گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی بر اثر مورد اصابت قرارگرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد امروز چهارشنبه 10 مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به‌همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید.
2 ساعت و 24 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق
روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی بر اثر مورد اصابت قرارگرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد. اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که روز گذشته برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، بامداد امروز چهارشنبه 10 مردادماه در محل اقامتش در تهران ترور شد و به‌همراه یکی از محافظینش به شهادت رسید. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همین رابطه و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.

متن اطلاعیه به این شرح است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
انّا للّه و انّا الیه راجعون
با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اسماعیل هنیه که بود؟
«اسماعیل هنیه» با نام کامل «اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه» (ابوالعبد) در سال 1963 در اردوگاه الشاطی نوار غزه (تحت حاکمیت مصر) به دنیا آمد، دوران نوجوانی و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در همین اردوگاه و در مدرسه‌ای متعلق به آنروا UNRWA و تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر گذراند و در سال 1981 برای تحصیل در رشته ادبیات عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

وی که با ورود به دانشگاه، به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمده بود، از سال 1983 به‌مدت یک سال عضو شورای دانشجویی دانشگاه شد و تا سال 1986 نیز ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را به‌عهده گرفت و نهایتاً یک سال بعد همزمان با انتفاضه اول در فلسطین، با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد. شرکت او در انتفاضه اول موجب دستگیری‌اش توسط صهیونیست‌ها شد و او مدت کوتاهی را در زندان‌های این رژیم گذراند. اسماعیل هنیه بار دیگر در سال 1988 به‌مدت 6 ماه و در سال 1989 به‌مدت 3 سال به زندان اسرائیل افتاد.

هنیه دارای 13 فرزند بود که 3 نفر از آن‌ها در 10 آوریل 2024 و در جریان نبرد طوفان الاقصی و در بمباران سنگین نوار غزه توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. در اکتبر 2023 نیز جنگنده‌های ارتش اسرائیل خانه هنیه در شهره غزه را بمباران کردند که طی این حادثه 14 نفر از اعضای خانواده‌اش از جمله یک برادر و برادرزاده‌ او شهید شدند. اندکی بعد، در نوامبر 2023، نوه کوچکش و در چند روز بعد نوه دیگری از وی در حمله هوایی اسرائیل به غزه به شهادت رسیدند.

اسماعیل هنیه در سال 2003 نیز به‌همراه شیخ احمد یاسین (رهبر اول حماس که در سال 2005 به شهادت رسید) مورد هدف حمله هوایی جنگنده‌های اسرائیلی قرار گرفت که زنده ماند. در پی خروج اسرائیل از نوار غزه در سال 2005 و سپس پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمان فلسطین در سال 2006، هنیه از تاریخ 29 مارس 2006 تا 14 ژوئن 2007 به‌عنوان نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطینی برگزیده شد. هنیه در تاریخ 6 می 2017 به‌جای خالد مشعل به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس جایگزین وی شد.

تبعید
در تاریخ ۱۷/‏۱۲/‏۱۹۹۲‬ همراه با ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان تبعید شد.

ترور نافرجام
اسماعیل هنیه جزئیات عملیات ترور نافرجام خود را این گونه توصیف می‌کند: در تاریخ ۰۶/‏۰۹/‏۲۰۰۳‬ م. همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف ۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فرو ریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرار گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.

گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق

.

اولین جزئیات از ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران

شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، در پی شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران جزئیاتی از این ترور منتشر شد. ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت 2 نیمه‌شب اتفاق افتاد.

شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور به ایران آمده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه‌ای از هوا به شهادت رسید. بررسی‌های بیشتر در حال انجام است و به‌زودی جزئیات دقیق اعلام خواهد شد. پس از آزادی از زندان در سال 1992، هنیه به‌همراه برخی دیگر از سران مبارز فلسطینی نظیر شهید عبدالعزیز الرنتیسی (رهبر اسبق حماس)، محمود زهار (از رهبران فعلی حماس)، شهید یحیی عیاش (فرمانده اسبق شاخه نظامی حماس) و حدود 400 نفر دیگر به جنوب لبنان (منطقه مرج الزهور) تبعید شد و این تبعید آغازی بر پیوند خوردن این مبارزین با گروههای دیگر نظیر حزب‌الله لبنان شد.
 

بیانیه دوم سپاه درباره شهادت اسماعیل هنیه تا ساعتی دیگر

روابط عمومی سپاه: رژیم صهیونیستی با پاسخ دردناک جبهه مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه خواهد شد
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار دومین اطلاعیه خود درباره ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، در زمینه برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدا توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، متن اطلاعیه شماره ۲ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است: 

«بسم الله الرحمن الرحیم . «مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ رِجَالا صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیۡه فَمِنۡهُم مَّن قَضَیٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن یَنتَظِ  وَ مَا بَدَّلُواْ تَبۡدِیلا»؛ همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد ، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ " آقای دکتر اسماعیل هنیه" رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند.

شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط «مجلس محترم شورای اسلامی» برای شرکت در « آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران» بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی « طوفان الاقصی» سفرهای متعددی به کشورمان داشتند. این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.

بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های «شهید القدس» دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود. با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط «شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی» اطلاع‌رسانی خواهد شد.»
 

مقاومت فلسطین: ترور هنیه موجب تقویت قدرت ملت فلسطین می‌شود

کمیته‌های مقاومت فلسطین با تأکید بر اینکه سیاست کثیف ترورهای رژیم اشغالگر هرگز تاأثیری بر مقاومت ملت فلسطین ندارد و موجب تقویت اراده آنها می‌شود، تصریح کرد: صهیونیست‌ها از جنایت ترور شهید هنیه پشیمان می‌شوند.

کمیته‌های مقاومت فلسطین در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با شهید اسماعیل هنیه و همه شهدایی که در این راه مبارک و در مسیر دفاع از مقدسات و آرمان ما جان خود را فدا کردند، تجدید میثاق می‌کنیم. در بیانیه کمیته‌های مقاومت فلسطین آمده است: این عملیات بزدلانه ترور علیه رهبر بزرگ ما که نمادی از نمادهای ملت فلسطین و مقاومت آن است، هرگز مقاومت ما را تضعیف نخواهد کرد و سیاست کثیف ترورها تنها موجب تقویت قدرت و ثبات ملت فلسطین می‌شود.

ابو مجاهد، مسئول دفتر رسانه‌ای کمیته‌های مقاومت فلسطین هم به‌نوبه خود تأکید کرد: این جنایت ترور مصیبت بزرگی است و رژیم اشغالگر از ترور شهید هنیه پشیمان خواهد شد. صبح امروز روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای خبر شهادت اسماعیل هنیه را تأیید و اعلام کرد: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفت و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند. علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 

بیانیه حماس در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم (ولاتحسبنّ الّذین قتلوا فی سبیل اللّه أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربّهم یرزقون) جنبش مقاومت اسلامی حماس شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش در حمله جنایتکارانه دشمن صهیونیستی به محل اقامتش در تهران بعد از مشارکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران را به ملت بزرگ فلسطین، امت اسلامی و عربی و همه آزادگان جهان تسلیت می‌گوید. 
انّا للّه و انّا الیه راجعون
جنبش مقاومت اسلامی حماس چهارشنبه 25 محرم 1446 هجری مصادف با 31 جولای 2024 میلادی.»
 

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه

خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم؛ رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت.

در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران! 

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

سید علی خامنه‌ای
۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶
.
لحظاتی از آخرین دیدار روز گذشته  شهید اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب اسلامی 
.
.

برشی از زندگینامه شهید اسماعیل هنیه که در ساعات اولیه صبح امروز در محل اقامت خود به یاران شهیدش پیوست

.

.

پیام "ایناس هنیه" عروس شهید اسماعیل هنیه در مورد شهادت وی

.

چشم‌ها اشک می‌ریزند و دل‌ها غمگین می‌شوند و ما در فراق تو، ای ابو العبد، ای پدرمان، ای تاج سرمان اندوهگین هستیم.

.

اسماعیل هنیه در کجا تدفین می‌شود؟

منابع قطری از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی حماس در روز جمعه در شهر دوحه قطر خبر می دهند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌ جمهوری کشورمان در تهران حضور داشت، در بامداد ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در محل اقامت خود ترور شد و به شهادت رسید.
 

تصویر وسیم ابو شعبان محافظ شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که همراه وی به شهادت رسید

.
گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق

.

بیانیه مهم حزب الله لبنان در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه

 
گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق

.

حزب الله لبنان در بیانیه ای تاکید کرد که شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس عزم رزمندگان مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی را راسخ تر می کند.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ حزب الله لبنان امروز چهارشنبه در بیانیه خود آورده است: به مردم مبارز، مجاهد و مظلوم فلسطین و برادران شریفمان در جنبش حماس و همه گروههای عزیز مقاومت فلسطین و به ملتهای عربی و همه مبارزان آزاده و شریف، شهادت رهبر بزرگ و صادق و برادر عزیز استاد اسماعیل هنیه رحمت الله رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت می‌گوییم و به ویژه خانواده شریف و ایثارگر این شهید که دهها شهید را در راه قدس و فلسطین نثار کرده است تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال صبر و پاداش دنیا و آخرت را برای آنها مسالت می کنیم. 

در بیانیه تاکید شده است: فرمانده شهید استاد اسماعیل هنیه از رهبران بزرگ مقاومت در برهه کنونی است که با شجاعت تمام در برابر پروژه هژمونی آمریکایی و اشغالگران صهیونیست ایستاده و جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و آماده شهادت در راه آرمان فلسطین هستند و همواره و در این مسیر آماده شهادتند.

حزب الله بیان کرد: شهادت هنیه رضوان الله علیه عزم مبارزان و رزمندگان در همه جبهه های مقاومت را برای ادامه راه جهاد و نبرد با دشمن صهیونیست جزم تر خواهد کرد. شهادت این رهبر بزرگ عزم رزمندگان و مبارزان را در رویارویی با دشمن صهیونیست و قاتل زنان و کودکان و عامل ارتکاب جنایات نسل کشی در غزه و غاصب سرزمین فلسطین و مقدسات امت اسلامی قوی تر خواهد کرد. در این بیانیه آمده است: ما در حزب الله خود را در غم برادران حماس به خاطر فقدان این رهبر بزرگ و همه احساسات دردناک فقدان این رهبر بزرگ و احساس خشم نسبت به جنایات دشمن شریک می دانیم.

ساعاتی قبل، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش در تهران به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است. در بیانیه حماس آمده است: برادر مجاهد اسماعیل هنیه رهبر جنبش پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران به شهادت رسید.

پیش تر روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند و علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
 

آیت‌الله نوری همدانی: هیچ خللی در عزم راسخ برای نابودی اسرائیل وجود ندارد

لازم است آمریکای جنایت‌کار به‌عنوان حامی اصلی صهیونیست و خود اسرائیل غاصب بداند که جبهۀ مقاومت نه‌ تنها خللی در عزم راسخش برای نابودی اسرائیل ایجاد نخواهد کرد، بلکه مستحکم‌تر از قبل این مسیر را ادامه خواهند داد و بی‌تردید شهادت اسماعیل هنیه این مجاهد راه را برای محو این رژیم سفاک و آدم‌کش هموار خواهد نمود.
 

بیانیه مسعود پزشکیان در واکنش به ترور اسماعیل هنیه

مسعود پزشکیان در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در ایکس( توییتر سابق) نوشت: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.

‏شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد. ‏«إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»
 

عارف در هیئت دولت: مسئله ترور هنیه را با جدیت دنبال می‌کنیم

معاون اول رئیس جمهور با تسلیت شهادت مجاهد گرانقدر اسماعیل هنیه گفت: ضمن پیگیری گزارش نهادهای ذی‌ربط، این مسئله را با جدیت و قدرت دنبال خواهیم کرد تا احساس نکنند که در آغاز به کار دولت وفاق ملی می‌توانند به جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای بزنند.
 

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ترور اسماعیل هنیه

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز گفت: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی بین ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) دهم مرداد ماه شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملت‌ها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی بین جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.
 

واکنش وزارت خارجه ایران به ترور اسماعیل هنیه در تهران | خون پاک این مجاهد هرگز هدر نخواهد رفت

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه شهادت مجاهد سرافراز اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس- در تهران را به ملت بزرگ و سرافراز فلسطین، جنبش حماس و همه گروه‌های مقاومت فلسطینی و نیز همه جریان‌های مقاومت و ملتها و کشورهای حامی آرمان فلسطین تبریک و تسلیت گفت. 

کنعانی با اشاره به استمرار بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه توسط نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران گفت: بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادی قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

همشهری آنلاین، شهردار پایتخت در پیامی نوشت: ملت ایران و مردم تهران قهرمان، ترور میهمان مبارز خویش را محکوم می‌کنند و یقینا تاوان سخت شهادت این قهرمان از سران رژیم منحوس صهیونیستی گرفته می‌شود. 

در پی ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش اسلامی حماس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است:
بسم رب الشهدا و الصدیقین؛ ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون
شهادت مبارز خستگی‌ناپذیر و شخصیت برجسته جبهه مقاومت اسلامی، شهید اسماعیل هنیه، به دست سفاک‌ترین قاتلان تاریخ را به محضر امام عصر(عج)، ولی‌امر مسلمین جهان، امت اسلامی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

آن شهید مجاهد که از جمله پرچمداران نهضت آزادی قدس شریف بود، بارها در معرض شهادت قرار گرفت و صهیونیست‌ها، عاقبت وی را در مأمن خویش در تهران به شهادت رساندند. ملت ایران و مردم تهران قهرمان، ترور مهمان مبارز خویش را محکوم می‌کنند و یقینا تاوان سخت شهادت این قهرمان از سران رژیم منحوس صهیونیستی گرفته می‌شود. صبح ظفر نزدیک است و پیام‌رسای مقاومت برای آزادسازی فلسطین، جهانی شده و نام مبارک شهید هنیه، در صحن مسجد الاقصی طنین انداز خواهد شد.
علیرضا زاکانی
شهردار تهران ؛ ١٠ مرداد ١۴٠٣
 

واکنش سخنگوی سازمان اوقاف

گزارش شهادت اسماعیل هنیه و واکنش داخلی به این اتفاق

عضو جبهه اصلاحات: درخت تنومند مقاومت با شهادت یک فرد آسیب نمی‌بیند

عضو جبهه اصلاحات گفت: جبهه مقاومت یک شبه و با محوریت یک فرد بوجود نیامده که با شهادت شخصیت‌های مهمی چون شهید هنیه لطمه‌ای ببینند. درخت مقاومت در منطقه خاورمیانه تندومندتر از این حرفهاست و محور مقاومت سابقه‌ای به بلندای عمر انقلاب اسلامی دارد. مازیار بالائی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و عضو جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس گفت: در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: جدای از جنایات هفتاد سال گذشته رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی، حدود یک سال است که اسرائیل در حال جنایت علیه بشریت در غزه است و هیچ عزم راسخی در دنیا برای ایستادن در مقابل این حجم از وحشی‌گری وجود ندارد.

وی افزود: موشک‌باران دائمی و شهادت زنان و کودکان، مورد هدف قرار دادن بیمارستانها و مدارس و... باعث نشده که جهان واکنشی درخور به اقدامات اسرائیلی‌ها نشان دهد. حتی پزشکان و خبرنگاران بدون مرز و متعلق به نهادهای بین‌المللی نیز توسط این رژیم کشته می‌شوند اما ابرقدرت‌ها دم برنمی‌آورند.نماینده حزب اعتماد ملی در جبهه اصلاحات افزود: یک سال است که نیت صهیونیست‌ها مبنی بر پاکسازی نژادی در فلسطین اشغالی علنی شده و در حال جنایت هستند. این اقدام چه تفاوتی با نسل‌کشی صرب‌ها در بالکان دارد که ایالات متحده در مقابلش سکوت کرده؟ شعارهای حقوق بشری آمریکایی‌ها رنگ باخته و دیگر کسی در دنیا این حرفها را باور نمی‌کند، چرا که برخورد آمریکایی‌ها با مقوله حقوق بشر سلیقه‌ای و در راستای منافع خود و متحدان خونریزش چون اسرائیل است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نحوه واکنش به این حادثه تلخ نیازمند مداقه و تدبیر است و نمی‌توان با عجله راجع به آن تصمیم گرفت، اما عملیات وعده صادق نشان داد که می‌توان روی تدبیر مسئولان کشور درباره نحوه واکنش به این حادثه حساب باز کرد.

بالائی همچنین افزود: در عملیات وعده صادق ما با پیوست رسانه‌ای دقیق و درست ثابت کردیم که اقدام واکنشی و بدون تلفات انسانی صورت گرفته کاملا به حق و در واکنش به جسارت صهیونیست‌ها به خاکمان در محل کنسولگری کشور در سوریه بوده و قطعا اقدام بعدی‌مان در واکنش به ترور شهید هنیه نیز حامل همین میزان حقانیت و منطق خواهد بود.این عضو ارشد حزب اعتماد ملی ادامه داد: دولت جدید در اولین روز رسمی کار خود با بحرانی بزرگ روبرو شده و همانطور که رئیس جمهور محترم تاکید کرده‌اند برای منافع ملی و برای ایران همه باید در کنار هم بایستیم. همه جناح‌ها و شخصیت‌ها باید در این وضعیت به کمک دولت آمده و از منازعات پیشاانتخاباتی بپرهیزند و به فکر آینده باشند و همه جناح‌های سیاسی، پشتیبان جبهه مقاومت خواهند بود.

بالائی همچنین در پاسخ به سوال سرنوشت جبهه مقاومت پس شهادت اسماعیل هنیه افزود: جبهه مقاومت و جنبش حماس یک شبه و با محوریت یک فرد بوجود نیامدند که با شهادت شخصیت‌های مهمی چون شهید هنیه لطمه‌ای ببینند. درخت مقاومت در منطقه خاورمیانه تندومندتر از این حرفهاست و محور مقاومت سابقه‌ای به بلندای عمر انقلاب اسلامی دارد.وی در پایان گفت: از زمان شهید متوسلیان و چهره‌های شاخصی چون مرحوم محتشمی‌پور، راغب حرب، سیدعباس موسوی تا عماد مغنیه و شهید سلیمانی، در طول زمان این محور به حیات خود ادامه داده و تا آزادی قدس شریف نیز ادامه خواهد یافت، چرا که مساله فلسطین برای ملت‌های منطقه مساله‌ای فطری است و بیش از جنبه سیاسی جنبه اخلاقی و انسانی و قلبی دارد.
 

تسلیت سید محمد خاتمی در پی شهادت اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت جناب اسماعیل هنیه که از چهره های برجسته مقاومت و مبارزه و مقابله با ترور و سرکوب و اشغال بود، و چندی پیش نیز شاهد شهادت نزدیکترین کسان خود در کنار دهها هزار فلسطینی قربانی جنایات وحشتناک اسرائیل در غزه، نشانه دیگری از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم است؛ به خصوص وقتی که رنگ دولتی را به خود می گیرد. از خداوند منان می خواهم که خون پاک این شهید همچون زندگی سرشار از مبارزه اش عاملی باشد در جهت رهائی هرچه زودتر مردم مظلوم فلسطین بخصوص مظلومان غزّه. برای روان پاک او و همه شهیدان راه عزت و آزادی آرزوی علو درجات دارم.
 

صدرالحسینی: پاسپورت هنیه دیپلماتیک بود و از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت داشت

کارشناس مسائل غرب آسیا ضمن محکومیت به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس، اظهار کرد: پاسپورت شهید هنیه دیپلماتیک بوده و به این طریق سفر می‌کردند و در سفر به ایران نیز ایشان یک مقام سیاسی بودند، بنابراین از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت داشته است. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره محکومیت به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس در تهران، گفت: ذات تروریستی رژیم صهیونیستی، ترور را به‌عنوان یک ترور دولتی به رسمیت شناخته است. رژیم صهیونیستی در طول عمر منحوس ۷۵ساله خود موارد متعددی ترور در نقاط مختلف انجام داده است. وی افزود: به جز آن ترورهایی که به طور رسمی اعلام می‌شود، رژیم صهیونیستی برای تحکیم خود در طول این ۷۵ سال هزاران نفر را به شیوه‌های مختلف ترور کرده است و در سرویس‌های اطلاعاتی دنیا، سرویس رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم تروریست شناخته می‌شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سؤال که چرا رژیم صهیونیستی به این کار ادامه می‌دهد، گفت: رژیم صهیونیستی تصورش بر این است که مجموعه مقاومت و کسانی که در مقابل آن هستند در حقیقت تکیه‌گاهشان افراد است لذا این رژیم به دلیل عدم دقت صحیح و عدم تحلیل دقیق از پشتوانه‌های ایدئولوژیک و اعتقادی مقاومت فلسطین، تصورش بر این است که اگر مقاماتی را از جبهه مقاومت به شهادت برساند شرایطی بر آن پدید می‌آید که بتواند بر عمر خود بیفزاید به همین دلیل است که علی‌رغم این تجربه شکست‌خورده و به دلیل آنکه ترور در ذات این رژیم است بنابراین نمی‌تواند دست از این کار بردارد.صدرالحسینی، عنوان کرد: همیشه با افتادن پرچم از دست یک رزمنده و فرمانده، فرماندهان دیگری هستند که بلافاصله این پرچم را بردارند و به مسیر نورانی مقاومت ادامه دهند لذا این نکته بسیار حائز اهمیت است.

مسیر شهید هنیه ادامه‌ دارد
وی تصریح کرد: در طول تاریخ تشکیل حماس این اولین‌بار نیست که فرماندهان حماس چه در میدان و چه به‌صورت ترور به شهادت می‌رسند لذا در این جبهه قطعاً و بلافاصله به جای آقای هنیه افرادی مشخص خواهند شد و پرچم را در دست خواهند گرفت.این کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: در حال حاضر یک گفت‌وگوهایی بین حماس و رژیم صهیونیستی به‌صورت واسطه برای آتش‌بس در جریان و طرح‌های گوناگونی مطرح شده بود لذا این سؤال باید برای رژیم صهیونیستی مطرح شود که آیا با این ترور و جنایت می‌تواند به نتیجه مطلوب برسد یا خیر.صدرالحسینی مطرح کرد: تجربیات ترورهای گذشته نشان داد که یقیناً افراد دیگری مسیر آقای هنیه را ادامه می‌دهند.

رژیم صهیونیستی با این ترور آتش‌بس را به تاخیر انداخت و در این شرایط بیشترین ضرر را این رژیم خواهد برد.وی اظهار کرد: امروز در سرزمین‌های اشغالی وضعیت اقتصادی نیز نامطلوب است زیرا تمام مایحتاج زندگی با ۴۰ درصد افزایش قیمت به دست آنها می‌رسد بنابراین هر روز که جنگ طول بکشد سبب مشکلات بیشتر صهیونیست‌ها خواهد شد.این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید کرد: این ترور سبب طولانی‌تر شدن جنگ، تنفر مسلمانان جهان و ملت مظلوم غزه از رژیم صهیونیستی خواهد شد و حتماً توسط مقاومت فلسطین پاسخ لازم داده خواهد شد لذا این ترور سبب خروج این رژیم از مشکلات نخواهد شد.وی ادامه داد: پاسپورت شهید هنیه دیپلماتیک بوده و به این طریق سفر می‌کردند لذا در سفر به ایران نیز ایشان یک مقام سیاسی بودند و بنابراین از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت داشته است. صدرالحسینی بیان کرد: جمهوری اسلامی طی یادداشتی موارد و موضوعات حقوقی را به اطلاع نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواهد رساند.

گفتنی است؛ روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند.
























 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما