سعدی با شعر نام ایران را به همه جای دنیا برده است

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ما با استعداد شعری زبان فارسی جاهایی را فتح کرده ایم که پای هیچ سرباز ایرانی به آنجا نمی رسید.
جمعه، 4 ارديبهشت 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سعدی با شعر نام ایران را به همه جای دنیا برده است
 ویرایش عکس آذر ماه 98

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ما با استعداد شعری زبان فارسی جاهایی را فتح کرده ایم که پای هیچ سرباز ایرانی به آنجا نمی رسید.
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم پایانی چهارمین جشنواره شعر دانش آموزی (موسم گل) به جایگاه شعر در زبان فارسی پرداخت و گفت: ما با استعداد شعری زبان فارسی جاهایی را فتح کرده ایم که پای هیچ سرباز ایرانی به آنجا نمی رسید. ازجمله این ممالک، شبه قاره هند است که هزار سال زیر نفوذ زبان فارسی بوده است. ما هم اگر روزی بخواهیم خودمان را به عنوان یک ملت به دنیا معرفی کنیم حتما یکی از عناصر مهم شناسنامه مان شعر و ادب است.

وی با بیان اینکه سعدی با شعر نام ایران را به همه جای دنیا برده است، افزود: 4 خیابان در پاریس به نام سعدی است برای اینکه بیش از صد سال پیش فرانسه رئیس جمهوری داشته به نام سعدی کارنو و این را ناصر الدین شاه در سفرنامه اش آورده است.

حداد عادل در ابتدای سخنان خود با طرح سئوالاتی درباره شعر به سیر تاریخی شکل گیری این هنر پرداخت و گفت: شعر یعنی هنری شدن زبان هم در عرصه سخن و هم در عرصه لفظ . وقتی هنر وارد زبان می شود ما با شعر روبرو می شویم.
وی با طرح این پرسش که حال چرا رئیس جمهور فرانسه نامش سعدی بوده، گفت: داستان این ماجرا را در کتاب السعدی تا آراگون نوشته دکتر حدیدی آمده است که شخصی گفته پدر بزرگ من آنقدر به گلستان علاقه مند بود که اسم من را سعدی گذاشت. این شخص در کودکی می میرد و پس از او برادرش متولد می شود که نام او را هم سعدی می گذارند اما او هم در جوانی بر اثر وبا می میرد و بعد برادر دیگر او فرزندی به دنیا می آورد که نامش را بازهم سعدی می گذارند واین سعدی می شودرئیس جمهور فرانسه.
حداد عادل در پایان سخنانش به دانش آموزانی که دراین مراسم شعرخوانی کردند توصیه کرد تا جایی که می توانید شعر شاعران بزرگ کشور را به خصوص سعدی بخوانید و حفظ کنید و از معلمانتان قواعد شعری را بیاموزید.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان دو قطعه شعر یکی با عنوان بهاریه و دیگری یک غزل را از خود قرائت کرد.
/2759/


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.