جانشینان و مفسران حقیقی

بنابر آموزه‌های اهل‌بیت(ع) هر تغییری در جامعه باید با نگاه علمی و اخلاقی باشد تا هم جامعه رشد کند و از مشکلاتش دور شود و هم عدالت و مواسات در آن برقرار شود. اگر هر کسی با هر اندیشه‌ای بیاید و روشی را در جامعه اجرا کند و بدون کار فکری و علمی، بخواهد فرهنگ مردم را تغییر دهد، نه رشد معنوی و اخلاقی شکل می‌گیرد و نه عدالت ایجاد می‌شود.
سه‌شنبه، 19 دی 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جانشینان و مفسران حقیقی
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) هنگامی که امیرالمؤمنین(علیه السلام) را جانشین و امام بعد از خود معرفی فرمودند، یک دلیل مهم داشت و آن، اینکه تفسیر و تبیین آیات قرآن و دستورات دین فقط در توان علی(علیه السلام) بود و هیچ‌کس نمی‌توانست این وظیفه بزرگ را به‌خوبی انجام دهد، زیرا علومی که لازمه تفسیر قرآن است در هیچ بشری دیده نمی‌شود.

پیامبر گرامی اسلام در خطبه غدیر می‌فرمایند: «پس آنگاه خداوند چنین وحی ام فرستاد: "به نام خداوند همه مهرِ مهرورز. ای فرستادی ما! آن چه از سوی پروردگارت درباری علی و خلافت او بر تو فرود آمده بر مردم ابلاغ کن، وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای؛ و او تو را از آسیب مردمان نگاه می دارد." هان مردمان! آنچه بر من فرود آمده، در تبلیغ آن کوتاهی نکرده ام و حال برایتان سبب نزول آیه را بیان می کنم: همانا جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد از سوی سلام، پروردگارم - که تنها او سلام است - فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر، وصی و جانشین من در میان امّت و امام پس از من بوده. جایگاه او نسبت به من به سان هارون نسبت به موسی است، لیکن پیامبری پس از من نخواهد بود او (علی)، صاحب اختیارتان پس از خدا و رسول است و پروردگارم آیه ای بر من نازل فرموده که: "سرپرست و ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند." و هر آینه علی بن ابی طالب نماز به پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.» 

صاحب اختیار در چه چیزی؟ آیا در امور دینی و اخلاقی نیست؟ آن کسی که توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) معرفی می‌شود برای چه کار و چه امری معرفی می‌شود؟ جز این است که در علم و معرفت و تبیین دستورات قرآن و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است؟ امیرالمؤمنین(علیه السلام) بارها فرمودند که باب‌هایی از علم در سینه مبارکش وجود دارد که هیچ انسانی قادر نیست آن را دریافت کند، بفهمد و حفظ کند. حضرت على(علیه السلام) مى‏فرماید: «رسول خدا(صلی الله علیه و آله) هزار در از علم را به روى من گشود که از هر درى، هزار در باز شد. پس هزار هزار در علم به‌روى من گشوده شد. به‌طورى که از گذشته و آینده خبر دارم و از مرگ‏ها و پیش‌آمدها و راه‏هاى قضاوت خبر دارم.»(نورالثقلین، ج4، ص444)

در این‌باره هم امام محمدباقر(علیه السلام) بارها تأکید فرمودند که تنها ائمه اطهار(علیهم السلام) می‌توانند مفسر حقیقی قرآن باشند. بر این اساس، امام محمدباقر(علیه السلام) می‌فرمایند: «کسی به غیر از جانشینان پیامبر(ص) نمی‌تواند ادعا کند که تمام قرآن، ظاهر و باطنش، نزد اوست» و نیز می‌فرماید: «حقیقتاً دانشی که به ما داده شده، همان تفسیر قرآن و بیان احکام آن است.»(اصول کافی، ج۱، ص۲۲۸)

ایشان با ذکر کلمه «وصی»، یعنی جانشین در بیان شریف خود، در کنار اشاره به مفسران حقیقی قرآن، به جانشینان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) هم اشاره فرمودند. مطمئناً کسی در هیچ دوره‌ای از ادوار که ائمه اطهار(علیهم السلام) در حیات ظاهری بودند، نمی‌توانست ادعا کند که علوم حقیقی مربوط به تفسیر قرآن نزد آنان است. نمونه‌های فراوانی در بیانات ائمه اطهار(علیهم السلام) وجود دارد که گویای احاطه ایشان بر آیات قرآن است.

پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) در خطبه غدیر می‌فرمایند: «هان مردمان! بدانید این آیه(مائه/67) درباری اوست. ژرفی آن را فهم کنید و بدانید که خداوند او را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده، پیروی او را بر مهاجران و انصار و آنان که به نیکی از ایشان پیروی می کنند و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرست لازم شمرده است. [هشدار که] اجرای فرمان و گفتار او لازم و امرش نافذ است. ناسازگارش رانده، پیرو و باورکننده اش در مهر و شفقت است. هر آینه خداوند، او و شنوایان سخن او و پیروان راهش را آمرزیده است. هان مردمان! آخرین بار است که در این اجتماع به پا ایستاده ام. پس بشنوید و فرمان حق را گردن گذارید؛ چرا که خداوند عزّوجلّ صاحب اختیار و ولی و معبود شماست؛ و پس از خداوند ولی شما، فرستاده و پیامبر اوست که اکنون در برابر شماست و با شما سخن می گوید. و پس از من به فرمان پروردگار، علی ولی و صاحب اختیار و امام شماست. آن گاه امامت در فرزندان من از نسل علی خواهد بود. این قانون تا برپایی رستاخیز که خدا و رسول او را دیدار کنید دوام دارد.»

امام باقر(علیه السلام) هم در این موضوع احادیثی دارند. برای نمونه، «زراره بن اعین» و «محمدبن‌مسلم ثقفی» که از بزرگ‌ترین راویان احادیث اهل بیت(علیهم السلام) قلمداد می‌شوند، در روایتی می‌گویند: «از امام باقر(علیه السلام) در مورد نماز مسافر سؤال کردیم.» امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند در قرآن می فرماید: "وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِی الْأَرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ... هنگامی که سفر می‌کنید، گناهی بر شما نیست که نماز را کوتاه کنید اگر از فتنه (و خطر) ِ کافران بترسید؛ زیرا کافران، برای شما دشمن آشکاری هستند."؛ هنگامی‌که سفر می‌روید، بر شما گناهی نیست که نماز خود را کوتاه کنید.»؛

به امام عرض کردیم: خداوند فقط فرموده بر شما گناهی نیست و نفرموده: «افعلو» که ظهور در وجوب داشته باشد. پس چگونه از این آیه فهمیده می‌شود که واجب گردانیده است؟ امام(علیه السلام) فرمود: «آیا نمی‌دانید که خداوند در مورد صفا و مروه فرموده است: فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما...؛ پس هر کس حجّ خانه خدا یا عمره را به‌جا آورد، بر او گناهی نیست که سعی بین صفا و مروه را انجام دهد... آیا نمی‌بینید که طواف آن دو (صفا و مروه) واجب شده است؟ چون خداوند در قرآن آورده و پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز به آن عمل کرده است. تقصیر در سفر نیز همین‌گونه است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) بدان عمل کرده است و پروردگار متعال نیز آن را در کتابش آورده است.» اینکه کسی بتواند با دقت فراوان آیات قرآن را تفسیر کند و بدون هیچ اشتباهی احکام الهی را از آن استخراج کند، به احاطه کامل علمی نیاز دارد که فقط در جانشینان حقیقی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) وجود دارد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
play_arrow
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
play_arrow
نماهنگ احساسی پریشونم با نوای حسین ستوده
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی
عناصر چهارگانه مؤثر ساخت و مهندسى نظام سیاسى از منظر امام خمینی