آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی :

دشمن با شایعه پراکنی به دنبال درگیری میان جناح‌های سیاسی است

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که نباید در شایعه سازی و افشاگری‌ها آلت دست بیگانگان شویم، گفت: شایعه سازی و افشاگری‌های موهوم از سوی دشمنان وسیله‌ای برای به جان هم انداختن جناح‌های سیاسی است.
يکشنبه، 5 مرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دشمن با شایعه پراکنی به دنبال درگیری میان جناح‌های سیاسی است

 ویرایش عکس بهمن ماه 98

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که نباید در شایعه سازی و افشاگری‌ها آلت دست بیگانگان شویم، گفت : شایعه سازی و افشاگری‌های موهوم از سوی دشمنان وسیله‌ای برای به جان هم انداختن جناح‌های سیاسی است.
 
به گزارش راسخون به نقل از رسا، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شنبه شب در ویژه برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، به بیان فرازهای دیگری از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) پرداخت.
 
وی با بیان این‌که امام سجاد(ع) در دعای مکارم الاخلاق از جمله مشکلات اخلاقی زبان را مسأله غیبت برشمرده‌اند، ابراز کرد: یکی از شاخه‌های غیبت که در عصر ما نیز وجود دارد مسأله افشاگری است.
 
این مرجع تقلید با اشاره به این‌که گاهی جناح‌های سیاسی یا افراد درباره یکدیگر افشاگری می‌کنند،‌ اظهار داشت: افشاگری گاهی مستند به شایعات است یعنی مدرک و دلیل روشنی ندارد و گاهی نیز مستند به کارهای مخفیانه‌ای است که افراد انجام داده‌اند و بر ملا می‌شود.
 
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی افشاگری‌های مستند به شایعات را مصداق تهمت و بهتان دانست و افزود: اگر افشاگری‌ها مستند به اطلاعات دقیق پنهانی باشد و افشا شود مصداق غیبت است؛ چون عیوب پنهانی افراد در حضور جمع بیان شده است.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد:‌ تا زمانی که گناه کسی در دادگاه صالحه‌ای ثابت نشده باشد بیان آن در رسانه‌ها کاری خلاف شرع است چون اتهام به تنهایی کافی نیست و باید آن اتهام با دلایل معتبر در دادگاه صالحه ثابت شود.
 
وی با اشاره به این‌که گاهی شایعه‌سازی‌ها و افشاگری‌ها جنبه جنگ روانی دشمن را دارد، ابراز کرد:‌ یکی از شاخه‌های جنگ امروز، جنگ روانی است و یکی از شعب جنگ روانی شایعه سازی و شایعه پراکنی است.
 
این مرجع تقلید با بیان این‌که پخش شایعه و افشاگری بر خلاف موازین شرعی است، اظهار داشت: گاهی دشمن با پخش شایعات و افشاگری‌های موهوم جناح‌های سیاسی را به جان هم می‌اندازد تا به مقاصد شوم خود برسد.
 
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با اشاره به آیات قرآن مبنی بر این‌که منافقان از حربه شایعه پراکنی علیه پیامبر(ص) استفاده کردند، خاطرنشان کرد: منافقان درباره یکی از همسران پیامبر شایعه‌ای ساختند که از جاده عفت منحرف شده و آنرا در تمام مدینه پر کرد؛ اگر همسر پیامبر آلوده به بی عفتی شده باشد نبوت آن پیامبر زیر سؤال می‌رود و هدف منافقان نیز همین بود و پس از این شایعه پانزده آیه در سوره نور نازل شد و محکم جلوی این جنگ روانی و شایعه سازی را گرفت.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در بخشی از این آیات خداوند می‌فرماید: چرا مؤمنان ساده لوح وقتی این شایعه را شنیدید نگفتید این بهتان بزرگی است و چرا اجازه دادید نبوت پیامبر(ص) به وسیله شایعه از سوی منافقان زیر سؤال برود.
 
وی با تأکید بر این‌که این‌ها درسی است برای مسلمانان که نه شایعه بسازند و نه تسلیم آن شوند، گفت: این‌که برخی بیان می‌کنند: «می‌گویند همچین چیزی هست»، مسؤولیت دارد؛ ‌اصل شایعه سازی و افشاگری حرام است و نقل و انتقال آن نیز به وسیله «می‌گویند» گناه است.
 
این مرجع تقلید ادامه داد:‌ امیدواریم جامعه ما متوجه این دستورات قرآنی بشود و آیات پانزده گانه را در سوره نور بخوانند و ببینند خداوند چقدر به این مسأله اهمیت داده است.
 
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر این‌که نباید در شایعه سازی و افشاگری‌ها آلت دست بیگانگان شویم، اظهار کرد: شایعه سازی و افشاگری‌های موهوم وسیله‌ای برای به جان هم انداختن جناح‌های سیاسی است که از سوی دشمنان برنامه ریزی می‌شود.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.