حاشیه‌ مراسم دیدار شاعران هیئتی با رهبر انقلاب؛

شعرخوانی رهبر انقلاب به زبان عربی

پس از شعرخوانی مرتضی حیدری آل‌کثیر، رهبر انقلاب نکاتی درباره ساختار شعر در قالب ابوزیه فرمودند و از خاطرات خود با شاعران عرب زبان در دوران زندان در زمان شاه بیان کردند و سپس ایشان شعری عربی در همین قالب خواندند.
چهارشنبه، 25 خرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شعرخوانی رهبر انقلاب به زبان عربی

راسخون: صبح امروز مراسم دیدار شاعران با رهبر انقلاب در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد. محمد غفاری از شاعران جوان حاضر در جلسه یادداشتی درباره این نشست را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که این گزارش به شرح زیر است:

ساعت 10:35 دقیقه جلسه با قرائت قرآن شروع شد و پس از قرائت قرآن مجری جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی با شعری از صائب تبریزی شعرخوانی را آغاز کرد.
اولین شعرخوانی پس از محمدزمانی، شعرخوانی دکتر محمدعلی مجاهدی بود با شعری با مصرع «دلی که خانه مولا شود حرم گردد .... »
غلامرضا سازگار دومین شاعری بود که به شعرخوانی پرداخت. شعری که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری دارای مضمون پند و اندرز بود.
پس از آن استاد حبیت‌الله چایچیان ملقب به «حسان» سومین پیشکسوت جلسه به شعر خوانی پرداخت.
وی ابتدا شعری با مضمون میهن و رهبر و سپس شعری در مورد حضرت علی(ع) قرائت کرد.
شاعران بعدی به ترتیب محسن عرب‌الخالقی از تهران، هادی جهان‌فدا از کرج، سپس حمیدرضا برقعه‌ای از قم، شاعر بعدی حسین رستمی از شهریار، استاد علی انسانی از تهران، استاد سیدرضا مؤید از مشهد، استاد ولی الله کلامی زنجانی از زنجان، حاج سعید حدادیان از تهران، آقای احمد علوی از قم، قاسم صرافان از اصفهان بودند.

**شعرخوانی رهبر انقلاب به زبان عربی در قالب ابوزیه

وقتی نوبت به محمد صمیمی از تهران رسید وی ابتدا گزارشی از نوحه ارائه کرد و سپس دو بند از نوحه‌ای در وصف حضرت عباس را با صوت ارائه کرد و سپس مقام معظم رهبری چند نکته درباره نوحه قرائت شده بیان فرمودند.
همچنین مرتضی حیدری آل‌کثیر از خوزستان که شعری عربی را در وصف امام زمان قرائت کرد مقام معظم رهبری پس از شعرخوانی ایشان نکاتی درباره ساختار شعر در قالب ابوزیه فرمودند و از خاطرات خود با شاعران عرب زبان در دوران زندان در زمان شاه بیان کردند که در این قالب شعر می‌خوانند و سپس ایشان شعری عربی در همین قالب خواندند.
شاعر بعدی رحمان نوازنی از کرج بود و سپس حاج محمود کریمی برای شعرخوانی حاضر شد و سپس با اشاره حضرت آقا مرتضی امیری اسفندقه شعری در مدح حضرت زینب قرائت کرد. حسن لطفی از تهران نوزدهمین و آخرین شاعر بود که به خواندن شعری مذهبی پرداخت.

**آینده درخشان شعر مذهبی در کشور

پس از اتمام شعرخوانی‌ها مقام معظم رهبری به سخنرانی پرداختند. ایشان از شنیدن اشعار ابراز رضایت کردند و از معیارهایی که که برای سرودن انتخاب شده بود استقبال کردند.
ایشان استعدادهای قوی و غنی حاضر در جلسه را در نوید بخش آینده درخشان دانستند چند نکته نیز بیان کردند که برای ارتقا شعر آیینی بسیار راهگشا بود که می‌توان به نکته‌های زیر در گفتار مقام معظم رهبری خطاب به شاعران اشاره کرد:

** شاعری که در عرصه مذهبی قلم می‌زند از ذوق خود حداکثر استفاده را می‌کند

1) با توجه به اینکه شاعری که در عرصه مذهبی قلم می‌زند از ذوق خود حداکثر استفاده را می‌کند باید برای ارتقای سطح شعر خود از مضامین پخته و اخلاقی بسیاری استفاده کند همان‌گونه که شاعران گذشته مانند صائب و بیدل آثار اخلاقی ماندگاری به جای گذاشته‌اند.
2) شاعران آیینی باید بدانند شعر مذهبی فقط مدح و مرثیه نیست مناجات نیز شعر آیینی است مضامینی که در ادعیه‌ها وجود دارد مانند صحیفه سجادیه، دعای عرفه و زیارت جامعه راه را برای ما مشخص کرده‌‌اند دامنه شعر آیینی بسیار گسترده و تأثیرگذار بر ذهن جامعه است شعر آیینی باید مستند و متکی به معارف عالیه باشد.
3) ساختار شعرها باید بسیار منظم و برجسته باشد. مضمون‌یابی یک هنر بزرگ شعری است که باید یک شاعر آیینی به بهترین وجه آن را پیاده کند ترکیب سازی و درست‌گویی نیز باید در تمام اشعار مراعات شود.

**این حماسه‌ها را با امانت‌داری خود حفظ کنید

همچنین ایشان محیط‌ها و حلقه‌های فرهنگی را برای کشف و پرورش استعدادها بسیار مورد تاکید قرار دادند.
از دیگر موضوعات این جلسه پرداختن به شعر انقلاب و دفاع مقدس بود و ایشان از شاعران خواستند که این حماسه‌ها را با امانت‌داری خویش حفظ کنند.
رهبر انقلاب همچنین به زبان حال در مرثیه اشاره کردند و در سخنرانی خود از شاعران خواستند در بیان مرثیه‌‌های خود از بیان شخصیت و حماسه‌های اهل بیت بیشتر سخن بگویند.

در پایان جلسه شاعران یک به یک با حضور در برابر مقام معظم رهبری با ایشان گفت‌وگوی صمیمانه‌ای داشتند.

شما می توانید آخرین اخبارایران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رسانی راسخون"مشاهده نمایید.

998



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.