دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی

عملیات طوفان الاقصی، نبردی مقابله گرایانه با تجاوزات و حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود که شهدای بسیاری را نیز بر جا گذاشت؛ اما بی‌شک این کشتار هرگز خدشه‌ای بر روند مقاومت مردم فلسطین به ویژه غزه وارد نخواهد کرد و دستاوردهای بی‌نظیر گروه مقاومت حماس؛ بر آستانه مقاومت این مردم افزوده است.
دوشنبه، 27 آذر 1402
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : آزاده مرنی
موارد بیشتر برای شما
دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی
پس از 75 سال از تجاوز و کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، عملیات غافلگیرانه طوفان الاقصی در 7 اکتبر سال جاری، جهانیان به ویژه صهیونیست‌ها را با شوکی بی‌سابقه مواجه کرد.

گروه مقاومت اسلامی حماس در نبرد طوفان الاقصی و انجام عملیاتی دفاعی در برابر کشتار وحشیانه صهیونیست‌ها؛ هیمنه امنیتی رژیم صهیونیستی را در هم شکست و به جهانیان ثابت کرد که ادعاهای این رژیم در راستای سیستم‌های امنیتی منحصر به فرد، گنبد آهنین و ارتش شکست‌ناپذیر کاملاً پوشالی و از سر توهم و خودبزرگ‌بینی بوده است.

گروه حماس که اکنون بیش از هفتاد روز است که در مقابله و مقاومت در برابر ارتش رژیم صهیونیستی و دیگر کشورهای متحد آن از جمله؛ آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه به سر می‌بَرد؛ مورد هجمه و آماج گسترده‌ای از سوی انواع رسانه‌های همسو با رژیم صهیونیستی و حامیان آن قرار گرفت تا در تکنیکی خاص از عملیات روانی (تکنیک مظلوم‌نمایی)، علت اصلی کشتار هزاران غیرنظامی، زن و کودک در باریکه نوار غزه شناخته شود!

از آغاز عملیات طوفان الاقصی، رژیم صهیونیستی بارها و بارها با یورش به بیمارستان‌های نوار غزه و بمباران آن‌ها و به شهادت رساندن صدها بیمار، مجروح و آواره فلسطینی، علت اصلی این حملات را دریافت اطلاعاتی مبنی بر وجود تونل‌های مخفی حماس زیر زمینهای بیمارستان عنوان کرد و در برخی مواقع نیز با انتشار تصاویری مات و گُنگ سعی بر اثبات ادعای خود داشت اما ابر رسانه‌های جهانی همچون سی ان ان (CNN) با بررسی‌های ویژه در این راستا بارها اعلام کردند که هیچ سند و مدرک قانع کننده‌ای در راستای کشف تونل‌های نظامی حماس زیر زمین بیمارستان‌های مورد ادعای ارتش اسرائیل وجود ندارد و این رژیم با رسوایی فراگیر جهانی در این زمینه مواجه شده است و بی‌شک تنها دلیل حملات وحشیانه به بیمارستان‌ها قتل عام مردم غزه است.

آنچه که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تمییز واقعیت از اخبار کذب و جهت‌دار است تا ضمن عدم تحریف اذهان عمومی جهان؛ از تقسیم تاریخ، به قبل و بعد از عملیات 7 اکتبر جلوگیری شود.
 

مهم‌ترین دستاورد عملیات طوفان الاقصی

رژیم صهیونیستی که نمی‌توانست شکست مفتضحانه خود در برابر حماس را انکار کند در اقدامی تلافی‌جویانه و با حمایت‌های همه‌جانبه ابرقدرت‌های جهانی، طی قریب به 3 ماه گذشته و به بهانه عملیات تدافعی طوفان الاقصی، کشتار کم‌سابقه‌ای را در نوار غزه رقم زد که تا کنون شامل؛ 18 هزار شهید و قریب به 49 هزار مجروح و معلول بر جا گذاشته است.

به بیان دیگر؛ رژیم صهیونیستی به بهانه یافتن تونل‌های زیرزمینی گروه حماس، بیمارستان‌ها، مدارس، کلیساها و اردوگاه‌های نوار غزه را بمباران کرد و هزاران غیرنظامی را به خاک و خون کشید؛ اما تردیدی نیست که هدف اصلی و دیرینه این رژیم از این کشتار وحشیانه، قتل عام ساکنان غزه و رقم زدن یک نسل کُشی تمام عیار است تا سیطره همه‌جانبه خود بر این منطقه استراتژیک را تکامل بخشد و این کشتار فزاینده تنها دستاورد کابینه بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) از این جنگ است.
 
دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی
 
در این راستا رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: "در این قضیه‌ اخیر، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ اطّلاعاتی، یک شکست غیر قابل ترمیم خورده؛ شکست را همه گفتند، تأکید من به «غیر قابل ترمیم بودن» است. ‌ من می‌گویم این زلزله‌ ویرانگر توانسته است بعضی از سازه‌های اصلی حاکمیّت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازه‌ها به این آسانی امکان‌پذیر نیست. بعید است که رژیم غاصب صهیونیستی با همه‌ های‌وهویی که می‌کند، با همه‌ حمایت‌هایی که امروز در دنیا از سوی غربی‌ها از او می‌شود، بتواند آن سازه‌ها را ترمیم کند. من عرض می‌کنم از شنبة پانزدهم مهر، رژیم صهیونیستی [دیگر] رژیم صهیونیستیِ قبلی نیست و ضربه‌ای که خورده است به این آسانی قابل جبران نیست." (سخنرانی در دانشگاه افسری امام علی علیه‌السلام – 18 مهر 1402)

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دستاورد گروه مقاومت اسلامی حماس از عملیات طوفان الاقصی؛ نابودی حیثیت جهانی رژیم صهیونیستی و آشکار سازی ماهیت کودک‌کُش این رژیم به جهانیان بود که گواه آن اعتراضات، راهپیمایی‌ها و واکنش‌های مختلف مردم سراسر جهان به ویژه اروپایی‌ها به کشتار مردم غزه توسط صهیونیست‌ها است.

تا پیش از این به صورت سالیانه و در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان در کشورهای جهان اسلام، راهپیمایی روز قدس از سوی مردم مسلمان را در حمایت از مردم مظلوم و بی‌دفاع فلسطین شاهد بودیم؛ اما اینک و با رسوایی جهانی دولت غاصب اسرائیل؛ قریب به 3 ماه است که مردم مسلمان و غیر مسلمان در کشورهای اروپایی همچون؛ فرانسه، آلمان، انگلستان، سوئد و... به راهپیمایی علیه سیاست‌های ضد بشری این رژیم پرداخته و خواستار توقف جنگ شدند.
 

عملیات طوفان الاقصی و اضمحلال رژیم صهیونیستی

پس از 7 اکتبر و افزایش حملات گسترده و وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع باریکه غزه و رسانه‌ای شدن قتل عام غیر انسانی فلسطینیان در سطح جهانی؛ نظرسنجی‌های بسیاری در کشورهای مختلف اتفاق افتاد که نتیجه آن حماین 95 درصد جهانیان از مردم فلسطین و حمایت 5 درصدی از رژیم صهیونیستی اعلام شد که این مهم؛ روند نابودی و اضمحلال تدریجی این رژیم را سرعتی فزاینده داد.
 
دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی
 
طی ماه‌های گذشته و در پی بروز اختلافات شدید میان اعضای کابینه نتانیاهو و دیگر احزاب سیاسی سرزمین‌های اشغالی، به علت اتخاذ سیاست‌های افراطی این دولت به ویژه تصویب قانون اصلاحات قضایی، شهرک نشینان دست به اعتراضات گسترده و فراگیری شده بودند که این رژیم را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده بود؛ اما اینک و با آغاز عملیات طوفان الاقصی؛ این اعتراضات و شکاف میان مردم و دولت نتانیاهو به بحرانی بی‌سابقه تبدیل شده است که نه تنها حمایت آنها را از دولت سلب کرده؛ بلکه بسیاری از آنان بنا به عدم تأمین شرایط ایمن برای زندگی از سوی دولت؛ دست به مهاجرت زده‌اند و بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز سرمایه‌های خود را از بازارهای اسرائیلی خارج کرده‌اند که علاوه بر ملتهب سازی شرایط اجتماعی، اقتصاد این رژیم را نیز با شوک بزرگی همراه ساخته است.
 

شکست پروژه آمریکایی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در 7 اکتبر

طی سال‌های اخیر ایالات متحده آمریکا با راه‌اندازی روندی نوین سعی بر آن داشت تا به پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی با هدف تحقق مشروعیت این رژیم جعلی؛ جامه عمل بپوشاند که البته در این مسیر با موفقیت‌هایی نیز همراه شد که منجر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی کشورهایی همچون امارات متحده عربی و بحرین شد و بی‌شک با موافقت عربستان سعودی، مشروعیت این رژیم کودک کُش رسمی می‌شد و روال کاری و مذاکرات سران آمریکایی و اسرائیلی با دولتمردان عربستان، به سمت اهداف ایالات متحده حرکت می‌کرد تا اینکه عملیات طوفان الاقصی روی داد.
 
عملیات طوفان الاقصی در حالی اتفاق افتاد که بنیامین نتانیاهو چندی پیش‌تر در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرده بود که مقدمات لازم برای انجام این پروژه با عربستان به خودی انجام شده و توافق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی به زودی نهایی شده و رسماً اعلام می‌شود.
 
دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی
 
پروژه آمریکایی "عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی" و به "رسمیت شناختن اسرائیل" از سوی کشورهای مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی به نقطه پایانی خود نرسیده بود که با آغاز عملیات طوفان الاقصی مخدوش و دولت عربستان سعودی آشکارا اعلام کرد که این مذاکرات به طور کامل متوقف شده است و این مهم یکی دیگر از دستاوردهای عملیات طوفان الاقصی محسوب می‌شود.

در این راستا رهبر انقلاب اسلامی، عادی سازی روابط برخی کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی را یکی از بزرگ‌ترین خیانت‌ها خواندند و گفتند: ممکن است برخی بگویند تحقق وحدت در شرایط فعلی با وجود برخی رؤسای کشورهای اسلامی امکان‌پذیر نیست؛ اما روشنفکران، علما، فرزانگان و نخبگان دنیای اسلامی می‌توانند فضا را متفاوت از خواست دشمن کنند که در این صورت امکان تحقق وحدت، آسان‌تر خواهد شد. از وحدت در دنیای اسلام مد نظر است، ‌وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است و نه وحدت نژادی و جغرافیایی. (دیدار مسئولان نظام و میهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ با رهبر انقلاب – 22 مهر 1402)

دستاوردهای اقتصادی عملیات طوفان الاقصی

آمریکا و انگلستان در سال 1948 مجوز غیر قانونیِ سازمان ملل متحد ورود متجاوزگرایانه صهیونیست‌ها به فلسطین را اخذ کردند تا پایگاه سیاسی و نظامی خود در منطقه را حفظ کنند.

در این میان باید توجه داشت که سازمان ملل متحد قانوناً مجوز سلب کشوری از ساکنان آن واگذاری آن را به مردمی دیگر ندارد و صدور قطعنامه "تقسیم" که در سال 1497 بر اساس فشارهای دولتمردان آمریکا و انگلیس، صادر و بر مبنای آن مقرر گردید که ۴۷ درصد سرزمین فلسطین در دست اعراب و 53 درصد آن به صهیونیست‌ها واگذار شود؛ اساسا بی‌پایه و غیر قانونی است.

آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است؛ حفظ و نگهداری پایگاهی است که 75 سال پیش توسط انگلستان و ایالات متحده در منطقه خاورمیانه ایجاد شد و اینک که تا حدود زیادی اهداف و خواسته‌های این دو استعمارگر جهانی از حیث سیاسی و نفاق افکنی توسط صهیونیست‌ها در منطقه محقق شده است باید پروژه مذکور وارد مرحله جدید و جامه عمل پوشاندن به اهداف اقتصادی جهانخواران باشد.
 
دستاورهای بی‌نظیر عملیات طوفان الاقصی
 
اهداف اقتصادی ایالات متحده با جنگ‌های نظامی مختلف و دخل و تصرف در حاکمیت کشورهای منطقه همچون؛ عراق، افغانستان و دیگر کشورها طی سال‌های اخیر تحقق پیدا کرد؛ اما اینک نوبت به جذب منابع بیشتری است که تنها با راه‌اندازی کریدور جدید به سرانجام می‌رسد.

پروژه جدید آمریکا موسوم به کریدور هند - خاورمیانه - اروپا (IMEC) ؛ مسیری ترانزیتی میان کشورهای خاورمیانه و کشور هند است. این پروژه در سال 2021 پیشنهاد و مقرر گردید تا رژیم صهیونیستی، امارات متحده عربی، آمریکا و هند با ایجاد زیرساختی مشترک (راه آهن، خطوط کشتیرانی و بنادر دریایی) به همکاری‌های گسترده تجاری و تسهیل در روند عبور کالاها پرداخته و ارتباط مستقیمی میان اقتصاد آسیا و غرب ایجاد کنند.

باید توجه داشت که آمریکا، اتحادیه اروپا و اسرائیل تلاش بسیاری برای مجاب کردن سران عربستان سعودی و پیوستن آن به پروژه کریدور هند - خاورمیانه - اروپا داشتند که بی‌نتیجه ماند؛ اما آنها از این کشور ناامید نشده بودند که عملیات طوفان الاقصی تمام نقشه‌ها را بر هم زد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی بر این عقیده‌اند که آغاز عملیات طوفان الاقصی درست چند روز پس از انعقاد قرارداد کریدور آی مِک یا همان کریدور هند - خاورمیانه - اروپا (10 سپتامبر ۲۰۲۳ - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲) آسیب‌های گسترده‌ای را به این پروژه اقتصادی وارد کرد.

در واقع با بالا گرفتن جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و افزایش تنش‌ها میان دیگر کشورها؛ پروژه کریدور اقتصادی آمریکا و خاورمیانه با مشکلات و چالش‌های فزاینده‌ای همراه و این عملیات، به نوعی تهدیدی جدی و غیر قابل انکار برای این طرح تجاری محسوب می‌شود؛ زیرا زمان‌بندی آن را کاملاً به هم ریخت و تمایل دیگر کشورها برای پیوستن و یا حمایت از آن را به حداقل ممکن رسانده است و بی‌شک در کوتاه‌مدت نمی‌توان امیدی به تحقق آن داشت.
 

نتیجه گیری:

عملیات طوفان الاقصی، نبردی مقابله گرایانه با تجاوزات و حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین بود که شهدای بسیاری را نیز بر جا گذاشت؛ اما بی‌شک این کشتار هرگز خدشه‌ای بر روند مقاومت مردم فلسطین به ویژه غزه وارد نخواهد کرد و دستاوردهای بی‌نظیر گروه مقاومت حماس؛ بر افزایش آستانه مقاومت این مردم افزوده است همان‌طور که بسیاری از رسانه‌های غربی نیز اذعان داشتند که طی این عملیات مقاومت و ایمان مردم غزه بر همگان آشکار شده و فریاد می‌زنند که تحت هیچ شرایطی خاک سرزمین خود را ترک نکرده و در برابر صهیونیست‌های متجاوز تا زمان نابودی آن ایستادگی می‌کنند.
 

منابع:

1- «طوفان الاقصی» و آینده پروژه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، خبرگزاری مهر
2- طوفان الاقصی؛ حمله به موجودیت رژیم اشغالگر قدس، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب
3- دستاوردهای راهبردی طوفان‌الاقصی، مشرق نیوز
4- طوفان الاقصی طرح کریدور آمریکایی هند به اروپا را به بن بست کشاند، خبرگزاری فارس
5- رویای "آی مِک" زیر آتش "طوفان الاقصی"، خبرگزاری ایرنا
6- فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی در عملیات «طوفان الاقصی»، خبرگزاری فارس


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
چرا جنگ هشت ساله آغاز شد؟
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
play_arrow
اژه ای: انسان از جنایت صهیونیست‌ها و شهامت حزب‌الله لبنان متعجب می‌شود
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
play_arrow
بیش از هفتصد هزار آواره در لبنان وجود دارد
حزب‌الله پیروز است
play_arrow
حزب‌الله پیروز است
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
play_arrow
پزشکیان: رژیم صهیونیستی و حامیانش، بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
play_arrow
قالیباف: رزمندۀ بسیجی، طی چهارماه آموزش، به یک افسر زرهی تبدیل شد
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
play_arrow
رئیس دستگاه قضا: در دفاع مقدس همه اقشار مردم در صف اول جهاد حاضر شدند
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
play_arrow
عراقچی: شورای امنیت به تجاوزات اسرائیل در لبنان پاسخ دهد
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
play_arrow
سرلشکر سلامی: برای کنترل یک بحران همۀ زیرساخت‌ها از قبل باید فراهم شود
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
play_arrow
فرودگاه بن‌گورین و خروج گسترده اشغالگران از فلسطین اشغالی
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
play_arrow
استقبال و وداع با پیکر ۳۴ شهید گمنام دفاع مقدس
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
play_arrow
اتحادیه اروپا: ما خواهان برقراری آتش‌بس میان لبنان و اسرائیل هستیم
ساختمان سازی در گوانژوی چین
play_arrow
ساختمان سازی در گوانژوی چین
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
play_arrow
پزشکیان: ما هیچ‌گاه به دنبال بمب هسته‌ای نخواهیم بود
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس
play_arrow
گزارشی از عملیات جستجو در حادثه معدن طبس