ماجرای فوت جواد روحی در بیمارستان و نظر کاربران فضای مجازی

رمزی برای آشوب

جواد روحی که در زندان نوشهر با حکم قانونی به سر می‌برد، پس از اینکه دچار تشنج شد و به بیمارستان منتقل شد، علی‌رغم اقدامات کادر پزشکی در بیمارستان فوت کرد. خبرگزاری میزان_ براساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر جواد روحی یکی از زندانیانی که در این زندان با حکم قانونی در زندان به سر می‌برد ساعت ۳:۴۵ بامداد پنجشنبه ۹ شهریور ماه در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. پس از انتقال جواد روحی به بیمارستان متاسفانه با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند.
شنبه، 11 شهريور 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رمزی برای آشوب

روابط عمومی زندان‌نوشهر در این رابطه گفته است: درباره فوت جواد روحی دستور قضایی، پرونده تشکیل و به شعبه اول بازپرسی ارجاع شده است و دادستان نوشهر به همراه بازپرس، با حضور در زندان از هم بندیان متوفی در مورد وی سوال کرده‌اند.  با دستور قضایی مقرر شده است دوربین‌های مدار بسته زندان بازبینی و بررسی شوند و وسایل شخصی متوفی از جمله یادداشت‌ها و دارو‌های وی مستندسازی شود.  جسد متوفی برای بررسی علت تامه فوت و معاینات سم شناسی به پزشکی قانونی ارسال شده و نسبت به کالبدشکافی و نمونه گیری اقدام شده است.  جواد روحی با حکم دادگاه ساری به اعدام محکوم شده بود و پرونده وی در حال رسیدگی بود.


مراسم تدفین در روستای خانوادگی روحی توسط خانواده انجام شد
در پی فوت یک زندانی به نام جواد روحی در زندان، برخی ادعا‌های دروغ در فضای مجازی در مورد این فرد مطرح شده است. ادعا شده است که پدر و مادر جواد روحی بازداشت شده‌اند. براساس پیگیری‌های خبرگزاری میزان، ادعا‌های مطرح شده در مورد بازداشت پدر و مادر جواد روحی صحت ندارد. جسد جواد روحی بعد از کالبدشکافی و انجام آزمایش‌های سم شناسی و آسیب شناسی برای مشخص شدن علت تامه فوت توسط سازمان پزشکی قانونی، تحویل خانواده وی داده شده و در روستای خانوادگی آن‌ها در شهرستان آمل دفن شده است.


رمزی برای آشوب


مراسم تدفین مرحوم روحی با حضور پدر و مادر و خانواده وی برگزار شد. جزییات تازه از عکس منتشر شده از جواد روحی در تخت بیمارستان توسط رسانه‌های معاند در پی فوت جواد روحی، رسانه‌های معاند تصویری از وی در بیمارستان منتشر کرده اند که حواشی به همراه داشته است.

براساس پیگیری‌ها این عکس مربوط به بیمارستان ۱۷ شهریور آمل است


ماجرای فوت جواد روحی در بیمارستان و نظر کاربران فضای مجازی


تاریخ بستری ۱۴۰۰/۶/۶ است و در واقع قبل از زمان بازداشت و محکومیت وی می‌باشد. تاریخ مرخص شدن روحی از بیمارستان ۱۴۰۰/۶/۱۶ است. پزشک معالج وی در این مقطع اقای دکتر افشین ف‌ است. بیماری وی که به این دلیل بستری شده مصرف شیشه و کراک و زخم در اندام بدن است. جواد روحی به چه جرمی در زندان بود؟

از هتاکی به قرآن تا تخریب اموال عمومی
در پی فوت یک زندانی به نام جواد روحی در زندان، ادعایی دروغ و عجیبی در فضای مجازی مطرح شد که این فرد به جرم رقصیدن در خیابان بازداشت و محاکمه شده است و سپس با همین عنوان اتهامی به اعدام محکوم میشود!

این درحالی است که بررسی پرونده روحی نشان می‌دهد براساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ساری، اتهامات متهم دایر است بر: افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تاسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش.

نامبرده در حمله به اماکن دولتی، نظامی، بانک‌ها و شهرداری حضور داشته و به اتفاق چند نفر وارد مقر راهنمایی رانندگی در مرکز شهر شده و لوازم موجود در آن را به بیرون پرتاب و سپس به این موضوع که مقر را تخریب و به آتش کشیده، اقرار کرده است. همچنین در جلسه دادگاه درمورد به آتش کشیدن قرآن کریم اقرار صریح داشته است. 

متهم جواد روحی در دادگاه اولیه به اتهام افساد فی الارض و محاربه به اعدام محکوم شد، اما پس از فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور ، رای دادگاه نقض و پرونده به شعبه هم‌عرض ارجاع شد. براساس اعلام روابط عمومی زندان نوشهر، جواد روحی یکی از زندانیانی که در این زندان با حکم قانونی در زندان به سر می‌برد، ساعت ۳:۴۵ بامداد پنج‎شنبه، ۹ شهریور، در زندان به دلیل تشنج به بیمارستان شهید بهشتی نوشهر منتقل شد. پس از انتقال جواد روحی به بیمارستان متاسفانه با وجود اقدامات کادر پزشکی این فرد در بیمارستان فوت می‌کند. 

فیلمها

 

ماجرای دستگیری ، محاکمه و فوت جواد روحی چه بوده است؟
 

ملاقات حضوری جواد روحی با پدر و مادرش روز قبل از فوت
 

جزئیاتی تازه از سابقه بیماری جواد روحی

 

بازدید رییس زندان نوشهر از بندی که مرحوم جواد روحی در آن حضور داشت/ صحبت‌ چهره به چهره مرحوم‌ روحی با رییس زندان در تاریخ ۸ شهریور ۱۴۰۲

مرحوم‌ روحی در این ملاقات هیچ شکایتی از وضعیت سلامت خود نداشته است. ملاقات رییس زندان نوشهر و معاونانش به صورت مستمر و‌ روزانه انجام می‌شود. بهداری زندان نوشهر: جواد روحی به بهداری مراجعه و دارو دریافت کرد/اقدامات پزشکی کاملی روی روحی در زندان انجام شد. جواد روحی به علت اعتیاد سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که البته طی ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده است.


در پی اعلام خبر فوت جواد روحی در بیمارستان نوشهر و انتشار اطلاعیه‌ای از سوی زندان این شهرستان مبنی بر تشنج زندانی، انجام اقدامات پزشکی و درمانی برای وی و در نهایت انتقالش به بیمارستان، بهداری این زندان با انتشار اطلاعاتی در رابطه با فرد مورد اشاره در مورد اقدامات پزشکی صورت گرفته توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی زندان نوشهر در توضیحات و گزارش بهداری زندان آمده است: روز چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ مددجو جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است. پس از گرفتن علام حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد.

همچنین در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه کرد. در گزارش بهداری زندان نوشهر عنوان شده است با توجه به سابقه مراجعه مددجو به بهداری، معاینه وی و انجام اقدامات پزشکی و درمانی در مورد او به هم‌بندی‌هایش توصیه شد در صورت بروز هرگونه مشکلی مجددا مسئولان پزشکی و درمانی را در جریان بگذارند.

ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد نهم شهریور در تماس مجدد با بهداری عنوان می‌شود حال روحی بد شده که اینبار در مراجعه به خوابگاه مشاهده می‌شود مددجو تشنج کرده است. اقدامات تخصصی پزشکی و درمانی روی روحی انجام و در حین انجام اقدامات با اورژانس برای انتقال مددجو به بیمارستان هماهنگی صورت می‌گیرد. در ادامه گزارش بهداری زندان نوشهر آمده است: با حضور عوامل اورژانس در زندان، مددجو به ماشین منتقل شده و هماهنگی لازم با سوپروایزر بیمارستان نوشهر انجام می‌شود که متاسفانه با وجود رسیدن بیمار به بیمارستان و انجام اقدامات پزشکی معمول وی جانش را از دست می‌دهد.

سابقه مصرف متادون جواد روحی
بنابر اعلام بهداری زندان نوشهر، جواد روحی به علت اعتیاد سابقه مصرف متادون با تجویز پزشک را داشته است که البته طی ماه‌های اخیر در تلاش برای ترک متادون و پایین آوردن مقدار مصرف خود بوده است.

سوابق پزشکی روحی در پرونده
جواد روحی قبل از بازداشت، چندین نوبت با سابقه تشنج در بیمارستان بستری شده است. در اولین مورد جواد روحی در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۵ به علت کاهش سطح هوشیاری به دنبال تشنج در بیمارستان بستری می‌شود.

در نمونه‌ای دیگر در تاریخ ۱۰ آبان سال ۹۶ وی با سابقه تشنج در بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان آمل بستری می‌شود. سابقه بعدی روحی در تشنج و بستری در مرکز درمانی به سال ۹۹ برمی‌گردد. جواد روحی در ۲۲ بهمن سال ۹۹ در پی مسمومیت با ترامادول و در پی آن تشنج، در بیمارستان بستری شده است. در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ جواد روحی برای درمان بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کند و در سوابق بیماری و دارویی اعلام شده از سوی خود و خانواده‌اش عنوان شده وی سابقه تشنج داشته است.
همچنین مرحوم روحی در سابقه پزشکی و شرح حال خود در بیمارستان اقدام به خودکشی را عنوان کرده است. 

دادستان نوشهر: علت فوت جواد روحی از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود
محمد رضا ابراهیمی، دادستان نوشهر درباره پرونده فوت «جواد روحی» در زندان، گفت: بنده به محض اطلاع خبر از ناحیه ریاست اداره زندان شهرستان نوشهر با تشکیل پرونده قضایی، پرونده را به بازپرس ارجاع داده و ایشان در محل حاضر شدند. وی افزود: دوربین‌ها مورد بازبینی قرار گرفتند و تحقیقات از حاضرین در صحنه و هم بندی‌های متوفی انجام گرفته است.
دادستان نوشهر با بیان اینکه پیکر متوفی به پزشکی قانونی ارجاع و معاینه پزشکی صورت پذیرفته است، اظهار کرد: با وصول نظریه پزشکی قانونی و تحقیقات تکمیلی نتیجه متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.


همکاری و مساعدت زندان در مورد جواد روحی/ ملاقات حضوری مرحوم روحی با پدر و مادرش روز چهارشنبه ۸ شهریور

مرحوم جواد روحی از امکان ملاقات حضوری با خانواده و تماس تلفنی در طول مدت محکومیت برخورد بوده است و این امکان به صورت مستمر برای او فراهم بوده است و کمتر از ۲۴ ساعت قبل از اینکه تشنج کند و از دنیا برود هم با پدر و مادرش به صورت حضوری در زندان نوشهر ملاقات کرده است. وی در همین روز با عموی خود نیز ملاقات کابینی داشته است. مرحوم روحی ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد پنج شنبه نهم شهریور ماه در پی تشنج به بیمارستان نوشهر منتقل و با وجود انجام اقدامات پزشکی متاسفانه فوت می‌کند.امکان ملاقات با بستگان درجه یک روحی مطابق با قانون انجام می‌شده است.


تصویر منتشر شده از جواد روحی قدیمی و مربوط به زمان قبل از بازداشت وی است/ طبق اعلام بهداری زندان روحی قبل از بازداشت و ورود به زندان در سال‌های گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان را داشته است.
در پی فوت یک زندانی به نام جواد روحی در بیمارستان، تصویری از وی در فضای مجازی منتشر شده و ادعا شده است که این تصویر مرتبط به بستری شدن اخیر وی در بیمارستان است که منجر به فوت متهم شد. این در حالی است که پیگیری‌های خبرگزاری میزان نشان می‌دهد تصویر منتشر هرچند متعلق به جواد روحی است، اما عکسی قدیمی و مربوط به زمان قبل از بازداشت این فرد و خارج از زندان است. تصاویر لباس شخصی وی هم گویای همین موضوع است. طبق اعلام بهداری زندان روحی قبل از بازداشت و ورود به زندان در سال‌های گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان را داشته است. /میزان

 

اینفو

رمزی برای آشوب


رمزی برای آشوب

 

نظر کاربران فضای مجازی

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

رمزی برای آشوب

 

معرکه جدید اپوزسیون با مرگ یک بیمار

اپوزیسیون و ضد انقلاب بار دیگر در تلاشند تا با فوت یک بیمار اسم رمز مصنوعی دیگری جعل کنند و کشور را به آشوب کشیده و منافع ملی را پس از ماه‌ها آرامش به یغما ببرند. به گزارش مشرق، برای عده‌ای مهم نیست حقیقت چیست، بلکه مهم این است که آنها دوست دارند همان باشد که آرزو دارند. روزی شب شود و شبی روز باشد تا معرکه‌ای جدید گرفته و فضای کشور را غبارآلود کنند.

فوت یک بیمار در زندان به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، بهانه‌ای شده تا دوباره جنگ رسانه‌ای جدیدی توسط اپوزیسیون و ضد انقلاب برپا شود. بازی جدیدی آن هم در آستانه سالگرد مرگ «مهسا امینی». آنان در تلاش هستند تا با فوت جواد روحی یک اسم رمز مصنوعی دیگر جعل کنند و کشور را به آشوب کشیده و منافع ملی پس از ماه‌ها آرامش را به یغما ببرند. همچنانکه مصی علی‌نژاد، اپوزیسیون کاسب کار خارج نشین، در واکنش به جان باختن جواد روحی، زندانی خیزش انقلابی در اینستاگرام مدعی شد «او را هم کشتند.» مصی مرگ جواد روحی را «اجرای حکم اعدام او در خفا» خواند و از مردم خواست نام او را تبدیل به «اسم رمز انقلاب» کنند!

با وجود آنکه جواد روحی وکیل مدافع جواد روحی خردادماه از پذیرش فرجام خواهی موکلش در دیوان عالی کشور خبر داده بود. این وکیل مدافع در توئیتی نوشته بود که: «با تصمیم خردمندانه و رأی منصفانه معاون و مستشار محترم شعبه نهم دیوانعالی کشور فرجامخواهی جواد روحی نسبت به حکم محکومیت اعدام و سایرمجازات‌ها، پذیرفته و رأی شعبه ١ دادگاه انقلاب ساری نقض و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب ساری ارسال شد.»

«جواد روحی» زندانی زندان نوشهر روز پنجشنبه ۹شهریور فوت کرده است و همه تلاش‌ها برای زنده نگه داشتن او به نتیجه نرسید. بنا بر گزارشات منتشر شده روزنامه شرق، او دچار ناراحتی اعصاب بود و از قرص‌های اعصاب استفاده می‌کرد. مرحوم روحی در ناآرامی‌های سال گذشته که در پی مرگ مهسا امینی رخ داد، به دلیل برخی اقدامات مجرمانه در زندان به سر می‌برد. در حالی که شاهد بودیم ده‌ها هزار نفر از بازداشتی‌های ناآرامی‌های سال گذشته بدون درج در سابقه و پرونده و یا محاکمه در بهمن ماه سال قبل آزاد شدند اما جواد روحی به دلیل جرم‌ها و تخلفاتی که مرتکب شده بود مشمول این عفو نشد و در زندان مانده بود.

بررسی پرونده روحی نشان می‌دهد بر اساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی ساری، اتهامات متهم دایر است بر: افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور، احتراق و تخریب اموال به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور و ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی شده است، تخریب، ایجاد حریق و خرابکاری در اموال و تأسیسات مورد استفاده عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه، تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و ارتداد از طریق هتک حرمت به قرآن از طریق آتش.

نامبرده در حمله به اماکن دولتی، نظامی، بانک‌ها و شهرداری حضور داشته و به اتفاق چند نفر وارد مقر راهنمایی رانندگی در مرکز شهر شده و لوازم موجود در آن را به بیرون پرتاب و سپس به این موضوع که مقر را تخریب و به آتش کشیده، اقرار کرده است. همچنین در جلسه دادگاه در مورد به آتش کشیدن قرآن کریم اقرار صریح داشته است. جواد روحی قبل از بازداشت، چندین نوبت با سابقه تشنج در بیمارستان بستری شده است. در اولین مورد جواد روحی در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۹۵ به علت کاهش سطح هوشیاری به دنبال تشنج در بیمارستان بستری می‌شود.

در نمونه‌ای دیگر در تاریخ ۱۰ آبان سال ۹۶ وی با سابقه تشنج در بیمارستان امام رضا(علیه السلام) شهرستان آمل بستری می‌شود. سابقه بعدی روحی در تشنج و بستری در مرکز درمانی به سال ۹۹ برمی‌گردد. جواد روحی در ۲۲ بهمن سال ۹۹ در پی مسمومیت با ترامادول و در پی آن تشنج، در بیمارستان بستری شده است. در تاریخ ۶ شهریور ۱۴۰۰ وی برای درمان بیماری به بیمارستان مراجعه می‌کند و در سوابق بیماری و دارویی اعلام شده از سوی خود و خانواده‌اش عنوان شده وی سابقه تشنج داشته است. همچنین مرحوم روحی در سابقه پزشکی و شرح حال خود در بیمارستان اقدام به خودکشی را عنوان کرده است.

بر اساس گزارشات موثق وی به مقدار زیادی متادون از داروخانه گرفته و مصرف می‌کرد و تلاش‌هایی هم برای کاهش مصرف او صورت گرفته بود که ناموفق بود. همچنین در توضیحات و گزارش بهداری زندان نوشهر آمده است: روز چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ مددجو جواد روحی با پای خودش به بهداری مراجعه و عنوان کرد بی‌حال است. پس از گرفتن علام حیاتی جواد روحی و مشورت با پزشک زندان برای جواد روحی قرص دیکلوفناک و قرص سرماخوردگی تجویز شد.

در عین حال در پی اعلام شرح حال به پزشک زندان در ساعت بیست وی دستور اکسیژن تراپی برای مددجو صادر کرد و روحی ۱۵ دقیقه زیر اکسیژن بود و مجدد به خوابگاه مراجعه کرد. در گزارش بهداری زندان نوشهر عنوان شده است که با توجه به سابقه مراجعه مددجو به بهداری، معاینه وی و انجام اقدامات پزشکی و درمانی در مورد او به هم‌بندی‌هایش توصیه شد در صورت بروز هرگونه مشکلی مجدداً مسئولان پزشکی و درمانی را در جریان بگذارند.

بنابراین واقعیت آن است که ناآرامی‌های پاییز سال گذشته به پایان رسیده است اما دشمنان اپوزیسیون و براندازان به دنبال آن هستند تا به هر شکل ممکن کشته سازی کنند دروغ‌هایی را به خورد جامعه دهند تا با دادن شوک‌های غیرطبیعی به جوانان بتوانند یک آشوب سراسری دیگر، برپا کنند. موضوعی که می‌تواند دوباره وقت و هزینه بسیاری را از کشور بگیرد بدون آنکه ثمره و نتیجه مثبتی در حل مشکلات مردم جامعه و کشور داشته باشد. هرچند که انشاالله این بار با هوشیاری بیشتر نیروهای امنیتی و آگاهی مردم، بحران جدیدی به وجود نخواهد آمد. /مهر
 

مرگ زندانی در بیمارستان

شادی مکیجواد روحی یکی از متهمان اعتراضات سال گذشته درحالی بامداد روز پنج‌شنبه در زندان نوشهر فوت کرد که حکم سه بار اعدام و حتی حبس تعزیری او در دیوان عالی کشور نقض شده بود و  با وجود گذشت بیش از دو ماه از این ماجرا همچنان بلاتکلیف در زندان و در شرایط بازداشت موقت به سر می‌برد. صالح نیکبخت، وکیل دادگستری دراین‌باره به هم‌‌میهن گفت:«معتقدم براساس قوانین با توجه به اینکه حکم اولیه او مبنی بر سه بار اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است، باید بازداشت موقت جواد به قرار خفیف‌تری تبدیل می‌شد.»

جواد روحی یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سال گذشته است که بامداد روز پنجشنبه 9 شهریورماه در زندان نوشهر دچار تشنج شد و بعد از انتقال به بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان خود را از دست داد. بنا به اعلام روابط عمومی زندان نوشهر، تحقیقات درباره فوت این جوان آغاز و پیکر او برای بررسی علت تامه فوت به پزشکی قانونی منتقل شده است.  بهداری زندان نوشهر نیز تاکید کرده است که روحی قبل از بازداشت و ورود به زندان در سال‌های گذشته چند بار سابقه تشنج و بستری در بیمارستان را داشته است. همچنین مرکز رسانه قوه قضائیه با انتشار ویدئوهایی تاکید کرد که جواد کمتر از ۲۴ ساعت قبل از فوت با والدینش ملاقات حضوری داشته و در همین بازه زمانی با رئیس زندان نوشهر نیز دیدار داشته است. 

دستگیری جواد روحی
در کنار تمام این اخبار باید بدانیم جواد روحی کیست؟ او جوانی اهل آمل بود که سفرش به نوشهر، شهر محل زندگی نامزدش با اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی همزمان شد. او شب ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در نوشهر بازداشت و در شعبه یک دادگاه انقلاب ساری بررسی و به سه بار اعدام محکوم شد. وکیل او پیش‌تر اتهامات وارده بر او را تشریح کرده بود. این اتهامات شامل هشت مورد محکومیت، سه اعدام و هفت سال و نیم زندان بوده است.  آراء صادره علیه او آخرین روزهای دی‌ماه 1401 در شعبه نهم دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی شد و در اواخر خردادماه سال جاری پرونده او در دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً رای صادره از شعبه یک دادگاه انقلاب شهرستان سارى اعم از سه بار اعدام و سایر مجازات‌هاى حبس تعزیرى نقض و پرونده برای رسیدگى مجدد به شعبه هم‌عرض دادگاه صادرکننده رأى ارجاع و محول شد.

با این حال مردادماه سال جاری درحالی‌که بیش از دو ماه از نقض رای جواد می‌گذشت اما پرونده او همچنان تعیین‌تکلیف نشده بود. وکیل او دراین باره عنوان کرده بود:«قریب به دو ماه از نقض حکم محکومیت موکلم در دیوان عالى کشور مى‌گذرد و موکلم بدون تبدیل قرار تأمین کیفرى از تاریخ ٣٠ شهریور 1401 تاکنون بیش از 315 روز است که ایام بازداشت موقت خود را در زندان شهرستان نوشهر می‌گذراند.» او همچنین تاکید کرده بود که «این موضوع باعث بروز مشکلات عدیده جسمى و روحى براى موکل و خانواده او شده است.»

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در واکنش به مرگ این جوان و توضیحات دستگاه قضایی در صفحه شخصی خود نوشت:«بین سال‌های 1388 تا 1394 حداقل چهارتن از زندانیان سیاسی و یا اصطلاحاً امنیتی در بند 12 زندان رجایی‌شهر به انحاء مختلف جان دادند، اما به یاد ندارم که دربارۀ دلیل مرگ آنها قوۀ قضائیه وقت، به اندازه یک سطر توضیح داده باشد. اینک اما در پس مرگ جواد روحی در زندان نوشهر، دستگاه قضا پی در پی گزارش و خبر و فیلم و عکس منتشر می‌کند تا دامن خود و مسئولان زندان را از هر نوع دخالت در مرگ او پاک نشان دهد. چه چیزی در این سال‌ها تغییر کرده است؟ افکار عمومی مطالبه‌گر شده است و یا مسئولان قضایی به ضرورت پاسخگویی پی برده‌اند؟»

او در ادامه نوشت:«واقعیت این است که وقتی مطالبه‌گری اجتماعی جدی می‌شود، پاسخگویی هم به ضرورت در پی آن می‌آید. دستگاه قضا برای اثبات عدم نقش خود در مرگ جواد روحی، برخی بیماری‌های جسمی و عصبی را به آن مرحوم در دوران پیش از ورودش به زندان نسبت می‌دهد. اگر فرض کنیم همینطور باشد، چنین فردی چرا به جای محکومیت به سه بار اعدام، از همان ابتدای بازداشت، مورد معالجه قرار نگرفته است.»

انتشار اطلاعات جواد روحی در یک رسانه
حضور زندانیان بیمار به‌صورت طولانی‌مدت در زندان آن‌هم در شرایط بلاتکلیفی از یک سو و سخت‌گیری نسبت به پیگیری‌های درمانی در زندان و خارج از زندان آنچنان‌که درباره ویدا ربانی‌،‌ الهه محمدی، بکتاش آبتین و... رخ داد  نه‌تنها افراد دربند که دستگاه قضایی کشور را نیز در شرایط خطیری قرار داده و می‌تواند افکار عمومی را نسبت به  قوه قضائیه و آنچه در زندان‌ها می‌گذرد دچار ابهام و بدبینی کند.

نکته دیگر اینکه خبرگزاری تسنیم به دنبال انتشار تصاویری از جواد روحی در بیمارستان در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان «جزئیات تازه از عکس جواد روحی در بیمارستان» نوشت که این عکس مربوط به تاریخ 6 شهریور 1400 است و یک سال پیش از زمان بازداشت اوست. در این خبر تاکید شده است که «علت بستری شدن جواد در تاریخ مذکور مصرف شیشه و کراک و زخم در اندام بدن بوده است.»

انتشار چنین خبری توسط یک رسانه این سوال را ایجاد می‌کند که اصولاً مستندات پزشکی مرتبط با این فرد که شاید بتوان گفت بخشی از حریم شخصی او محسوب می‌شود چگونه به دست یک خبرگزاری رسیده و چگونه مجوز انتشار یافته است؟ آیا وکیل و خانواده این شخص اجازه نشر این اطلاعات را به خبرگزاری مذکور داده‌اند؟ شاید بهتر است دستگاه عدلیه در کنار رسیدگی به پرونده مرگ عجیب این شهروند در زندان به چگونگی نشر اطلاعات خصوصی مرتبط با او در برخی رسانه‌ها نیز رسیدگی کند. با توجه به اهمیت مرگ این جوان معترض  و بیمار در زندان، خبرنگار هم‌میهن  با وکیل او تماس تلفنی و پیامکی گرفت که به این تماس‌ها پاسخی داده نشد. به همین دلیل با صالح نیکبخت، حقوقدان و وکیل دادگستری درباره بایدها و نبایدهای رسیدگی به این نوع پرونده‌ها گفت‌وگو کردیم.

جواد روحی نباید در بازداشت موقت می‌ماند
صالح نیکبخت، وکیل دادگستری با بیان اینکه در موارد مختلفی از جمله درباره تعدادی از موکلین من نیز این اتفاق رخ داده است که در زندان فوت کرده‌اند،‌ به هم‌میهن گفت:«نمی‌خواهم بگویم که شخص خاص اعم از حقیقی یا حقوقی مسئول این مرگ‌های نابهنگام است. درباره پرونده مرحوم جواد روحی من دورادور این پرونده را تعقیب می‌کنم اما با توجه به اینکه وکیل او نیستم نمی‌توانم وارد جزئیات پرونده شوم.  با این حال معتقدم براساس قوانین با توجه به اینکه حکم اولیه او مبنی بر سه بار اعدام در دیوان عالی کشور نقض شده است، باید بازداشت موقت جواد به قرار خفیف‌تری تبدیل می‌شد.» او ادامه داد:«نقض اتهام در دیوان عالی کشور دو گونه است؛ نقض شکلی و نقض ماهوی. نقض شکلی به این معناست که از نظر رسیدگی به پرونده، مقررات و تشریفات دادرسی رعایت نشده است.

در این حالت تامین کیفری معمولاً تغییر نمی‌کند. اما نقض ماهوی به این معناست که دیوان عالی کشور به‌عنوان عالی‌ترین مرجع قضایی تشخیص داده است که مثلاً اتهام وارده به فرد از نوع محاربه نیست و اصل اتهام را مورد انکار قرار می‌دهد و این به این معناست که  ضروری است تامینات کیفری تغییر یابد. در حوادث سال گذشته دیوان عالی کشور عمدتاً نقش نظارتی خود را به خوبی انجام داد اگرچه برخی احکام را تایید کردند که جا داشت در این مورد دقت بیشتری به عمل می‌آمد چنان‌که بعضی از موارد مانند اعدام محسن شکاری مورد نقد حقوقدانان برجسته ایران قرار گرفت. اما اتهامات مربوط به محاربه، ‌بغی و اینگونه اتهامات را معمولاً در دیوان عالی کشور نقض ماهوی کردند.»

این وکیل دادگستری با اشاره به تجربه موفق خود در دیوان عالی کشور مبنی بر نقض ماهوی 3 مورد اتهام محاربه و بغی در اعتراضات سال گذشته، بیان کرد:«نقض ماهوی با عنایت به اینکه در ماده 242 و 244 قانون آئین دادرسی کیفری در جرائم مربوط به اتهاماتی که مشمول ماده 302 قانون آئین دادرسی کیفری است، مدت زمان قرار بازداشت برای اتهام محاربه و... حداکثر باید 4 ماه باشد و بیش از این مدت قاضی نمی‌تواند قرار بازداشت موقت را تمدید کند مگر اینکه شرایط و اوضاع و احوال خاصی اقتضا کند که نباید مورد تفسیر موسع قرار گیرد. قضات در این مورد باید دقت کنند که وقتی دیوان عالی کشور حکمی را نقض کرده است مقتضی است که قرار بازداشت موقت را تغییر دهند و به تامینات دیگری مانند وثیقه تبدیل کنند. به‌ویژه در مواردی که حق‌الناس نیست.»

مجید کاوه، وکیل جواد روحی  در تاریخ 30 بهمن‌ماه 1401 درگفت‌وگو با روزنامه شرق اعلام کرده بود:«موکل بنده در مرحله تحقیقات مقدماتی به ضابطان و بازپرس صراحتاً اعلام می‌کند که بیمار است و قرص‌هایی را که پزشک برای ایشان تجویز کرده، مصرف می‌کند. حتی اسامی قرص‌ها را هم در اختیار آنها قرار می‌دهد. در پرونده شخصیت موکل هم به این مورد بیماری اشاره شده است.» بیماری قبلی جواد و حضور طولانی‌مدت او در زندان (حدود یک‌سال) این سوال را ایجاد می‌کند که در برخورد با پرونده‌هایی این‌چنین که علاوه بر نقض حکم از سوی دیوان مسئله بیماری متهم هم مطرح است دستگاه قضایی چه وظایفی  را برعهده دارد؟ نیکبخت دراین‌باره گفت:«به‌رغم اینکه از جزئیات پرونده آگاه نیستم اما باید بگویم به صورت کلی زندان‌ها زیرنظر دادستان هر حوزه قضایی اداره می‌شوند. معمولاً در شهرهای بزرگ نیز دادستان معاونت نظارت بر زندان‌ها را برعهده دارد.

در هر زندانی از زندان‌های یک شهر و گاهی برای هر بند و هر جرم انتسابی به زندانیان یک دادیار ناظر زندان ویژه وجود دارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه مدیریت زندان و سلامت زندانیان برعهده مسئولان زندان است در این امر باید دادیار ناظر ویژه زندان و معاونت نظارت بر زندان‌های دادستان عمومی و انقلاب شهر وضعیت جسمی و روحی  زندانی مانند آقای روحی را در نظر می‌گرفتند و با اعلام خانواده یا وکیل او ، فرد را تحت نظارت قرار می‌دادند تا در صورت وجود سابقه بیماری جسمی یا روحی  بر وضعیت سلامت او نظارت می‌کردند.»

او عنوان کرد:«درحوادثی مانند آنچه سال گذشته رخ داد افکار عمومی دچار این شبهه می‌شوند که به زندانیان رسیدگی خوبی نشده که چنین اتفاقی رخ داده است. به همین دلیل مقامات زندان یا مسئولان قضایی موظف هستند در صورت وجود کوچکترین سابقه بیماری، امکانات درمانی و بهداشتی و مراجعه به پزشک متخصص را در اختیار زندانی قرار دهند.» /هم میهن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.