دکتر دینانی:

اگر ابن سینا نبود فرهنگ اسلامی طالبانی و سعودی می شد

دکتر ابراهیمی دینانی، با بیان اینکه اثر افکار فلسفی ابن سینا در تمام علوم اسلامی منعکس شده است، تأکید کرد: ابن سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف سترگی نیز هست.
سه‌شنبه، 21 خرداد 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اگر ابن سینا نبود فرهنگ اسلامی طالبانی و سعودی می شد

 ویرایش عکس دی ماه 98
 

دکتر ابراهیمی دینانی، با بیان اینکه اثر افکار فلسفی ابن سینا در تمام علوم اسلامی منعکس شده است، تأکید کرد: ابن سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف سترگی نیز هست.
به گزارش راسخون به نقل ازمهر، نشست «ابن‌سینا پژوهی در ترازوی نقد» با هدف نقد و بررسی دو کتاب «سخن ابن‌سینا و بیان بهمنیار»، تألیف استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی و « التعلیقات ابن‌سینا» به تحقیق و تصحیح دکتر سید حسین موسویان، دوشنبه 20 خرداد با حضور حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر دینانی، دکتر فاطمه فنا، دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر سید حسین موسویان، دکتر سید محمود یوسف‌ثانی، دکتر مقصود محمدی در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.
دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در بخشی از این نشست گفت: فلسفه در جهان اسلام ماجرای غم انگیزی دارد به همین جهت است که بعد از گذشت هزار سال از وفات ابن سینا، بسیاری از عناوین آثار او را نشنیده ایم و هنوز برخی از آن چاپ نشده است. فلسفه در جهان اسلام در دادگاه شریعت محکوم بوده است و در مسیحیت برعکس دین در دادگاه فلسفه محکوم شده است.
وی با تأکید بر زندگی پر رنج فلاسفه اسلامی، به تکفیر ابن سینا توسط غزالی اشاره کرد و افزود: غزالی در سه مسئله حکم به کفر ابن سینا داد و در 20 مسئله او را تفسیق کرد. سه مسئله ای که ابن سینا توسط غزالی تکفیر شد مسئله معاد جسمانی، علم خدا به جزئیات و حدوث عالم بود.
این چهره ماندگار فلسفه تأکید کرد: اثر افکار فلسفی ابن سینا در تمام علوم اسلامی منعکس شده است از صرف و نحو گرفته تا علم اصول و علم نحو. و اگر ابن سینا نبود از فرهنگ مدون اسلامی تنها فرهنگ سعودی و طالبانی باقی می ماند.
وی به پژوهشهای خود در حوزه تفکری ملاصدرا و ابن رشد اشاره کرد و نقدهای این دو فیلسوف بر برخی آراء ابن سینا را ناشی از عدم خواندن همه آثار او توسط آنها توصیف کرد و گفت: ابن رشد فیلسوف مشائی تمام عیاری است ولی ابن سینا به همان اندازه که فیلسوف بزرگی است، عارف سترگی نیز هست.
/7432/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.