چاپ آیات قرآن در روزنامه‌ها منع شرعی ندارد

احترام به قرآن بسیار مورد سفارش است و حساسیتهای بسیاری در مورد آن وجود دارد به طوری که برخی برای جلوگیری از هتک حرمت عدم چاپ آیات در نشریات را بهترین راهکار می‌دانند اما بر اساس نظر مراجع چاپ قرآن در روزنامه‌ها به شرط حفظ حرمت آیات منع شرعی ندارد.
يکشنبه، 7 شهريور 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چاپ آیات قرآن در روزنامه‌ها منع شرعی ندارد

ویرایش عکس تیر 99

راسخون:
در استفتائی از مقام معظم رهبری پرسیده شده است که در بعضى روزنامه ها اسم جلاله یا آیات قرآن را مى نویسند، آیا پیچاندن غذا با آن، یا نشستن بر آن و یا استفاده از آن بجاى سفره و یا انداختن آن در زباله جایز است؟ با توجه به اینکه خلاصى از آن در غیر این موارد دشوار است؟ و در پاسخ آن آمده است: بهره بردارى از این گونه روزنامه ها بگونه اى که عرف آن را هتک براى آن چیزهاى که حرام است هتک آن مثل لفظ جلاله و آیات نوشته شده بر آن ندانسته و در معرض تنجیس نباشد مانع ندارد.

در استفتاء دیگری از مقام معظم رهبری آمده است: درج کردن اسامى انبیاء علیهم السلام و آیات قرآن در روزنامه ها، چه حکمى دارد؟ با این احتمال که ممکن است روزنامه به آتش انداخته شود و یا زیر دست و پا واقع گردد؟ در پاسخ آن مطرح شده است که نوشتن آیات قرآنى و اسامى معصومین علیهم السلام در روزنامه ها و مجلات و غیر آن مانع شرعى ندارد ولى اجتناب از هتک و نجس کرد و لمس آن بدون وضو واجب است.

در استفتاء از امام خمینی (ره) در مورد مشابهی گفته شده: اینجانب یکی از ایرانیان خارج از کشور هستم که هر چند وقت یکبار روزنامه های ایرانی برایم فرستاده می شود و مقدار زیادی از آنها را جمع کرده ام، چون آیات قرآن در آنهاست نمی دانم آنها را چه کنم آیا می توانم آنها را به دور بریزم و یا اینکه در دریا بیندازم؟ آمده است: اگر در آنها آیات قرآن و اسماء محترمه باشد باید طوری آنها را از بین برد که در صورت لزوم هتک نباشد مثل به دریا ریختن.

در استفتاء دیگری آمده است: در حال حاضر نام خداوند متعال و پیامبر (ص) و ائمه معصومین علیهم السلام و آرم جمهوری اسلامی در روزنامه ها و مجلات و کاغذهای اداری مشهود است و معمولا رعایت در حفظ احترام آن نمی گردد. حکم چیست؟ در پاسخ آن مطرح شده است: از انداختن آنها در مواضع هتک آمیز اجتناب شود.

دفتر آیت الله نوری همدانی نیز در پاسخ به استفتاء خبرنگار مهر در رابطه با اجتناب از چاپ آیات قرآن برای پرهیز از بی حرمتی به آن تأکید کرد: اگر قرآن چاپ نشود در جامعه نشر نمی یابد اما پس از چاپ باید حرمت آن حفظ شود.

حجت الاسلام حسین علوی مهر مدیر دانشنامه قرآن پژوهی بعنوان یک فعال قرآنی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مواردی که برای مسلمانان مورد تأکید قرار گرفته احترام به قرآن کریم بوده که دربرگیرنده مصادیق متعددی است.

وی افزود: احترام به قرآن نزد مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت است از این رو این امر را باید در عرصه های فرهنگی و علمی به نوعی مدنظر قرار دهیم که هیچ نوع بی احترامی در آن جای نگیرد. امروزه بحث انتشار آیات قرآن در روزنامه ها و کاغذهایی که در دسترس عموم قرار می گیرند مطرح می شود، درحالی که نوشتن و انتشار آیات قرآن اشکالی ندارد اما اگر منتشر کننده می داند که ممکن است بی احترامی به آیات قرآن صورت خواهد گرفت باید از چاپ آن اجتناب کند و از ترجمه های قرآن استفاده کند.

حجت الاسلام علوی مهر تصریح کرد: نشر قرآن فی نفسه می تواند در منابع دقیقتری صورت گیرد تا مردم اگر می خواهند آن را درک کنند از منابع تخصصی استفاده کنند، بنابراین نیازی نیست ما در همه نشریات و روزنامه های کثیرالانتشار که ممکن است پس از مستعمل شدن به هر استفاده ای برسد آیات قرآن را به نام ترویج فرهنگ قرآن منتشر کنیم.

وی با اشاره به اینکه راهکارهای دیگری برای نشر و ترویج فرهنگ قرآن و تجلی آیات قرآن در اذهان و فکر مردم وجود دارد گفت: ضرورت بر چاپ آیات قرآن در روزنامه ها نیست، وقتی امروز با در دست داشتن تکنولوژیهای دیجیتال و رایانه ای می توان به ترویج فرهنگ قرآنی اقدام کرد.

وی افزود: اگر می دانیم که روزنامه ای که آیات قرآنی  در آن منتشر شده مورد بی احترامی قرار می گیرد باید از درج اصل آیه اجتناب کرده و به جای آن ترجمه و ارجاع به آیه اصلی را مورد توجه قرار دهیم.

حجت اسلام مهدی رستم نژاد از پژوهشگران قرآنی نیز در این مورد به خبرنگار مهر گفت: چاپ آیات قرآنی در روزنامه ها بلااشکال است. منتشر کننده، روزنامه را با هدف اطلاع رسانی منتشر می کند .

حجت الاسلام رستم نژاد با ایده عدم چاپ آیات قرآن در روزنامه مخالفت کرد و گفت: اگر روزنامه چاپ نکند، مجله و کتاب هم پس از آن اقدام به چاپ آیات نکنند پس چگونه می توان آیات قرآن را نشر داد.

وی افزود: به طور کلی غیر از آیات قرآن اسامی ائمه، کلمه خدا و کلمه الله نیز چون آیات قرآن دارای حرمت شود. استفاده از روزنامه در هر راهی غیر از چرخه بازیافت نباید به یک فرهنگ تبدیل شود.

رستم نژاد تأکید کرد: اگر چاپ آیات قرآنی در روزنامه ها صورت نگیرد در دراز مدت آیات قرآن در جامعه نشر و ترویج نمی یابند.
 

 چاپ آیات قرآن در روزنامه‌ها منع شرعی ندارد
 

1002
منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهادات شما هستیم :
news@rasekhoon.net



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.