برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برخلاف آنچه که دشمنان انقلاب و اسلام انتظار داشتند این بار هم مردم پای صندوق های رای آمده و مهر تمدیدی بر مشروعیت و مقبولیت نظام زدند. با این حال نمایندگان و منتخبان مردم باید در رفع مشکلات و نواقص کشور و همراه کردن همه مردم با اهداف انقلابی کوشش کنند.
شنبه، 12 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

پروژه تحریم شکست خورد، جامعه در انتظار اقدامــات تقویت‌کننده ســـرمایه اجتماعــی

درس‌های انتخابات 1402
محمد زعیم‌زاده، سردبیر: این چند سطر در‌حالی نوشته می‌شود که هنوز آرای صندوق‌های مجلس دوازدهم شمرده نشده، پس طبیعی است که برداشتی اولیه باشد و با توجه به نتایج انتخابات، استدلال‌های درون متن می‌تواند تقویت یا تضعیف شود. اما با مشاهدات اولیه از فرآیند رقابت و حال‌و‌هوای روز انتخابات می‌توان روی چند نکته تاکید کرد:

1- آمارهای غیر‌رسمی تا لحظه نگارش این مطلب نشان می‌دهد وضعیت مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم چیزی شبیه انتخابات دوره قبل مجلس است و این یعنی شکاف‌های اجتماعی طی 4 سال اخیر نه ترمیم شده است و نه تشدید. این اتفاق از یک جنبه تهدید است و از جنبه دیگر فرصت، فرصت از این جهت که کمپین‌های سلبی شکل‌گرفته علیه حکمرانی کشور نتوانست موثر باشد و تهدید از این جهت که سیستم حکمرانی هم نتوانسته است ایده رو به جلویی برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی اتخاذ کند.

2- با وجود فضای اعتراضی حاکم بر طیف‌هایی از مردم که منجر به تحریم 10 تا 15 درصدی انتخابات از سال 98 تا 1402 ‌شده است (نسبت به مشارکت 50 تا 55 درصدی معمول در انتخابات‌های مجلس)، ایده تحریم‌خواهی تبدیل به یک نیروی سیاسی موثر نشده است. جریان اپوزیسیون خارج‌نشین علی‌رغم همه اقدامات و پشتیبانی‌های خارجی در یک سال اخیر نتوانستند فضای اعتراضی را به یک نیروی سیاسی متصل کنند. اگر جریان تحریم موثری در داخل شکل می‌گرفت و معنای سیاسی پیدا می‌کرد با توجه به وقایع سال 1401 مشارکت در انتخابات می‌‌توانست 10 تا 15 درصد کمتر از سال 98 باشد.

3- حتما یکی از دلایل افت نسبی مشارکت خالی بودن میدان انتخابات از ایده‌های جدی ایجابی است، فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم حتی تا دقیقه 90 به صحنه رقابت ایده‌ها تبدیل نشد، مردم از جنبه ایجابی نمی‌دانستند تفاوت این همه لیست رنگارنگ چیست و اگر به هر کدام از این لیست‌ها رای دهند دقیقا قرار است چه ایده‌ای را دنبال کنند.

4- تا لحظه آخر رقابت انتخاباتی 1402 شاهد رقابتی سلبی بودیم، به این معنا که افراد به لیست‌ها رای می‌دادند به‌خاطر آن‌که گفتمان رقیب رای نیاورد، نه اینکه گفتمان خودی رای بیاورد. رقابت سلبی به خودی خود ترمیم‌کننده شکاف‌های اجتماعی نیست و قدرت افق‌گشایی ندارد، دیو و دلبر‌سازی در سیاست ممکن است اثر مقطعی داشته باشد اما در دراز‌مدت سم مهلک سیاست‌ورزی و عامل رادیکالیسم است. 

5- در جریان اصولگرا تعدد و تکثر لیست‌های شبیه به‌هم با اشتراکات بسیار بدون یک خط ایده رو به جلو که همگی مولود شب انتخابات بودند، بیش از پیش نشان داد که این جریان در شرایط نبود رقیب جدی مستعد تبدیل صحنه سیاسی به رقابت‌های مبتذل است.

6- جریان اصلاح‌طلب به سه شکل با انتخابات مواجهه داشت؛ یک جریان که با ایده روزنه‌گشایی مقابل جریان تحریم‌طلب قرار گرفت و تلاش کرد با معرفی کاندیدا در شهرستان‌ها و حمایت از لیست صدای ملت در تهران وارد عرصه انتخابات شود، یک جریان که بدون دعوت به انتخابات یا تایید فهرست انتخاباتی صرفا رای داد و یک جریان که نه مشارکت انتخاباتی داشت و نه رای داد. به‌نظر می‌رسد با توجه به شرایط بین‌المللی و داخلی کشور اگر قرار است در آینده دور یا نزدیک شاهد برکشیدن دوباره جریان اصلاحات باشیم باید آن را در میان طیف روزنه‌گشا جست.

7- انتخابات مجلس دوازدهم از جنبه سیاست‌ورزی حرفه‌ای نمایشگاه استمداد ساخت حزبی در سیاست بود، به‌ نحوه لیست دادن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تا آخرین لحظات نگاه کنید، تبدیل فرآیند سیاسی به آزمون استخدامی یا اقدامات شبه‌فرقه‌ای همان بلیه‌ای است که در جامعه بی‌حزب رخ می‌دهد.

8- اینکه حدود 10 درصد مردم ترجیح می‌دهند در انتخابات شرکت نکنند و استمرار این وضع در 4 سال، یک واقعیت است که سیستم حکمرانی کشور نباید نسبت به آن بی‌اعتنا باشد. این وضعیت اگر تبدیل به رخداد موثری برای ترمیم شکاف‌های اجتماعی و افق‌گشایی در سیاست و اقتصاد نشود، می‌تواند خسارت‌زا باشد، لذا فارغ از هر نتیجه‌ای که در مجلس شکل گرفت و هر ترکیبی که وارد بهارستان شد، واقعی دیدن این موضوع و تلاش برای حل آن باید از اولویت‌ها باشد، صحنه روشن است فقط نباید پشت به واقعیت کرد. /فرهیختگان
 

ملت برنده

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار دقیقی از مشارکت نهایی اعلام نشده است، اما مشاهدات میدانی «جوان» و اخبار دریافتی از سراسر کشور از حضور و مشارکت قابل قبول ملت در این دوره از انتخابات حکایت دارد. 

ملت ایران برنده این انتخابات بود، فارغ از رقم مشارکت و فارغ از جریان برنده! هرچند تا قبل از پایان ساعت رأی‌گیری رقم مشارکت تهران از ۲۰ درصد گذشت و این خیلی بیشتر از ۹ درصدی بود که تحریم‌خواهان انتظارش را می‌کشیدند، اما مردم ایران دو پیام مهم صادر کردند؛ اول اینکه با رساندن رقم مشارکت به انتخابات قبلی مجلس، نشان دادند که فارغ از‌های هوی جریان‌های سیاسی سم‌پراکن و سیاه‌نما هستند و یک بدنه قوی و محکم از توده‌ها وجود دارد که شرایط بد اقتصادی یا تبلیغات دشمنان روی آنان بی‌اثر است. پیام دوم برای آینده است. مقایسه میزان مشارکت‌ها در دوره‌های مختلف نشان می‌دهد مردم ایران هرگاه دریافته‌اند که می‌توانند تغییری اساسی در سرنوشت منتخبان و درنتیجه در سرنوشت کشور و خود بدهند، رقم مشارکت را تا ۸۵ درصد هم بالا برده‌اند. زمینه‌سازی برای درک چنین امکانی بر عهده کارگزاران نظام در آینده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در سراسر کشور برگزار شد. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش آمار دقیقی از مشارکت نهایی اعلام نشده است، اما مشاهدات میدانی «جوان» و اخبار دریافتی از سراسر کشور از حضور و مشارکت قابل قبول ملت در این دوره از انتخابات حکایت دارد؛ به گونه‌ای که ملت ایران به رغم همه توطئه‌ها بار دیگر با رأی هوشمندانه و حضور آگاهانه خود، پروژه تحریم انتخابات را شکست دادند و پیام روشنی به بدخواهان مخابره کردند. همان‌گونه که در روز‌های پایانی منتهی به ۱۱ اسفند هم مراکز نظرسنجی پیش‌بینی کرده بودند، انتظار می‌رود این مشارکت از دوره گذشته که معادل ۴۲ درصد بود، فراتر برود. تمدید مدت زمان رأی‌گیری نیز می‌تواند نشانه‌ای از این افزایش مشارکت باشد. 

بنابراین تا اینجای کار انتخابات با هر نتیجه‌ای در چگونگی ترکیب انتخاب شوندگان، یک «نه» بزرگ به «تحریم طلبان» بود، تحریمی که یک سوی آن بیرون مرز‌ها و اتاق فکر‌های ضد انقلاب بود و سوی دیگر در داخل بود که کوشیدند مردم را به بهانه‌های مختلف از حضور در انتخابات منصرف نمایند. 

چشم دنیا به انتخابات ایران است
رهبر معظم انقلاب اسلامی به روال همه ادوار گذشته انتخابات در همان لحظات اولیه آغاز رأی‌گیری، با حضور در حسینیه امام خمین (ره) و در حضور بیش از صد خبرنگار و تصویربردار از رسانه‌های داخلی و بین‌المللی، رأی خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداختند. رهبر انقلاب اسلامی بعد از انداختن رأی خود به صندوق، دو توصیه به ملت ایران کردند: اول، درکار‌های نیک پیشی بگیرید و در اولین ساعات رأی خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم در همه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است رأی بدهید و نه کمتر. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. ایشان از خداوند متعال مسئلت کردند که روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود. 

رئیسی: میدان انتخابات بازنده ندارد
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز پس از اینکه در ستاد انتخابات وزارت کشور، رأی خود را به صندوق انداخت، در اظهار نظری کوتاه گفت: پیروز این میدان، ملت ایران است و بازنده‌ای ندارد، چون همه به تکلیف عمل کرده‌اند. انتخابات، مولود انقلاب اسلامی است. رأی مردم تعیین‌کننده است و تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد و این موضوع از افتخارات نظام اسلامی است. وی افزود: از روز اولی که امام (ره) فرمودند که «میزان رأی ملت است» تا امروز، میزان رأی ملت بوده است و این انتخابات، جشن ملی و نماد انسجام و وحدت ملی است؛ همه گروه‌های سیاسی امروز با نامزد‌هایی که دارند، آمده‌اند تا یک روز باشکوهی را برای ملت ایران رقم بزنند. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد: تفاوت انتخابات در ایران با دیگر کشور‌ها این است که همه نامزد‌ها و همه رأی‌دهندگان بر اساس تکلیف عمل می‌کنند، یعنی وظیفه خود می‌دانند که نامزد بشوند و رأی بدهند. پیروز این میدان، ملت ایران است و بازنده‌ای ندارد، چون همه به تکلیف عمل کرده‌اند و این تکلیف، عبارت از حضور در انتخابات است. 

ستاد افزایش امنیت و سلامت در قوه قضائیه 
رئیس قوه قضائیه هم در اولین ساعات شروع زمان رأی‌گیری در مسجد جامع لویزان تهران رأی خود را به صندوق انداخت.  محسنی اژه‌ای، سپس طی مصاحبه‌ای در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب اشخاصی که از نظر آن‌ها شایستگی «قانونگذاری» و «نظارت بر اجرای قوانین» و «رأی اعتماد دادن به کابینه دولت» را دارند، واجد اثرات مثبت و مطلوبی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: بدون تردید حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات، علاوه بر افزایش اعتبار کشور و خوشحالی و مسرت دوستان ایران اسلامی سبب یأس و ناامیدی بیشتر دشمنان و شیاطین خواهد شد. رئیس عدلیه با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای پیشگیری از تخلفات و جرایم انتخاباتی و افزایش سلامت و امنیت انتخابات، گفت: قوه قضائیه از ماه‌ها پیش، «ستاد پیشگیری از وقوع تخلفات و جرایم انتخاباتی» را با عضویت مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل داد و در آن ستاد تدابیر لازم برای افزایش امنیت و سلامت انتخابات اتخاذ شده است؛ همچنین مقامات قضایی مربوطه، دادستان‌ها و قضات کشیک ما کاملاً آماده هستند تا به محض وصول گزارشی ناظر بر وقوع تخلف یا جرایم انتخاباتی، در اسرع وقت به موضوع ورود کنند و اقدامات مقتضی را به عمل آورند. محمدباقر قالیباف، رئیس قوه مقننه هم با حضور در تکیه مرتضی علی(ع) محله هرندی تهران رأی خود را به صندوق انداخت. 


رأی ما، مقاومت را امیدوار و دشمن را ناامید می‌کند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح دیروز با حضور در گلزار شهدا کرمان به مقام شهدا، به‌خصوص شهید جبهه مقاومت ادای احترام کرد. سرلشکر سلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهادت عالی‌ترین و پرفضیلت‌ترین ارزش و آرزو برای مردمان مؤمن است و همه تجربه‌های تاریخ نشان می‌دهد که اساساً جریان فتوحات اسلامی و پیشرفت‌ها از بستر جهاد و شهادت است و این چیزی نیست که اگر قهرمانان و مردمانی از یک جامعه شهید شوند مردم آن را آن‌ها را فراموش کند. 

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: شهادت خود افتتاح کننده راه‌های جدید برای مردم است و این محاسبه دشمن غلط است که فکر می‌کند با شهید کردن مردم مسلمان می‌تواند مسلمانان را خاموش و خانه نشین کند. وی افزود: شهادت همیشه رویش‌های بسیار قدرتمندی را ایجاد می‌کند و بار‌ها در جنگ‌ها دیده می‌شد که اگر یکی در جنگ شهید می‌شد ده‌ها جوان می‌رفتند و پرچم را به دست می‌گرفتند. با شهادت حاج قاسم مردم بلند شدند، شهادت قیام ایجاد می‌کند وقتی در حادثه تروریستی اخیر کرمان مردم مظلوم به شهادت رسیدند مردم با وجود احساس خطر آمدند و اعتنا نکردند و با همان شوق و ارادت دوباره ظاهر شدند مردم اساساً با شهادت زنده هستند. 

سرلشکر حسین سلامی افزود: همه مردم می‌توانند تجسم کنند که اگر این شهدا امروز در حیات ظاهری و در دنیا بودند حضورشان در انتخابات چگونه بود؟ قطعاً پاسخی قوی که می‌توان داد این است که همه شهدایی که زیر خاک هستند و در جوار رحمت الهی همه در انتخابات شرکت می‌کردند و رأی می‌دادند. وی افزود: اگر مردم می‌خواهند به شهدا احترام بگذارند و راهشان را ادامه دهند حضور حداکثری در انتخابات است. این یک دعوت سیاسی نیست؛ این یک دعوت معنوی است و یک انجام وظیفه و تکلیف الهی است که با عشق و علاقه صندوق‌های انتخابات را از آرا پر کنیم. وی تصریح کرد: هر رأی مثل یک موشکی است که به قلب دشمنان شلیک می‌شود یعنی اگر مردم بخواهند در یک نبرد سیاسی شرکت کنند و پیروز شوند باید پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند امروز این رأی‌ها دشمن را ناامید، مردم و جبهه انقلاب را امیدوار می‌کند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: کلمه مردم واژه مقدسی است که در قرآن با تقدس آمده است مردم علم انقلاب، صاحب انقلاب هویت و ساختار اصلی و اقتدار انقلاب هستند. 

 «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان هم عصر دیروز پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران مستقر گفت: مشارکت مردم در انتخابات نسبت به دوره گذشته تاکنون خوب بوده و آمار‌ها هم در ساعات پایانی اعلام رأی‌گیری اعلام می‌شود البته در برخی از شعب هم ازدحام وجود داشت که نشان از مشارکت مردم در انتخابات دارد. در انتخابات ۱۱ اسفند ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط بودند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن هستند. بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شدند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد هستند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تأیید صلاحیت شدند. /جوان
 

نظر کاربران فضای مجازی

.
برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی

برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی


برنده قطعی انتخابات مردم، بهمراه نظر کاربران شبکه های اجتماعی
.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از حضور مردم پای صندوق‌های رأی نوشتند

به عشق ایران و اسلام رأی دادیم
با مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رأی کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی از حال و هوای صندوق‌های رأی و رأی دادن مردم نوشتند. جوان آنلاین: با مشارکت گسترده مردم پای صندوق‌های رأی کاربران شبکه‌های اجتماعی در توییت‌هایی از حال و هوای صندوق‌های رأی و رأی دادن مردم نوشتند. برخی‌ها نیز از علت‌های رأی دادن خودشان و اطرافیانشان نوشتند. گروهی نیز به ثبت تصاویری از حوزه‌های رأی دهی پرداختند. کاربران حضور پرشور را پیروزی نهایی مردم دانستند و آرزو کردند نمایندگان آینده و مسئولان قدر این حضور و مشارکت را بدانند. در ادامه بخش‌هایی از واکنش‌های کاربران را مرور کرده‌ایم. 

عبدالله گنجی:
‏حاج آقا قرائتی و جانبازی با تخت در حوزه رأی گیری. این‌ها حتماً معنای رأی را فراتر از انتخاب این و آن می‌دانند. این عمل را مجاهدت می‌دانند که مشقت مقدمه آن را پذیرفته‌اند. 

سجاد صدیقی:
دقت کردید! بیشترین دفاع و بیشترین دعوت به جمهوریت در کشور ما، توسط رکن اسلامیت یعنی ولی‌فقیه رقم می‌خورد و بیشترین حمله و بیشترین ضربه به جمهوریت نظام توسط غربزده‌ها، رقم خورده است. ‎#انتخابات

امیرفروغی:
دورانی در این کشور گذشت که مأمور سفارت روسیه یا انگلیس معشوقه دیگری رو با قلدری تصاحب میکرد کسی حق مخالفت نداشت! رأی دادم به پاس خون‌هایی که برای وطن ریخته شد تا مردم حق انتخاب داشته باشن خصوصاً شهدای نظام جمهوری اسلامی ایران. 

نوید مستفیضی:
پیرمرد و پیرزن تبریزی میگفتن برای ایرانمون اومدیم. ‎#انتخاب_مردم

کاربری با نام «کاپیتان»:
تاریخ قلمت بشکند اگر به آیندگان نگویی در زمانه‌ای که خودتحقیری در ایران موج میزد و در حجم بالای حملات رسانه‌ای، خوراک، دروغ و تحریف بود، مرد بزرگواری محکم به دوربین زل زد و گفت: آینده روشن است و نزدیک است رهایی از گرفتاری‌ها و امیدوار باشید. ‎#انتخاب_مردم ‎#میدان_انتخاب

وحید طهماسبی:
رأی خواهم داد حتی اگر تنها یک نفر کاندیدای مورد تأیید من باشد. بگذار تاریخ بداند که ما حتی نحیف‌ترین جوانه‌های امید را پاس داشتیم. 

احسان مازندرانی:
امروز ۱۱ اسفند است... جمعیتی از فامیل را به صرف صبحانه و سپس رأی دادن به اکثر کاندیدا‌های لیست ‎#صدای_ملت و چند نفر دیگر دعوت کردم. 

نیما بوالحسنی:
ما هم به ندای فَاستَبِقوا الخَیرات حضرت یار لبیک گفتیم. ‎#همه_آمدیم.

حمید خراسانی:
این همه تبلیغ کردند برای رأی ندادن اومدم می‌بینم سرتاسر خیابون جای پارک نیست، دوبله باید پارک کنم. مردم اینطوری پای کار نظام‌اند. 

 مصطفی وثوق‌کیا:
پایان دادن به انحصار‎ شناسنامه در رأی‌گیری یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوره انتخابات است. چقدر در دوره‌های قبل افراد به خاطر فقدان شناسنامه نتوانستند رأی بدهند. 

شهاب اسفندیاری:
خبرنگار از خانم خانه‌دار که اول صبح آمده رأی بدهد می‌پرسد برای چه آمدید؟ پاسخ کوتاه، اما قاطع است: «نمی‌خوام دشمن‌شاد بشیم». مرحبا به این بینش سیاسی، عزت نفس و عِرق ملی. 

محمدصالح سلطانی:
ما با برگه‌های رأی، این کاغذ‌های کوچک سرنوشت‌ساز، آینده را می‌سازیم و فردا را با رنگ امید نقش می‌زنیم... 

مرسده جوان:
رأی دادن که چیزی نیست! ما برای قدرت اسلام، برای حفظ انقلاب، برای ایران قوی «جان» میدیم! ‎#من_ رأی_میدهم

 محمدمهدی همت:
امروز که رسانه‌های بیگانه، دشمنان داخلی و خارجی و دوستان خائن و جاهل یکصدا شده‌اند که «رأی ندهید»، بیشتر یاد حرف پدر شهیدم حاج محمد ابراهیم همت می‌افتم که می‌فرمود: «هر موقع در مناطق جنگی راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می‌کوبد، همان جبهه خودی است.» چشم‌های پدرم نقشه راه من است، به مسیر چشم‌های شهدا ایمان داشته باشید. 

محمدحسین چاووشی:
شما برگه رأی می‌بینید که داره میره توی صندوق؛ من تخریب کننده اتاق فکر دشمن رو می‌بینم! ارواحنا فداه... 

مرتضی ارکینی:
با همه گلایه‌هایمان رأی خواهیم داد و به امید خدا این پرچم برافراشته خواهد ماند تا زمان تحویل آن به‌دستان مبارک آقا امام زمان (عج). ‎#انتخابات_قوی_ایران_قوی
 

تحریم‌کنندگان به انتخابات مشروعیت دادند!

غلامرضا صادقیان: انتخابات یازدهم اسفند در تاریخ انقلاب از این جهت که بیشتر از هر انتخابات دیگری تحریم و تهدید شد، شاخص بود. اما این تهدید‌ها و تحریم‌ها در معنایی باطنی، ناخواسته به انتخابات و نتایج آن، مشروعیت داد!

انتخابات یازدهم اسفند در تاریخ انقلاب از این جهت که بیشتر از هر انتخابات دیگری تحریم و تهدید شد، شاخص بود. اما این تهدید‌ها و تحریم‌ها در معنایی باطنی، ناخواسته به انتخابات و نتایج آن، مشروعیت داد! درواقع وقتی آقای سعید حجاریان که هم انتخابات را تحریم و هم فرمان «نافرمانی مدنی» صادر می‌کند، شب انتخابات فهرست هفت‌نفره می‌دهد که «به این‌ها رأی ندهید»، این یعنی شرکت بسیار فعال و داغ در انتخابات، فعال‌تر از هر رأی‌دهنده دیگر و حتی فعال‌تر از آنانی که در برخی مناطق با قمه به رقبا حمله‌کردند. این نوع فعالیت در انتخابات مشروعیت بیشتری به آن می‌دهد و مشروعیت بیشتری به کسانی که حتی با رأی اندک انتخاب می‌شوند.

آقای عباس عبدی نیز از دو هفته مانده به انتخابات تأکید می‌کند که مشارکت در تهران بالاتر از ۹ درصد نیست و بعد با اکراه می‌گوید «برخی‌هم گفته‌اند ۱۵ درصد». این نیز یعنی نوعی فعالیت تقلب‌انگارانه با چاشنی تهدید، زیرا گوینده و جریان نزدیک به او از قبل خود را آماده کرده‌اند تا زیر هر نتیجه‌ای غیر از پیش‌بینی خود بزنند؛ و چه کسی فعال‌تر از این دو در انتخابات؟! دیگری که سابقاً لباس روحانی هم داشته، تهدید قرآنی می‌کند و پیام می‌دهد «ولا تعاونوا علی‌الاثم و العدوان»! 

باید به چنین ساده‌اندیشی از زبان مولانا سخن گفت که «کرده‌ای تأویل حرف بکر را/ خویش را تأویل کن نه ذکر را»! یک استاد تراز اول دانشگاه نیز صبح جمعه فرسته‌ای قدیمی از اتهام تخلف پسر یکی از نامزد‌ها را در گروه‌ها به اشتراک می‌گذارد. این نیز «فعال به‌قدر استطاعت!» است. فلذا کمتر کسی بود که در انتخابات یازدهم اسفند فعال نباشد، هرچند با پراکندن سموم و باد ناموافق. تا ساعت انتشار روزنامه رقم دقیقی از میزان مشارکت به دست نیامد ولی حتی با یک رقم پایین‌تر از ۵۰ درصد باید حافظانه گفت: «از این سموم که بر طرف بوستان بگذشت/ عجب که بوی گلی هست و رنگ نسترنی/ به صبر کوش تو‌ای دل که حق رها نکند/ چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی» در کنار این تحریم‌ها شاهد اتفاق دیگری بودم که گواهی بر حاکمیت «عقلانیت سیاسی» بر انتخابات اخیر است.

به غیر از جداباشی اکثریت میانه‌روی اصلاح‌طلبان از اقلیت تندرو و دعوت به مشارکت در انتخابات که نشانه‌ای از عقلانیت سیاسی بود، با تعجب و برخلاف انتخابات‌های گذشته بسیاری از فعالان سیاسی به فهرست متنوعی که خود تهیه کرده بودند، رأی دادند. حتی بیشتر نویسندگان روزنامه‌های اصولگرا که در فضای مجازی فعال‌اند، پس از آنکه تحلیلشان از آخرین سخنان رهبری این بود که ایشان در این دوره اصراری بر فهرستی رأی‌دادن نکردند، فهرست‌های خود را که مرکب بود و حتی برخی وزیران و اقتصاددانان و نفر اول فهرست «صدای ملت» را نیز در آن گنجانده بودند، با مخاطبانشان به اشتراک گذاشتند و این یک اتفاق نو بود و محدود هم نبود بلکه کاملاً گسترده بود و چه‌بسا تأثیر خود را در نتیجه کاملاً متفاوت نسبت به دوره‌های قبل نشان دهد و منتخبان تهران دیگر حتی نتوانند خود را به یک جریان سیاسی نسبت دهند و باید خود را محصول عقلانیت سیاسی بدانند. 

ممکن است همین کار یعنی رأی‌ندادن به یک فهرست کامل، رأی‌دهنده را از بخشی از مقصود خود در برنده‌شدن یک تفکر دور سازد، اما اگر یک شهروند حتی به یکی از اعضای فهرست سوءظن داشته باشد، اصرار بر فهرستی‌رأی‌دادن چه‌بسا موجب ترک انتخابات شود. ازطرفی این هشداری است به تشکیلات پشت‌سر اتئلاف‌ها و فهرست‌نویس‌ها که برای گرفتن رأی فهرستی از مردم باید به شایسته‌سالاری و فهم مردم- به هر دو- احترام بگذارید و البته یکی دیگر از مشکلات شهر‌های بزرگ، و به‌ویژه تهران، در کاهش مشارکت همین فهرست‌های طولانی است که در نوشته دیگری به آن خواهم پرداخت. آنچه از این انتخابات حاصل می‌شود، باید چراغ راه ایجاد فضای بهتر در مردم‌سالاری‌ها برای آینده بهتر باشد. /جوان

 

قدرت جمهوریت در ایران

اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، غرب سرمایه‌گذاری زیادی روی جریانات ضد دینی و برانداز در ایران صورت داد. تحولات سال گذشته، نقطه‌ای بود که در آن منازعه حداکثری دشمنان گفتمان انقلاب اسلامی ایران و مقاومت با نظام جمهوری اسلامی و مردم خداجوی این کشور به اثبات رسید.

پس از ناکامی دشمنان در این صحنه، آنها در‌صدد برآمدند تا انتقام خود را به نام جمهوریت و دموکراسی در ایران بگیرند و مردم را از حضور پای صندوق‌های رای بازدارند اما، مشاهدات خبرنگاران کشورهای مختلف دنیا از جمله خبرنگاران لبنانی در ایران نشان‌دهنده حضور پرشور و گسترده مردم این کشور غنی و با فرهنگ در انتخابات است. مردم ایران شکست دیگری را علیه دشمنان رقم زدند ونه فقط درپایتخت ایران(تهران) که درسایر نقاط این کشور پای صندوق رای آمدند تا اثبات کنند جمهوری اسلامی در عمل معنا دارد. واقعیت امر این است که رای مردم و دموکراسی در کشورهایی که خود را صاحب سلطه و زور می‌پندارند، امری کاملا تشریفاتی بوده و صرفا از عنوان آن برای بر هم زدن آرامش و ثبات در کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

ملت‌های آگاه در منطقه و دنیا، متوجه این رویکرد دشمنان بشریت هستند. آنها (ملت‌های آگاه) به خوبی می‌دانند که در فرصت‌ها و برهه‌های حساس و سرنوشت‌ساز چگونه باید دشمن را شناخته و بازی آن را مهار و خنثی سازند، دقیقا مانند آنچه در برهه‌های زمانی مختلف در ایران رخ داده است. جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با توطئه‌های گوناگونی از جمله جنگ، تحریم، تهدید و... رو‌به‌رو شده اما هیچ گاه بر اثر این عوامل، پیوند گفتمان مقاومت و مردم ایران از هم گسسته نشده است. این همان راز پایداری و استقامتی است که دشمنان ایران و جبهه مقاومت، قدرت محاسبه آن را ندارند. 

همزمانی برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران وجنگ غزه، به خوبی نشان می‌دهدملت ایران ماهیت دشمن صهیونیستی،حامیان غربی این رژیم و شعارهای دروغین آنها درخصوص دموکراسی تحریف شده وساختگی را درک کرده و مانند همیشه، حاضر به پذیرش سلطه آنها بر خود نیستند. بی‌شک انتخابات ایران، پیروز بزرگی به نام مردم و انقلاب اسلامی داشت و در مقابل، باید به شکست خوردگان این میدان هم اشاره شود. آنچه در جریان حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر به چالش کشیده شد، سرمایه‌گذاری هنگفت و طولانی مدتی بود که غرب از سال گذشته برای تغییر ماهیت ایران اسلامی و ایجاد اختلاف در این کشور صورت داد‌. 

آمریکا، رژیم اشغالگر قدس و سایر بازیگرانی که در‌صدد شکست ایرانیان در انتخابات بودند، باردیگر خود را با بلوغ و آگاهی مردمی طرف می‌بینند که راهبردها، روش‌ها و رفتار دشمنان و چهره واقعی آنها پشت نقاب لفاظی‌های همیشگی و دروغین درک کرده‌اند. این پیروزی صرفا متعلق به ملت ایران نیست، بلکه تمامی کسانی که ایران، انقلاب اسلامی و گفتمان آن را در منطقه و جهان دوست دارند، از شکست توطئه دشمنان در انتخابات اخیر(مانند دیگر شکست‌هایی که غرب در طول دهه‌های پس از پیروزی انقلاب خورده است‌) خرسند هستند. این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت. /فادی اسماعیل بودیه -بیروت / سردبیر نشریه المرایا
 

«جام‌جم» حضور مردم در سراسر کشور برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را بررسی می‌کند

قدرت‌نمایی دموکراسی ایرانی
حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای،رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز جمعه درهمان لحظات اولیه آغاز رأی‌گیری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) و درحضور بیش از ۱۰۰خبرنگار و تصویربردار ازرسانه‌های داخلی وبین‌المللی، رأی خود را به صندوق سیار۱۱۰ انداختند.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از انداختن رأی خود به صندوق، دو توصیه به ملت ایران کردند، اول؛ درکارهای نیک پیشی بگیرید و در اولین ساعات رأی خود را به صندوق‌ها بیندازید و دوم؛ درهمه حوزه‌ها به همان تعدادی که لازم است، رأی بدهید؛ نه کمتر.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همچنین خطاب به ملت ایران افزودند: بدانید امروز چشم بسیاری از مردم و افراد دارای جایگاه سیاسی در دنیا به ایران دوخته شده است، پس دوستان را خوشحال کنید و بدخواهان را ناامید. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات مردد هستند، به شعری از حافظ شاعر بزرگ ایرانی اشاره کردند و گفتند: در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست. ایشان از خداوند متعال  مسالت کردند که روز انتخابات، روز مبارکی برای ملت ایران باشد و انتخابات به نتایج مطلوب برسد و به نفع ملت ایران تمام شود.

برای وطن؛ ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار مرد و ۱۳۳ نفر و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن بودند و جمعیت گسترده‌ای از این جمعیت در پای صندوق‌های رای حاضر شدند تا بار دیگر ثابت کنند پای آرمان‌های امام راحل و رهبر انقلاب ایستاده‌اند و همچنان پاسدار جمهوریت و اسلامیت نظام هستند. 
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم دیشب به دلیل حضور مردم در صف‌های رای‌گیری از تمدید زمان انتخابات تا ‌ساعت ‌۲۲ ‌شب گذشته خبر داد. 

براساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تایید صلاحیت شده  بودند که ۱۲ درصد زن و ۸۸ درصد مرد  بودند و ۱۴۴ نفر هم در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده بودند. ۱۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در ۳۱ استان تعبیه شده بود که ۱۵ هزار شعبه سیار و ۴۴ هزار شعبه ثابت بود.همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شد.

این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه داشت که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شده بود. بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات وزارت کشور فرآیند اخذ رای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد. در نهایت و با رای مردم ۲۹۰ نماینده راهی خانه ملت می‌شوند و ۸۸ نماینده هم به مجلس خبرگان رهبری ر اه  می‌یابند. 
 
انتخاباتی پرشور‌تر از مجلس یازدهم 
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان طی بازدیدی از ستاد انتخابات کشور در سخنانی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: از ماه‌ها قبل عوامل اجرایی کشور، دستگاه‌های انتظامی و شورای نگهبان برنامه‌ریزی‌های متعددی داشتند. با آغاز فرآیند انتخابات، شاهد حضور مردم پای صندوق رأی بودیم. وی افزود: گزارشات جزئی در مورد تأخیر کار برخی شعب بود که مشکل آنها رفع شد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: در عین حال در چهار حوزه آبادان، ملایر، قم و رشت انتخابات به صورت الکترونیکی انجام شد. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: مشکل خاصی در حوزه امنیت انتخابات نداشتیم و حسب اعلام قبلی، بیش از ۲۵۰ هزار نیرو، مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده داشتند. وی بیان کرد: طبق شواهد، درصد مشارکت خوب بوده و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم، این مشارکت بهتر بوده است اما آمار نهایی و تکمیلی را پس از اتمام فرآیند، اعلام می‌کنیم. 
 
بیش از ۶۱ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن 
جمعه یازدهم اسفند مصادف با برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بود، انتخاباتی که به گونه‌ای تعیین کننده سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی روابط بین‌الملل ایران خواهد بود. روزی که منتخبان آن قرار است بحران‌های اقتصادی، زیست محیطی، اجتماعی و … را با تصمیمات سازنده خود به فرصتی برای کشور تبدیل کنند و با مصوبات درست و نظارت مستمرشان بار دیگر مُهر تأییدی بر اقتدار ایران در همه عرصه‌ها بزنند.
 
حماسه در راه 
در انتخابات امسال الزامی بر ممهور شدن شناسنامه‌ فرد رأی‌دهنده وجود نداشت و رأی‌دهندگان با در دست داشتن یکی از مدارک پنج‌گانه‌ گذرنامه، کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت در انتخابات مشارکت کردند.در این‌دوره از انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط برای حضور پای صندوق و رأی دادن بودند؛ از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر زن بودند.بر اساس این گزارش، از جمله نوآوری‌ها در این دوره، یکی‌شدن برگه‌های تعرفه رأی بود؛ به‌این‌صورت که رأی‌دهندگان یک برگه تعرفه دریافت کردند که در بخشی از آن اسامی نامزدهای خبرگان و در بخش دیگر، نامزدهای مجلس شورای اسلامی را می‌نوشتند. سپس هر دو بخش را جدا  و در دو صندوق مجزا می‌انداختند.همچنین با موافقت شورای نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور، در این دوره از انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه رشت و خمام، قم، ملایر و آبادان به‌صورت تمام الکترونیک برگزار شد.با این‌که صبح دیروز هنوز زمان اخذ رای از مردم آغاز نشده بود اما تعداد قابل توجهی از مردم در بسیاری از شعب اخذ حضور یافته بودند.علی‌اکبر ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی با حضور در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.
 
رای اولی‌ها پای کار انتخابات
مسجد تاریخی لرزاده واقع در خیابان لرزاده، حضور پر شور مردم تهران را به خود دید. حسینیه ارشاد هم مثل همیشه پُر شور و شاهد حضور چشمگیر مردم بود.
 
حضور مردم شرط کافی برای تامین امنیت 
مسجد جامع ابوذر واقع در جنوب تهران، شاهد برخی چهره‌های نام‌آشنا بود. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران صبح دیروز با حضور در این شعبه، رای خود را به صندوق انداخت و گفت: داشتن نیروی مسلح قوی، تجهیزات پیشرفته و امکانات شرط لازم است ولی کافی نیست.وی افزود: شرط کافی برای این‌که ما بتوانیم امنیت خود را حفظ کنیم و قدرتمندانه در مقابل دشمنان بایستیم حضور مردم، هم‌گرایی وحدت و یکپارچگی است. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران بیان کرد: ما یک روزی باید با سلاح در مقابل دشمنان در هشت سال دفاع‌مقدس و داعشی‌ها و سایر ایستادگی می‌کردیم که به همین شکل عمل شد و امروز با حضور پای صندوق‌های رای همان کار را انجام می‌دهیم.وی افزود: حضور مردم پر کردن خشاب و مشت نیروهای مسلح است که امنیت زاست و نباید از آن غفلت کنند. البته به هر گروه یا فردی که دوست دارند رای بدهند ولی حضور مردم در انتخابات زنده بودن کشور و پشتوانه کشور است. محمدرضا عارف هم صبح دیروز با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداخت. 
 
۳۰۰ هزار نیروی امنیتی محفاظت از انتخابات را برعهده دارند 
سیدمجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت: ۱۱ اسفند روز به یادماندنی و خلق حماسه بزرگی توسط ملت شریف و بصیر ایران و روز غلبه ما بر دشمنان خود و شیاطین است. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه هم با حضور در مسجد جامع لویزان رای خود را به صندوق انداخت.محمدباقر قالیباف، آیت‌ا... احمد جنتی، علی لاریجانی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، حسین دهقان، محسن منصوری، سید‌محمد حسینی، علی بهادری جهرمی، حجت‌الاسلام مجید انصاری، محمود واعظی، دریابان علی شمخانی، محمد اسلامی، احسان خاندوزی، غلامعلی حدادعادل، بهرام عین‌اللهی، عبدالرضا رحمانی فضلی، غلامحسین اسماعیلی و حجت‌الاسلام محمد موحدی آزاد ازجمله مسئولانی بودند که آرای خود را پیش از ظهر به صندوق آرا انداختند.
 
مجلس آینده ضدتحریم است
علی مطهری، نماینده سابق مجلس درحسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت وگفت که مجلس آینده می‌تواند درانتخاب مدیران خوب و نیز رفع تحریم‌ها موثر باشد.
 
روحانی رأی خود را به صندوق انداخت
حسن روحانی با حضور در یکی از مدارس منطقه  یک  آرای خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را به صندوق اخذ رأی انداخت.
 
فرمانده یگان‌ ویژه: مشکل امنیتی نداریم؛ در برخی شهرستان‌ها با ازدحام رأی دهندگان مواجه هستیم
فرمانده یگان‌های ویژه انتظامی کشور با بیان این مطلب که مشکل خاص امنیتی وجود نداشت از ازدحام رأی‌دهندگان در چند شهرستان کشور و ورود یگان ویژه برای نظم بخشی به صف‌های رأی‌دهندگان خبر داد.سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه پاسداران انتظامی کشور دیروز جمعه ۱۱اسفند۱۴۰۲ درگفت‌وگو با فارس درخصوص آخرین وضعیت امنیتی انتخابات در کشور اظهار کرد: هیچ مورد خاص امنیتی گزارش نشد و خوشبختانه با استقرار نیروها و اشراف اطلاعاتی و پیش‌بینی‌های لازم هیچ مسأله مهمی وجود نداشت.
 
رئیس ستاد انتخابات: آمار، حضور با شکوه‌تر مردم نسبت به دوره‌های گذشته را نشان می‌دهد
رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: با وجود برف و باران شدید در برخی استان‌ها، طبق آمار و اطلاعی که از شهرستان ها داریم، شکر خدا تا این لحظه شاهد حضور با‌شکوه‌تر مردم نسبت به دوره‌های گذشته هستیم. طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان نیز گفت: طبق شواهد، درصد مشارکت خوب بوده و حتی نسبت به انتخابات مجلس یازدهم این مشارکت بهتر بوده است. اما آمار نهایی و تکمیلی را پس از اتمام فرآیند اعلام می‌کنیم.
 
واعظی: اگر مردم خواهان دولت و مجلس قوی هستند در انتخابات حضور پیدا کنند
واعظی، عضو دفتر روحانی پس از دادن رای در میان خبرنگاران گفت: کسانی که دولت و مجلس فعلی را به هر دلیلی قبول ندارند بیایند اینجا به کسی رای دهند که حرف آنها را می‌زند.
 
استان‌ها پیشرو در انتخابات 
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: تا عصر دیروز استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، گلستان، لرستان، قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، ایلام و کرمان در مشارکت پیشرو بوده‌اند.

میدان انتخابات بازنده ندارد
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور، رأی خود را به صندوق انداخت.رئیسی پس از انداختن آرای خود به صندوق‌ها اظهار کرد: انتخابات، مولود انقلاب اسلامی است. رأی مردم تعیین‌کننده است و تمام بخش‌های کشور با رأی مردم رقم می‌خورد که این موضوع از افتخارات نظام اسلامی است. /جام جم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.