جشن خانه سینما در شأن ایران بود؟

علیپور: فوتبال از سیاست و سینما پاک‌تر است

دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال گفت: فوتبال ما قطعا از سیاست، هنر و سینما پاک‌تر است.
يکشنبه، 17 مهر 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علیپور: فوتبال از سیاست و سینما پاک‌تر است

راسخون : دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال گفت: فوتبال ما قطعا از سیاست، هنر و سینما پاک‌تر است.

 

به گزارش راسخون به نقل از فارس، حجت الاسلام علیرضا علیپور، دبیر سابق ستاد منشور اخلاقی اکنون به عنوان دبیر هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال و رئیس کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی سازمان لیگ فعالیت می‌کند.
 
علیپور تلاش کرده با مسایل پشت پرده فوتبال و زد و بند این ورزش تا جایی که امکان دارد مبارزه کند. شاید عملکرد او در برخی موارد قابل نقد باشد اما اکنون نام علیپور، متخلفان فوتبال را دچار ترس و واهمه می‌کند زیرا او همان کسی است که بسیاری از مربیان و بازیکنان را منشوری اعلام کرد تا رفتارشان را اصلاح کنند.
 
گفت وگو با علیپور را در زیر می‌خوانید:
 
* 4 مشکل عمده کارگزاران رسمی فیفا
 
30 ایجنت‌پلیر رسمی(کارگزار رسمی) داریم که از فیفا مجوز دارند و باید به تعهدات خود طبق مقررات بین‌المللی عمل کنند. البته شماری از این 30 نفر زمینه فعالیت 58 نفر بدون مجوز را در فوتبال ایران فراهم کردند.
 
ایجنت‌های رسمی کارشان مشخص است و کارگزارند و سربرگ رسمی دارند. تمام قرادادهایشان باید در فدراسیون جمهوری اسلامی ایران ثبت و تائید شود. با بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد کارگزاران رسمی 4 مشکل عمده دارند.

اولین مشکل اینکه خدماتی که ارائه می‌دادند، خدمات مختصر و در واقع کمترین خدمتی بود که به بازیکن ارائه می‌شد. در واقع بزرگترین ظلم به یک مربی، بازیکن و یا باشگاه روا می‌شد که باید از این ظلم جلوگیری می‌کردیم.

در دنیا وقتی یک کارگزار رسمی به عنوان مدیر برنامه بازیکن قرارداد امضا می‌کند اگر بازیکن بخواهد به اداره مالیات برود و یا کاری در حوزه نظام وظیفه و مسایل تحصیلی داشته باشد یا مجوز خروج از کشور بخواهد و یا حتی کمیته انضباطی فدراسیون، باشگاه یا استان او را دعوت کند آن مدیر برنامه باید کار آن بازیکن را انجام دهد اما این مدیر برنامه‌ها کمترین خدمات را ارائه می‌کردند.


 
* فعالیت دلال‌ها در 8 رسانه
 
از میان این 30 ایجنت پلیر 18 نفر سربرگ‌هایشان را در اختیار افراد غیرمجاز گذاشته بودند که با استفاده از سربرگ این کارگزاران طیف جدیدی وارد فوتبال ما شده که این افراد به اصطلاح به دلال‌ها معروف شدند. تعدادی از این دلال‌ها در 8 رسانه‌ فعالیت جدی داشتند و در روزنامه‌های معروف کشور فعالیت می‌کردند.

 

* تخلف دوم؛ واگذاری حق امتیاز به غیر
 
تخلف دوم کارگزان این بود که حق استفاده از امتیاز خود را در اختیار افراد غیر قرار داده بودند، که حق این کار را نداشتند. امتیاز آنها حقیقی و متعلق به خودشان است و آن فرد می‌تواند ایجنت پلیر باشد نه اینکه آن را به دیگری واگذار کند و قرارداد مشارکت امضا کند.

 

*تخلف سوم؛ پرداخت نکردن مالیات درآمد 50 میلیارد تومانی
 
تخلف سوم این است که هیچ کدام از این افراد مالیات خود را پرداخت نکرده بودند. اگر لیگ دسته یک،‌ دو و سه را حساب کنیم و سرجمع بگویم 500 میلیارد تومان در فوتبال هزینه می‌شود و 10 درصد از این مبلغ نصیب این کارگزاران یا واسطه‌های بدون مجوز می‌شود، این افراد از درآمد 50 میلیارد تومان هیچ مالیاتی پرداخت نکردند علاوه بر اینکه حق عضویت فدراسیون فوتبال ایران را هم ندادند.

 

* تخلف چهارم؛ نداشتن بیمه بین المللی
 
تخلف چهارم اینکه خیلی از آنها بیمه بین‌المللی ندارند. در دنیا بیمه تعریف خاصی دارد؛ بیمه یعنی اینکه اگر بازیکنی حتی در طول مسافرتش مشکلی برایش پیش بیاید بیمه باید خسارت بدهد اما هیچ کدام از این ایجنت پلیرها چنین شرایطی نداشتند.
 

 
* مجوز 18 کارگزار فیفا لغو می‌شود
 
اسامی این کارگزران را گرفتیم و موارد را بررسی کردیم. گزارش نواقص و معایب این افراد را در هیئت رسیدگی به تخلفات مطرح شد و تقریبا 18 نفر از این 30 نفر تخلفاتشان محرز است و تخلفاتشان را جمع‌بندی کردیم و قرار است برای آنها تصمیم‌گیری شود و به فیفا معرفی شوند و مجوز ایجنت پلیر آنها گرفته شود.
 

 
* تشکیل کارگروه تخصصی کارگزاران فیفا
 
با سایر کارگزاران نیز جلساتی با نمایندگانشان داشتیم و قرار شد اساسنامه‌ای برای تشکیل کارگروه به سازمان لیگ ارائه کنند و ما آن را به فدراسیون فوتبال پیشنهاد کنیم و فدراسیون این کارگروه را به AFC  و فیفا معرفی کند تا این کمیته به رسمیت شناخته شود و خیلی از کارها و اصلاحات درون گروهی به عهده خودشان گذاشته می‌شود.
 
اشخاص جدید هم که می‌خواهند به فوتبال ورود کنند باید شناسایی و صلاحیت‌هایشان احراز شود. صلاحیت‌های کار، همکاری و توانایی‌هاشان محرز شود و فدراسیون فوتبال مجوز لازم برای ورود آنها به فوتبال را صادر کند.

 

* فرم اظهار نامه مالی بازیکنان
 
در ابتدای این فصل، هیئت رئیسه سازمان لیگ بنا به مصوبه مجمع عالی سازمان لیگ که مقام بالاتر است،  فرم اظهار نامه مالی دو سالانه را در اختیار بازیکنان قرار داد و آنها این فرم را تکمیل کردند.
 
یکی از اساسی‌ترین موارد در این فرم این بود که توسط چه کسی به باشگاه معرفی شدند و توسط چه کسی با مدیر عامل مذاکره کردند. اطلاعات زیادی استخراج شد و در حال جمع‌بندی اطلاعات هستیم. بعد از لیگ برتر به لیگ دسته یک و دو هم ورود پیدا کردیم.
 

 
*کشف طیف جدید دلال‌ها در فوتبال ایران
 
58 اسم داریم که همگی آنها در حال کار در فوتبال هستند و فاز جدیدی از دلالان را کشف کردیم. یکسری از این اشخاص بازیکنان را به امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس یا به اندونزی یا تایلند می‌برند. اشخاصی را که منتقل کرده‌اند شناسایی کرده‌ایم و اینکه چقدر پول از این بازیکنان گرفته‌اند را متوجه شده‌ایم.
 
این افراد بازیکنان را برای اینکه در باشگاهی تست بدهند و به امید اینکه بعدا با آنها قرارداد امضا شود به این کشورها می‌بردند. این افراد 60 نفر را به خارج از کشور انتقال دادند. از این 60 بازیکن 58 بازیکن به ایران بازگشتند. این نفرات از این بازیکنان پول‌هایی بین 5 میلیون تا 30 میلیون گرفته‌اند.

خیلی از این بازیکنان دچار مشکلات خانوادگی شدند و زندگی‌شان را فروخته یا همسرشان را طلاق دادند و یا پول رهن خانه‌اش را به آن کشور خارجی بردند به امید اینکه فوتبالیست شوند و فضای جدیدی برایشان باز شود. یکی از کارهایی که کردیم به بازیکنان هشدار دادیم و خبردارشان کردیم که راهی که می‌روید چه نتیجه‌ای دارد.
 
 پرونده‌های زیادی تشکیل دادیم و اگر آنها در فوتبال به جایی نرسیدند حداقل به پولشان رسیده‌اند. آنها طیف جدید دلال‌ها هستند. این افراد بازیکنانی که در فوتبال داخلی بدون تیم می‌ماندند به اندونزی و تایلند می‌برند و یک تیم لیگ دسته دو و سه برایشان پیدا می‌کنند.
 
اسامی این دلال‌ها مشخص است اما در حال حاضر نام آنها را نمی‌گوییم تا بر اساس مستندات به مرحله ‌ای برسیم که بتوانیم نام آنها را بیان کنیم.
 

 
* شیوه کشف متخلفان
 
بارها گفته‌ام خبرنگاران افراد خدوم، زحمتکش و صادق و شریفی هستند اما بعضی از خبرنگارنماها می‌خواهند از امکانات یک رسانه استفاده کنند. برخی خبرنگاران مربی لیگ دسته یک یا دو هستند که ما اینها را رصد کرده‌ایم و اطلاعات آنها در بازرسی لیگ موجود است.
 
نمی‌گوییم روی همه فعالیت‌ها اما روی فعالیت موضوعی کنترل داریم. امیدواریم این افراد مقداری به خودشان آمده باشند زیرا ما از بازیکنان اقرار گرفته‌ایم که آیا شما پولی داده‌اید یا نه.
 
به تناسبی که لیگ جلو می‌رود برخی مدیر برنامه‌ها می‌‌آیند و می‌گویند این بازیکن باید به من پول بدهد زیرا مقداری بدهکار است و من مدیر برنامه این بازیکن بوده‌ام و این بازیکن مثلا به فلان تیم رفته و صد میلیون قرارداد امضا کرده باید 10-15 میلیون تومان به من پول بدهد. زمانی که از آن بازیکن ما پرس و جو می‌کنیم می‌بینیم سر و کله مدیر برنامه‌های غیرمجاز پیدا می شود.

اگر اظهارات آن واسطه با اقرارنامه اختیاری بازیکن تطبیق داشته باشد ما به این مسئله کاری نداریم اما اگر انطباق نداشته باشد به غیر از آن مدیر برنامه رسمی فیفا که سربرگش را در اختیار کسی قرار داده و خود بازیکن برخورد لازم صورت می‌گیرد.
 
گاهی اوقات از ما انتقاد می‌شد که مدیران نقش‌شان در این میان چیست. باید بگویم اگر مدیر یا مربی از فعالیت غیرقانونی دلالی مطلع باشد و یا اینکه از طریق واسطه غیرمجاز ولی به واسطه سربرگ یک کارگزار رسمی فریب خورده باشد متخلف است. این تخلفات طبقه بندی می‌شود و با آنها برخورد می‌کنیم. ما به مدیران ابلاغ کرده‌ایم که با واسطه‌های غیرمجاز کار نکنند و جریمه رفتاری برای آنها در نظر گرفته می‌شود.


 
* جرات شکایت از متخلفان

برخی از مربیان که حتی در آنها مربیان لیگ برتری هم پیدا می‌شود بعد از صحبت‌هایی که می‌کنند زیر فشار قرار می‌گیرند. مثلا بعد از حرف‌هایی که مجید جلالی در برنامه 90 زد به او گفتند آیا این موضع رسمی شماست و حتی به باشگاه هم تلفن زدند و به مدیر عامل باشگاه گفتند آیا این موضع باشگاه هم همین است که اگر چنین است ما در رسانه‌ها در کار باشگاه می‌گذاریم.

معنی این حرف این است که این افراد این همه قدرت دارند یا تصور می‌کنند قدرتشان زیاد است. هشداری که من می‌دهم این است که اگر بازیکن،‌ مربی یا مدیری این چنین تهدید شد این مسائل را به ستاد رسیدگی به تخلفات بگوید زیرا امکانات خوبی پیش‌بینی شده که بتوانیم با اینگونه مسائل برخورد کنیم. ضمن اینکه در حال پیگیری این موارد هستیم.
 
 پیش از این یک گزارش شفاهی بود اما اکنون مستندات آن در اختیار ما قرار می‌گیرد. مهم این است که اکنون افرادی که از آنها به هر نحو اخاذی و یا پولی از آنها گرفته شده است جرات پیدا کردند و برای شکایت اقدام می‌کنند.
 
پیش از این یک نفر از یک دلال شکایت کرده بود اما اکنون  آن دلال 32 شاکی دارد. این دلال می‌تواند بازیکن، ‌مربی یا خبرنگار و مدیر باشد.

اکنون یک دپوی اطلاعاتی داریم و در حال مستندسازی هستیم. قاطعانه می‌گویم؛ آنهایی که تخلف کرده‌اند تصور نکنند که ما سوار یک موج رسانه‌ای شده‌ایم. ما تمام حرف‌هایی که زده‌ایم فقط به دلیل هشدار به خانواده‌ها، بازیکنان و مدیران باشگاه‌ها بوده است تا از طریق این موج رسانه‌ای آنها مطلع شوند و سرشان کلاه نرود و شیوه‌های کاری آنها را بیان کردیم. قطعا مردم در آینده خبرهای زیادی از هیئت رسیدگی به تخلفات خواهند شنید.
 

 
* بی توجهی به هشدارهای نهادهای فوتبالی خیانت در امانت است
 
وقتی فدراسیون تعهد مضاعف را تصویب می‌کند، این تعهد در واقع خدمتی به یک تیم یا استان است و معنایش آن است که آقای مدیرعامل، ‌نماینده مجلس و آقای استاندار به هوش باشید زیرا آن بندگان خدا در ریز مسائل فوتبال نیستند.
 
فدراسیون فوتبال اصلی‌ترین ماموریتش حفظ اصالت فوتبال است تا از حوادث پیرامونی ورزش فوتبال محفوظ بماند. هشدار می‌دهیم وقتی آنها توجه نمی‌کنند سرمایه یک استان به باد می‌رود. اکنون این اشکال به نهادهای نظارتی بازرسی و قضایی ما وارد است که اگر وظایف خود را خوب انجام می‌دادند اختلاس بزرگ اتفاق نمی‌افتاد.
 
آنچه اکنون در هیئت رسیدگی به تخلفات و بازرسی لیگ وجود دارد، این است که قدرت‌ نهادهای نظارتی و بازرسی در این مراکز فوتبال (کمیته نظارت، بازرسی و ارزشیابی و هیئت رسیدگی به تخلفات) متمرکز شده است. بنابراین اگر به این هشدارها توجه نشود خیانت در امانت کرده‌ایم به همین دلیل به نماینده مجلس می‌گوییم به استاندار و امام جمعه زنگ زده‌ایم و گفته‌ایم فلان مربی را انتخاب نکنید دلیلش این است که سرمایه استان، یک تیم است.
 
مثلا قرار است 6 بازیکن وارد یک تیم شوند و 2 تا از آنها را خبرنگار و یکی را عکاس می‌برد و یکی را یک پیشکسوت حمایت می‌کند. پس وظیفه سازمان لیگ چه می‌شود؟ حق مردم آن استان چه می‌شود؟ اگر ما هشدار به موقع ندهیم، مانند آنکه مقام معظم رهبری چند روز پیش از نهادهای نظارتی گلایه کردند که چرا نهادهای بازرسی و نظارتی وظایف‌شان را خوب انجام ندادند از فوتبال نیز گلایه می‌شود که چرا شما وظایف‌تان را خوبی انجام نداده‌اید. ما تمام تهمت‌ها را به جان پذیرفتیم اما هشدارها را دادیم.
 
به یک سرمربی گفتیم آیا این بازیکنان با تائید شما وارد یک تیم شدند بعد آن مربی هفته چهارم و پنجم هم بگوید باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده و من می‌روم و تصور کند طبق آئین‌نامه باید تا ریال آخر پولش را بگیرد. پس حق و حقوق باشگاه چه می‌شود؟ ما به سرمربی گفته‌ایم آقای سرمربی این بازیکنان را شما گرفته‌اید و او تعهد داده بله.
 
بنابراین آن مربی نباید تصور کند چون خوب نتیجه نگرفته یا شرایط برای کارش فراهم نبوده باید تا ریال آخر پولش را بگیرد و آن بازیکن هم که دو هفته برای آن تیم بازی کرده کل مبلغ قراردادش را دریافت کند زیرا در آن باشگاه مصدوم شده است. ما تمام باشگاه‌ها یا مربیانی که در ابتدای فصل نام آنها را اعلام کرده‌ایم را به طور ویژه تحت نظارت داریم و شک ندارم که برخورد لازم با آنها انجام می‌شود.
 

 
* فوتبال از سیاست، هنر و سینما پاک‌تر است
 
از فوتبال نان نمی‌خورم که بخواهم از آن دفاع کنم؛ من با فوتبالی‌ها هستم. من قاطعانه می‌گویم فوتبال ما چه در سازوکار فرهنگی و چه ساز و کار مالی از بسیاری نهادهای فرهنگی پاک‌تر است. از حوزه سینما قطعا پاک‌تر است. از حوزه هنر قطعا پا‌ک‌تر است. جشن خانه سینما را نگاه کنید آیا این در شأن کشور اسلامی است؟

دوستان عزیزی که انتقاد می‌کنند، بگویند فوتبال که فقط فرهنگ نیست تماشاگر فوتبال که فقط فرهنگ نیست قیافه بازیکن که فقط فرهنگ نیست. اختلاط تماشاگر زن و مرد فقط در والیبال یا در فوتبال- چنین مسئله‌ای ندارد- که فرهنگ نیست. همه گزاره‌ها و مجموعه رفتارهای ما که در کشور ما اتفاق می‌افتد همه فرهنگ است. چرا شما فقط یقه فوتبال را می‌گیرید؟
 
 من نه اینکه همه آنچه در فوتبال می‌افتد را می‌دانم اما اطلاعات خوبی دارم و مطلع هستم. بنابر آنچه در حوزه مدیران،‌ داوران، مقامات رسمی، بازیکنان، هواداران و حتی بخش رسانه‌ای هست اگر فوتبال جزو بهترین‌ها نباشد جزو پاک‌ترین‌ نهادها و یکی از پاک‌ترین نهادهای اجتماعی و فرهنگی است. فوتبال از سیاست هم قطعا پاک‌تر است.
 

 
* اتفاق‌های رخ داده در باشگاه سپاهان فرهنگی نیست
 
از آنچه در باشگاه سپاهان رخ داده گلایه‌مندیم. ساکت شاید تنها مدیر عاملی بود که تمام آنچه در باشگاهش اتفاق می‌افتاد با امضای تمام اعضای هیئت مدیره‌ انجام می‌شد و امضای اعضای هیئت مدیره پای همه کارهایش هست. این گلایه را از دوستانی که در سپاهان هستند داریم که شأن باشگاه سپاهان رعایت نشد. آنچه در این باشگاه اتفاق می‌افتد یک رفتار غیرفرهنگی است ضمن اینکه این تذکر کتبی به آقایان داده‌ایم زیرا آنچه در باشگاه سپاهان رخ می‌دهد درست نیست.
 
دوستان برابر بند 8 ماده یک آئین‌نامه رابطه متقابل باشگاه‌ها حق چنین صحبت‌هایی را در رسانه‌ها ندارند. کمترین نتیجه این اختلافات و جر و بحث‌ها این بود که ذهن آقایان از وظیفه اصلی خود منحرف شد و تیمی که به نیمه نهایی صعود کرد با این حواس پرتی آقایان حذف شد و یک بازیکن دو اخطاره وارد زمین و کل حقوق فوتبال ملی ما ضایع شد.

 

*سقف قرارداد شامل حال رحمتی نمی‌شد
 
ما فقط می‌توانیم تراز مالی باشگاه را از نظر مثبت و منفی بودن بررسی کنیم. حالا اگر در موارد خاص نیاز به تحقیق و بررسی باشد سازمان لیگ ورود می‌کند اما حرف من این است وقتی می‌گوییم رحمتی بالاتر از سقف قرارداد، ‌قرارداد بسته درست نیست. با توجه به مصوبه سقف قرارداد، تمام بازیکنانی که قراردادشان دو ساله یا سه ساله و از قبل ثبت شده بود شامل حال این موضوع نمی‌شدند.
 
این اشکالی نیست که حسینی آن را در رسانه اعلام کند. ضمن اینکه چون سپاهان و ذوب‌آهن شانس حضور در یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا را داشتند تلاش کردیم ساختار این دو باشگاه به هم نخورد اما رحمتی به سازمان لیگ آمد و مسائلی مانند فرزندش و مسائل دیگر را مطرح کرد و گفت نمی‌خواهد در اصفهان بماند.
 

 
* فرد منشوری نداریم
 
در این فصل هیچ مربی یا بازیکن منشوری در هیچ رده‌ای نداریم اما هر کسی بر اساس قوانین و مقررات به وظایفش عمل نکند با تخلفش برخورد می‌شود.
 
 

 

شما مي توانيد آخرين اخبارايران و جهان رادر"واحداخبارواطلاع رساني راسخون"مشاهده نماييد.

115

منتظراخبار، انتقاد وپیشنهاد شماهستیم:
news@rasekhoon.net

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.