علاقه به کار "فراغت" را بی‌معنا می‌کند

استاد فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه ملی استرالیا با اشاره به اینکه فراغت در مقابل کار و فعالیت تعریف می‌شود، گفت: برای کسی که به فعالیت خود علاقمند است، فراغت معنایی ندارد.
يکشنبه، 27 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علاقه به کار "فراغت" را بی‌معنا می‌کند

راسخون: دکتر باب گودین استاد فلسفه دانشگاه ملی استرالیا در مورد این پرسش که فراغت به چه معناست و آیا فراغت تابستانی برای اساتید دانشگاهی به منزله تداوم فکر و اندیشه است، به خبرنگار مهر گفت: پاسخ به این سؤال چندان پیچیده نیست. اگر شما از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید در این صورت نمی‌توانید فراغت را معنا کنید.

وی افزود: به عبارت دیگر فراغت در جایی تعریف می‌شود که ما زمینه‌ای خارج از آن تعریف کنیم و یا برعکس وقتی مشغول کاری هستید در این صورت "فراغت" به عنوان "دگری" از کار تعریف می‌شود.

گودین تصریح کرد: اگر کار و فعالیت توأم با علاقه باشد در این صورت فراغت معنایی مقابل کار و فعالیت نخواهد داشت.

استاد فلسفه دانشگاه ملی استرالیا گفت: فراغت تابستانی اگر به معنای جدا شدن از کار، فعالیت و تدریس و به معنای تعطیلی کلاسهای درس باشد، قابل تصور است. ولی به رغم این تصور باز هم تحقیق و پژوهش اجازه فراغت زیادی به استاد دانشگاه نمی‌دهد.

وی یادآور شد: این موضوع در مورد اساتیدی که جزو هیئت علمی پژوهشی دانشگاهها هستند موضوعی متفاوت است. این استاید در طول سال، مشغول پژوهش و تحقیق هستند و فراغت تابستانی برای آنها فاقد معناست.

این استاد فلسفه تصریح کرد: با پذیرش فرض وجود "اوقات فارغ از کار"، چون بنده به کارم علاقمند هستم، لذا باز فراغت به عنوان یک مفهوم در مقابل کار و فعالیت معنا ندارد و بر این اساس از نداشتن فراغت شکایتی ندارم.

باب گودین استاد فلسفه و محقق مدرسه تحقیقات علوم اجتماعی دانشگاه ملی استرالیا و ویراستار مجموعه 11 جلدی راهنمای علوم سیاسی انتشارات دانشگاه آکسفورد است. حوزه‌های تخصصی گودین اخلاق و فلسفه سیاسی هستند.

 

1002
منتظر اخبار ، انتقاد و پيشنهادات شما هستيم :
news@rasekhoon.net



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.