اصل «حکمت» در بیان رهبر معظم انقلاب به معنای تشخیص متناسب با شرایط زمانی است

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، منظور رهبر معظم انقلاب از «حکمت» را حرکت عاقلانه و تشخیص به تناسب شرایط زمان ذکر کرد و درباره اصل عزت نیز گفت: موضع ما در سیاست خارجی می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که عزت مسلمانان...
شنبه، 23 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصل «حکمت» در بیان رهبر معظم انقلاب به معنای تشخیص متناسب با شرایط زمانی است

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، منظور رهبر معظم انقلاب از «حکمت» را حرکت عاقلانه و تشخیص به تناسب شرایط زمان ذکر کرد و درباره اصل عزت نیز گفت: موضع ما در سیاست خارجی می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که عزت مسلمانان را حفظ کنیم.

به گزارش راسخون،  حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدرضا مصطفی‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شناخت کامل سیره حکومتی رهبر معظم انقلاب را منوط به مطالعه سیره سیاسی پیامبر اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) برشمرد و با اشاره به اینکه راهی که مقام معظم رهبری می‌رود همان راه معصومین(ع) و مقصد او نیز همان مقصد آنان است، گفت: رهبر نظام اسلامی که در چهره ولی فقیه ظهور می‌کند در سیره باید تابع پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) باشد.

وی افزود: طبیتعاً اگر بخواهیم سیره سیاسی اهل‌بیت(ع) عصمت و طهارت(ع) را ریشه‌یابی کنیم باید ببینیم اساساً چه اصولی بر آن حاکم بوده و در چه چارچوب رفتاری حکومتی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور از اقامه عدل به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف انبیای الهی به‌ویژه نبی مکرم اسلام(ص) و نیز ائمه(ع) یاد کرد و گفت: خداوند در آیه 25 سوره مبارکه حدید می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ... : به‌راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آن ها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند ...» همان‌طور که امیر المؤمنین علی(ع) وقتی می‌خواهد ارزش حکومت را بیان کند، می‌فرماید که این حکومت زمانی ارزشمند است که «لئن اقیم حقا او ادفع باطلا».

وی عدل را دارای ابعاد گوناگون قانونی، قضایی خواند و با تأکید بر ضرورت توجه به آن به‌عنوان یک سیره عملی ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که در راستای پی گرفتن سیره معصومین(ع) باید به آن توجه شود این است که همیشه مصالح عمومی را بر مصالح شخصی ترجیح دهیم یعنی به عبارت دیگر تقدیم مصالح اجتماع بر مصالح فرد.

مصالح عمومی در درجه اول اهمیت قرار دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: نظام حکومتی اسلام، یک مصالحی دارد که باید همه چیز، فدای آن مصالح شود؛ حتی اگر اشخاص ضربه ببینند، باید مصالح عمومی را در درجه اول اهمیت قرار داد.

وی برابری در قبال قانون را یکی دیگر از اجزای ثابت سیره پیامبر اعظم(ص) و ائمه طاهرین(ع) دانست و تصریح کرد: رسول مکرم اسلام(ص) اگر حقی به کسی تعلق می‌گرفت، آن را می‌داد و اگر کسی قانون را زیر می‌گذاشت به‌طور طبیعی با او برخورد می‌کرد و برایش تفاوتی نمی‌کرد او از چه قبیله‌‌ای بوده یا از چه پایگاه اجتماعی برخوردار باشد.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور به رعایت حریت و آزادی در سیره سیاسی نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) اشاره کرد و با یادآوری اینکه سیره معصومین(ع) با شاخص‌‌های خود شناخته می‌شود، گفت: رهبر معظم انقلاب خود، می‌فرمایند: «راه من ادامه راه پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) است»، به این معنی که ما یک استراتژی داریم و یک تاکتیک؛ استراتژی‌ها یعنی همین اصول عدالت، آزادی، برابری و ترجیح مصالح عمومی بر مصالح فردی و یک مجموعه تاکتیک‌ها داریم که به تناسب شرایط، تغییر می‌کند، زیرا باید یک موضع مناسب هماهنگ با اصول داشته باشیم، اینجاست که می‌بینیم رهبری وقتی صحبت از سیاست خارجی می‌کنند، بحث عزت، حکمت و مصلحت را مطرح می‌کنند.

وی در توضیح این سه‌گانه مطرح‌شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: باید مصالح کشور، نظام و عموم مردم را در نظر بگیریم، بعد با در نظر گرفتن مصالح عموم در عرصه بین‌المللی موضع بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، حکمت را به معنای حرکت عاقلانه و تشخیص به تناسب شرایط زمان ذکر کرد و درباره اصل عزت نیز گفت: موضع ما در سیاست خارجی می‌بایست به‌گونه‌ای باشد که عزت مسلمانان را حفظ کنیم./7432/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط