفت: احیای شعائر حسینی در این راهپیمایی عظیم شایسته توجه است.

 تاثیرات عمیق انقلاب اسلامی در جهان
 وی افزود: اولین کسی که توانست یک انقلاب اجتماعی با مقبولیت اجتماعی در طول تاریخ ایجاد کند امام‌حسین(ع) بود. پس از انقلاب حسینی، انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام‌خمینی (ره)توانست با ایجاد مقبولیت اجتماعی، تحولات عمیقی را در ایران، منطقه و جهان رقم بزند.

لاله افتخاری، استاد دانشگاه مقاله‌ای با عنوان «مبانی انسان‌شناسی کرامت انسانی زوار الحسین با تاکید بر قرآن و سیره امام‌حسین(ع)» ارائه کرد. افتخاری با اشاره به اینکه حفظ کرامت انسان حق طبیعی هر شخص مسلمان و از آموزه‌های دینی است، گفت: نادیده گرفتن کرامت انسانی موجب گمراه شدن انسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع کرامت از آموزه‌های قرآن است، گفت: عزیزان عراقی در واقع پیام قرآن را گرفته و کرامت انسان‌ها و زوار را حفظ می‌کنند. در ادیان الهی کرامت انسانی از جایگاه مهمی برخوردار است، هر کس در هر دینی است از کرامت خاص برخوردار است. این استاد دانشگاه زائر اربعین را دارای کرامت وجودی دانست و گفت: انسان کریم است و خدا برای خلقت انسان به خود تبریک گفته است و اینکه خدا با دمیدن روح به انسان کرامت هم به انسان عنایت کرده است.

افتخاری با اشاره به اینکه در اصطلاح دینی کرامت به معنای احسان خداوند است، گفت: کرامت و مشتقاتش ۴۷بار در قرآن تکرار شده و بر این اساس کرامت انسان یا ذاتی است یا اکتسابی. وی ادامه داد: کرامت ذاتی را همه زائران اربعین برخوردارند و شایسته کرامت هستند، میزبانان عراقی هم سنگ‌تمام گذاشته و معیارشان حسین(ع) است و دین و آیین و ملیت زائر را نمی‌پرسند. امام‌حسین(ع) از لحظه‌ای که از مدینه راه افتاد تا رسیدن به کربلا و گودال قتلگاه عبودیت را داشت و تسلیم بود، پس زائران ایشان هم از عبودیت برخوردارند.

در ادامه همایش، نورالدین شیرین از جمهوری ترکیه مقاله خود را ارائه داد. نورالدین شیرین گفت: امروز دو اجتماع بزرگ جهانی امت اسلامی به تعداد میلیونی وجود دارد؛ اول زیارت بیت‌الله در پاسخ به ندای ابراهیمی و دوم، زیارت کربلا که عشق حسینی به‌واسطه اربعین به راه افتاده است. شیرین ادامه داد: امروز وقتی می‌خواهیم به‌عنوان امت اسلامی براساس ارزش‌های خود زندگی کنیم، وقتی می‌خواهیم خودمان را براساس ارزش‌های خود بسازیم، وقتی می‌خواهیم بایستیم و خود را از دست ظالمان و مستکبران دنیا رهایی دهیم، باید راه حسینی را طی کنیم. چون رسول خدا(ص) وقتی فرمود حسین از من است و من از حسینم، این راه، این مسوولیت و این هدف را به ما نشان داد.

این پژوهشگر ترکیه‌ای در پایان گفت: طریقت حسینی تنها راه یک گروه خاص نیست. این راه «لا اله الا الله محمدرسول الله» است. این راه آزادگان است. این راه مومنان و صالحان و شهداست. در ادامه دکتر سیدعلیرضا صفوی، استاد دانشگاه قم در ارائه مقاله خود گفت: از بانیان همایش اربعین قدردانی می‌کنم. در قرآن کریم، انسان موجودی است که زندگی او مبتنی بر سعی و تلاش است؛ البته این سعی، یک تلاش جهت‌دار است و جهت آن در قرآن حق‌مدارانه است. وی با اشاره به آیاتی از قرآن‌کریم، گفت: حرکت و تلاش امام‌حسین(ع) در کربلا مصداق سعی و تلاش عقل‌مدارانه و حقیقت‌مدارانه در مقابل تلاش باطل‌گرایانه گمراهان بود.
 

اربعین، بلوغ و کمال حماسه عاشورا

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی


دکتر محمدرضا سنگری: اربعین و عدد 40 در فرهنگ عرفانی و معنوی ما، نماد بلوغ و کمال است. به قول حافظ: «که ‌‌ای صوفی شراب آن‌گه شود صاف/ که در شیشه برآرد اربعینی». یا وقتی حضرت موسی(ع) به کوه طور می‌رود و قرار است «ثَلَاثِینَ لَیْلَهً» 30 شب در آنجا باشد، خداوند می‌فرماید: «وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ؛ ما با آن 10 روزی که بر آن افزودیم، تمامش کردیم»؛ یعنی از نقص به تمام و کمال حرکت کردن. 

عاشورا به عنوان بذر یک حرکت، در اربعین به بلوغ و کمال خود می‌رسد. در اربعین، غبارهای عاشورا بر زمین نشسته و حقیقت بی‌هیچ غباری عیان می‌شود. چهره زیبای حقیقت و چهره کریه باطل، دیگر بی‌هیچ غبار و نقابی قابل تشخیص است. روز اربعین روز شکست دشمن است؛ دشمنی که روزی همین قافله را وقتی از کربلا می‌برد با تحقیر، توهین، تازیانه، تمسخر، آزار فراوان و بر نیزه کردن سر عزیزان این کاروان، آنها را از کربلا خارج کرد و به شهرهای دیگر برد اما اکنون همین کاروان با عزت و احترام و تجمیع و تالیف قلوب مومنان، در قالب یک جریان پیروز شده و حق نمایان شده به کربلا بازمی‌گردد. 

در نخستین اربعین اباعبدالله‌الحسین(ع)، ۲ دسته وارد کربلا شدند؛ دسته اول جابر‌بن‌عبدالله انصاری، صحابی بزرگ پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) که همراه با عطیه عوفی و جمعی از بنی‌هاشم وارد زمین کربلا شدند و مزار حضرت اباعبدالله و شهدای کربلا را زیارت کردند. همزمان با آن، قافله دیگری از شام به سمت کربلا آمد که راهبری آن را امام سجاد(ع) به همراه زینب کبری(س) بر عهده داشتند که همان کاروان اسرای کربلاست. 

ذکر این نکته ضروری است که ما برای هیچ شخصیت بزرگی در تاریخ اسلام اربعین نداریم. با اینکه سوگ پیامبر(ص)، حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مصیبت عظیمی بوده اما اربعین مکرر نداریم و اربعین تنها ویژه امام حسین(ع) است. همین یک نشانه و علامتی است که در تاسیس این زیارت برای اباعبدالله حکمت‌های ویژه‌ای مدنظر بوده است. 

پیاده‌روی اربعین، برای مرور پیام‌های والای عاشوراست، برای زیستن این پیام‌هاست، برای تمرین این پیام‌هاست. تمرین عزت، صلابت، آزادگی، استقامت در مسیر، دستگیری از خلق، خدمت به انسان، دل دادن به خدا، نیایش با خدا، مست یاد خدا شدن، و این همه در متن حرکت و فعالیت و جوش و خروش است. همین‌ها روح پیاده‌روی اربعین است و اگر جسم و ظاهر پیاده‌روی اربعین هم، برای عده‌ای به دلایلی تعطیل شود اما روح و جان این پیاده‌روی تا آخرین لحظه حیات، تعطیل‌بردار نیست. 

هر ساله در ایام اربعین حسینی عده‌ای از عاشقان اباعبدالله توفیق حضور در این کنگره باشکوه را ندارند. در رابطه با این عزیزان باید گفت در روایات توصیه شده است که اگر توفیق زیارت حضوری در کربلا را ندارید به بام منزل خود بروید و به امام حسین(ع) سلام بدهید.

از «سدیر» نقل است حضرت صادق علیه‌السلام به من فرمود: ‌ای سدیر! آیا هر روز قبر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام را زیارت می‌کنی؟ عرض کردم: خیر. فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می‌کنید؟ عرض کردم: خیر. فرمود: در هر ماه زیارت می‌کنید؟ عرض کردم: خیر. فرمود: در هر سال زیارت می‌کنید؟ عرض کردم: گاهی زیارت می‌کنیم.

فرمود: ‌ای سدیر! چقدر به حسین علیه‌السلام جفا می‏کنید! آیا نمی‌دانی خداوند ۲ میلیون فرشته ژولیده‌مو و خاک‌آلود دارد که به طور مداوم بر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام گریه می‌کنند و قبر او را زیارت می‌کنند و خسته نمی‌شوند؟ ‌ای سدیر! چرا خود را مقید نمی‌سازی که هر جمعه ۵ بار و هر روز یک بار قبر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام را زیارت کنی؟

عرض کردم: بین ما و قبر او فرسخ‌ها فاصله است! فرمود: به بلندی برو، به سمت راست و چپ خود توجه کن، سرت را سوی آسمان کن و سپس به سوی قبر حسین‌بن‌علی علیه‌السلام توجه کن و بگو: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ‌الله وَ بَرَکَاتُهُ».  اگر چنین کنی، برای تو یک زیارت نوشته می‌شود و هر زیارت معادل یک حج و یک عمره است. سدیر می‌گوید: گاهی می‌شد که در یک ماه بیش از 20 بار این کار را انجام می‌دادم.
 

فیلم

 
 

 

 


 


 

عشق و علاقه اهل سنت ایران به اباعبدالله الحسین(ع)

 

حضور سردار قاآنی در یکی از موکبهای مسیر پیاده روی اربعین

 

عشاق اهل بیت برای پیوستن به مهدی زمانه این مسیر رو طی میکنند
 


 

نظر کاربران شبکه های اجتماعی



سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی
سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی
 

چند روایت معتبر از پیاده‌روی اربعین

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

فرقی ندارد ساکن کدام کشور هستند یا چه دین و مذهبی دارند، اصلا مهم نیست نژاد و رنگ پوستشان چیست. یک نام و یک راه، آنها را تحت لوای حسینی قرار داده است. جداافتادن از محبوب و از دور تماشاکردن یاران که سخت شود، زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا به سرزمین کربلا برسند. عاشقان راه حسین، نمی‌توانند از دور تماشاگر اجتماع بزرگ حسینی باشند، بالاخره خودشان را به جاده‌های خاکی نجف تا کربلا می‌رسانند. در ادامه چند روایت کوتاه از کسانی می‌خوانیم که مشتاقانه خودشان را به پیاده‌روی اربعین سال ۱۴۰۱ رساندند.

اهل سنت برای نشان دادن ارادت خود به امام حسین روزه می‌گیرند
یکی از قاب‌هایی که در پیاده‌روی اربعین سوژه رسانه‌ها شد حضور خانواده‌های اهل تسنن در این راهپیمایی بود. اهل سنت هم مثل شیعیان نسبت به خاندان پیامبر ارادت دارند و گواه آن حضورشان در پیاده‌روی اربعین است. امسال و در اولین کاروان اعزامی علما و روحانیان اهل سنت، ۲۴۰ نفر از روحانیون اهل سنت از مرز باشماق مریوان، راهی کربلای معلی شدند تا در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند. 

کمیل سارجه‌کر، کودک چهارده‌ساله اهل تسنن که در این پیاده‌روی حضور داشته است، درباره ارادت اهل تسنن به امام حسین گفت: «اهل سنت برای نشان‌دادن ارادت خود به امام حسین(ع) و یاران ایشان روزه می‌گیرند و ثواب آن را نثار روح شهدای کربلا می‌کنند و برای فرزندان‌شان که در این ماه به دنیا می‌آیند نام‌های عاشورمحمد و حسین را برمی‌گزینند.»دوربین رسانه‌ها معمولا دنبال چهره‌هایی هستند که از دنیایی دور و غریب به راهپیمایی اربعین آمدند. مثلا امسال گفته شده بود که نوه نلسون ماندلا (رهبر جنبش ضدآپارتاید) و نوه ماهتما گاندی (رهبر انقلاب هندوستان) در موکب‌ اهل تسنن حوالی عمود ۸۳۳ حضور داشتند.

زیارت اربعین جلوه‌ای از عشق به امام حسین است
در بین زائرانی که برای پیاده‌روی اربعین به کربلا آمده بودند تعداد زیادی از افراد سیاه‌پوست نیجریایی به چشم می‌خورد. زائران نیجریایی با پرواز از کشورشان بیش از شش ساعت در مسیر بودند تا به نجف اشرف برسند.  محمد رهبا، یکی از زائران نیجریایی می‌گوید که از نیجریه آمده‌ تا در پیاده‌روی اربعین شرکت کند. او معتقد است که زیارت اربعین جلوه‌ای از عشق به امام حسین است که باید هر سال پرشور برگزار شود و اگر برخی سعی دارند که این حماسه مسکوت بماند و در جهان به نمایش گذاشته نشود، باز هم باید عاشقان حسینی از راه‌های دور و نزدیک در کنار تبلیغ اربعین، رشادت‌های امام حسین(ع) را تبیین کنند تا همه با مسیر حسینی آشنا شوند و به این سمت حرکت کنند.  یکی دیگر از زوار نیجریایی با بیان اینکه بسیاری از مردم نیجریه عاشق امام حسین هستند، گفت که سیدالشهدا فقط برای مسلمانان نیست، بلکه برای همه مردم و ملت‌هاست.

پیاده‌روی اربعین به یک حادثه آخرالزمانی شباهت دارد
الکساندر دوگین، نویسنده روسی که در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کرده بود حادثه اربعین را چنین روایت می‌کند: «از نظر من پیاده‌روی اربعین که هر روز ابعاد بین‌المللی گسترده‌تری پیدا می‌کند و از همه ملیت‌ها و ادیان ازجمله مسیحیان در آن شرکت می‌کنند، مقدمه یک تحول اساسی در مقیاس جهانی است. این پیاده‌روی نشانه‌ای مهم از آمادگی برای یک تحول معنوی جهانی و آخرالزمانی است. من به‌عنوان یک مسیحی ارتدوکس با رویکرد آخرالزمانی انقلاب اسلامی که خود را حرکتی آماده‌گر برای ظهور مسیح و مهدی می‌داند، موافقم و امیدوارم با آن حادثه عظیم که پیروان همه ادیان منتظر آن هستند، فاصله زیادی نداشته باشیم. پیاده‌روی اربعین شباهت بیشتری به یک حادثه آخرالزمانی تا یک حادثه عادی و معمولی دارد. ما و همه کسانی که در جست‌وجوی عدالت و معنویت در دنیای ظلمت و ستم‌زده مدرن هستیم باید با همدیگر متحد شویم و این پیاده‌روی جلوه‌ای از این اتحاد است.»

سرگردانی زائران افغانستانی برای حضور در پیاده‌روی اربعین
زائران افغانستانی که از داخل افغانستان عازم پیاده‌روی اربعین می‌شوند و مهاجرین افغانستانی که از داخل ایران به کربلا مشرف می‌شوند، امسال هم مانند سال‌های گذشته با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند. مشکلات آنها و محدودیتشان در عبور از مرز، ازجمله مصائب امروز مردم افغانستان است و این زائران در چند روزی که گذشت در پایانه مرزی شلمچه گرفتار شده و امکان ورود به عراق از طریق مرز زمینی برای شرکت در مراسم اربعین نداشتند و مجبور بودند تا برطرف‌شدن مشکل عبورشان در اسکان‌هایی که در موکب‌های اطراف پایانه مرزی شلمچه بوده بمانند. نخستین گروه از شهروندان افغانستان که با هدف شرکت در مراسم اربعین روز سه‌شنبه از مرز دوغارون شهرستان تایباد وارد ایران شده بودند همچنان در مسیر قم قرار دارند و هنوز موفق نشدند به کربلا بروند. با این حال مردم افغانستان در موکب‌ها ماندگارند و همچنان منتظر خبری خوش هستند تا بتوانند خودشان را به کربلا برسانند و به زیارت امام حسین(ع) بروند.
 

نسبت اربعین «حسینی» و عمق استراتژیک جمهوری اسلامی

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

جعفر بندی شریبانی، عضو شورای شهر تهران در یاداشتی به اینکه چرا و بر چه مبنا می‌توان ادعا کرد اصلی‌ترین منبع تعذیه‌کننده عمق نفوذ استراتژیک جمهوری‌ اسلامی اربعین حسینی است، پاسخ داد.

به گزارش همشهری آنلاین، جعفر بندی شربیانی، عضو شورای شهر تهران در یادداشتی نوشت:
۱-براساس آمارهای رسمی اعلامی، آمریکا هم‌اکنون ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از خاک خود دارد. گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون‌و۱۵۰ هزار نظامی آمریکایی در این پایگاه‌ها مستقر هستند. بودجه نظامی امسال آن کشور بالغ بر ۷۶۸میلیارد دلار است.

۲-همین حالا در تایوان با چین سرشاخ است، در شرق آسیا برای کره‌شمالی شاخ و شانه می‌کشد، در اوکراین صحنه‌گردان اصلی جنگ است، چندین دهه است که برای هژمون و منافع خود و محافظت از رژیم صهیونیستی در خاورمیانه جنگ‌افروزی می‌کند (اشغال عراق و افغانستان و سوریه)، معنا و کارکرد دولت در لبنان را از بین برده است، در لیبی یک سوی قصه است، دمکراسی و مطالبات مردمی در مصر را به محاق برده است و در جنوب لبنان در حال مداخله روی مرزهای آبی آن به نفع رژیم صهیونیستی است. تقریبا در ۴گوشه عالم در حال نقش‌آفرینی، دخالت و خرابکاری است. این ماجرای امروز و دیروز هم نیست. بعد از جنگ جهانی دوم کارِ هر روزه‌اش است. قبل از او استعمار پیر یعنی انگلستان همین کارها را در سطحی و به نوعی دیگر در اقصی‌نقاط دنیا می‌کرد.

همین حالا، اگر به سطور روزنامه‌ها و رسانه‌های روسی سر بزنید، در تحلیل آنچه در اوکراین می‌گذرد، می‌گویند؛ اقدام پیشگیرانه ما در اوکراین برای حفظ و بازدارندگی در برابر حوادثی است که اگر جلوی آن را نمی‌گرفتیم بعدها بر سرمان می‌آمد.

۳-همین روزها، اگر خبرهای کشور ترکیه را پیگیری کنید، رئیس‌جمهور آن کشور می‌گوید: هر لحظه که اراده کنیم به نقاطی در شمال عراق حمله می‌کنیم، در فاصله ۳۰کیلومتری درون خاک سوریه نقطه حائل درست می کنیم، هر لحظه ممکن است به یونان حمله کنیم، در لیبی حضور دارند، در کشور مصر ادعاهایی دارند و... .

۴- روی نقشه خاورمیانه کمی پایین‌تر بروید، کشور عربستان سال‌هاست بر سَر مردم بی‌دفاع یمن بمب می‌ریزد، در لبنان حضور دارد، در آمریکا برای فشار به ایران لابی می‌کند، در اروپا مدرسه مذهبی دارد، با سیگنال مثبت دادن به کشورهای اقماری کوچک هم‌پیمان خود می‌گوید علیه ایران به پیوند ابراهیم بپیوندید و خلاصه اینکه مدعی رهبری دنیای عرب و جهان اسلام است و میلیاردها دلار در گوشه‌گوشه خاورمیانه و فراتر از آن هزینه می‌کند!

۵-کشورهای کوچک امارات، بحرین و... را درنظر بگیرید، در سوریه و در تبدیل آن به یک زمین سوخته نقش دارند، برخی از آنها در همه توطئه‌های چند سال اخیر علیه ایران متحد و همسو با آمریکا عمل کردند! در یمن، در لیبی و در نقطه نقطه خاورمیانه از پول نفت خرج می‌کنند.

اگر بخواهم مصادیق این قصه را ادامه دهم در  جای جای جهان مثال‌هایی وجود دارد، بیشتر مثال‌های خاورمیانه را زدم؛ چون که درک نزدیک و ملموسی به‌واسطه نزدیکی داریم! اصلا در عمق تاریخ فرو بروید، ۱۰۰سال، ۲۰۰سال، ۱۰۰۰سال! انگار قصه تکراری و همیشگی تاریخ بشر است. حمله اسکندر مقدونی، تهاجم مغول‌ها، حمله نادر به هند، جنگ جهانی اول و دوم، جنگ‌های اعراب و اسرائیل و...

این مثال‌ها را زدم که به مفهوم و معنای «عمق»، «نفوذ استراتژیک»، هژمون، سلطه و تسلط برسم! شاید برخی بگویند بشر امروزی متمدن و مدرن شده است و دیگر دنبال جنگ نمی‌رود! حتی اگر روزی هم چنین شود (که محال است) باز هم نفوذ و هژمون با اشکال نرم و متفاوت وجود خواهد داشت. بدون شک، تحقق چنین امری نیازمند تولید قدرت نرم و سخت است و هر کشوری در حوزه تولید قدرت، مزیت‌های خاص خود را دارد و البته این مفهوم چندوجهی و دارای پیچیدگی‌های زیادی است.

حال سؤال اساسی این است که در تئوری و گفتمان انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن، منابع و مأخذ این عمق و نفوذ و تولید قدرت چیست؟ آیا صرفا بر توان مادی، اقتصادی و منابع زیرزمینی خود متکی است؟!

در واکاوی ریشه‌ها و پایه‌های منابع قدرت نظام جمهوری اسلامی که امروز در جنوب لبنان و به واسطه شجره طیبه حزب‌الله برای آمریکا و رژیم صهیونیستی اینگونه دیکته می‌کنند که خطوط میدان نفتی و گازی مشترک چگونه و کجا باید باشد؟

در یمن بخش اصلی معادله الهام‌بخشی برای انصارالله است، در عراق امروز، با مردم آن به هویت و زیست مشترک تاریخی خود فراتر از مرزها برگشته است، در افغانستان به‌گونه‌ای عمل کرد که آمریکا بزرگ‌ترین پایگاه خود و ده‌ها میلیارد دلار تجهیزات نظامی در بگرام را جا گذاشت و فرار کرد، در سوریه از نقطه و لحظه سقوط قریب‌الوقوع دمشق کار را به جایی رسانده است که مخالفان و تروریست‌ها در گوشه‌ای از خاک آن کشور گرفتار و اسیر شده‌اند، در خلیج‌فارس آقایی تام و تمام دارد، در حیاط خلوت آمریکا در آمریکای لاتین حضور دارد، در اوکراین توسط دشمن آمریکایی متهم نقش‌آفرینی است و...) 

به چه چیزهایی می‌رسیم؟
بدون شک، مخرج مشترک و پایه اساسی منبع لایزال این قدرت در ایدئولوژی و مسلک امام‌حسین(ع) نهفته است. امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری همان روح فراتاریخی و عصاره «عدالت‌خواهی»، «آزادگی» و «ظلم‌ناپذیری» امام‌حسین(ع) را که در رگ‌های این ملت و ملت‌های مسلمان جاری، اما منجمد و خفته بود، زنده کردند. اینگونه است روزی که عنقریب نزدیک بود داعش بر کل خاک عراق مسلط شود با یک اشاره مرجعیت شیعه و با فداکاری و سازماندهی شهید حاج «قاسم سلیمانی» به عقب رانده شد و به پایان رسید.

لذا در تبیین «جنس»، «ماهیت» و «چیستی» احیای نفوذ و عمق استراتژیک ایران اسلامی که بعد از قرن‌ها از خمودگی و خواب بیدار شد، قطعا به نتایج متفاوتی از سایر کشورها می‌رسیم. این، ایدئولوژی و مکتب عاشورایی و اربعینی حسین(ع) بوده است که با کمترین امکانات و در ذیل بیشترین فشارها و تحریم‌ها، چنین ایران بزرگ تاریخی را تا مرزهای مدیترانه احیا کرده و آن را تبدیل به ابرقدرت خاورمیانه ساخته است.

دقیقا به همین دلیل است که آمریکا و همسویان و هم‌پیمانان آن در تحلیل ، فهم و چرایی آن مانده‌اند و برای خنثی و بی‌اثر کردن و نهایتا تسلط دوباره بر ایران و خاورمیانه خطوط و راهبردهای زیر را پیگیری، تبلیغ و عملیاتی کرده‌اند:
۱- با اعمال تحریم‌های ظالمانه (نظیر آن در تاریخ بشر وجود ندارد) و فشار بر مردم ایران و فقیرسازی‌ اقتصادی آنها و به‌صورت همزمان با بلندگوها و رسانه‌های وابسته به‌خود به مردم ایران بقبولانند که این سختی و فشار محصول حضور و نقش‌آفرینی ایران اسلامی در شرق و غرب خاورمیانه است! و آنها را به این باور برسانند که بین اقتصاد و احیای نقش تاریخی ایران در خاورمیانه باید یکی را برگزینند! 

به‌عبارتی دیگر، کاری را که خود و دیگر کشورها انجام می‌دهند (در همه‌جا حضور دارند و صدها میلیارد دلار برای آن خرج می‌کنند) تبدیل به نقطه ضعف جمهوری اسلامی و شوراندن مردم علیه این تئوری تحریک و ترغیب کنند! 

۲-به‌خاطر آگاهی از عمق نفوذ معنوی و الهام‌گیری توده‌های عرب مسلمان از گفتمان و تئوری انقلاب اسلامی و مشخصا به‌دلیل پایداری ایران بر خط مستقیم و ثابت و پایدار مخالفت با رژیم صهیونیستی (به‌عنوان نماد ظلم و استکبار در خاورمیانه) بدون محاسبه منفعتی و اقتصادی تلاش کردند که این ایدئولوژی وحدت‌بخش حسینی را تفسیر و تعبیر فرقه‌ای کرده‌ و برای توده‌های مسلمان و عرب اینگونه القا کنند و جا بیندازند که نظام اسلامی به‌دنبال فرقه‌گرایی مذهبی است؛ درحالی‌که همگان می‌دانند حماس سنی و حزب‌الله شیعه به یک میزان و یک نگاه مورد توجه و پشتیبانی جمهوری اسلامی بوده‌اند؛ به‌نحوی که همه گروه‌های فلسطینی و لبنانی به این اذعان و اعلام کرده‌اند که در بیش از ۴۰سال گذشته تنها و تنها ایران اسلامی بوده است که بدون قید و شرط از آرمان فلسطین و استقلال لبنان حمایت کرده است.

دقیقا به همین دلیل است که با وجود هزینه‌های سنگین رسانه‌ای و امنیتی تئوری تفرقه‌اندازی مذهبی آنها نتیجه نداده است. اگر نتیجه می‌داد پیمان‌های جعلی، قلابی و عادی‌سازی‌ با سران برخی کشورهای منطقه امروز مسئله امنیت و عمر رژیم صهیونیستی را تضمین کرده و مورد پذیرش اجتماعی توده‌های عرب قرار گرفته بود! 

امروز نظامیان کهنه‌کار و برخی سیاستمداران کارکشته آن رژیم، آشکارا اذعان می‌کنند که وعده صادق مقام معظم رهبری بر نزدیکی پایان این رژیم روزبه‌روز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بنابراین محور مقاومت نقطه مقابل اعراب و توده‌های مسلمان نیست، بلکه صرفا یک دشمن و هدف دارد و نظام اسلامی به‌خوبی آن را پیاده کرده است.

۳- تلاش کرده‌اند به اشکال مختلف دست به براندازی نظام اسلامی بزنند و از این‌رو از هیچ روش و ترفندی دریغ نکرده و نخواهند کرد. به تعبیر مقام معظم رهبری یکی از جلوه‌ها و نقاط خیلی استثنایی نظام جمهوری اسلامی تاب‌آوری آن است؛ تاب‌آوری در برابر انواع و اقسام تحرکات برای براندازی! تحرکات اخیر آنها در طرح انواع تعبیر و تفسیر غیرواقعی، قلابی و جعلی درباره راهپیمایی بی‌نظیر اربعین حسینی دال بر ادامه این تلاش‌های مذبوحانه است! 

اربعین امسال نشان داد که همه ترفندهای فوق به نتیجه نرسیده است، انگار خون، شور و شعور حسینی که ریشه تاریخی در میان این ملت و ملت‌های مسلمان دارد و گوشه‌هایی از آن را این روزها در گرمای عراق می‌بینیم، تمام‌ناشدنی بوده و همه محاسبات مستکبران و ظالمان را بر هم زده است؛ دقیقا به همین دلیل است که می‌توان ادعا کرد اصلی‌ترین منبع تعذیه‌کننده عمق نفوذ استراتژیک جمهوری‌ اسلامی اربعین حسینی است.
 

اربعین، کانون همصدایی با فلسطین

سخنانی از پیاده‌روی اربعین به همراه نظرات مردم و کاربران فضای مجازی

لاله مهرزاد/ همزمان با فراخوان گروه‌های مقاومت برای محوریت مسأله فلسطین و آزادی قدس در راهپیمایی‌های اربعین، نظامیان رژیم صهیونیستی فشارها بر کرانه باختری را تشدید کردند. این در حالی است که گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در واکنش به این فشارها بر میزان حملات خود به صهیونیست‌ها افزوده‌اند.

به گزارش المنار، سایت شبکه خبری وابسته به حزب‌الله لبنان جایگاه محوری مسجدالاقصی و آزادی آن در اربعین امسال، در جریان کنفرانس الاقصی با حضور بیش از 200 چهره اسلامی و لیبرال تعیین شد. بر این اساس نمایشگاهی نیز در شهر نجف برگزار شده که در آن تصاویری از دردهای فلسطینیان و شهدای فلسطینی که به دست نظامیان اسرائیلی شهید شده‌اند، به نمایش در خواهد آمد. همبستگی مقاومت عراق با مقاومت فلسطین که در جایگاه ویژه مسأله فلسطین در راهپیمایی‌های اربعین نمود یافته است، در شرایطی رقم خورده که رژیم صهیونیستی در 9 ماهی که از آغاز سال میلادی می‌گذرد، بر فشارهای خود بر مردم فلسطین افزوده و باعث ایجاد تنش‌های بیشتر در سرزمین‌های اشغالی شده است؛ تنش‌آفرینی‌هایی که مانند یک بومرنگ اثر منفی آن به سوی صهیونیست‌ها برگشته است.

عملیات در ایست بازرسی الجمله
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، در جدیدترین اقدامات مقاومت فلسطین، صبح دیروز 2جوان مبارز فلسطینی که اسامی آنها احمد ایمن عابد 23 ساله و عبدالرحمان هانی عابد 22 ساله اعلام شده است و بنا بر اطلاعات این شبکه خبری از مبارزان شمال غربی جنین بودند، در عملیاتی در ایست بازرسی «الجمله» به نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی حمله کردند. آنان بعد از کمین زدن در نزدیکی ایست بازرسی الجمله به سمت نظامیان حاضر در این ایست بازرسی آتش گشودند که منجر به تبادل آتش بین آنان شد.

ارتش اسرائیل تأیید کرده، در این عملیات یکی از نظامیان صهیونیست کشته شده است. با این حال برخی منابع تصریح کرده‌اند، شمار نظامیان کشته شده رژیم صهیونیستی بیشتر است. دو جوان فلسطینی نیز در این عملیات به شهادت رسیدند. با این حال پیکر این شهدا هنوز در دست نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی است و به همین دلیل نیز فلسطینیان ساکن جنین دیروز مراسم تشییع نمادینی را برای آنان برگزار کردند. مطابق با آماری که وزارت بهداشت فلسطین منتشر کرده است، با شهادت این دو جوان شمار شهدای کرانه غربی در سال 2022 به 97 نفر رسید. وزارت بهداشت فلسطین همچنین آمار شهدای سراسر سرزمین‌های اشغالی دراین سال را 151 نفر اعلام کرده است.

موج دستگیری‌ها در کرانه غربی
در پی عملیات دو مبارز جنین در ایست بازرسی الجمله و کشته شدن حداقل یک نظامی صهیونیست، نیروهای امنیتی اسرائیل با یورش به مناطق مختلف کرانه باختری به این عملیات واکنش نشان دادند. به گزارش خبرگزاری وفا، نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در این یورش‌ها 14 نفر را بازداشت کردند که 4 نفر از بازداشت‌شدگان اعضای یک خانواده و برادر هستند. این 4برادر ساکن جنین در جنوب نابلس بودند. به جز آنها 2نفر در روستایی در جنوب نابلس، یک نفر در نابلس و بقیه در رام‌الله و روستاهای اطراف آن بازداشت شدند. در حالی که این دستگیری‌ها، احتمال تشدید تنش‌ها در کرانه غربی را افزایش می‌دهد، ایسنا به نقل از شبکه عبری زبان کان فاش کرد، تعدادی از مسئولان رژیم صهیونیستی و ماجد فرج، مدیر اطلاعات کل فلسطین و حسین الشیخ، دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) دیدار محرمانه‌ای برگزار کردند تا با دستیابی به توافق‌هایی درباره از سرگیری فعالیت‌های دستگاه‌های امنیتی فلسطین در شهرهای شمال کرانه غربی بویژه در نابلس و جنین که مقاومت مسلحانه در آنها رو به افزایش است، مانع تنش‌های بیشتر دراین مناطق شوند.

اعتراض حقوق بشری‌ها
تهاجم و روی آوردن اسرائیل به سیاست ارعاب و تهدید و بازداشت در حالی است که دیروز نهادهای حقوق بشری فلسطین، از مجامع و سازمان‌های جهانی خواستند، با ورود به مسئله فلسطین، تل‌آویو را از رویه جدیدی که بر اساس آن اجازه ورود و اقامت در کرانه غربی را سخت می‌کند، بازدارند. به گزارش وفا این نهادهای حقوق بشری تصریح کرده‌اند، اسرائیل با این اقدام مانع از ورود فلسطینیانی به کرانه باختری می‌شود که در جست و جوی کار خواهان ورود به این منطقه هستند. ضمن آنکه شماری از آنان نیز بستگانی در کرانه غربی دارند که بنا به هر دلیلی تمایل دارند، در کنار آنان باشند. نهادهای حقوق بشری فلسطین تأکید کرده‌اند که این اقدام رژیم صهیونیستی ناقض قوانین بشردوستانه و اعلامیه جهانی حقوق بشر است و حاکمیت فلسطینیان و دولت خودگردان بر این مناطق را نیز نادیده می‌گیرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.