چه مدت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟

برخی پزشکان بر این باورند که کسانی که کاشت مو انجام داده اند باید از ورزش خصوصا ورزش سنگین بعد از کاشت مو خودداری کنند اما دلیل این توصیه چیست؟
دوشنبه، 21 اسفند 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چه مدت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟
آیا در مورد ورزش بعد از کاشت مو چیزی می دانید؟ ورزش کردن پس از کاشت مو ممکن است برای اکثر افراد دغدغه نباشد.

ولی ورزشکار هایی را تصور کنید که از روش کاشت مو استفاده کرده اند. قطعا این شخص علاقه زیادی دارد که زودتر به روال معمولی زندگی خودش برگردد و مجددا ورزش را سر بگیرد. حتی شخصی را تصور کنید که فعالیت‌ های روزانه زیادی دارد؛ مسلما یکجا نشستن برای چنین فردی قطعا آسان نیست.

با این که مراقبت ها و محدودیت‌ های مهمی پس از کاشت و پیوند مو برای فرد وجود دارد اما حتما باید به شدت و این که چه زمان می تواند ورزش خودش را از سر بگیرد، توجه کند. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی این موضوع بپردازیم و به بررسی ورزش بعد از کاشت مو، عوارض و فواید آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.
 

آیا بعد از کاشت مو می‌توان ورزش کرد؟

اگر ورزش بخشی از برنامه روزانه شما می باشد، ممکن است بخواهید بعد از جراحی کاشت مو به رژیم تناسب اندام معمول خود بازگردید. با این حال، بسیار ضروری است که در 14 روز اول بعد از جراحی، ورزش خود را به حداقل برسانید.

توصیه می شود که بعد از 5 روز اول پس از کاشت مو، سعی کنید تا جایی که ممکن است استراحت کنید. اگر برای نشستن و استراحت مشکل دارید، می توانید پیاده روی کنید ولی این موضوع باید بر روی پیوند شما تاثیر بگذارد.

 
چه مدت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟


طبق نظر پزشک، ورزش معمول شما اغلب دو هفته پس از جراحی می تواند از سر گرفته شود. پس از یک تا دو هفته بعد از کاشت مو، می‌ توانید ورزش‌ های سبکی انجام دهید، که باعث تعریق شما نمی شوند؛ مانند پیاده روی، دوچرخه سواری سبک. پس از این مدت می توانید به برنامه روزانه‌تان بازگردانید.

با توجه به این موضوع بیماران می توانند پس از 14 روز البته با صلاحدید پزشک خود ورزش های سنگینشان که باعث فشار و عرق آن ها می شود، به عنوان مثال وزنه برداری از سر بگیرند.

بیمارانی که شنا می‌ کنند یا ورزش‌ های تماسی از قبیل راگبی، فوتبال، بوکس و غیره را انجام می‌ دهند، باید قبل از شروع مجدد فعالیت های خود ۱ ماه صبر کنند. برای اینکه بتوانید به طور کامل متوجه شوید که چه موقعی می توانید روال عادی ورزش خودتان را از سر بگیرید، باید اطلاعاتی در مورد روند بهبودی‌تان کسب کرده و به پزشک تان اطلاع دهید.

اگر چه همه بیماران راهنمای دقیقی در مورد اینکه چه کاری هایی را لازم انجام دهند و از چه فعالیت هایی باید خودداری کنند، پس از عمل دریافت خواهند کرد ولی با این حال، توجه به نکات گفته شده در این مقاله هم به آن ها کمک بزرگی خواهد کرد.
 

فواید ورزش کردن بعد از کاشت مو

در واقع ورزش کردن و پیاده روی پس از کاشت مو بد نیست حتی باعث ایجاد تعادل هورمونی یا در موارد افزایش خون رسانی به سر می شود؛ در نتیجه رشد مو ها افزایش خواهند یافت.

اما با این حال باید حدودا چند ماه صبر کرد تا بتوان به روال عادی برگشت. این که چه زمانی می‌ توان انجام ورزش های سنگین را از سر گرفت، فقط توسط پزشک معالج مشخص خواهد شد. در صورتی که مدت زمان زیادی از کاشت مو گذشته باشد و پزشک به بیمار خود اجازه ورزش کردن بدهد، انجام این فعالیت فواید زیادی برای وی دارد که به شرح زیر می باشد.
 
  • تقویت کردن بدن
  • رفع نواقص جسمانی
  • تضمین سلامت
  • پرورش روان
 
  • استقلال شخصیت
  • افزایش︎ خونرسانی به سر و زیاد شدن رشد مو ها
 
چه مدت بعد از کاشت مو می توان ورزش کرد؟
 

عوارض ورزش کردن بعد از کاشت مو

پس از کاشت مو، باید هر کاری که برای رشد مو های سالم‌ شما الزامی است و خطر عفونت را کاهش می دهد، انجام دهید. حتما توجه داشته باشید که ورزش کردن می تواند تاثیر مخربی بر بهبودی شما داشته باشد؛ چون که می تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل تعریق، کندن پیوند مو، زور زدن و عفونت شود. مهم ترین عوارض ورزش کردن بعد از کاشت مو به شرح زیر می باشد.


تعریق

اولین عارضه ورزش بعد از کاشت مو تعریق زیاد و خارج شدن پیوند های مو است. هنگامی که ورزش می کنیم، اغلب عرق خواهیم کرد. عرق کردن می تواند خطرات زیادی در بهبود عمل کاشت مو ایجاد کند؛ به عنوان مثال باعث تحریک پوست سر می شود.

برای جلوگیری از تعریق بیش از حد، توصیه می شود که از ورزش کردن دوری کنید و همچنین تا 2 هفته پس از عمل در زیر نور آفتاب نمانید.


از بین بردن پیوند های مو

دومین عارضه ورزش بعد از کاشت مو از بین رفتن پیوند ها است. به طور کلی 5 روز اول بعد از عمل بسیار مهم است؛ چون که گرافت های مو به راحتی از جای خود جدا می شوند. ورزش پیوند های مو را از بین می برد و به همین دلیل بهتر است در 14 روز اول بعد از کاشت مو از ورزش های سنگین دوری کنید. در غیر این صورت پوست سر تحریک می شود.


فشار جسمی و عصبی

سومین عارضه ورزش بعد از کاشت مو وارد شدن فشار به ناحیه سر است‌. ممکن است کاملاً غیرعادی به نظر برسد، اما در حین ورزش کردن ممکن است به خودتان فشار بیاورید و احتمال بیرون زدن پیوند مو افزایش یابد؛ چون که فشار در پوست سر در هنگام زور زدن زیاد می شود.

برای اینکه بهترین نتیجه را از پیوند خود داشته باشید، لازم است تمامی اقدامات پیشگیرانه را برای کمک به بهبودی خود به طور کامل انجام دهید. سعی کنید از فعالیت هایی که فشار خون شما را افزایش می دهند، اجتناب کنید؛ چون که می توانند برای بهبودی شما مضر باشند. 


عفونت

چهارمین عارضه ورزش بعد از کاشت مو هم عفونت می باشد. به طور کلی، باشگاه ها محیط بسیار تمیزی نیستند و ممکن است هنگام ورزش، وسوسه لمس ناحیه پیوند شده را وجود داشته باشید.

این ممکن است احتمال عفونت را در ناحیه پیوند افزایش دهد. این به خصوص در 14 روز اول که پوست سر در حال گذراندن مرحله بهبودی خودش است، ایده آل نباشد. به همین خاطر توصیه می کنیم در 14 روز اول پس از کاشت مو از رفتن به باشگاه های ورزشی خودداری کنید.

ما در این مقاله به بررسی ورزش بعد از کاشت مو  پرداختیم و در مورد عوارض آن صحبت کردیم. ورزش بعد از کاشت مو عوارض زیادی دارد و ممکن است از این روش جوابی نگیرید. پس حتما در مورد ورزش بعد از کاشت مو  با پزشک خود مشورت کنید.

در این خصوص می توانید با مراجعه به سایت tarannomclinic.com و یا تماس با شماره 02191006622 از کارشناسان بهترین کلینیک کاشت مو غرب تهران مشاوره دریافت کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.