همایش «اهل بیت، جوانان و تمدن نوین اسلامی» برگزار شد

شاخصه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر حسن‌ رحیم‌پور ازغدی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سه شاخصه اصلی برای تحقق تمدن نوین اسلامی گفت : در تمدن نوین اسلامی هر کسی باید بداند اصالت قدرت و ثروت تنها از جانب خداست.
شنبه، 11 آبان 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شاخصه‌های تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر حسن‌ رحیم‌پور ازغدی

 ویرایش عکس دی ماه 98

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سه شاخصه اصلی برای تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: در تمدن نوین اسلامی هر کسی باید بداند اصالت قدرت و ثروت تنها از جانب خداست.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، مراسم اختتامیه نخستین همایش «اهل بیت(ع)، جوانان و تمدن نوین اسلامی» صبح امروز (شنبه یازدهم آبان ماه) در تالار وحدت با حضور 450 نفر از 310 تشکل فعال کشور به همت مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی برگزار شد.
 
در این مراسم، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی در دهه کرامت به فعالیت‌های خود وجهه جهانی و بین‌المللی بخشید، ابراز داشت: حضور ملیت‌های مختلف از جمله مذاهب مختلف اسلامی در این مراسم اختتامیه، نشان دهنده این امر است که جریان‌های الهام‌بخشی در عصر جدید آغاز شده است.
 
وی با بیان اینکه اهل بیت(ع)، جوانان و تمدن اسلامی سه ضلع اصلی این همایش را تشکیل می‌دهند، افزود: در تمدن اسلامی این جوان‌ها هستند که ظرفیت تغییر یافتن و تغییر دادن را بیش از دیگران دارا هستند، همان گونه که در روایات آمده است در آخر‌الزمان این جوانان هستند که تمدن اسلامی را در سطح کل بشریت فراگیر می‌کنند.
 
*تنها نعمتی که شیعیان برخوردارند
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه نقش اهل بیت(ع) در تمدن اسلامی از قرآن و سنت رسول اکرم(ص) منفک نیست، اظهار داشت: ما، اهل بیت(ع) منهای قرآن کریم و قرآن منهای اهل بیت(ع) را قبول نداریم، چرا که طبق وصیت پیامبر اکرم(ص) که به طور اجماع و تواتر در منابع شیعی و سنی نقل شده است، حضرت، قرآن و اهل بیت(ع) را به عنوان میراث خود در جهان اسلام معرفی می‌کند.
 
وی در ادامه با تشریح شاخصه‌های تمدن اسلامی از منظر اهل بیت(ع) پرداخت و ادامه داد: نگاه تمدن‌سازانه اسلامی همان نگاهی است که قرآن و سنت دارد که توسط اهل بیت(ع) تبیین شده است، البته ما شیعیان از یک نعمتی برخوردار هستیم که سایر برادران اهل سنت ما از آن برخوردار نیستند و آن این است که اهل سنت بعد از رحلت پیامبر اسلام ارتباطش با پیامبر و وحی تشریعی قطع می‌شود.
 
*مکتب اهل‌ بیت(ع) همچنان حیاتبخش است
 
این کارشناس علوم دینی با بیان اینکه شیعیان دو و نیم نیم قرن ارتباط معرفتی با پیامبر اکرم (ص) دارند، ابراز داشت: گرچه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) وحی تشریعی قطع شد، اما اهل بیت(ع) که اوصیای الهی به فرمان خداوند هستند، سیره و سنت پیغمبر(ص) در 250 سال بعد از ایشان ادامه دادند، به گونه‌ای که انگار در این مدت پیامبر(ص) همچنان در میان امت اسلامی زنده بودند.
 
وی با اشاره به اینکه نباید پیامبر(ص) را در همان 23 سال تبلیغشان خلاصه کرد، بلکه این 250 سال را هم باید به آن افزود، گفت: در عصر غیبت ولایت تکوینی از طریق امام زمان(عج) ادامه دارد و توجه به این نکته که اهل بیت نمرده‌اند و زنده هستند و از دسترس بشر خارج نشده‌اند لازم است، به گونه‌ای که می‌توان گفت همچنان وحی حیات‌بخش ذیل مکتب اهل بیت(ع) جاری است.
 
*چگونه کل بشریت به معارف اهل بیت(ع) روی می‌آورند+پاسخ امام رضا(ع)
 
رحیم‌پور با اشاره به روایتی از امام رضا(ع) «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا» بیان داشت: طبق این روایت امام رضا(ع) تأکید می‌کند که اگر بشریت تمام زیبایی‌های کلام ما را که نهفته است، می‌شنیدند از ما تبعیت می‌کردند، این نشان می‌دهد که دغدغه اهل بیت(ع) برای کل بشریت و مخاطب آنها تمام انسان‌ها است، چرا که همه بشر متعلق به یک خانواده و فرزندان آدم و حوا هستند.
 
وی با بیان اینکه دعای امام رضا(ع) در کتابی به نام «صحیفه رضویه» جمع شده است، ادامه داد: متأسفانه ارتباط معنوی با دعاهای حضرات معصومین در حوزه و دانشگاه آنچنان که باید و شاید صورت نمی‌گیرد و این خلأیی است که باید به آن پرداخته شود، در یکی از این دعاها امام رضا(ع) آموزش می‌دهد که انسان چگونه با خدای خویش صحبت کند، در واقع دعاهای اهل بیت(ع) توحید خالص هستند که زندگی توحیدی را توصیه می‌کنند.
 
*روایتی از امام رضا(ع) درباره نحوه رفتار مسئولان در تمدن اسلامی 
 
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه در تمدن اسلامی نقطه اتکای انسان پروردگار است تأکید کرد: ثامن الحجج(ع) در روایتی می‌فرماید: «الإمام الأنیسُ الرّفیق والوالدُ الشّفیق والأخ الشقیق والأمّ البرّة بالولد الصّغیر ومفزع العباد فی الدّاهیة النّاد»،  امام همدمی همداستان، پدری مهربان، برادری همراه و همتاست، مادری است که به کودک خردسالش سخت مهر می‌ورزد، پناه بندگان بی‌پناهی است که در سختی‌ها و رنج‌ها و مصیبت‌های مرگبار راه جایی ندارند.
 
وی درباره نحوه برخورد حکومت با مردم از منظر امام رضا(ع) گفت: مطابق گزارش مرد بلخی در جریان سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو در یکی از روزها که قرار شد طعام صرف کند، ایشان همه خدمتکاران از سیاهان و دیگران را کنار سفره فرا می‌خواند، به امام(ع) می‌گویند: بهتر است بردگان در سفره دیگر غذا بخوردند، امام در واکنش می‌فرماید: «مه ان الرب تبارک وتعالی واحد والام واحد والاب واحد والجزاء بالاعمال»،‌ متوجه باشید که خداوند یکی است، مادر همه حوا و پدر همه آدم است و پاداش هم بر اساس اعمال به انسان داده می‌شود.
 
*نقطه ثقل تمدن نوین اسلامی، خداوند است
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه مطابق نظر امام رضا(ع) تمدن‌سازی باید بر محور خدامحوری باشد، اظهار داشت: در این تمدن اسلامی هر کسی باید بداند که اصالت قدرت و ثروت از جانب خداست، یعنی هر نوع موضوعی مانند اقتصاد، هنر، سیاست، فرهنگ و روابط بین‌الملل باید همراه با اخلاق، حقوق و خود مسئولی در برابر خدا و خلق باشد تا اسلامی خوانده شود.
 
وی عقل‌گرایی را رکن اساسی تمدن‌سازی اسلامی بیان کرد و گفت: عقل اولین مخلوق الهی است، عقل سکولار و ضد دینی نیست! همان گونه که خداوند می‌فرماید: به عزت و جلالم سوگند که چیزی زیباتر از عقل نیافریدم، کسی که حساب عقل را از دین جدا کند، برداشت و استفاده غیر دینی کرده است.
 
حسن رحیم‌پور ازغدی در پایان خاطرنشان کرد: هر تمدن اسلامی دارای شاخصه‌هایی است، از جمله اینکه: علم جلوتر از عمل است، عقل حجت الهی است و رابطه مسئولان با توده مردم که باید همانند رابطه مادر با کودک خردسالش باشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما