ترور اصل امنیت در شاه‌چراغ!

باید توجه داشت که هر گاه جوّ جامعه ملتهب می‌شود و شبهات افزایش می‌یابند مناسب‌ترین زمان برای به راه‌افتادن جنگ شناختی و روایت‌ها است چرا که با این روش می‌توان ذهن مخاطب را با درگیرسازی مستمر و چندجانبه با تراکم بسیار بالایی مواجه ساخت تا قدرت تمییز اخبار کذب از واقعیات از وی گرفته شود و اجازه کوچک‌ترین راستی‌آزمایی و حقیقت‌شناسی نداشته باشد.
سه‌شنبه، 24 مرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
ترور اصل امنیت در شاه‌چراغ!
خبر کوتاه بود: "حمله تروریستی به شاه‌چراغ". قریب به 9 ماه از حمله تروریستی به حرم مطهر احمد بن موسی کاظم (علیه السلام) می‌گذرد. حمله فردی مسلح که با ورود به حرم و به رگبار بستن زائران حاضر در آنجا منجر به شهادت 13 تن و مجروحیت بیش از 20 نفر شد.

4 آبان ماه سال گذشته بود که خبر حمله فردی تروریست به حرم حضرت شاه‌چراغ(علیه السلام) به سرعت فضای رسانه‌ای داخلی و خارجی را فرا گرفت آن‌چنان که در کمتر از چند ساعت هجمه‌ای گسترده از حواشی و شایعات مختلف در انواع رسانه‌ها منتشر شد.

اما در میان تمام اخبار کذب و هیجان زده رسانه‌ها؛ شاه کلیدی به چشم می‌خورد که نشان از سوءاستفاده هدف‌مند رسانه‌های معاند از این حمله تروریستی داشت. هشتگ "کار خودشونه" در اکثر اخبار رسانه‌های فارسی زبان و پست‌های فضای مجازی دیده می‌شد.

این کلیدواژه که در جریانات بحرانی و اغتشاشات سال‌های گذشته در ایران نیز بارها تکرار شده بود بر التهاب فضای جامعه افزود  و منجر به تشویش اذهان عمومی گشت چرا که پیش‌تر نیز سونامی اخبار در وقایع تلخ انتخابات ۸۸ و ماجرای آبان ۹۸ نیز با همین کلید واژه هدایت شده بود و زمینه بدبینی برخی از مردم که از سطح آگاهی و بصیرت کمتری برخوردار بودند را فراهم آورده بود.

هرچند که با ورود تیم‌های تخصصی امنیتی به ماجرای حمله به حرم حضرت شاه‌چراغ (علیه السلام) منجر به سررشته یابی تروریست‌ها، دستگیری و آشکارسازی هویت اصلی آنان شد؛ اما سیل خبرهای کذب تأثیر خود را بر جامعه گذاشته بود و این روند حاکی از کم‌کاری رسانه‌های داخلی در عرصه اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف دارد که از میزان اعتماد اکثریت مردم به خود کاسته‌اند.
 

تکرار حمله تروریستی به حرم حضرت شاه‌چراغ (علیه السلام)

اینک و با گذشت ۹ ماه از حمله تروریستی به حرم حضرت شاه‌چراغ (علیه السلام)، در شامگاه یکشنبه بیست و دوم مرداد سال جاری بار دیگر خبر حمله تروریستی فردی با بیش از 8 خشاب جنگی (معادل 240 تیر) به حرم منتشر شد.

ترور اصل امنیت در شاه‌چراغ!

به گواه شاهدان و تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته حَرم؛ فرد تروریست از درب "باب المهدی" و با شلیک مستمر وارد حیاط حرم شد تا بتواند با کشتن هر آن کس که در سر راه است خود را به داخل حرم رسانده و فاجعه سال گذشته را تکرار کند؛ اما خوشبختانه با ورود به موقع و موفق نیروهای امنیتی در ابتدای راه متوقف و دستگیر شد.

خبر دردناک بود و شوکه کننده و به سرعت فضای جامعه را فرا گرفت. هرچند که کمتر از ۱ ساعت از انتشار این خبر، خبر دستگیری زنده ضارب منتشر شد؛ اما داغ سنگینی بر دل‌ها نشست.

آنچه که در این میان حائز اهمیت است هدف اصلی به حرم مطهر است. به‌راستی چرا حرم؟! چون دشمن اسلام و اعتقادات عموم مردم ایران اسلامی را مورد هدف قرار داده است و از آنجایی که طرح‌ها و پروژه‌های مختلف پیشین نتوانست به اهداف اسلام‌ستیزانه خود دست یابد، اینک شمشیر را از رو بسته و توان و تلاش خود را به کار گرفته تا با ناامن‌سازی حرم‌ها و مساجد مردم را از این مکان‌های مقدس دور کند.

بسیاری از تحلیلگران این حمله وحشیانه و تروریستی را برخاسته از افکار افراطی وهابی و تکفیری می‌دانند که قصد ضربه زدن به نظام و ایجاد رعب و وحشت در مراکز مذهبی و حرم‌های معصومین (علیه سلام) عنوان کرده‌اند؛ اما طی چهل و اندی سال گذشته همواره با آن مواجه بوده‌ایم و این روند امر جدیدی نیست؛ اما اینکه در شرایط نامساعد جامعه و در نزدیکی سالروز اغتشاشات ۱۴۰۱ این اتفاق تکرار می‌شود نشان‌دهنده ضعف دشمن و چنگ‌زدن به هر دستاویزی برای تحقق اهداف ضد اسلامی دارد.

دشمنان و معاندان نظام بر این باور هستند که وقتی نمی‌توان با روش‌های نخ‌نما شده و تکراری اعتماد عموم مردم را نسبت به نظام متزلزل ساخت پس باید از راه ضربه زدن به اعتقادات و امنیت‌زدایی وارد شوند.

ترور اصل امنیت در شاه‌چراغ!

در برهه‌ای که شرایط اقتصادی و معیشت اکثریت جامعه چندان مطلوب و مساعد نیست، در زمانی که چند روز مانده به آشوب ناموفق ۱۴۰۱ و یادآوری جوانانی که به تیر خشم دشمن از بین رفتند؛ این تنها کاری بود که از دست دشمنان نظام جمهوری اسلامی بر می‌آمد تا شاید بار دیگر قدمی در راستای ناامن‌سازی کشور و ایجاد دوقطبی میان حکومت و مردم برداشته باشند.
 

وارونه‌نمایی رسانه‌های معاند در حادثه تروریستی شاه‌چراغ (علیه السلام)

در این میان باید توجه داشت که هر گاه جوّ جامعه ملتهب می‌شود و شبهات افزایش می‌یابند مناسب‌ترین زمان برای به راه‌افتادن جنگ  شناختی و روایت‌ها است چرا که با این روش می‌توان ذهن مخاطب را با درگیرسازی مستمر و چندجانبه با تراکم بسیار بالایی مواجه ساخت تا قدرت تمییز اخبار کذب از واقعیات از وی گرفته شود و اجازه کوچک‌ترین راستی‌آزمایی و حقیقت‌شناسی نداشته باشد.

در ماجرای حمله تروریستی به حرم حضرت شاه‌چراغ (علیه السلام) نیز دقیقاً همین روش به کار گرفته شد و ما شاهد آن بودیم که رسانه‌های معاند بالاخص رسانه‌های فارسی زبان غربی؛ در دقایق نخست فاجعه اعلام کردند که این حمله توسط افرادی ناشناس انجام گرفته است تا این احتمال را در افکار عمومی ایجاد کننده که کار، کار خودی‌ها بوده است!

سپس با ورود به فاز بعدی جنگ ترکیبی Hybrid warfare؛ با ارائه استاد و مدارک مختلف، عاملان فاجعه را داعشی معرفی می‌کنند. آری! داعش، داعشی که هنوز هم در سراسر جهان حتی نام آن هم وحشت‌زا و رعب آفرین است. رسانه‌های معاند با به کار گیری این روش سعی بر آن دارند تا ضمن رفع اتهامِ دروغ‌پراکنی از خود؛ اعتماد مخاطب را جلب و هدف تشخیص و تمییز واقعیات را از وی سلب نمایند.

ترور اصل امنیت در شاه‌چراغ!

اما هدف از انتشار سریع این خبر چه بود؟ نخستین هدف؛ تخریب و تحریف عملکرد مدافعان حریم و بی‌نتیجه بودن فعالیت‌های نهادهای امنیتی، خارج از مرز ایران برای جلوگیری از ورود داعش و داعشی‌ها به حریم جمهوری اسلامی ایران بود و در مرحله دوم دشمن قصد آن را داشت تا با آدرس اشتباه دادن به مخاطب و درگیری اذهان عمومی به ماجرای ورود داعش به ایران؛ افکار را از اصل ماجرا منحرف سازد تا به نوعی خنثی‌سازی روایت اصلی را رقم زنند.
 

نتیجه‌گیری:

ما نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از اهداف اصلی و اولویت‌های نظام اسلامی ایجاد امنیت همه‌جانبه در کشور و جلوگیری از هرگونه تعرض به ایران بود که نمونه آشکار آن دفاع تمام‌قد از ذره‌ذره خاک کشور در طول 8 سال دفاع مقدس است و ادامه نیز به طُرُق مختلف این روند ادامه پیدا کرد و با ایجاد گروه‌های مدافع حرم به رهبری سردار سلیمانی این مهم به خارج از مرزهای کشور گسترش یافت تا از هرگونه حمله و تعرض احتمالی جلوگیری شود.

در این میان این روند؛ با خشم معاندین نظام همراه بود چرا که اعتماد مردم نسبت به حکومت را افزایش و زمینه قدرت‌افزایی ایران اسلامی در منطقه را فراهم می‌آورد از این رو، آنان با راه‌اندازی اتاق فکرهای مختلف در کشورهایی همچون آمریکا، انگلستان فرانسه و... سعی بر تخریب و خدشه‌دار کردن امنیت داخلی ایران را داشتند و در این مسیر از هیچ امری حتی ایجاد آشوب و اغتشاش به بهانه‌های مختلف فروگذار نکردند؛ اما تا به امروز و با صرف هزینه‌های گزاف نتوانسته‌اند به اهداف شوم خود جامه عمل بپوشانند و از این رو، باید منتظر پروژه‌های دیگر آن در ایام آتی باشیم و تنها راه مقابله با آن افزایش سطح آگاهی و بصیرت اقشار مختلف جامعه است تا بتوانند در برابر هجمه اخبار کذب ایستادگی و با واقعیات همراه شوند.
 

منابع:

1- واکنش‌ها به تازه شدن داغ حمله تروریستی به شاهچراغ، خبرآنلاین
2- رد خون شاهچراغ انتقامِ ضربه‌ تاریخی به شبکه ترور، رزونامه فرهیختگان
3- رابطه فتنه «زن، زندگی، آزادی» با جنایت شاهچراغ، مشرق نیوز
4- فاجعه حرم شاهچراغ، اتمام حجت با عاملان ناامنی است، خبرگزاری تسنیم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.