عرب نیا ققنوس دنیای بازیگری

عرب نيا بعد از شش سال دوري به تلويزيون بازگشت
دوشنبه، 19 مهر 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
 عرب نیا ققنوس دنیای بازیگری

راسخون: براي خيلي از آنهايي که  «مختارنامه» را  ديدند، ديدن دوباره فريبرز عرب نيا با همان صداي خشدار و صورت مردانه، يادآور خاطرات فيلم هايي مثل«سلطان»، «ضيافت» و«شوکران» بود. او کاملاً همرنگ نقش مختار است؛ با نگاهي نافذ و شخصيتي مصمم و با اراده. عرب نيا به قول خودش براي مختارنامه دست به يک خودکشي هنري زد و شش سال از بهترين سال هاي عمر هنري اش را دربست و تمام و کمال در اختيار پروژه مختارنامه قرار داد.

 

 عرب نیا ققنوس دنیای بازیگری


او جزو معدود افراد پروژه بود که از اوايل کار و بعد از اينکه قضيه بازي جمشيد هاشم پور و عليرضا شجاع نوري در نقش مختار منتفي شد به صورت ماهانه با مختارنامه قرارداد امضا کرد. در اين قرار داد آمده بود که عرب نيا براي اينکه هم تمام هوش و حواسش به مختار باشد و هم تصويرش براي مخاطب تر و تازه و بکر باقي بماند، قيد بازي در بقيه کارها را بزند.

 

طبق معمول بيشتر قراردادهاي مالي که در هاله اي از ابهام قرار دارند، اين قرارداد هم همين وضع را پيدا کرد. مي گفتند عرب نيا آن اوايل ماهي 11 ميليون تومان مي گرفته چون کار طول کشيده اين اواخر به ماهي 17 ميليون تومان هم رسيده حتي شنيده شده بود که استاد طبع سختگيري دارد و هر غذايي را نمي خورد و... با همه اين شايعات، چه آنهايي که پشت صحنه بازي او را ديدند، چه آنها که راش هاي تدوين نشده را ديد زدند و چه آنها که جمعه شب پاي مختارنامه نشستند، اکثرشان اذعان مي کنند که اين دستمزد عرب نيا اگر واقعيت هم داشته حقش بوده و اين خودکشي هنري، او را مثل ققنوس دوباره زنده کرده. درست برعکس پارسا پيروزفر در سريال «در چشم باد» که پنج سال وضعي مشابه عرب نيا داشت؛ اما اين خودکشي هنري نتيجه مطلوبي در پي نداشت.

 

 عرب نیا ققنوس دنیای بازیگری

 

عرب نيا در اين شش سال دوري از سينما و تلويزيون هميشه در مختار نامه بود و به همه لوکيشن ها رفت؛ از شاهرود و طرود تا آبادان و شوشتر. مسعود ولد بيگي - طراح گريم سريال- بيش از 120 گريم را روي او اتود زد تا سرانجام براي سه مقطع جواني، ميانسالي و پيري مختار به گريم دلخواهش رسيد. عبدالله اسکندري هم که طراح جلوه هاي ويژه بود، کارهاي خفني روي صورت او انجام داد. صبوري زير دست گريمورها يک طرف و آموزش سوار کاري و شمشير زني هم يک طرف. تازه اينها را بگذاريد کنار لباس هاي کت و کلفتي که در تابستان کوير بايد پوشيده مي شد و نقش پيچيده اي که نه آن قدر بايد مقدس باشد که مردم پسش بزنند و نه آن قدر تخت که ارتباط با آن مشکل باشد. حالا همزمان با مختارنامه فيلم«شکلات داغ»(حامد کلاهداري) هم در حال اکران است و مي شود عرب نيا را با شمايلي غير تاريخي ديد. با اين حال به نظر مي رسد اين خلأ شش ساله در کارنامه سينمايي عرب نيا براي او بسيار مفيد بوده.
 

999

 

منتظر اخبار ، انتقاد وپیشنهاد شما هستیم:
news@rasekhoon.net
 


 
 
 
 


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.