​​​​​​​واکنش کاربران فضای مجازی نسبت به سخنان رئیسی چه بود؟

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

دیروز بالاخره نشست سران کنفرانس اسلامی در عربستان برگزار شد. از میان نمایندگان 57 کشور عضو، روسای جمهور ایران، ترکیه، مصر و سوریه به همراه امیر قطر، پادشاه اردن و ولیعهد سعودی مهم‌ترین سخنرانان این نشست بودند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که تحرکات دیپلماتیک دولت و رایزنی‌های مستقیمش باعث برگزاری نشست به صورت «فوق‌العاده» در 36امین روز جنگ شده بود، به کشورهای اسلامی تاکید کرد باید تصمیمی «قاطع» درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی گرفته شود.
يکشنبه، 21 آبان 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران خطاب به سران کشورهای اسلامی: ملت‌ها از ما انتظار دارند

دیروز بالاخره نشست سران کنفرانس اسلامی در عربستان برگزار شد. از میان نمایندگان 57 کشور عضو، روسای جمهور ایران، ترکیه، مصر و سوریه به همراه امیر قطر، پادشاه اردن و ولیعهد سعودی مهم‌ترین سخنرانان این نشست بودند. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران که تحرکات دیپلماتیک دولت و رایزنی‌های مستقیمش باعث برگزاری نشست به صورت «فوق‌العاده» در 36امین روز جنگ شده بود، به کشورهای اسلامی تاکید کرد باید تصمیمی «قاطع» درباره جنایات رژیم‌صهیونیستی گرفته شود. رئیسی به همین منظور دیدارهایی جداگانه با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر و «عبدالفتاح البرهان» رئیس‌جمهور سودان داشت. دیدار رئیسی و بن سلمان مهم‌ترین رخداد روز گذشته علاوه‌بر اصل برگزاری نشست بود. این نخستین سفر رئیس دولت ایران به عربستان پس از 11 سال و همچنین 9 ماه پس از توافق دو کشور در چین برای ازسرگیری روابط بود؛ روابطی که از سال 2016 قطع شده بودند.

با وجود دعوت‌های سران دو کشور برای سفرهای دوجانبه به تهران و ریاض، سرنوشت اولین دیدار به «قضیه فلسطین» پیوند خورد. استقبال ویژه ولیعهد سعودی از رئیس‌جمهور ایران و همچنین محکومیت صریح تل‌آویو و مسئول دانستن شورای امنیت در تداوم جنایات رژیم، نشان داد دو کشور همکاری درخصوص فلسطین را صفحه‌ای مشترک برای همکاری‌های منطقه‌ای یافته‌اند. اهمیت مواضع ریاض به این مساله بر می‌گردد که سعودی‌ها تا پیش از جنگ به دنبال عادی‌سازی روابط خود با رژیم بودند.

از نگاه تهران، همراه ساختن آنکارا و ریاض با توجه به جایگاه‌شان در جهان اسلام و غرب آسیا، می‌تواند فشار موثری به غرب وارد سازد. غرب اگر دریابد تداوم جنایت‌های رژیم علیه غزه باعث تشدید واگرایی با دولت‌های مسلمان شده و چالش‌هایی بزرگ در روابط این مجموعه با کشورهای اسلامی ایجاد می‌کند، در این روند تغییر ایجاد می‌کند؛ چه اینکه با توجه به فروپاشی سیاسی، نظامی و اطلاعاتی رژیم، امروز واشنگتن است که زمام امور را به صورت مستقیم در تل‌آویو برعهده گرفته است. انتقال مقر سنتکام به همراه تمام فرماندهان عالی‌رتبه‌اش از فلوریدای آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و مشارکت پنج هزار نظامی آمریکایی در تهاجم زمینی به غزه، این موضوع را اثبات می‌کند.

رئیس‌جمهور ایران در سخنان روز گذشته سعی کرد نقطه اصلی تاثیر را به خوبی برای حاضران تشریح کند. رئیسی در بخشی از سخنان خود گفت: «آمریکا با تشکیل فوری کابینه امنیتی خود در اسرائیل، این کشور را برای کشتار مردم غزه تشویق کرد.» او همچنین با بیان اینکه صهیونیست‌ها به اندازه قدرت هفت بمب اتمی بر سر مردم غزه بمب ریخته‌اند، تاکید کرد: «ماشین جنگی رژیم‌صهیونیستی و سوخت آن متعلق به آمریکاست.»

درخواست حماس و بیانیه پایانی نشست
بمباران بی‌وقفه غزه توسط رژیم باعث شهادت 11 هزار فلسطینی شده و همزمان پیشروی زمینی یگان‌های نخبه ارتش صهیونیستی باعث وخامت اوضاع شده است. این پیشروی امکان جابه‌جایی میان شهرها و شهرک‌های نوار غزه را مسدود ساخته و به تخریب بیشتر غزه منجر شده است. گفته می‌شود 40 هزار خانه در این منطقه ویران شده‌اند. با توجه به فشار سنگین رژیم به غزه، حماس روز گذشته در بیانیه‌ای خطاب به حاضران در نشست کنفرانس اسلامی از آنان خواست «تصمیمی قاطع و فوری» درخصوص جنگ اتخاذ کنند. این درخواست نشان می‌دهد وضعیت در غزه بیش از اندازه دشوار شده است؛ چه اینکه هفته گذشته صالح العاروی، معاون حماس به صراحت از مقاومت لبنان و دیگر گروه‌های آن درخواست کرد میزان حملات خود به رژیم را افزایش دهند.

در بیانیه حماس آمده است: «محاصره بیمارستان‌ها و بمباران وحشیانه آن با انواع سلاح‌های آمریکایی، ممانعت از ورود سوخت، غذا و آب و دارو، قطع اینترنت و راه‌های ارتباطی و تردد و محروم کردن بیماران، مجروحان و آوارگان از ابتدایی‌ترین نیازهای خود جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است که مسئولیت اخلاقی و سیاسی آن متوجه همه کسانی است که از توقف این کشتارهای وحشیانه و فاجعه انسانی عاجز و ناتوان مانده‌اند.» حماس با تاکید بر نقش آمریکا در جنایات غزه، خطاب به شرکت‌کنندگان در نشست ریاض اعلام کرد: «می‌خواهیم تصمیمی تاریخی و قاطع برای توقف فوری جنگ در غزه اتخاذ کنند و تمامی برگه‌های قدرت اسلامی و عربی را برای فشار بر دولت آمریکا که مسئول مستقیم نسل‌کشی ملت فلسطین در غزه است، به‌کار گیرند.»
با وجود این درخواست اما بیانیه پایانی نشست کنفرانس اسلامی حاوی موضعی قاطع نیست. در این بیانیه ضمن محکومیت جنایت صهیونیست‌ها از شورای امنیت خواسته شده «تصمیمی فوری برای محکوم کردن تخریب وحشیانه بیمارستان‌ها در نوار غزه توسط اسرائیل بگیرد.»

قسمت دیگری از این بیانیه خواستار توقف صادرات سلاح و مهمات به تل‌آویو شده است. علی‌رغم این درخواست اما مساله اصلی مغفول مانده است. تقریبا هیچ کشور اسلامی تامین‌کننده سلاح‌های تل‌آویو نیست و تامین‌کنندگان غربی نیز توجهی به درخواست‌های اینچنینی ندارند؛ آن هم در شرایطی که کشورهای اسلامی تامین‌کننده دوسوم نفت رژیم، از توقف صادرات سوخت خود به تل‌آویو خودداری می‌کنند.

۱۰ راهکار  رئیسی
امروز روز اقدام است. ملت‌ها از ما انتظار دارند. اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان به‌ویژه حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراکز امدادرسانی است.
دوم، رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه.
سوم، خروج فوری نظامی رژیم‌صهیونیستی از غزه.
چهارم، قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم‌صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی.
پنجم، دولت‌های اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند.
ششم، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر.
هفتم، تاسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس.
هشتم، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی.
نهم، نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به‌عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت.
و اما دهمین اقدام، در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی، کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگر جنگ‌افروز، کمک نمایند.
راه‌حل پایدار؛ آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی» است.

بشار اسد: راه‌حل 2دولتی  فایده‌ای ندارد
توافق اسلو در ۳۲ سال پیش تاکنون تنها موجب بدتر شدن اوضاع فلسطینی‌ها شده است. مساله فلسطین محدود به غزه نیست، غزه مساله اصلی و جوهری فلسطین و نشانه واضحی از درد و رنج‌های این ملت است. موضوع غزه در امتداد ۷۵ سال جرم و جنایت صهیوینست‌هاست. اگر ابزار واقعی برای فشار نداریم، هر قدمی که برداریم یا سخنانی که ایراد می‌کنیم معنایی ندارد، سخن گفتن از راه‌حل 2دولتی و دیگر مسائل و جزئیات علی‌رغم اهمیتی که دارد، در اولویت نیست و همگی می‌دانیم که این سخنان فایده‌ای ندارد. نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل‌عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ما، جنایت ادامه‌دار را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به‌عنوان کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری به شیوه‌ای پراکنده مرتبط با موضوع فلسطین جدا کرد. اصلی‌ترین نیاز امروز فلسطینی‌ها کمک‌های بشردوستانه نیست، بلکه آنها اکنون به این نیاز دارند که از آنها دربرابر کشتاری که در انتظارشان است، حمایت شود. مقاومت شجاع فلسطین واقعیت جدیدی را در منطقه ما تحمیل کرد و با ابزارهای سیاسی که در اختیار داریم قادر هستیم معادلات را تغییر دهیم.

امیر قطر: بیانیه دادن  و محکوم کردن کافی نیست
جامعه بین‌المللی در مسئولیت قانونی و اخلاقی خود و جلوگیری از جنایت‌های جنگی و کشتاری که به نام دفاع از نفس انجام می‌شود و در پایان این جنگ ناکام مانده است. تا کی باید اسرائیل قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد؟ آنچه در غزه روی می‌دهد، در همه سطوح خطرناک است. چه کسی باور می‌کرد که در قرن 21 بیمارستان‌ها به‌طور علنی بمباران شوند؟ نظام جهانی با سکوت دربرابر بمباران بیمارستان‌ها و محله‌های مسکونی، قبل از اینکه ما را ناامید کند، خود را زی سوال برد. سران اسرائیلی نژادپرست سخنانی می‌گویند که حامیان آنها نیز آن را محکوم می‌کنند. خواهان گشودن گذرگاه‌های انسانی به‌طور دائم برای رساندن کمک‌ها بدون غیرشرط هستیم، به تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از خونریزی و آزادی گروگان‌ها (اسیران صهیونیست) ادامه می‌دهیم و امید به ایجاد یک وقفه انسانی داریم. حمله به مدارس و بیمارستان‌ها به بهانه‌های واهی داریم و خواهان تحقیقات بین‌المللی هستیم. بیانیه و محکوم کردن کافی نیست باید گام‌هایی برای توقف جنایت جنگی مداوم برداشته شود.

دبیرکل حزب‌الله صهیونیست‌ها را آرام نمی‌گذارد؛ استراتژی گام به گام نصرالله
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله روز گذشته در مراسم روز شهید با بیان اینکه دشمن صهیونیستی در این حمله به خودش آسیب زیادی وارد کرده است، گفت: «یکی از این ضررها، این است که خوی وحشی خود را بیشتر به مردم منطقه و جهان نشان داد.» وی با بیان اینکه حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق و سوریه هم در راستای همبستگی با غزه است، افزود: «اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند عملیات علیه آنان در عراق و سوریه متوقف شود و منطقه به سمت جنگ حرکت نکند باید جنگ علیه غزه متوقف شود.» دبیرکل حزب الله لبنان درباره نقش مقاومت لبنان در حمایت از غزه هم گفت: «در جبهه لبنان عملیات از هشتم اکتبر تا به امروز ادامه دارد. با وجود تمامی اقدامات پیشگیرانه، عملیات ما ادامه خواهد داشت. در هفته گذشته تعداد عملیات ما افزایش داشته و نوع عملیات هم از نظر سلاح ارتقا یافته است. ما برای نخستین بار در تاریخ مقاومت از پهپادهای تهاجمی استفاده کردیم. امروز هم می‌گوییم که پهپادهای شناسایی ما وارد شمال فلسطین اشغالی می‌شوند و برخی از آنها به حیفا، عکا و صفد می‌رسند.»

نصرالله با اشاره به اینکه طی روزهای گذشته از موشک‌های «برکان» استفاده شده است، گفت: «وزن این موشک‌ها بالغ بر 300 تا 500 کیلوگرم است. تصور کنید که 500 کیلو ماده منفجره بر روی پایگاه‌های اسرائیل ریخته شود. برای نخستین بار نیز در پاسخ به جنایت وحشیانه در «عیناتا»، از موشک کاتیوشا استفاده کردیم. در حمله به عمق [رژیم‌صهیونیستی] نیز پیشرفت داشتیم.» وی با اشاره به اینکه تهدیدهای صهیونیست‌ها علیه لبنان این روزها افزایش یافته که نشانگر نگرانی آنان از عملیات‌های مقاومت است، تأکید کرد: «سیاست ما این است که میدان، حرف آخر را بزند. ما اجازه خواهیم داد اقدامات میدانی صورت گیرد و سپس توضیح می‌دهیم که چه اتفاقی رخ داده است. لذا باید چشم‌ها به میدان باشد، نه حرف‌هایی که ما می‌زنیم.»

اردوغان: آمریکا حقوق‌بشر را درمورد اسرائیل فراموش می‌کند
کلمات از توصیف آنچه در غزه جریان دارد و حملات وحشیانه به بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس عاجزند. مادرانی را در غزه دیدیم درحالی کودکان‌شان را به آغوش کشیده بودند، جان باخته بودند و پدرانی را دیدیم که زیر آوارها به‌دنبال اعضای خانواده‌هایشان بودند. رژیم‌صهیونیستی درتلاش است انتقام حوادث هفتم اکتبر را با کشتار بی‌گناهان، کودکان و زنان بگیرد. ۷۳ درصد کسانی که جان خود را در غزه و کرانه باختری از دست داده‌اند، زن و کودک بودند. این جنون را نمی‌توان درک کرد. کشورهای غربی حتی خواستار آتش‌بس در غزه نشده‌اند.

کسانی که دربرابر ظلم سکوت کنند، به همان اندازه در این ظلم شریک هستند. آمریکا و غرب مدعی حقوق‌بشر هستند اما متاسفانه آنها حقوق‌بشر را درقبال اقدامات اسرائیل فراموش کرده‌اند. اولویت ما  آتش‌بس دائم در غزه و ارسال کمک‌های پیوسته انسانی به این منطقه است. باید سوخت تاسیسات مهم به‌خصوص بیمارستان‌های نوار غزه تامین شود. باید راهی برای باز نگه داشتن گذرگاه مرزی «رفح» پیدا شود. باید تحقیق شود که آیا در رژیم‌صهیونیستی بمب‌های هسته‌ای وجود دارد یا خیر؟ اسرائیل که مانند بچه‌ لوس غرب رفتار می‌کند، باید ملزم به پرداخت خسارت به مردم غزه شود.

محمود عباس: رژیم‌صهیونیستی و حامیانش مسئول کشتار  کودکانند
نیروهای رژیم اشغالگر نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای را علیه مردم ما آغاز و از تمام خطوط قرمز عبور کرده‌اند. رژیم اشغالگر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را در غزه کشته و زخمی کرده که بیشتر آنها کودک و زن بودند. ملت ما در کرانه باختری مورد حملات تروریستی نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک‌نشینان تروریست هستند. مردم آزاد جهان استانداردهای دوگانه‌ای را که مردم ما قربانی یک جنگ نسل‌کشی شوند، نخواهند پذیرفت. از شورای امنیت می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را برای توقف تجاوز به مردم ما برعهده بگیرد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که برای توقف فوری این کشتارها تلاش کند و کمک‌ها و سوخت را به آنجا بیاورد. راه‌حل‌های نظامی و امنیتی را نمی‌پذیریم؛ چراکه این راه‌حل‌ها شکست خورده‌اند.

محمد بن‌سلمان: خواهان توقف فوری عملیات نظامی هستیم
ما بر محکومیت و رد قاطعانه جنگ وحشیانه‌ای که برادران ما در فلسطین در معرض آن هستند، تایید می‌کنیم. ما تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. این امر مستلزم تلاش جمعی و اقدام فعالانه برای پایان وضعیت تاسف‌آور در غزه است. خواستار توقف فوری عملیات نظامی و ایجاد کریدور‌های بشردوستانه هستیم؛ ما بر محکومیت قاطعانه تجاوز به غزه تاکید می‌کنیم و کریدور‌های بشردوستانه باید برای امدادرسانی فوری به ساکنان نوار غزه باز شود. سازمان‌های امداد‌رسان بین‌المللی باید به غیرنظامیان در غزه دسترسی یابند. ما نیازمند تلاش جمعی و هماهنگ برای مقابله با وضعیت تاسف‌بار در غزه هستیم. ادامه جنگ را نشانه ناکامی شورای امنیت سازمان ملل در انجام مسئولیت‌هایش است. /فرهیختگان
 

 

واکنش کاربران فضای مجازی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی


ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی


ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی
ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی

ابعاد مختلف سخنان رئیسی خطاب به سران کشورهای اسلامی
 

تکلیف فعالان مذهبی و علمی کشور

سخنرانی آقای رئیسی در نشست سران اسلامی بازتاب گسترده ای در میان اعراب داشته؛ آنقدر که دشمنان را به تحسین واداشته و صدای عربده رسانه های عبری عربی خائن رو بلند کرده؛ همه از اثرگذاری ایران، رهبری و رئیسی در میان عراب وحشت زده شدند. قبلا کارشناسانشان در مورد خطر شیعه شدن گسترده اعراب اهل سنت هشدار دادند و حالا هم از نفوذ ایران در قلب مردم عرب منطقه خصوصا جوانانشان خبر می دهند.

یکی از کاربران عرب نوشته: تاریخ ثبت خواهد کرد که قدرتمندترین سخنرانی‌ای که در اجلاس عرب که زیر سقف اتحادیه موسوم به "اتحادیه عرب" برگزار شد، یک سخنران غیر عربی بود!  سخنرانی رئیسی تنها سخنرانی‌ای بود که راهکار عملی ارائه کرد، از تحریم اسرائیل و مسلح کردن فلسطین گفت. حالا علما و روحانیون جامعه المصطفی، تقریب مذاهب و دیگر موسسات که با مردم منطقه و نخبگانشون در ارتباط هستند باید نقش مهمی ایفا کنند. البته نه در تهییج و دعوت به شیعه شدن و... در ایجاد عزم برای مبارزه با صهیونها و مجبور کردن سران و حکام کشورشان برای قطع ارتباط و تحریم رژیم کودک کش؛
 

رئیسی: کشور‌های اسلامی فلسطینی‌ها را مسلح کنند

رئیس‌جمهور ایران در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اسلامی در ریاض: راه‌حل پایدار، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل مردم‌سالار هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد. جوان آنلاین: در جریان نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، رئیس‌جمهور ایران با ارائه پیشنهادی ده‌بندی برای حل بحران فلسطین به ویژه بحران غزه، خاطرنشان کرد که اگر جنگ ادامه یابد، کشور‌های اسلامی با تسلیح فلسطین، به آن‌ها کمک کنند و چنانچه جلسه یاد شده کارآمد نباشد، احتمال دارد مردم دست به کار شوند.

اتحادیه عرب روز جمعه، نشست فوق‌العاده‌ای را در عربستان و به منظور بحث درباره وقایع غزه برگزار کرد. عربستان سعودی دیروز نیز میزبان نشست فوق‌العاده کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله ایران بود. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در جریان سفر به ریاض و ملاقات با شماری از چهره‌های حاضر در نشست یادشده سخنرانی کرد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پیش از سخنرانی وی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس‌جمهور محترم پیشنهاد‌های مهمی را در اجلاس ارائه خواهند کرد.

به‌رغم حضور تمام‌قد امریکا در جنگ با مقاومت آزادیبخش فلسطین در غزه، نتانیاهو دومین شکست بزرگ خود را رقم زد.» جنبش حماس نیز در پیامی از شرکت‌کنندگان خواست تصمیمی تاریخی و سرنوشت‌ساز اتخاذ کنند و امریکا را به عنوان مسئول مستقیم این نسل‌کشی تحت فشار بگذارند. این جنبش بر تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه‌های پزشکی، انسان‌دوستانه، امدادی و پارلمانی و فرستادن فوری آن‌ها به سمت گذرگاه رفح و به چالش کشیدن اسرائیل و نیز ضرورت ورود کالا‌های امدادی، پزشکی، غذایی و سوخت برای نجات بیمارستان‌های از کار افتاده در غزه تأکید کرد.

رئیسی در آغاز سخنرانی خود با سلام به مردم فلسطین و شهدای غزه و تشکر از دولت عربستان برای میزبانی چنین نشستی، بر لزوم وحدت جهان اسلام برای حل مسئله فلسطین تأکید کرد. او عرصه کنونی را عرصه نبرد حق علیه باطل دانست که در آن صهیونیست‌ها نماد فرعون زمان هستند و امریکا با اقداماتی از قبیل گسیل ناوگان جنگی به منطقه و تسلیح صهیونیست‌ها به سلاح‌های مرگبار، آمر و شریک اصلی جنایات جاری در غزه است. ابراهیم رئیسی تأکید کرد که کشور‌های حاضر در این نشست باید وارد میدان شوند و از این رو پیشنهادی ده‌بندی را مطرح کرد.

اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان به ویژه حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراکز امدادرسانی است. دومین مورد رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قیدوشرط گذرگاه رفح با همکاری طرف مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه خواهد بود، ضمن اینکه ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید مورد اتفاق سران کشور‌های اسلامی قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن کمیته اجرایی تشکیل شود.

رئیس‌جمهور ایران در سومین گام، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه را خواستار شد. وی به همه کشور‌ها از جمله کشور‌های اسلامی برای عدم توجه به هرگونه طرح امریکایی- صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که نهایتاً کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هشدار داد. او تأکید کرد در وهله چهارم قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین باید از جنبش‌های مردمی در تحریم کالا‌های اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود.

شناسایی ارتش رژیم اشغالگر به عنوان یک سازمان تروریستی از جانب کشور‌های اسلامی، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و امریکا با اولویت جنگ اخیر، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشور‌های اسلامی در این اجلاس، اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشور‌های مختلف اسلامی، نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت از دیگر مواردی بودند که در این پیشنهاد ده‌بندی به آن‌ها اشاره شد.

رئیس‌جمهور ایران در دهمین مورد تأکید کرد که در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت امریکایی در این جنگ نابرابر، کشور‌های اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آن‌ها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز، کمک کنند و خاطرنشان کرد: «این‌ها همه راهکار‌های فوری و کوتاه‌مدت است. اما راه‌حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.» رئیسی در حاشیه نشست ضمن ملاقات با رئیس‌جمهور مصر گفت که انتظار عموم این است که گذرگاه رفح باز شود تا کمک‌های جهانی به سمت غزه سرازیر نمود.

توافق اسلو فقط وضعیت را بدتر کرده است
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز شنبه در اجلاس ریاض گفت: «شورای امنیت سازمان ملل در پایبند ساختن اسرائیل به توقف کشتار‌های وحشیانه‌اش شکست خورد. اسرائیل حمله‌ای را برای نسل‌کشی و کشتار جمعی در غزه آغاز کرده است.»

ابوالغیط اظهار داشت: «کوچاندن اجباری فلسطینیان جنایتی جنگی است که نمی‌توان آن را پذیرفت و هیچ سخنی درباره جدا کردن غزه از کرانه باختری و قدس شرقی قابل‌قبول نیست. راه‌حل دو کشوری مورد درخواست تمام جهان به جز اشغالگران است.» محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نیز با اعلام اینکه عملیات نظامی باید فوری متوقف شود، کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد کرد. وی بر مخالفت کشورش با جنگ همه‌جانبه ارتش رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه تأکید کرد. بن‌سلمان ضمن انتقاد از برخورد دوگانه جامعه بین‌الملل، از شکست شورای امنیت و جامعه بین‌الملل در پایان دادن به جنگ علیه غزه سخن گفت و به حمله به غیرنظامیان و زنان و کودکان و بیمارستان‌ها و ساختار زیربنایی این منطقه اشاره کرد.

عبدالله دوم، پادشاه اردن دیگر سخنران نشست روز شنبه گفت: «ظلمی که به مردم فلسطین می‌شود در ۷ اکتبر گذشته آغاز نشده بلکه هفت دهه از آن می‌گذرد. نیرو‌های اشغالگر پزشکان و تیم‌های امدادی و کودکان و زنان و حتی سالمندان در نوار غزه را می‌کشند.» وی نیز راه‌حل دوکشوری را تنها راه پایان رنج مردم فلسطین دانست و تصریح کرد: «جلوگیری اسرائیل از ورود آب و غذا و دارو به ساکنان نوار غزه جریمه جنگی است. فرایند صلح باید فوراً آغاز شود و در غیر این صورت جایگزین آن تداوم خشونت و کشتار است. جهان بهای شکست در حل مسئله فلسطین را خواهد پرداخت.»

با این حال، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه با تأکید بر اینکه سخن گفتن از راه‌حل دودولتی اولویت نیست و فایده‌ای ندارد، یادآور شد: «توافق اسلو در ۳۲ سال پیش تاکنون تنها موجب بدتر شدن اوضاع فلسطینی‌ها شده است.» وی تصریح کرد: «نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ما، جنایت ادامه‌دار را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به عنوان کشور‌های عربی و اسلامی با رویداد‌های تکراری به شیوه‌ای پراکنده مرتبط با موضوع فلسطین جدا کرد. مقاومت شجاع فلسطین واقعیت جدیدی را در منطقه ما تحمیل کرد و با ابزار‌های سیاسی که در اختیار داریم قادر هستیم معادلات را تغییر دهیم.»

در بیانیه پایانی این نشست ضمن محکومیت حمله رژیم اشغالگر علیه نوار غزه، جنایت‌های جنگی و کشتار‌های شنیع انجام شده، بر لزوم لغو محاصره اعمال شده علیه غزه و ورود فوری کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه که شامل مواد غذایی، دارو و سوخت به غزه است، تأکید شده است. در این بیانیه ضمن مخالفت با هر اقدامی در توجیه جنایات کنونی، آمده است: «از شورای امنیت می‌خواهیم که تصمیمی فوری برای محکوم کردن تخریب وحشیانه بیمارستان‌ها در نوار غزه توسط اسرائیل بگیرد. ما همچنین از تمامی کشور‌ها می‌خواهیم که صادرات سلاح و مهمات را به مقامات اشغالگر متوقف کنند.» /جوان

 

دولت فلسطین از بحر تا نهر

گزارش «جام‌جم» از پیشگامی ایران در اجلاس ریاض برای تقویت وحدت و همگرایی علیه صهیونیست‌ها
۳۶ روز دیگر از جنایت ۷۶ ساله صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی می‌گذرد؛ هفته‌هایی که تصاویر ددمنشانه‌ای از حملات اسرائیل به اماکنی همچون مراکز درمانی، مدارس، اردوگاه غیرنظامیان و‌... مخابره می‌شود و همه مردم جهان علیه رژیم غاصب قدس یک‌صدا شده و فریاد آزادی فلسطین و غزه ازچنگال این رژیم کودک‌کش را سر داده‌اند. 

اما به‌رغم شواهد موجود درخصوص جنایت‌های بی‌سابقه صهیونیست‌ها، که باحمایت تمام و کمال آمریکایی‌ها درفلسطین درحال رخ دادن است، دولت‌های عربی همچنان نظاره‌گر همکاری سه جانبه اسرائیل، آمریکا و دولت‌های غربی درنقض آشکارحقوق اولیه مردم غزه هستند و حتی بعضی از این سران که داعیه‌دار ام‌القرایی جهان اسلام دارند در این موقعیت حساس و تعیین‌کننده، سرگرم بزرگداشت هالووین و میزبان خوانندگان پاپ و هنرمندان از ینگه دنیا بودند اما اعلام انزجار ملت‌های مسلمان از بی‌تفاوتی حاکمان این دولت‌ها در مقوله فلسطین، بذر امید را در دل مردم محاصره شده غزه زنده نگه‌داشته است تا با افشای نقش مخرب آمریکا در نشست ریاض، تشریح حمایت بی‌وقفه ایالات متحده در جنایت‌های روزافزون سرزمین‌های اشغالی، پا در میانی محور مقاومت  و پیشگامی ایران برای حمایت از آرمان قدس مسیری مشترک برای وحدت و همگرایی حول محور قدس و نابودی رژیم غاصب صهیونیست ترسیم شود.

تأسیس رژیم صهیونیستی در سال۱۹۴۸ با واکنش و مخالفت شدید کشورهای عربی مواجه شد  و دولت‌های عرب منطقه با اعلان جنگ علیه این رژیم جعلی درصدد بر آمدند تا بقا و امنیت خودشان را تقویت و زمینه نابودی این دولت نامشروع را فراهم کنند، این فرآیند ادامه داشت و کشورهای عربی با تاکید بر غیرقانونی بودن ماهیت اسرائیل، با یکدیگر متحد شده و به حمایت همه‌جانبه از فلسطین برخاستند و به رژیم‌صهیونیستی حمله کردند. تداوم این روند با روی کارآمدن جمال عبدالناصر و تاکید بر پان‌عربیسم، هم‌پیمانی مصر با شوروی و ضدیت با غرب، وحدت مصر و سوریه شدت یافت و تهدیدات آشکار علیه رژیم نوپای صهیونیست زمینه انزوای آنها در منطقه و حتی نظام بین‌الملل را به دنبال داشت.
     
آرمان فلسطین
آرمان فلسطین در این دوره به طور کامل مورد توجه حکام عرب بود و آنها علاوه بر جنگ، از اهرم نفتی نیز برای رسیدن به آرمان بلند خویش بهره‌مند شدند و رژیم صهیونیستی و متحدانش را تحت فشار قراردادند تا ازاین طریق بتوانند به اخراج اشغالگران از فلسطین کمک کنند البته در این میان صهیونیست‌ها نیز بیکار ننشسته بودند و همواره با یک اقدام تحریک آمیز درصدد بودند تا به استقرار دولت جعلی خود رسمیت بدهند لذا در گام بعد با تلاش‌های دیپلماتیک و برپایی نشست‌های بین‌المللی فاز دیگری از حمایت از فلسطین را اجرایی کرده و با تاسیس سازمان کنفرانس اسلامی خواستند، حمایت‌های بین‌المللی را در راستای آزادی قدس شریف بسیج کنند همه این اقدامات، باعث عقب‌نشینی دولت جعلی اسرئیل از رویاهای توسعه‌طلبانه‌اش شد اما شکست مصر در جنگ با صهیونیست‌ها آن هم در یک نبرد شش روزه و مرگ جمال عبدالناصر، شرایط را دگرگون کرد و راه را برای اقدامات خیانت‌بار برخی از کشورهای به ظاهر اسلامی، باز کرد و شرایط حاکم ورق را برگرداند. 
     
قهوه ترک برای اسرائیل
درحال حاضر نیز گویی تاریخ دوباره درحال تکرار است؛ ترکیه که در آن زمان نخستین کشوری بود که رژیم غاصب صهیونیست را به رسمیت شناخت در شرایط کنونی نیز با فریبکاری دم از حمایت از فلسطین و آرمان قدس می‌زند اما عملا مشغول پشتیبانی از نیروهای اسرائیل در غزه است تا مزدوران کودک‌کش اسرائیلی از آب سالم و قهوه مرغوب برخوردار باشند. اکثر قریب به اتفاق کشورهای عربی بعد از انعقاد قرارداد کمپ دیوید و به رسمیت شناختن رژیم‌صهیونیستی توسط دولت مصر ـ که از ابتدا مخالف شکل گیری دولت جعلی اسرائیل بود ـ در اندیشه سازش با رژیم غاصب بودند تا این‌که با پیروزی انقلاب اسلامی، دوباره رویاهای موسسان و سران رژیم صهیونیستی تبدیل به کابوس شد چرا که سرنگونی رژیم شاهنشاهی ایران که از متحدان و حامیان اصلی اسرائیل بود، به تشدید مبارزات ضد صهیونیستی مسلمانان کمک و روند مبارزه فلسطینی‌ها را دگرگون ساخت؛ سیاستی که همچنان پس‌از گذشت ۴۴ سال ازعمر با برکت انقلاب اسلامی به قوت خود باقی است و نه تنها بقای اسرائیل در منطقه را تهدید می‌کند بلکه وعده نصرت ملت فلسطین و نابودی این غده سرطانی را نیز به ملت‌های آزاد جهان داده است.
     
رؤیای برباد رفته
رویای اسرائیل سلطه بر نیل تا فرات است؛ شعاری که نیت شوم سران رژیم جعلی صهیونیست و هم پیمان اصلی‌شان آمریکا را برملا کرده و زنگ خطری برای حاکمانی است که با طناب پوسیده سران آمریکایی به چاه عادی‌سازی روابط با رژیم غاصبی می‌روند که ابایی از بمباران بیمارستان‌ها و مدارس ندارد و با پشتیبانی نهادهای بین‌الملل عروسک خیمه شب بازی آمریکا، بابت هیچ کدام از جنایت‌های سبعانه مورد بازخواست و مواخذه قرار نمی‌گیرند.

سران کشورهای عربی تا حدی خام وعده‌های روسای جمهور آمریکا شده‌اند که خطر توسعه‌طلبی و عدم اکتفای اسرائیل به مرزهای فعلی را درک نمی‌کنند و دهه‌هاست نظاره‌گر جنایتی هستند که اسرائیل با همدستی آمریکا و پشتیبانی تمام عیار دولت‌های اروپایی در غزه انجام می‌دهد اما گذشت زمان نشان می‌دهد که رژیم غاصب قدس با اتخاذ سیاست گام به گام درصدد دستیابی به این هدف نهایی است و طرح‌های سازشکارانه راهی بر تحقق این نقشه است و دور نیست زمانی که دولت‌های عربی باید هزینه گزافی درخصوص بی‌عملی خود در قبال فجایع فلسطین بپردازند.
     
تشریک مساعی کشورهای اسلامی
حالا در نوامبر سال ۲۰۲۳ رئیس جمهور منتخب مردم ایران با جفیه نماد مقاومت مردم غزه و به منظور شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی وارد ریاض می‌شود تا روایت شفاف و متقنی را از جای پای آمریکا در قبح‌زدایی از جنایات اسرائیل به سران کشورهای اسلامی ارائه دهد و با نهیب بر بی‌تفاوتی موجود دولت‌های عربی برزنده نگهداشتن آرمان فلسطین تاکید و دولت‌های اسلامی را به اتحاد، قیام و ایستادگی دربرابر استعمارگران دعوت کند و آنها را نسبت به عواقب سستی و فترتی که در خصوص این مسأله مهم اتخاذ کرده‌اند، اگاه کند زیرا سرنوشت قدس شریف فقط در گرو مقاومت مردم فلسطین نیست و حمایت دولت‌ها و ملت‌ها را می‌طلبد؛ به‌ویژه که پس از عملیات طوفان‌الاقصی ضربه مهلکی به حیثیت رژیم جعلی اسرائیل وارد شده است تا جایی که رئیس جمهور آمریکا که نگران بقای این جرثومه فساد بود بدون فوت وقت خود را به سرزمین‌های اشغالی رساند و صراحتا به حمایت از مواضع صهیونیست‌ها در قتل عام ددمنشانه کودکان پرداخت.

دستان مخملی آمریکا در غزه
قریب به ۱۱هزارساکن غیرنظامی دراین ۳۶روز به شهادت رسیده‌اند که بخش اعظمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند اما هنوز واکنش درخوری از سوی حکام کشورهای جهان اسلام در پاسخ به این جنایات صورت نگرفته است و برپایی دو نشست منطقه‌ای - بین‌المللی جده و قاهره نیز فراتر از محکوم کردن اقدامات رژیم‌صهیونیستی در هدف قرار دادن مناطق مسکونی، بیمارستان‌ها، مدارس و ممانعت از تغییر وضعیت ژئوپلیتیک کشورفلسطین نرفته است، پس بنابر این به‌نظر می‌رسد اتخاذ مواضع صریح سیاسی در ریاض و انتشار آنها در بیانیه پایانی این نشست می‌تواند تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر روند جنگ غزه بگذارد و بر ضرورت آتش‌بس پایدار در کوتاه‌مدت تاکید کند. نشست ریاض فرصت مناسبی است تا چراغ‌سبز آمریکا برای تداوم جنایت در غزه، برای همه دولت‌های‌اسلامی شفاف‌شده وسیاست‌های دوگانه آمریکا و کشورهای غربی درقبال موضوع فلسطین به سمع ونظر جهانیان برسد.

جنگ غزه، رویارویی محور شرارت و شرافت 
سیدابراهیم رئیسی دربخشی ازسخنان خود در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی بابیان این‌که امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است وهمه باید مشخص کنند که درکدام صف قرار گرفته‌اند، دولت آمریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها در پنج هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی کرد و گفت‌: اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا دچار بی‌هویتی و بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.

وی خطاب به روسای کشورهای اسلامی گفت: در ۷۰سال گذشته انواع نسخه‌های به ظاهر صلح‌طلبانه مطرح شده که در باطن جز فریب نبوده است. رژیم صهیونیستی در پناه این ترفندها به‌نحو مستمر، فلسطینیان مظلوم را از خانه و کاشانه خود اخراج و آواره نموده و با شهرک‌سازی، یک‌نیروی نظامی اشغالگر را در خانه‌های غصبی فلسطینیان اسکان داده است. 

رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی از ابتدا، رژیم صهیونیستی را اشغالگر، جعلی و نامشروع دانسته است، عنایت فرمایید مرور زمان نه موجد مشروعیت است و نه مالکیت. ۷۵سال که هیچ، اگر بیش از این هم این اشغالگری ادامه داشت، باز هم رژیم آپارتاید صهیونیستی غاصب بود و متجاوز. این متجاوز باید اخراج شود، هم تنبیه گردد و هم غرامت بپردازد. درمقابل، ایستادگی دربرابر اشغالگری، دفاع مشروع است و امری مقدس.

راهکار اصلی درمقابله با اشغالگر، ‌مقاومت است. چنددهه مقاومت غیورانه در مقابل دشمن صهیونیستی به‌خصوص مقاومت ۳۵روز اخیر درمقابل جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها یک رکورد بی‌نظیر است. تجربه نشان می‌دهد هیچ راه‌حلی جز مقاومت برای عقب راندن اشغالگر وجود ندارد. به همین دلیل ما دست و بازوی حماس قهرمان و همه گروه‌های شجاع مقاومت را که فخر جهان‌اسلام هستند،‌ می‌بوسیم و بر اراده‌پولادین مردم‌مقاوم غزه درود می‌فرستیم. وی ادامه داد: مایلم به‌صراحت تأکید کنم که جمهوری اسلامی ایران مقاومت فلسطین را یک جنبش آزادیبخش می‌داند،‌ جابه‌جایی و کوچ اجباری ساکنان غزه را ادامه تجاوز و جنایت جنگی می‌داند و حفاظت از مسجدالاقصی و اماکن مقدسه را یک ضرورت اساسی می‌داند.

رئیسی گفت: آنچه ما سال‌ها بر آن تاکید کرده‌ایم، امروز در فریادهای ملت‌های اروپایی و آمریکایی نیز شنیده می‌شود. من همین‌جا از همه‌ ملت‌هایی که با مردم غزه ابراز همدردی و دفاع کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم. امروز جنایات اسرائیل در غزه، مردم جهان را بیدار کرده است؛ هزینه این بیداری خون پاک ۱۴هزارجان عزیز بوده است. امروز باید در کنار این صدای آتش و آوار در غزه، توجه جهانیان را به مسأله دیگری نیز جلب کرد؛ اسرائیل اتمی. تنها رژیم آپارتاید جهان که بنی‌آدم را حیوان انسان‌نما می‌خواند، و حتی کشتن کودکان را مشروع می‌داند. به رغم برنامه‌های پنهان توسعه تسلیحات هسته‌ای و شیمیایی، تحت نظارت هیچ نهاد بین‌المللی قرار ندارد و در برابر چشمان جهانیان، مردم بی‌دفاع و تحت اشغال را به حمله با بمب اتمی تهدید می‌کند. چه هزینه‌ای باید پرداخت شود و چه فاجعه‌ای باید رخ دهد تا کشورها نسبت به این خطر هشیار شوند.

وی تصریح کرد: «مقاومت اسلامی» که امروز توفیقات بزرگی را در دفاع از فلسطین و منطقه رقم زده است، محصول بیداری امت اسلامی و تجربه‌های بیش از ۷۰سال مقابله با تجاوزگری و سیطره‌طلبی دشمن‌صهیونی ودولت‌های‌استکباری پشتیبان آنهاست.
 

کارشکنی‌های واشنگتن و تل‌آویو برای آتش‌بس در غزه

کشورهای عربی و اسلامی در بیانیه‌مشترک خود بر لزوم لغو محاصره غزه و ورود فوری کمک‌های بشردوستانه تأکید کردند
حسین فاطمی: تشدید حملات، جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی در باریکه غزه کشورهای عربی و اسلامی را در ریاض پایتخت عربستان سعودی جمع کرده است تا بتوانند به راه‌حلی برای برقراری آتش‌بس دست پیدا کنند. در همین باره عربستان نشست عربی-اسلامی مشترک با هدف اتخاذ موضع قوی در قبال تحولات غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در این منطقه را برگزار کرد. این در حالی است که تجربه در پیمان اسلو نشان داده، طرح صلح‌های عربی، هر قدر هم ضامن صلح باشند، با کارشکنی‌های واشنگتن و تل‌آویو، راه به جایی نخواهند برد.

به گزارش النشره، روز گذشته در بیانیه وزارت خارجه عربستان آمده بود: «با توجه به شرایط ویژه‌ای که غزه شاهد آن است و پس از رایزنی و مشورت با کشورهای عضو اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی، تصمیم به برگزاری نشست عربی-اسلامی مشترک فوق‌العاده در ریاض در روز شنبه گرفته شد تا با وحدت تلاش‌ها و اتخاذ موضع جمعی و یکپارچه بر اراده عربی و اسلامی مشترک درباره تحولات غزه و اراضی فلسطین تأکید شود.»

قبل‌تر، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان روز جمعه در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه نشست سران عربستان و آفریقا در ریاض برای نخستین بار تمام تجاوزهایی را که از سوی رژیم صهیونیستی بر باریکه غزه اعمال می‌شود، محکوم کرده بود.
 
در نشست ریاض چه گذشت؟
بعدازظهر دیروز، نشست فوق‌العاده مشترک سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات فلسطین و جنگ غزه در ریاض آغاز به کار کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نخستین سخنران نشست بود که در آغاز جلسه اظهار کرد: «ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تأکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم.» ولیعهد سعودی همچنین جنگ جاری در غزه را شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و گفت: «اعطای حقوق قانونی به فلسطینی‌ها تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.»

در ادامه احمد ابوالغیط آوارگی اجباری اهالی غزه را یک جنایت بین‌المللی جدید دانست. دبیرکل اتحادیه عرب تأیید کرد: «در تمام یک ماه گذشته، از شورای امنیت درخواست آتش‌بس کردیم.» وی خاطرنشان کرد: «آوارگی اجباری اهالی غزه یک جنایت بین‌المللی جدید است که ناقض قوانین بین‌المللی است و از سوی اعراب و جهان مردود است.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت: «آزادگان جهان استانداردهای دوگانه ای که در آن مردم ما قربانی یک نسل‌کشی شوند، نخواهند پذیرفت. مقامات رژیم اشغالگر و حامیان آنها مسئولیت کشتار تک‌تک کودکان و زنان در این جنگ ناعادلانه را بر عهده دارند. از امریکا می‌خواهیم به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهد.» این در حالی است که ایالات متحده با حمایت کامل خود از اشغالگری، مسئول عدم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران است. او همچنین تأکید کرد: «نوار غزه بخشی جدایی‌ناپذیر از کشور فلسطین است و راه‌حل سیاسی باید جامع باشد. از شورای امنیت می‌خواهیم که عضویت کامل کشور فلسطین را تأیید کند.»

در ادامه پادشاه اردن هم در سخنرانی خود با تأکید بر اینکه «جهان تاوان شکست در حل مسأله فلسطین را خواهد داد» تأکید کرد: «نمی‌توانیم در قبال شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سکوت کنیم. گذرگاه‌های انسانی در غزه باید امن و برای ارسال دائمی کمک‌ها باز بماند.»

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر هم در بیان مواضعش هشدار داد که «عدم توقف جنگ غزه، منجر به گسترش آن در منطقه خواهد شد»، او تأکید کرد: «خواستار آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط هستیم و باید از آوارگی فلسطینیان به خارج از سرزمینشان جلوگیری شود. ما خواستار یک فرمول برای حل مناقشه بر اساس راه‌حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ هستیم.»

رجب طیب اردوغان هم در سخنانش، غزه را جهنم توصیف و تأکید کرد: «هرکس در برابر بی‌عدالتی در قبال مردم فلسطین سکوت کند شریک برابر در آن است. امریکا و غرب مدعی حقوق بشر هستند، اما متأسفانه در مواجهه با اقدامات اسرائیل این موضوع را فراموش کرده‌اند.» او همچنین گفت که تسلیحات هسته‌ای که وجود آن توسط وزرای اسرائیل تأیید شده، باید مورد بررسی قرار گیرد.

شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر هم سخنانش را با یک سؤال شروع کرد که جامعه بین‌الملل تا کی به رفتار با اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد. او خواستار باز شدن دائمی گذرگاه‌های انساندوستانه امن برای ارسال کمک‌ها بدون هیچ مانع و شرطی شد و ابراز امیدواری کرد، «در آینده نزدیک به یک آتش‌بس بشردوستانه دست یابیم.» او همچنین تأکید کرد: «هدف قرار دادن مراکز بهداشتی و درمانی و توجیه آن با ادعاهای اثبات‌نشده را بشدت محکوم می‌کنیم و از سازمان ملل می‌خواهیم یک تیم تحقیقاتی بین‌المللی در مورد بمباران بیمارستان‌ها بفرستد.»
ولیعهد کویت هم با اشاره به اینکه «اسرائیل مجازات دسته‌جمعی در غزه اعمال می‌کند»، افزود: «جنایات اسرائیل در غزه پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات منطقه و کل جهان دارد. این فاجعه نتیجه ناکامی جامعه جهانی در یافتن راه‌حل دائمی برای مسأله فلسطین است.»

بشار اسد هم نرمش بیشتر اعراب را مساوی با خشونت و قتل‌عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه سایر کشورهای خاورمیانه توصیف و تأکید کرد: «با واقعیت جدیدی که مقاومت دلیر فلسطین بر منطقه ما تحمیل کرده است، ابزارهای سیاسی ای را در اختیار داریم که ما را قادر می‌سازد معادلات را تغییر دهیم.»

 نشست دیروز با یک بیانیه پایانی خاتمه یافت. در این بیانیه بر لزوم شکست محاصره علیه غزه و ورود کاروان‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به صورت فوری تأکید شد. این بیانیه ضمن محکومیت‌ حمله رژیم اشغالگر علیه نوار غزه، جنایت‌های جنگی و کشتارهای شنیع انجام شده، بر لزوم لغو محاصره اعمال شده علیه غزه و ورود فوری کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه که شامل مواد غذایی، دارو و سوخت به غزه است، تأکید کرده و از تمامی کشورها خواسته است، صادرات سلاح و مهمات به مقامات اشغالگر را متوقف کنند. شرکت‌کنندگان در این نشست تأکید کردند: «جابه‌جایی حدود یک و نیم میلیون فلسطینی از شمال نوار غزه به جنوب آن را که طبق کنوانسیون چهارم ژنو ۱۹۴۹ و ضمیمه آن در سال ۱۹۷۷، نوعی جنایت جنگی محسوب می‌شود، محکوم می‌کنیم و از طرف‌های توافق ژنو می‌خواهیم که در محکومیت آن تصمیم و تدابیر جمعی اتخاذ کنند.» آنان در پایان این بیانیه، از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواهان آغاز تحقیقات فوری درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط ارتش رژیم صهیونیستی در سراسر اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی شدند.
 

طرح‌های عربی گمشده در کارشکنی‌های عبری - غربی

با در نظر گرفتن فجایعی که در عرصه میدانی برای ساکنان غزه در حال رقم خوردن است باید اذعان داشت که علیرغم تمام موضعگیری‌های مثبت، محکومیت‌ها، فراخوان سفرا، تلاش برای برقراری آتش بس، برگزاری نشست‌های متعدد از شورای امنیت تا مجمع عمومی و... رژیم صهیونیستی خود را مقید به هیچ طرح صلحی نمی‌داند و کماکان به کشتار ادامه می‌دهد، چرا که تل آویو با حمایت واشنگتن اکنون برای خود نوعی مصونیت از هر گونه بازخواست و مجازات قائل است. ضمن آنکه نباید نادیده گرفت تلاش‌های پیشین برای حل و فصل مناقشه صهیونیست‌ها با فلسطینیان مانند طرح اسلو هم با همین دست کارشکنی رژیم اشغالگر و به پشت گرمی امریکایی‌ها به شکست انجامید.

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ بود که اسحاق رابین، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی و یاسر عرفات، رئیس وقت کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، توافق اسلو را در واشنگتن امضا کردند تا طبق آن دو طرف، به صورت متقابل یکدیگر را به رسمیت بشناسند و اصول تحقق صلح و خروج تدریجی رژیم صهیونیستی از کرانه باختری و نوار غزه را اعلام کنند. با گذشت این همه سال از این توافق، دیگر بر همگان روشن شده که هدف اصلی از این توافق، پایان دادن بر چند دهه درگیری میان ساف و اسرائیل و کنار گذاشتن مقاومت مسلحانه در برابر رژیم صهیونیستی بود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم فلسطین خواستار اعلام لغو این قرارداد شوم و لغو هماهنگی امنیتی میان تشکیلات خودگردان و تل‌آویو و اجرای برنامه‌های مقاومت برای آزادسازی فلسطین هستند.

 قرار بود، پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائمی بدهد. همچنین قرار بود طبق این توافق، تشکیلات خودگردان با اختیارات محدود تشکیل شود و درباره مسائل باقی‌مانده طی حداکثر سه سال بعد، مذاکره شود و در خصوص موضوعاتی چون بیت‌المقدس، آوارگان فلسطینی، شهرک‌های اسرائیلی، مسائل امنیتی و تعیین مرزها در توافق نهایی و دائمی تصمیم‌گیری شود. پس از سه دهه از امضای توافق اسلو، هیچ یک از رؤیاهای فلسطینی‌ها در خصوص صلح، تشکیل کشور و بازگشت آوارگان محقق نشده و این توافق رسماً یک توافق مُرده است که تنها در خدمت منافع اشغالگر اسرائیلی و یک گروه بانفوذ در تشکیلات خودگردان است. بویژه که مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت مخالف هماهنگی امنیتی میان این دو طرف هستند.

این توافق رسماً به عنوان «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان» شناخته می‌شود که نام آن به دلیل مکان انجام مذاکرات محرمانه یعنی شهر اسلو در نروژ، به توافق اسلو معروف شد. از طرف فلسطینی‌ها، «محمود عباس» رئیس وقت اداره امور ملی و بین‌المللی در ساف و مرحوم یاسر عرفات رئیس وقت ساف این توافق را امضا کردند و از طرف اسرائیل نیز، «شیمون پرز» وزیر خارجه وقت اسرائیل و «اسحاق رابین» نخست‌وزیر وقت که بعدها ترور شد، توافق مذکور را امضا کردند.

این توافق که پس از ۱۴ دور مذاکرات دوجانبه محرمانه بین دو طرف در شهری در نروژ (اسلو) صورت گرفت، به عنوان نقطه اوج توافق‌های حاصله میان دوطرف، یک تحول اساسی در روند سیاسی آرمان فلسطین به شمار می‌آید. توافق شده بود این توافق، یک ماه پس از امضا، لازم الاجرا شود و همه پروتکل‌های ضمیمه «بخشی جدایی‌ناپذیر از آن» تلقی شوند. دو طرف توافق کردند که «هدف مذاکرات صلح، تشکیل یک مرجع انتقالی مستقل فلسطینی و یک مجمع منتخب (شورای قانونگذاری) برای فلسطینیان در کرانه باختری و نوار غزه، به مدت یک دوره انتقالی حداکثر تا پنج سال» باشد.

به گونه‌ای که به حل و فصل مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت به شماره‌های ۲۴۲ (خروج اسرائیل از اراضی اشغالی ۱۹۶۷) و ۳۳۸ (تأیید اصول صلح عادلانه در خاورمیانه) منجر شود. این توافق آغاز این دوره را از لحظه خروج اسرائیل از اراضی غزه و اریحا مشخص کرد و شروع مذاکرات وضعیت نهایی را «در اسرع وقت ممکن اعلام کرد، مشروط براینکه این دوره انتقالی میان اسرائیل و نمایندگان فلسطینی از سه سال تجاوز نکند.»

این مذاکرات قرار بود موضوعات باقی‌مانده مانند «قدس، آوارگان، شهرک‌های صهیونیست‌نشین، ترتیبات امنیتی، مرزها، روابط و همکاری با دیگر همسایگان و سایر موضوعات دارای اهمیت مشترک» را شامل شود. در این توافقنامه بر ضرورت مذاکره دو هیأت اسرائیلی و فلسطینی درخصوص مورد دوره انتقالی (توافقنامه انتقالی) مذاکره کنند که شامل ساختار شورای قانونگذاری، تعداد اعضای آن، انتقال مسئولیت‌ها از دولت نظامی اسرائیل و اداره مدنی آن به این شورا، و تعریف قوه مجریه، مقننه و دستگاه‌های قضایی مستقل و نیز ایجاد نهادهای ویژه برای بخش‌های حیاتی و توسعه‌ای بود.

با لازم‌الاجرا شدن اعلامیه اصول و عقب‌نشینی از غزه و اریحا، این توافقنامه مؤید شروع انتقال اختیارات از دولت نظامی اسرائیل و اداره مدنی آن به فلسطینیان در زمینه‌های آموزش، فرهنگ، بهداشت، امور اجتماعی، مالیات‌های مستقیم و گردشگری، علاوه بر تشکیل نیروی پلیس شد. درخصوص نظم عمومی، نص این توافقنامه، بر تشکیل شورای قانونگذاری و نیروی پلیس فلسطین برای تأمین نظم عمومی و امنیت داخلی در کرانه باختری و غزه تأکید دارد. همچنین «مسئولیت امنیت و دفاع از اسرائیلی ها» برعهده خود اسرائیل است.

این توافقنامه به شورای قانونگذاری اجازه می‌دهد تا در چهارچوب اختیارات خود، قانون وضع کند، ضمن اینکه از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌خواهد که در دوره این توافق، به قوانین و دستورات نظامی روتین درخصوص موضوعات باقی‌مانده عمل کنند. پس از لازم‌الاجرا شدن این توافق نامه، می‌بایست یک کمیته مشترک ارتباط اسرائیل و فلسطین تشکیل شود تا اجرای آرام این اعلامیه و ضمائم آن را اداره کند تا به مسائلی که نیاز به هماهنگی دارد و سایر موارد در این چهارچوب رسیدگی شود. این توافقنامه همچنین تأسیس یک کمیته همکاری اقتصادی اسرائیل و فلسطین برای توسعه اقتصاد در کرانه باختری، غزه و اسرائیل و توسعه و اجرای برنامه‌های مشخص، بلافاصله پس از لازم‌الاجرا شدن بیانیه اصول را تأیید می‌کند. این توافق، نیاز به تشویق همکاری بین طرف های فلسطینی و اسرائیلی و دولت‌های مصر و اردن را مطرح کرد. مقدمات این امر شامل تشکیل یک کمیته‌ برای دادن اجازه ورود به افرادی است که از کرانه باختری و غزه در سال ۱۹۶۷ آواره شده بودند. همچنین انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از هرج و مرج و بی‌نظمی و رسیدگی به برخی از مسائل در همان زمینه.

درخصوص حل اختلافات، این توافق شامل حل و فصل اختلافات ناشی از کاربرد یا تفسیر اعلامیه اصول یا ضمائم آن از طریق مذاکره یا کمیته ارتباطی مشترک است، و آنچه با مذاکره حل نمی‌شود، می‌تواند مطابق سازکار مورد توافق دو طرف، یا توسل به داوری از طریق کمیته ویژه حل شود. از لحاظ تاریخی، اسرائیلی‌ها به هیچ توافقی که امضا کرده‌اند، نه از نظر سیاسی و نه اقتصادی و نه میدانی پایبند نمانده اند. آنها از کرانه باختری عقب‌نشینی نکردند، مناطق مورد نظر را تحویل نداده و اجازه تشکیل یک کشور فلسطینی را ندادند. از هرگونه توسعه حتی در توافق اقتصادی خودداری کردند. آنها فقط به هماهنگی امنیتی متعهد باقی ماندند که منافع و اقتدار آنها را تأمین می‌کند، چیزی که تشکیلات خودگردان همچنان با قدرت به آن پایبند است.

این درحالی است که فلسطینی‌های ساکن نوار غزه بعد از گذشت سی سال و مشخصاً در این یک ماه اخیر با شدیدترین تحریم‌ها، محاصره و قطع آب، غذا، برق، سوخت دارو و گاز در کنار بمباران، کشتار و تجاوز بی‌سابقه به بارزترین شکل ممکن دریافته‌اند که طرح «اسلو» حاصلی نداشته و دیگر هیچ پایه‌ای ندارد زیرا منجربه از دست دادن بیشتر اراضی فلسطینی در نتیجه تعهدات اقتصادی و امنیتی شده که هنوز مردم در حال پرداخت آن هستند. از این منظر باید این واقعیت تلخ را در نظر داشت که حتی بهترین طرح‌های صلح عربی که روزها و هفته‌های اخیر مطرح شده بعید است که بتواند به بهبود وضعیت مردم مظلوم فلسطین کمک کند. چون کارشکنی صهیونیست‌ها با حمایت همه جانبه امریکایی‌ها مانند تمام این سال‌ها مانع از تحقق صلح، ثبات و امنیت برای مردم فلسطین خواهد بود.

دیدارهای حاشیه ای
بدیهی بود، نشست سران عربی – اسلامی در ریاض با دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست اصلی همراه باشد. در یکی از این دیدارهای حاشیه‌ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دیدار با همتای عراقی خود در حاشیه نشست سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی درباره غزه در شهر ریاض پایتخت عربستان تأکید کرد: «آنچه ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را تشویق می‌کند، همدستی غرب با این رژیم است که انواع جنایت و ویرانی در نوار غزه را توجیه می‌کند. غرب و در رأس آن امریکا ابزارهای حمایتی را برای رژیم اسرائیل فراهم می‌کنند تا به کشتار روزانه فلسطینیان کمک کند. غرب همچنین در کنار این اقدام خود، پوشش و چتر سیاسی برای کشتارهای روزانه زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی را که در حد نسل کشی است، فراهم می‌کند.»

عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق نیز به نوبه خود با بیان مطابقت دیدگاه‌های بغداد و دمشق در قبال جنگ ونسل کشی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه و بقیه سرزمین‌های فلسطینی راه افتاده، بر ضرورت توقف آن و تضمین حقوق مشروع مردم فلسطین تأکید کرد.

در همین حال تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در کاخ «الیمامه» در ریاض دیدار کرد و دو طرف در جریان این دیدار درخصوص اوضاع نوار غزه، تلاش‌ها برای توقف حملات علیه این باریکه، حفاظت از جان غیرنظامیان و ارائه فوری کمک‌ها و نیز برقراری امنیت و ثبات در منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند. براساس گزارش العربیه، امیر قطر و ولیعهد سعودی در جریان دیدار با یکدیگر همچنین تحولات بحران انسانی در غزه و اراضی اشغالی فلسطین، تلاش‌های مشترک برای توقف حملات رژیم صهیونیستی و تضمین ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه را مورد بررسی قرار دادند. دو طرف تأکید کردند: «بدون دستیابی به یک راهکار نهایی هیچ صلح و ثباتی در منطقه برقرار نمی‌شود.»
 
نشست‌های موازی از پاریس تا قاهره
پیش از نشست سران اسلامی – عربی در ریاض برخی دیدارهای موازی دو یا چند جانبه دیگری در دیگر نقاط جهان هم صورت گرفت. در یکی از این موارد منابع رسانه‌ای بعد از ظهر جمعه از دیدار و گفت‌وگوی امیر قطر با رئیس جمهوری مصر در کاخ «الاتحادیه» (کاخ ریاست جمهوری مصر) در شهر قاهره درباره تحولات فلسطین خبر دادند. آن طور که العالم به نقل از الخلیج آنلاین گزارش داده، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز جمعه با هدف گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصردرباره جنگ غزه به قاهره سفر کرد. طبق گفته منابع مصری، دو مقام ارشد درباره آتش‌بس در باریکه غزه و تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس گفت‌وگو کردند. بر پایه این گزارش، تمیم بن حمد و السیسی همچنین در این دیدار راه‌های پایان‌ بخشیدن به محاصره غزه و تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه را مورد بررسی قرار دادند.
 
نشست بی‌فایده شورای امنیت
در کنار این نشست‌های منطقه‌ای و فرامنطقه در اقصی نقاط دنیا، شورای امنیت سازمان ملل هم روز جمعه درحالی درباره مسأله فلسطین نشست بی‌فایده و بدون خروجی عملی دیگری برگزار کرد که شکست این شورا در تصویب حتی یک قطعنامه درباره جنگ غزه، انتقادات زیادی را در زمینه ناکارآمدی آن به دنبال داشته است. به گزارش ایرنا در ابتدای این نشست، اعضای شورای امنیت به درخواست چین که ریاست دوره‌ای این شورا را برعهده دارد، به احترام همه غیرنظامیان کشته شده در این درگیری‌ها یک دقیقه سکوت کردند و ایستادند.

سپس تدروس ادهانوم رئیس سازمان جهانی بهداشت در سخنانی در این نشست ضمن به صدا در آوردن زنگ هشدار درباره سقوط سیستم بهداشتی غزه گفت: «نیمی از ۳۶ بیمارستان نوار غزه و دو سوم مراکز مراقبت‌های بهداشتی اولیه آن کار نمی‌کنند. هفته گذشته، ۵ حمله به ۵ بیمارستان را در یک روز ثبت کردیم و فعالیت ۴ بیمارستان با ۴۳۰ تخت متوقف شده است.» وی همچنین خواستار اصلاح ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد و گفت: «این شورا دیگر به هدفی که برای آن تأسیس شده است، عمل نمی‌کند.» اظهارات رئیس سازمان جهانی بهداشت در حالی بود که گیلعاد اردان، نماینده اسرائیل در سازمان ملل در این نشست مدعی شد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از بیمارستان‌‌ها به عنوان پایگاه عملیاتی و محل استقرار خود استفاده می‌کند.

در همین حال بنا بر گزارش‌ها لانا نصیبه، سفیر و نماینده امارات متحده عربی نیز در این نشست گفت که امارات قاطعانه «تجاوز اسرائیل به نوار غزه» را محکوم می‌کند. اما رابرت وود، معاون نمایندگی امریکا در امور ویژه سیاسی در سازمان ملل از اسرائیل دفاع کرد و با بیان اینکه ما از نزدیک وضعیت بیمارستان‌های غزه را زیر نظر داریم، مدعی نگرانی برای غیرنظامیان شد و در عین حال ادعا کرد: «حماس تلاشی برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی نمی‌کند. عمداً و بیرحمانه آنها را به خطر می‌اندازد.» نماینده امریکا همچنین اذعان داشت: «ما هنوز راهی برای آزادی گروگان‌ها (اسرا) نداریم و در حال کار روی این موضوع هستیم و از این رو معتقدیم که وقفه (توقف موقت) در این زمینه مناسب است.» /ایران



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.