یک متخصص اکولوپلاستی :

شایع ترین فرم افتادگی پلک ، مادرزادی است

یک متخصص اکولوپلاستی گفت : شایع ترین فرم افتادگی پلک ، نوع مادرزادی است که امروزه با بالا رفتن میانگین سنی افراد جامعه ، نوع اکتسابی آن شایع تر است .
چهارشنبه، 25 دی 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شایع ترین فرم افتادگی پلک ، مادرزادی است
یک متخصص اکولوپلاستی گفت : شایع ترین فرم افتادگی پلک ، نوع مادرزادی است که امروزه با بالا رفتن میانگین سنی افراد جامعه ، نوع اکتسابی آن شایع تر است .
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، دکتر سید ضیاء الدین طباطبایی محمدی  متخصص اکولوپلاستی با بیان اینکه وقتی پلک سطح بیشتری از قرنیه را بپوشاند و یا شکاف پلکی دو طرف ، قرنیه نباشد افتادگی پلک گفته می شود گفت : افتادگی پلک می تواند مادرزادی و یا اکتسابی باشد . 
 
وی با اشاره به اینکه در گذشته شایع ترین فرم پتوز پلک ، نوع مادرزادی محسوب می شد افزود : امروزه با بالا رفتن میانگین سنی افراد جامعه ، نوع اکتسابی آن شایع تر است . 
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد : با توجه به اینکه در اولین برخورد افراد با یکدیگر ، توجهات به صورت به ویژه قسمت میانی صورت شامل پلک ها ، کره چشم و بینی معطوف می شود ، به همین دلیل هر گونه آسیمتری در این ناحیه مورد توجه بیمار و اطرافیان قرار گرفته و اغلب خواهان درمان آن هستند . 
 
وی با بیان اینکه دیدگاه چشم پزشکان به مقوله افتادگی پلک از چند جنبه است اظهار کرد : جنبه ظاهری مهمترین عامل مراجعه بیماران و جنبه فانکشنال که علاوه بر مشکل ظاهری ، اختلال در مطالعه ، احساس سنگینی بر روی کره چشم هنگام مطالعه و محدودیت میدان بینایی را نیز در پی دارد جنبه دوم محسوب می شود . 
 
دکتر طباطبایی ادامه داد : در بررسی بیماران مبتلا به پتوز پلک گرفتن شرح حال دقیق در مورد زمان شروع افتادگی ، پیشرفت آن ، سابقه فامیلی و تغییرات آن با فعالیت و خشکی و بررسی دید بیماران به ویژه عیوب انکساری و تنبلی چشم به خصوص در کودکان بسیار حائز اهمیت است . 
 
وی با اشاره به اینکه کلید تشخیص و درمان پتوز در گرفتن شرح حال دقق و معاینه فیزیکی بیمار است گفت : چنانچه پزشک در این دو قسمت قصوری مرتکب شود قطعا به تشخیص قطعی و راهکار درمانی مناسب دست نخواهد یاقت. 
 
این متخصص اکولوپلاستی یادآور شد : بیشتر موارد فرم های مادرزادی و فرم های اکتسابی جنبه فامیلیال داشته و در بخشی از موارد به صورت وراثتی و بعضا ژن مربوطه نیز شناسایی گردیده است . 
 
وی با بیان اینکه اولین اقدام درمانی معاینه کامل چشم و بررسی میزان دید بیمار و رد هرگونه عیوب انکساری است تصریح کرد : اگر عیوب انکساری مطرح بوده و یا شدت پتوز زیاد باشد به طوری که محور بینایی را درگیر نموده باشد خطر تنبلی چشم و به دنبال آن انحراف چشم به مرور زمان اتفاق می افتد که این بیماران حتما باید در دفعات مکرر از نظر چشم مورد ارزیابی قرار بگیرند. 
 
دکتر طباطبایی ادامه داد : در صورتی که خطر تنبلی چشم مطرح نباشد میتوان انجام جراحی را تا سن قبل از مدرسه به تاخیر انداخت ولی در بزرگسالان هر زمان که اقدامات لازم انجام شده باشد و بیمار کاندید انجام اعمال جراحی گردد ، قابل انجام است . 
 
وی با اشاره به اینکه توصیه می شود در مورد انجام جراحی پتوز هرگز عجله نکرده و توجه نماییم که بهتر است بهترین اقدام در اولین جراحی صورت پذیرید اظهارکرد : انتخاب روشهای جراحی بسته به پاتوزنز بیماری و توان جراح و نیز برخورداری از تجهیزات پزشکی متغییر است . 
 
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد : شایع ترین نوع عمل جراحی در کودکان اسلینگ ( ارتباط پلک فوقانی به ابرو و پیشانی بیمار و شایع ترین فرم جراحی در بالغین عضله لواتور پلک می باشد .
/111/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.