چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟

قیمت بلیط هواپیما در زمان‌های مختلف متفاوت است. ممکن است در یک پرواز کنار کسی نشسته باشید که بلیط همان پرواز را بسیار گران‌تر یا ارزان‌تر از شما خریده‌ باشد
سه‌شنبه، 24 بهمن 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟
برای کسانی که در فکر سفر هستند، اطلاع از قیمت بلیط هواپیما در زمان‌های مختلف بسیار مفید است و کمکی است در راستای این که بتوانند در زمان کاهش قیمت بلیط هواپیما، برای سفر برنامه‌ریزی نمایند.

هم‌چنین قیمت بلیط در یک بازه زمانی نیز دارای نوسان است و برای یک پرواز مشخص در زمان‌های مختلف تغییر می‌کند. مسافران با توجه به زمانی که بلیط را خریداری می‌کنند، بهای متفاوتی را می‌پردازند.  

علاوه بر این قیمت بلیط در مواقع مختلف سال نیز متفاوت بوده و در حقیقت می‌توان گفت که قیمت بلیط متاثر از زمان خرید آن و فاصله زمانی پرواز با خرید بلیط آن است.

بنابراین مسافران با داشتن آگاهی نسبت به این که قیمت بلیط هواپیما در چه زمان‌هایی کاهش یافته و چه موقعی از سال بلیط پرواز ارزان‌ترین قیمت خود را دارد، می‌توانند برای خرید بلیط و سفر خود اقدام نمایند.
 

قیمت بلیط هواپیما در چه فصل هایی کاهش می‌یابد؟

یکی از فاکتورهای کاهش قیمت بلیط، فصلی است که مسافران در آن برای رفتن به سفر اقدام می‌کنند. کسانی که قصد دارند برای یک سفر تفریحی برنامه‌ریزی کنند و فلایتیو را برای خرید بلیط هواپیما انتخاب میکنند، می‌توانند با توجه به زمان کاهش قیمت بلیط هواپیما به سفر بروند تا با هزینه‌های معقول‌تر، مسافرتی اقتصادی داشته باشند.

در صنعت گردشگری از دو فصل های سیزن (High Season) یعنی فصل پر ازدحام برای سفر و لو سیزن (Low Season) یعنی کم ترددترین فصل سفر استفاده می‌شود. این دو فصل برای مسافران کشور‌های مختلف و مقاصد مختلف سفر متفاوت است.

به عنوان مثال آغاز فصل زمستان و تعطیلات سال نوی مسیحی، برای افرادی که تعطیلات آنها با تقویم میلادی تنظیم شده فصل پر تردد سفر به شمار می‌آید، در صورتی که برای مسافران داخل ایران اینگونه نیست.

علاوه بر آن مقصدی که مسافران در فصل‌های مختلف انتخاب می‌کنند، با توجه به شرایط آب و هوایی و امکانات سفر در هر فصل در مقصد مورد نظر، متفاوت است و بر قیمت بلیط نیز تاثیر می‌گذارد.
 
چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟
 

قیمت بلیط هواپیما در بهار

افرادی که در ایران زندگی می‌کنند و قصد دارند در فصل بهار به سفرهای داخلی بروند، با تنوع قیمت بلیط هواپیما در هر یک از ماه‌های فصل بهار مواجه هستند. در ماه اول بهار و تعطیلات نوروز، قیمت بلیط هواپیما به اوج خود می‌رسد زیرا مسافرت در تعطیلات بسیار رونق داشته و سفرهای نوروزی، یکی از تفریحات سالانه مردم به شمار می‌آید.

بنابراین قیمت بلیط هواپیما نیز در این فصل و این ماه از سال نه تنها کاهش نیافته بلکه به دلیل تقاضای زیاد افزایش نیز می‌یابد. توجه داشته باشید که هر چقدر خرید بلیط برای این زمان زودتر انجام شود، بهتر است زیرا هم بلیط با قیمت مناسب‌تر پیدا می‌شود و هم ممکن است در روزهای آخر بلیط پیدا نشود.

بر خلاف تعطیلات نوروز قیمت بلیط هواپیما در سایر ماه‌های فصل بهار کاهش چشمگیری داشته و اردیبهشت می‌تواند زمان مناسبی برای کسانی باشد که به سفرهای بهاری علاقه دارند. البته تعطیلات نیمه خرداد نیز زمانی است که بلیط‌های هواپیما رشد قیمت می‌یابند.

اما اگر مسافران در فاصله زمانی مناسب برای خرید بلیط اقدام نمایند، می‌توانند بلیطی با قیمت معقول و منطقی پیدا کنند.
 

قیمت بلیط هواپیما در تابستان

تابستان فصل سفر است. با توجه به هوای گرم و تعطیلی مدارس، افراد زیادی به ویژه خانواده‌های دارای فرزندان محصل، برای مسافرت‌های داخلی و خارجی اقدام می‌کنند. پس طبیعی است که قیمت بلیط هواپیما در این فصل بالاتر از فصل‌های دیگر باشد به ویژه اگر مقاصد پرتردد را برای سفر انتخاب نمایید.

با این همه می‌توان با خرید بلیط برای روزهای وسط هفته یا زمانی غیر از تعطیلات رسمی، بلیط‌هایی را پیدا کرد که قیمت آنها نسبت به سایر روزها کاهش یافته‌اند. به علاوه امکان خرید بلیط‌های چارتری و لحظه آخری نیز وجود دارد که  قیمت آنها نسبت به بلیط‌های معمولی پایین‌تر است.
 

قیمت بلیط هواپیما در پاییز

پاییز فصل عاشقان است و سفر در این فصل جذابیت خاصی دارد. اما به دلیل بازگشایی مدارس همه نمی‌توانند در این فصل به مسافرت بروند به همین دلیل قیمت بلیط در فصل پاییز به ویژه در زمانی که از تعطیلات رسمی خبری نباشد، کاهش چشمگیری داشته و عاشقانی که هنوز خانواده‌شان را گسترش نداده و فرزند دانش‌آموز ندارند، می‌توانند برای یک سفر مقرون به صرفه و اقتصادی برنامه‌ریزی نمایند.
 
چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟
 

قیمت بلیط هواپیما در زمستان

با توجه به سردی هوا و فعالیت‌های اداری، قیمت بلیط پروازهای داخلی در فصل زمستان به حداقل خود می‌رسد. البته باید تعطیلات را از این قاعده مستثنی نمود زیرا هر زمان که تعطیلات رسمی در کشور وجود داشته باشد به یک های سیزن کوتاه مدت تبدیل می‌شود.

اما در نظر داشته باشید که قیمت سفرهای خارجی به دلیل تعطیلات سال نوی میلادی و تقاضای بالای بلیط افزایش می‌یابد مگر این که مسافران بتوانند پکیج‌های تخفیفی خاصی را برای پروازهای خارجی در بازه زمانی تعطیلات کریسمس و سال نو خریداری نمایند.
 

چه زمانی از هفته برای خرید بلیط هواپیما بهتر است

با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، دیدیم که هر زمان تعطیلاتی وجود داشته باشد، قیمت بلیط هواپیما افزایش می‌یابد و برعکس یعنی زمان‌ فعالیت‌های اداری قیمت بلیط پایین‌تر است. بنابراین در طول یک هفته روزهای وسط هفته که کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها مشغول هستند، بلیط قیمت پایین‌تری دارد.

بدین ترتیب اگر کسی محدودیت زمانی از نظر شغلش را ندارد، می‌تواند برای خرید بلیط در روزهای وسط هفته اقدام نماید. در سفرهای داخلی روزهای پنجشنبه تا شنبه بلیط گران‌ترین قیمت خود را داشته و روزهای دوشنبه و سه شنبه از سایر روزها ارزان‌تر است.

برای سفرهای خارجی نیز که تعطیلات آخر هفته روزهای شنبه و یکشنبه است، باید از خرید بلیط برای روزهای جمعه تا یکشنبه و حتی دوشنبه اجتناب کرد تا بلیط مقرون به صرفه‌تری را خریداری نمود.
 

بهترین زمان خرید بلیط هواپیما چه زمانی است

برای کسانی که برنامه سفر آنها مشخص است، بهترین زمان خرید بلیط هواپیما، دقیقا همان لحظه‌ای است که تصمیم به سفر گرفته‌اند. هر اندازه که فاصله زمانی خرید بلیط با پرواز بیشتر باشد، قیمت بلیط مناسب‌تر بوده و در عین حال مسافران می‌توانند نسبت به موجود بودن بلیط در پرواز مورد نظرشان مطمئن باشند.

یکی دیگر از زمان‌هایی که بلیط بهترین قیمت را دارد، 24 ساعت مانده به پرواز است که به آن بلیط لحظه آخری می‌گویند و قیمت بلیط به حداقل خود می‌رسد. این زمان مناسب افرادی است که چمدان‌هایشان همیشه برای سفر آماده است و بدون برنامه‌ریزی قبلی به سفر می‌روند.

 
چه زمانی قیمت بلیط هواپیما کاهش می یابد؟

چه عواملی بر قیمت بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد؟

چنان که دیدیم، قیمت بلیط هواپیما در زمان‌های مختلف متفاوت است. ممکن است در یک پرواز کنار کسی نشسته باشید که بلیط همان پرواز را بسیار گران‌تر یا ارزان‌تر از شما خریده‌ باشد. از عواملی که می‌توانند در خرید قیمت بلیط هواپیما موثر باشند، یکی فاصله و مسیر پروازی است، یعنی هر چقدر مسافت پرواز شما طولانی‌تر باشد، قیمت بلیط بالاتر است.

چنان که دیدیم فصل سفر ز منظر تردد یعنی های سیزن و لو سیزن بودن زمان سفر، بر میزان تقاضا و عرضه تاثیرگذار بوده و هم چنین خود فصل تقوییمی نیز روی قیمت بلیط موثر است، عامل مهم دیگری است. بازه زمانی رزرو و خرید بلیط به همراه نوع پرواز و کلاس پروازی از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما به شمار می‌آیند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.