چه میزان از ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافی است

کرم های بی رنگ بعد از خشک شدن بر پوست ظاهری غیر چرب بر پوست ایجاد می کند.
شنبه، 1 مهر 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چه میزان از ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافی است

ویژگی انتخاب ضد آفتاب رنگی خارجی مناسب پوست

نور خورشید با پرتوهای فرابنفش C، B و A اثرات مخرب و زیانباری بر پوست بدن دارد. آفتاب سوختگی، ایجاد لکه های تیره و پیری از جمله مضرات نور خورشید بر پوست بدن هستند. یکی از بهترین مواد جهت مقابله با مضرات نور خورشید استفاده از کرم ضد آفتاب است. می توان ضد آفتاب را به دو نوع فیزیکی و رنگی و یا شیمیایی و بدون رنگ تقسیم بندی کرد.

جهت انتخاب کرم ضد آفتاب رنگی خارجی یا فیزیکی و مناسب لازم است به ویژگی زیر توجه گردد:
  • درجه SPF یکی از معیارهای انتخاب ضد آفتاب رنگی است. SPF معیاری جهت اندازه گیری مقاومت در برابر نور خورشید است. بدون ضد آفتاب تنها می توان حدود 10 دقیقه زیر آفتاب ماند و دچار آفتاب سوختگی نشد.
  • اگر 10 دقیقه را در SPF کرم ضرب کنید، میزان زمانی که با ضد آفتاب زیر نور خورشید می توانید بمانید، مشخص می شود. البته SPF بالاتر نشان دهنده برتری کرم نیست، زیرا SPF بالا چربی کرم را بالاتر میبرد که این خود می تواند خطراتی چون چربی پوست، جوش، التهاب و آکنه را به دنبال داشته باشد.
 
چه میزان از ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافی است
 

مقایسه ضد آفتاب رنگی و بی رنگ 

می توان کرم ضد آفتاب را به دو نوع رنگی و بدون رنگ طبقه بندی کرد. ترکیبات هرکدام از این دو کرم با هم متفاوت بوده و آن ها را از یکدیگر تمیز می دهد. 
  • در کرم ضد آفتاب رنگی، از زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم استفاده می شود. کرم ضد آفتاب رنگی زمانی موثر است که طبق دستور در حدود 28 گرم در کل بدن مورد استفاده قرار گیرد.
  • پرتوهای فرابنفش نور خورشید تنها اشعه هایی نیستند که بر پوست بدن تأثیر مخرب دارند، بلکه نورهای مرئی نیز به مرور زمان آثار مخربی بر پوست خواهند داشت. کرم ضد آفتاب رنگی با توجه به ترکیبات خود انعکاس نور مرئی را نیز فراهم می کند.
  • جهت استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی لازم است تا رنگ پوست در نظر گرفته شود و حدود 30 دقیقه پیش از قرارگرفتن در معرض آفتاب از این کرم استفاده شود. به کرم ضد آفتاب رنگی، فیزیکی یا مینرال نیز می گویند.
  • کرم ضد آفتاب رنگی یا فیزیکی لایه ای بر پوست قرار داده و تا حدی سبب سفید شدن پوست می شود. ضد آفتاب رنگی پوست را تحریک نکرده و ایجاد حساسیت نمی کند. ضد آفتاب رنگی کار کرم پودر را نیز در ارایش صورت بانوان انجام می دهد. 
  • در کرم ضد آفتاب بی رنگ، اگرچه از مواد شیمیایی و معدنی استفاده می شود، اما این کرم ها فاقد رنگدانه هستند. کرم های بی رنگ بعد از خشک شدن بر پوست ظاهری غیر چرب بر پوست ایجاد می کند.
  • کرم های بی رنگ اغلب بر پایه آب و بدون چربی هستند و غلظت کمتری دارند. اغلب ضد آفتاب بدون رنگ یا شیمیایی توسط لایه های بالایی و بیرونی پوست جذب شده و اثرات نور خورشید بر پوست را غیر فعال می سازد. ضد آفتاب بی رنگ در مقایسه با نوع رنگی سبک تر هستند. ضد آفتاب بی رنگ یا شیمیایی ممکن است سبب حساسیت در پوست افراد شود. 
 

در بین برند های خارجی کدام ضد آفتاب رنگی بهتر و با کیفیت تر است؟

ویژگی بهترین ضد آفتاب رنگی خارجی این است که پوست را یکدست کرده و علاوه بر نور خورشید از پوست در برابر نورهای مرئی دیگری چون نور لپ تاپ، موبایل و … نیز محافظت می کند. بافتی بسیار سبک و دلپذیر و غیر چرب دارد.

یکی از ترکیبات این کرم های ضد آفتاب رنگی خارجی اسید هیالورونیک است که به کم شدن چین و چروک های صورت نیز کمک می کند. بعضی از این کرم ها  ضد حساسیت و ضد جوش هستند. 
 
چه میزان از ضد آفتاب برای محافظت از پوست کافی است


برای سلامت پوست صورت ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ؟

استفاده از کرم ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ به نیازهای استفاده کنندگان از کرم ضد آفتاب بستگی دارد. اگر افراد بخواهند تنها از پوست خود در برابر اشعه های ماورا بنفش خورشید محافظت کنند از کرم ضد افتاب بدون رنگ استفاده می شود که سبک بوده و غلظت کمتری دارد.

امّا اگر افراد علاوه بر نور آفتاب در برابر نورهای مرئی چون موبایل، کامپیوتر، تبلت و … بخواهند مصونیت ایجاد کنند، بهتر است از کرم ضد آفتاب رنگی استفاده کنند، که در مقایسه با نوع بدون رنگ اندکی سنگین تر است.

ضدآفتاب رنگی حساسیت ایجاد نکرده ولی ممکن است کمی سبب سفید شدن رنگ پوست شود، اما ضد آفتاب شیمیایی یا بدون رنگ ممکن است ایجاد حساسیت کرده و رنگ پوست را نیز تغییر نمی دهد.
 
منبع: araskharid.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.