واکنش مقامات آمریکایی به هدهد حزب الله

هم‌زمان با اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می ‌کند که برای حمله زمینی و هوایی به لبنان آماده می‌شود، مقامات آمریکایی نگران هستند که سیستم دفاع هوایی تل‌آویو از جمله گنبد آهنین در برابر زرادخانه عظیم موشک‌ها و پهپادهای حزب ‌الله «آسیب‌پذیر» شود. این موضوع پس از آن امریکایی ‌ها را بیش از پیش نگران کرد که حزب ‌الله چندین رادار و آتش‌بار این سامانه را در روز روشن و در برابر چشم همه منهدم کرد.
يکشنبه، 3 تير 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش مقامات آمریکایی به هدهد حزب الله

امریکا: گنبد آهنین در معرکه دوام نمی‌آورد

هم‌زمان با اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می ‌کند که برای حمله زمینی و هوایی به لبنان آماده می‌شود، مقامات آمریکایی نگران هستند که سیستم دفاع هوایی تل‌آویو از جمله گنبد آهنین در برابر زرادخانه عظیم موشک‌ها و پهپادهای حزب ‌الله «آسیب‌پذیر» شود. این موضوع پس از آن امریکایی ‌ها را بیش از پیش نگران کرد که حزب ‌الله چندین رادار و آتش‌بار این سامانه را در روز روشن و در برابر چشم همه منهدم کرد. این در حالی است که حزب ‌الله با انتشار ویدئویی که پهپاد هدهد تهیه کرده بود ناتوانی تمام سامانه‌ های امریکایی و اسرائیلی در حوزه شناسایی را به رخ جهانیان کشید.
 
مقامات آمریکایی در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌ان‌ان می ‌گویند، مقامات صهیونیستی به واشنگتن گفته‌اند که قصد تغییر منابع از جنوب غزه به شمال سرزمین ‌های اشغالی جهت حمله احتمالی به حزب‌الله را دارند. یکی از مقامات ارشد آمریکایی گفت: «ما ارزیابی می‌ کنیم که دست‌کم برخی از سیستم‌ های دفاعی اسرائیل از جمله گنبد آهنین منهدم خواهند شد.» البته این مقام امریکایی حاضر نشد در مورد سامانه پاتریوت پک3 که در شمال فلسطین و شمال بلندی‌ های جولان به صورت کامل منهدم شد حرفی بزند.
 
در این میان، حتی یکی از مقامات صهیونیستی نیز اذعان کرد که اگر حزب ‌الله حمله ‌ای گسترده را با استفاده از تسلیحات با دقت بالا انجام دهد، اوضاع همان‌طور خواهد شد که مقامات آمریکایی می‌ گویند. علاوه بر اینها، ۲ تن از مقامات آمریکایی می ‌گویند که مقامات صهیونیستی هم معتقدند که گنبد آهنین می‌تواند به ویژه در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین «آسیب‌پذیر» باشد. (البته آن‌ها نگفتند سطح این آسیب‌پذیری چگونه است و اگر این سامانه پدافندی که تنها امید شهرک‌نشینان چندملیتی برای در امان ماندن از راکت ‌های لبنانی‌ها است آسیب دید، چه اتفاقی روی خواهد داد!)
 
یک مقام آمریکایی به‌ طور جداگانه در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرد که در صورت وقوع یک جنگ تمام‌عیار، حمایتی که رژیم صهیونیستی بیشتر از همه به آن نیاز دارد، سیستم‌ های دفاع هوایی اضافی و جایگزین ‌سازی گنبد آهنین است که ایالات متحده مسئولیت آن را بر عهده خواهد گرفت. ارتش رژیم صهیونیستی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است. (البته امریکا اگر عرضه ساخت و عرضه سامانه ‌های پدافندی در این سطح را داشت، به داد اوکراین می‌رسید نه اینکه اجازه می‌داد تا زلنسکی عصمت نداشته بایدن را لکه‌دار کند!)؛
 
روزنامه فارن پالسی اخیرا در گزارشی نوشت: «در حالی که جهان بیش از هشت ماه توجه خود را به سمت حملات اسرائیل در نوار غزه معطوف کرده، جنگ با لبنان در جبهه دیگری شمال «اسرائیل» (شما بخوانید فلسطین اشغالی) در حال تشدید است اما اسرائیل باید بداند که حز‌الله مجهزتر از حماس است.» البته این گزارش فارن پالیسی که گفته «اسرائیل باید بداند که حزب ‌الله مجهزتر از حماس است» جریان همان ضرب المثلی  است که می‌گفت: «شیخ ما عسل می‌خورد و می‌گفت شیرین است!» این را هر کارشناسی می‌ داند که حزب‌الله یک ارتش قدرت‌مند جهانی است.
 
یکی از مقامات آمریکایی با اشاره به تلاش ‌های واشنگتن جهت خودداری از تبدیل حملات رژیم صهیونیستی-حزب‌الله به جنگی تمام‌ عیار می‌گوید: «این واقعیت که ما توانسته ‌ایم برای مدت ‌ها خط مقدم را حفظ کنیم، خود یک معجزه است. ما در حال ورود به دوره‌ ای بسیار خطرناک هستیم.» این هم یکی از دروغ ‌های بزرگ امریکایی ‌ها است، طرف امریکایی با توضیح روزانه خطرات، تشریح ناتوانی واشنگتن در پشتیبانی 24 ساعته و کامل از رژیم اشغال‌گر در حوزه تسلیحاتی و اطلاعاتی، هشدار در مورد قدرت بی ‌مانند حزب ‌الله تلاش کرده به نوعی به صهیونیست ‌ها هشدار دهد که وارد باتلاق بزرگ ‌تری نشوند.
 
صهیونیست ‌ها در کنار امریکایی ‌ها هیچ وقت فکر نمی ‌کردند که حزب ‌الله به لحاظ فناوری، تکنولوژی، نوآوری و اشراف اطلاعاتی به سطحی برسد که بتواند سامانه ‌های پدافندی این رژیم را با پهپاد هدف قرار دهد. تلاش‌ امریکایی ‌ها برای برجسته‌ سازی انهدام سامانه‌ های گنبد آهنین نیز از روی عمد است؛ این مساله مسبوق به سابقه است و شش سال پیش نخستین بار رادارای سامانه ‌های پدافندی این رژیم مانند فلاخن داود یا پیکان در شمال سرزمین‌ های اشغالی هم هک شدند و هم هدف موشک قرار گرفتند و صهیونیست ‌ها هیچ کاری از پیش نبردند.
 
در هر صورت با وقوع هر جنگ احتمالی، صهیونیست ‌ها می ‌دانند هیچ ابزاری برای جلوگیری از راکت‌باران شهرک‌ های غصبی و تاسیساتی که در خاک فلسطین ایجاد کرده‌اند، ندارند. این نبرد در صورت حماقت صهیونیست ‌ها و مداخله امریکا هیچ سقف و مرز و خط قرمزی به گفته سیدحسن نصرالله ندارد. خبرهای متعددی وجود دارد که طرف امریکایی در حال استقرار برخی سامانه ‌های جنگال برای کمک به این رژیم است که به زودی خبرهایی از انهدام این سامانه ‌ها نیز منتشر خواهد شد. یکی از این سامانه ‌ها چند هفته پیش نابود شد.
 
درگیری آینده یک نبرد تمام عیار میان تکنولوژی ایرانی و غربی خواهد بود؛ یک ایران و تمام کشورهای غربی که در طول چند دهه گذشته همه چیز داشته و همه چیز را جمع کرده‌اند؛ کشورهایی که همچنان ایران از برخی از تسلیحات آن‌ها به ویژه جنگنده‌ها و بالگردها استفاده می‌کند. اما به نظر می‌رسد جنس و شکل نبرد بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی باشد که برخی از کارشناسان در نگاه به جنگ دارند. حزب‌الله سامانه‌ها و تجهیزات بسیار پیچیده‌ای دارد که در سایه نبردهای نیم قرن اخیر در غرب آسیا و جهان توسعه یافته و امروز نقطه قابل اتکا و مهمی برای حزب‌الله به شمار می‌رود.
 
ایران از سال 2001 تا به امروز، در نزدیک به ربع قرن تماس مستقیم و بلاواسطه نظامی و امنیتی با امریکایی‌ها تجربیات بزرگی اندوخته که در نبردهای منطقه توانست آنچه را که دارد به محک آزمایش بگذارد. امریکایی‌ها شاید در دریاها چیزیکی از ایران به دست آورده باشند اما ایرانی‌ها گران‌قیمت‌ترین پرنده آهنین بال امریکا را از ارتفاع ده‌ها هزار پایی یک بار به زمین نشاندند و یک بار هم به زیر کشیدند و حالا نوبتی هم که باشد، نوبت به نبرد در ساحل مدیترانه پس از 2500 سال است. /کریم جعفری
 

هدف قرارگرفتن سامانه دفاعی اسرائیل توسط حزب الله

در حالی که رژیم صهیونیستی این روزها و بویژه بعد از حملات موشکی و پهپادی ایران، به بلوف زدن در مورد سیستم‌های پدافندی روی آورده، این سیستم نه تنها در حمله ایران، بلکه توسط حزب‌الله لبنان نیز مورد آسیب قرار گرفته و پیش از این نیز از دست هکرها مصون نبوده است.
 
ضربه‌پذیری سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی که سال‌ها با ادعای رسوخ‌ناپذیری، در گمان ساکنان سرزمین‌های اشغالی یک چتر حفاظتی محسوب می‌شد، اکنون در ورطه موفقیت‌آمیز عملیات‌های نقطه‌زن حزب‌الله لبنان به یک بحران جدی امنیتی در شاکله رژیم صهیونیستی مبدل شده است. چرا که آسیب‌پذیر بودن آخرین پایگاه دفاعی که حتی پاشنه آشیل صهیونیست‌ها محسوب می‌گردد، سبب می‌شود که ساکنین سرزمین‌های اشغالی دیگر به قدرت نظامی خود اعتماد نداشته و امنیت خود را در خطر ببینند. از طرفی دیگر، این عملیات‌های موفقیت‌آمیز، افتخارات صهیونیست‌ها به دارا بودن این سامانه را نزد افکار عمومی پوچ کرده و اعتبار سیاسی رژیم را که بر آمده از ساختار نظامی است، زیر سؤال می‌برد.
 
به همین دلیل، ناتوانی این سامانه‌های دفاعی مورد ادعای صهیونیست‌ها معادلات را نه تنها در منطقه شمال سرزمین‌های اشغالی، بلکه به طور گسترده‌تر در تمام این منطقه تغییر خواهد داد و شرایط پیچیده‌تری را برای ارتش صهیونیستی به وجود خواهد آورد. چرا که مشخص نیست بهره‌مندی از این توانایی، مختص به حزب‌الله باشد و این گمان وجود دارد که دیگر گروه‌های مقاومت نیز آن را در اختیار داشته باشند.
 
روز گذشته حزب‌الله لبنان تصاویری از عملیات غافلگیرانه‌ای که روز شنبه با استفاده از پهپاد، سکوهای گنبد آهنین در موقعیت پدافندی در تل‌نعمه را منهدم کرده، منتشر کرد. در این حمله موفقیت‌آمیز، پهپادها بدون آنکه توسط رادارها و حتی سامانه ضد موشکی و دفاعی گنبد آهنین رهگیری بشوند به گنبد نزدیک شده و آن را منهدم کردند که البته دومین عملیات حزب‌الله در این سطح شمرده می‌شود. پیش‌تر در تاریخ ۵ فروردین سال ‌جاری نیز دو پهپاد، محل استقرار سامانه پدافند هوایی و سکوهای گنبد آهنین را در نزدیکی شهرک کفربلوم هدف قرار داده و ضربه‌های مهلکی به آن وارد کردند.
 
در ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی، تصور می‌شد که تنها راهکاری که گروه‌های مقاومت می‌توانند با توسل به آن بر گنبدآهنین چیره شوند، ‌شمار بالای پرتابه‌های راکتی و موشکی برای افزایش احتمال عبور موشک‌ها از این سامانه ضد موشکی است و هیچ گزینه دیگری برای چیره شدن بر این سیستم وجود ندارد. اما عملیات نقطه‌زن حزب‌الله، نشان داده که توانایی هدف قرار دادن این سامانه‌ها در اختیار گروه‌های مقاومت قرار دارد و می‌تواند به راحتی آنها را دچار آسیب کرده و از کار بیندازد.
 

ابهام تسلیحاتی حزب‌الله

این دو عملیات مقاومت لبنان به لحاظ آنکه توسط سامانه‌های تدافعی رژیم، ردیابی نشده و توانسته همان سامانه‌ها را مورد حمله قرار دهد، نقطه عطفی در رویارویی حزب‌الله با رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود که در بطن خود از توانمندی‌های جدید تسلیحاتی و لجستیکی این جنبش خبر می‌دهد. مشخص است حزب‌الله لبنان از هدفگذاری جدید خود که هم استفاده از تسلیحات پیشرفته و هم مورد هدف قرار دادن سیستم‌های پیشرفته، رونمایی کرده است.
 
علاوه بر آن، این عملیات در تلاقی با حمله «وعده صادق» ایران پیامی هم به تل‌آویو مبنی بر تعمیق تهدیدات از سوی مقاومت در ازای هر گونه خیال‌پردازی رژیم علیه ایران، مخابره می‌کند. نفوذپذیری پهپادهای انتحاری حزب‌الله به داخل سرزمین‌های اشغالی و هدف قرار دادن غیرمنتظره گنبدآهنین، نه تنها روایت دیگری از متخلخل بودن سیستم دفاعی رژیم دارد، بلکه نشان می‌دهد که حزب‌الله سلاح‌های ویژه‌ای را در اختیار دارد که هیچ کس از میزان توانمندی آن آگاهی ندارد. حزب‌الله از آغاز عملیات‌های خود در راه یاری رساندن به مردم غزه و حمایت از مقاومت حماس، حملات خود را به طور پلکانی ارتقا داده و به فراخور شرایط به وجود آمده، ‌از سلاح‌های پیشرفته خود علیه اشغالگران رونمایی کرده است.
 
همین ناآگاهی صهیونیست‌ها از میزان توانایی و تعداد تسلیحات حزب‌الله، خود عامل مهمی در غیرمحاسباتی بودن عملیات علیه لبنان و در نهایت تردید در انجام آن دارد. به طور دقیق، کابینه جنگ رژیم نمی‌تواند برآورد کند که با شروع جنگ در جبهه شمالی با لبنان، با چه تجهیزات و سلاح‌هایی روبه‌رو خواهد شد و لذا هر گونه برآوردهای غیر واقعی از توانایی حزب‌الله، جنگ را به باتلاقی برای ارتش اسرائیل تبدیل خواهد کرد. از این رو، ‌جنگ با مقاومت لبنان برای صهیونیست‌ها هر روز جدی‌تر از دیروز به کابوس تبدیل می‌شود.
 

حملات روز گذشته حزب‌الله

روز گذشته حزب‌الله، ‌عملیات‌های گسترده و تهاجمی‌تری را در قبال ارتش رژیم صهیونیستی به انجام رساند. رزمندگان مقاومت صبح چهارشنبه تجمع نظامیان صهیونیستی را در اطراف پایگاه «رامیا» با تسلیحات موشکی و توپخانه مورد حمله قرار دادند. علاوه بر آن، آنها طی دو عملیات، از هدف قرار دادن مقر فرماندهی لشکر۹۱ارتش رژیم صهیونیستی در پادگان «برانیت» به وسیله موشک برکان و همچنین تجمع سربازان دشمن صهیونیستی در این پادگان به وسیله موشکی مناسب خبر داد.
 
حزب‌الله در اقدامی دیگر با استفاده از موشک و پهپاد به مقر تازه‌تأسیس فرماندهی گردان شناسایی رژیم اشغالگر در عرب العرامشه حمله کردند که منجر به زخمی شدن ۱۸ تن شد که حال ۴ نفر از آنها وخیم است. همچنین مقر یگان کنترل هوایی در پایگاه «مرون» با موشک هدایت‌شونده مورد هدف قرار گرفت که تجهیزات داخل آن به طور کامل منفجر شد. مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که یک خودروی ارتش صهیونیستی را در بدو ورود به منطقه «المطله» در نزدیکی مرز لبنان هدف قرار داده است که تمامی نظامیان داخل آن کشته و یا زخمی شدند. /یوسفی؛ ایران آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.