معاون اول رییس جمهور مطرح کرد:

استفاده نادرست از "حساب ذخیره ارزی" در سال‌های گذشته/گردش 20 میلیارد دلار پول برای مداخله در "بازار ارز"

معاون اول رییس جمهور گفت: در طول یک سال و نیم 89 تا 90 بیش از 20 میلیارد دلار پول کشور به عنوان مداخله در بازار ارز داده شده است.
يکشنبه، 1 تير 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
استفاده نادرست از "حساب ذخیره ارزی" در سال‌های گذشته/گردش 20 میلیارد دلار پول برای مداخله در "بازار ارز"
معاون اول رییس جمهور گفت: در طول یک سال و نیم 89 تا 90 بیش از 20 میلیارد دلار پول کشور به عنوان مداخله در بازار ارز داده شده است.
 
به گزارش راسخون به نقل از باشگاه خبرنگاران، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در همایش روز ملی اصناف که ظهر امروز برگزار شد اظهار داشت: در سال‌های گذشته از حساب ذخیره ارزی استفاده نادرست و غیراصولی شده است و اگر این استفاده نمی‌شد هم اکنون 300 الی 400 میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی موجودی داشتیم و تحریم‌ها بر ما بی‌اثر بود. 
 
جهانگیری افزود: یکی از مسائل اقتصادی مهم که باید به آن توجه شود اتکا به درآمد نفتی است که دولت قصد کاهش آن را دارد و همچنین مسئله دیگر نقش پررنگ دولت بر اقتصاد است که هر دو از چالش‌های جدی اقتصادی است. 
 
معاون اول رییس جمهور در ادامه گفت: متأسفانه نحوه بی‌رویه استفاده از منابع ارزی آسیب جدی به اقتصاد رسانده و در حالی که درآمد ارزی ما در سال 90 ، 80 تا 90 میلیارد بوده در سال 93 این درآمد به نصف کاهش یافته و با احتساب 29 درصدی که باید به صندوق توسعه ملی واریز شود درآمد ارزی امسال 37 میلیارد دلار است. 
 
وی افزود: سیاست اقتصاد مقاومتی یکی از بندهای مهمی است که مشارکت آحاد مردم در اقتصاد را در پی خواهد داشت.
 
*اقتصاد دولتی رانت را به وجود آورد
 
معاون اول رییس جمهور افزود: دولتی بودن اقتصاد آسیب‌هایی ایجاد کرده که رانت نیز از اینجا شروع می‌شود، ابزار رانت در اقتصاد ما زیاد است و هر مصوبه‌ای که به تصویب می‌رسد پشتش رانت ایجاد می‌شود و هنوز رانت به طور کامل از بین نرفته است. 
 
جهانگیری تصریح کرد: رانت اطلاعاتی از رانت اقتصادی بدتر است به عنوان مثال یک مقام می‌تواند از اطلاعاتی استفاده کند که میلیاردها دلار ارزش دارد. 
 
وی در ادامه با اشاره به رانت‌های سیاسی افزود: بسیاری از مدیران در دولت قبل به دلیل ارتباط و رقابت سالم روی کار نیامدند بلکه بیشتر به دلیل رابطه‌ها روی کار آمده‌اند. 
 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به راهکارهای مبارزه با رانت گفت: شفاف‌سازی و سیاست پایدار از راههای مبارزه با رانت است و مصمم هستیم با سیاست‌های پایدار و قانون‌مند با این امر مبارزه کنیم. 
 
وی در ادامه افزود: در طول یک سال (سال 89 تا سال 90) بیش از 20 میلیارد دلار پول کشو به عنوان مداخله در بازار ارز داده شده است و در حال حاضر شعار این است که چه گروه‌هایی چه میزان ارز مرجع گرفتند و ما به التفاوت آن را اجرایی نکرده‌اند. 
 
وی افزود: با سیاست‌های مناسب در 8 ماه گذشته توانسته‌ایم تا حدی با رانت در کشور مبارزه کنیم. 
 
وی در ادامه گفت: نظام توزیع باید ساماندهی شود و هزینه‌های مبادله نیز باید کاهش یابد و انتظار داریم که صنوف از سنتی به مدرن تبدیل یابد. 
/111/


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.