وزنه‌برداری و کشتی اهداف‌مان را برآورده نکردند

هاشمی : نباید با موفقیت در بازی‌های آسیایی خودمان را گول بزنیم / می‌توانستیم ۲۵ مدال طلا بگیریم

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در نشستی رسانه‌ای به تشریح عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون پرداخت.
سه‌شنبه، 22 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هاشمی : نباید با موفقیت در بازی‌های آسیایی خودمان را گول بزنیم / می‌توانستیم ۲۵ مدال طلا بگیریم

رئیس کمیته ملی المپیک کشورمان در نشستی رسانه‌ای به تشریح عملکرد کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون پرداخت.
 
به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، کیومرث هاشمی در این نشست با تشکر از تلاش رسانه‌ها در زمان برگزاری بازی‌ها اظهار داشت: در مدت حدود 27 سالی که در ورزش بوده‌ام، همواره رسانه‌ها را یار و یاور خود دانسته و آنها را به عنوان فرصت قلمداد کرده‌ام.
 
وی افزود: حدود 9 ماهی که به کمیته ملی المپیک آمده‌ایم و به همراه آقای شهنازی افتخار حضور در اینجا را داریم، تیم رسانه‌ای منسجمی تشکیل و اگر موفقیتی حاصل شده است همه آنها مربوط به فدراسیون‌ها، متولیان ورزش و تلاش ورزشکاران نیست و زحمات رسانه‌ها نیز نقش بسزایی در موفقیت ایران داشته است. هدف از برگزاری این نشست قدردانی از رسانه‌هاست که تک‌تک‌شان در مدت زمان برگزاری بازی‌های اسیایی تلاش بسیاری کردند و همچنین قصد داریم موضوعاتی که در خصوص بازی‌های آسیایی اتفاق افتاده را بگوییم.
 
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به دلایل موفقیت کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون عنوان کرد: اگر موفقیتی کسب شده نباید خودمان را گول بزنیم و باید نقاط ضعف و قوت‌مان را متوجه شویم. ما باید نقد شویم و رسانه‌ها کمک کنند تا ضعف‌های‌مان را برطرف کنیم. ما در ورزش‌مان ضعف‌های بسیاری داریم و این ضعف‌ها برای ما درد است اما معتقدم کمک رسانه‌ها می‌تواند درمان ضعف ورزش کشور باشد.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: دغدغه و نگرانی ما باید کمتر شود تا بتوانیم در مسابقات المپیک حضور بهتری داشته باشیم. علاوه بر تلاش ورزشکاران و تلاش‌هایی که کادرفنی تیم‌ها در بازی‌های آسیایی انجام دادند، نیاز بود کمیته ملی المپیک نیز کارهایی انجام دهد و مسائلی را رعایت کند تا به موفقیت برسیم. ما باید ابتدا تنش‌ها و جنجال‌ها را از جامعه ورزش که بسیار خسته‌کننده شده بود، دور می‌کردیم. در این مدت صحبت‌هایی مطرح شده بود که بیشتر از کمک به ورزش، بدان آسیب می‌رساند و جمع‌بندی ما این بود که در کنار شرح وظایفی که داریم آرامش را به ورزش برگردانیم.
 
وی افزود: بنده اگر قرار است صحبتی انجام دهم و باعث ایجاد آرامش در ورزش شوم باید ابتدا به اعتقادات خودم پایبند باشم. اگر دم از اخلاق می‌زنم ابتدا باید خودم اخلاق را رعایت کنم و بی‌اخلاقی صورت نگیرد. در این بین خودم را مثال زدم تا شائبه‌ای به وجود نیاید. ما با این رویکرد پیش رفتیم تا ورزش‌مان آرامش داشته باشد.
 
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اینکه این کمیته در خصوص بازی‌های آسیایی تصمیم‌گیرنده بود، یادآور شد: درست است که تمامی تصمیمات در خصوص اعزام تیم‌ها، نفرات و رشته‌ها را کمیته ملی المپیک می‌گیرد اما ما باید هماهنگی‌هایی را هم با وزارت ورزش داشته باشیم تا در بحث‌های کلان به مشکل نخوریم. خوشبختانه همکاری بین کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان به خوبی صورت گرفت و اگر بین این 2 نهاد هماهنگی وجود نداشت مسائل به خوبی پیش نمی‌رفت و به موفقیت نمی‌رسیدیم. تمام تصمیمات از جمله اینکه چه نفراتی و چه رشته‌هایی به بازی‌های آسیایی اعزام شوند با هماهنگی بین کمیته ملی المپیک و وزارت‌خانه گرفته شد.
 
هاشمی با بیان اینکه پس از حضورش در کمیته ملی المپیک زمان کمی برای آماده کردن تیم‌ها داشته است، گفت: ما فرصت کمی داشتیم تا رشته‌های مدال‌آور را برای بازی‌های آسیایی آماده کنیم و تمرکزمان را روی رشته‌های مدال‌آور گذاشتیم. بنا به دلایل و تجربیاتی که از گذشته کسب کردیم می‌خواستیم که کاروان امسال‌مان کاروانی کیفی باشد و سعی کردیم کیفیت را چاشنی کار کنیم. شاید کاروان ما کیفی نبوده و اکنون بتوان به این نتیجه رسید اما هدف اصلی همین بود.
 
او ادامه داد: در 22 رشته‌ای که به بازی‌های آسیایی اینچئون اعزام شدند 18 رشته شانس کسب مدال داشتند و 4 رشته نیز حمایتی بودند. ما حداقل نفرات را به اینچئون اعزام کردیم اما این حداقل با کیفیت همراه بود. مطمئنا از 4 رشته حمایتی توقع کسب مدال نداشتیم اما روی رشته‌های مدال‌آوری همچون وزنه‌برداری و کشتی حساب ویژه‌ای باز کرده بودیم. شاید در این رشته‌ها به اهداف‌مان نرسیدیم و اگر این‌چنین می‌شد، می‌توانستیم تعداد مدال‌های طلای‌مان را به 25 مدال برسانیم.
 
وی با بیان اینکه کمیته ملی المپیک در بازی‌های آسیایی اینچئون به هدف اصلی‌اش رسید، اظهار داشت: ما حتی اگر در این بازی‌ها 70 درصد از توقعات‌مان هم برآورده می‌شد می‌توانستیم عملکردمان را مثبت ارزیابی کنیم. اکنون هم اعلام می‌کنم که آمار ما بسیار خوب بوده است.
 
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: قبلا هم گفته بودم روی کمک رسانه‌ها حساب ویژه‌ای باز کردیم. در پوشش اخبار و رساندن اطلاعات رسانه‌ها همیشه نیاز ما بودند و اگر اکنون هم می‌خواهیم برای المپیک ریودوژانیرو سهمیه بیشتری بگیریم، تعداد مدال‌های‌مان را بیشتر کنیم و به موفقیت برسیم به رسانه‌ها نیاز داریم و ما خودمان را در کنار رسانه‌ها می‌دانیم و مقابل آنها نیستیم.
 
هاشمی خاطرنشان کرد: ما خودمان را در کنار فدراسیون‌ها می‌بینیم و تا به اینجا به صورت دستوری عمل نکردیم بلکه کاری که پیش بردیم اقناعی بوده است. رویکرد ورزش تغییر کرده و دیگر زمان آن نیست که مانند گذشته بخواهیم دستوری عمل کنیم. درست است که هر کسی جایگاهی دارد و کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان اختیاراتی دارند که باید در برخی موارد دستور هم بدهند اما روش ما اقناع بود و جایی که لازم بود دستور هم دادیم تا کارها به خوبی پیش برود. فدراسیون‌ها خودشان می‌دانند اگر ما چیزی هم می‌گوییم برای بهبودی کار است و در این مدت در کنار یکدیگر بسیار هماهنگ عمل کردیم.
 
وی گفت: در این مدتی که به کمیته ملی المپیک آمدیم جلسات خوبی با فدراسیون‌ها و کادر فنی تیم‌ها داشتیم و همین جلسات کمک کرد تا نشان دهیم که ما کنار آنها خواهیم بود. این تلاش و روش اقناع کار تمام مجموعه کمیته المپیک بوده و همه ما در این امر شریک هستیم.
 
رئیس کمیته ملی المپیک با بیان اینکه باید نکته دیگری را در خصوص بازی‌های آسیایی اعلام کند ادامه داد: انصافا هیئت دولت کمک‌های زیادی به ما کرد و باید بگویم بعد از انقلاب و میان همه دولت‌ها هیچ دولتی در 6 ماه اول تمام بودجه را صرف یک مجموعه دولتی نمی‌کند اما جا دارد از تک تک اعضای هیئت دولت، آقای نوبخت و... تشکر کنم که در این مدت به ما کمک کردند و در همان 6 ماه اول کار 100 درصد بودجه را به ما تخصیص دادند و این بودجه پشتوانه بسیار خوبی برای ما بود.
 
هاشمی افزود: نکته بعدی که وجود داشت اینکه ما باید برای ورزشکاران ایجاد انگیزه می‌کردیم چرا که آنها باید احساس کنند که کارشان برای ما ارزشمند و مهم است. در این بین کمک‌هایی را به ورزشکاران کردیم تا آنها به ما اعتماد کنند.
 
وی یادآور شد: نکته آخری که باید به آن اشاره کنم و در موفقیت ما بسیار مهم بود کمک‌های مجلس شورای اسلامی است که همراه ما بود. امیدوارم در ادامه راه نیز دولت و مجلس به ما کمک کنند تا بتوانیم در المپیک شرایط بهتری را شکل دهیم و برای این کار می‌خواهیم بودجه بهتری را در اختیار ما قرار دهند.
 
به گزارش تسنیم، هاشمی در ادامه به مقایسه نتایج این دوره با دوره قبلی بازی‌های آسیایی پرداخت و گفت: اگر ما نتایج این دوره را با دوره قبل مقایسه می‌کنیم خدای نکرده سوءتفاهم نشود. این مقایسه به این دلیل است که نتیجه ما در دوره قبلی بهترین نتیجه بعد از انقلاب بوده و بیشترین تعداد مدال را کسب کردیم. البته در تمامی دوره‌های برگزاری بازی‌های آسیایی و در تمامی دوره‌های بعد از انقلاب تمامی مدال‌ها متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و ما هیچ‌گاه نگاه سیاسی به ورزش نداریم و تنها دلیل مقایسه ما این بوده که دوره قبلی بهترین نتیجه ما رقم خورده است.
 
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: ما در دوره گذشته در رشته‌هایی که موفق به کسب مدال طلا شدیم 7 رشته بیشتر نداشتیم اما این دوره 11 رشته موفق شدند مدال طلا کسب کنند. این نشان داد ورزش ما پتانسیل بالایی دارد و این را مجموعه مدال‌های طلای ما مشخص می‌کند. همچنین نقره‌ای‌های ما نیز همین ویژگی را دارند و آنها نشان دادند پتانسیل‌شان بسیار بالاست.
 
وی با بیان اینکه نکته‌ای که در خصوص مدال‌ها عنوان کردم نکته‌ ویژه‌ای بود، خاطرنشان کرد: دومین نکته ویژه‌ای که می‌خواهم در خصوص آن صحبت کنم موفقیت ورزش بانوان کشور است. باز هم بهترین دوره حضور ورزشکاران زن کشورمان در بازی‌های آسیایی، مربوط به گوانگژو بود که 14 مدال در دوره قبل کسب کردیم اما این دوره تعداد مدال بانوان به 16 مدال رسید. همچنین در دوره قبلی یک طلا کسب کرده بودیم که این بار تعداد طلای بانوان به عدد 2 رسید.
 
هاشمی یادآور شد: بانوان ما نشان دادند اگر به آنها توجه شود و اهمیت بیشتری به آنها بدهیم می‌توانند شگفتی‌ساز شوند. ما باید امکانات‌مان را به سمت ورزش بانوان سوق دهیم تا بتوانیم در این بخش نیز موفق باشیم.
 
رئیس کمیته ملی المپیک همچنین اظهار داشت: از 14 دوره‌ای که کشور ایران در بازی‌های آسیایی شرکت کرده و در دوره‌های پیش از انقلاب تنها در سال 1966 بانوان ایران توانستند در رشته والیبال یک مدال برنز کسب کنند و در سال 1974 در بازی‌های آسیایی تهران نیز به خاطر شرایط میزبانی توانستیم طلای تیمی شمشیربازی و یک مدال برنز نیز در همین رشته توسط بانوان بگیریم اما در دوره‌های بعد از انقلاب بانوان ایران مدال‌آوری‌شان قطع شده بود و از بازی‌های بوسان دوباره آغاز شد.
 
وی در ادامه نشست خبری خود گفت: در بازی‌های آسیایی 2010 در گوانگژو 14 مدال توسط بانوان کسب شد که یک مدال طلا بود. این سیر صعودی ادامه و در بازی‌های اینچئون این تعداد مدال افزایش یافت. امیدواریم با ادامه این روند در اندونزی مدال‌های بیشتری توسط بانوان کسب کنیم.
 
هاشمی در ادامه افزود: در این دوره از بازی‌های آسیایی 95 ورزشکار و در کل 160 نفر از کاروان کاسته شده بود و کاهش 25 درصدی از نظر تعداد ورزشکار نسبت به دوره گذشته داشتیم. همچنین کاهش 10 درصدی مدال در این دوره نیز وجود داشت چرا که در دوره قبل 42 رشته و در این دوره قبل‌تر 36 رشته برای رقابت ورزشکاران وجود داشت و در مجموع 123 مدال از کل مدال‌های بازی‌های آسیایی کاسته شده بود.
 
رئیس کمیته ملی المپیک یادآور شد: تمام کشورها از چین گرفته تا ژاپن و کره در تعداد مدال کاهش داشته‌اند و فقط کشور قزاقستان استثنا بود که در تعداد مدال افزایش داشت. همچنین ایران در طلا و نقره افزایش مدال داشت ولی در مجموع تعداد مدال‌هایش کاهش یافته بود از طرفی به تعداد کشورهای مدال‌آور نیز یک کشور اضافه شد و 9 کشور دیگر نیز هیچ مدالی دریافت نکردند.
 
وی در خصوص عملکرد کاروان ایران نیز گفت: ارزیابی ما مثبت است ولی این دلیل نمی‌شود که به این شرایط راضی باشیم و لازم است تا استعدادها را در کشور شناسایی کنیم.
 
هاشمی تاکید کرد: در این چند روزه فضای رسانه‌ای به سمت این رفته که باید از عملکرد فدراسیون‌ها ارزیابی صورت گیرد، البته من قبل از ارزیابی باید چند نکته را یادآور شوم. اول اینکه این ارزیابی‌ها نباید محل تسویه‌ حساب شخصی باشد به علاوه باید نظر دلسوزان و کارشناسان امر لحاظ شود. ملاک ارزیابی فدراسیون‌ها فقط بازی‌های آسیایی نیست و ناکامی یک رشته نمی‌تواند برای ارزیابی کافی باشد.
 
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: سومین مورد در ارزیابی‌ها این است که باید به مجامع فدراسیون‌ها احترام گذاشت. برای ارزیابی بهترین راه، مجامع است و آنها باید درگیر باشند شاید این گلایه از مجامع وجود داشته باشند که درست عمل نمی‌کنند، لذا آنها باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشند و پاسخگوی افکار عمومی باشند.
 
وی یادآور شد: باید به بحث مجامع فدراسیون‌ها توجه کرد. خیلی از رشته‌های ورزشی به تنهایی پاسخگوی نیازهای جامعه نیستند. برای مثال حدود هزار استخر داریم اما آیا امکاناتش در اختیار فدراسیون شنا قرار دارد؟ اکنون استخرها به سمت درآمدزایی رفته‌اند و نقشی در استعدادیابی ندارند. من معتقدم که استخرها باید در رده‌های مختلف تیم‌داری کند و فدراسیون با 10 استخر نمی‌تواند کاری انجام دهد به علاوه برای مجوز دادن به استخرها نیز فدراسیون هیچ نقشی ندارد.
 
هاشمی تاکید کرد: وزارت ورزش باید آن دسته از وظایفی که متعلق به خودش است را احصا کند و به فدراسیون‌ها نیز انتقال دهد. همچنین لازم است این مسائل را به هیئت‌ها نیز انتقال دهد. متاسفانه فدراسیون و هیئت‌های ما کارشان شده تیم‌داری. در بخش تیم ملی فدراسیون‌ها وظیفه تیم‌داری دارند ولی ضعف مهم ما با تیم‌داری و باشگاهداری است.
 
هاشمی تاکید کرد: وزارت ورزش باید آن دسته از وظایفی که متعلق به خودش است را احصا کند و به فدراسیون‌ها نیز انتقال دهد. همچنین لازم است این مسائل را به هیئت‌ها نیز انتقال دهد. متاسفانه فدراسیون و هیئت‌های ما کارشان شده تیم‌داری. در بخش تیم ملی فدراسیون‌ها وظیفه تیم‌داری دارند ولی ضعف مهم ما با تیم‌داری و باشگاهداری است.
 
رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه به ضعف ورزش کشور در 6 رشته پرمدال اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم معضل بزرگ ورزش را در رشته‌های مدال‌آور حل کنیم بسیاری از مشکلات از جلوی راه ما برداشته می‌شوند. بزرگترین ضعف ورزش ما این است که در 6 رشته پرمدال یعنی شنا، دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، قایقرانی، دوومیدانی و تیراندازی سهم‌مان در مدال اندک است. در بهترین دوره بازی‌های آسیایی ما 17 مدال گرفتیم که این نتیجه مربوط به بازی‌های آسیایی اینچئون است. ما در این دوره 17 مدال از 510 مدال این 6 رشته را به دست آوردیم که 3 صدم درصد در این رشته‌ها مدال‌آوری داشتیم لذا عقل حکم می‌کند که روی این رشته‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.
 
وی افزود: افتخار ما در شنا این است که رکورد ملی را جابه‌جا کنیم ولی قزاقستان در این دوره 3 مدال طلا گرفته است. سرمایه‌گذاری‌ها فقط نباید در فدراسیون باشد بلکه همه باید حمایت کنند تا زمینه مدال‌آوری در این رشته‌ها بالاتر رود. اگر می‌خواهیم در المپیک نتیجه بهتری بگیریم باید روی این رشته‌ها سرمایه‌گذاری شود.
 
هاشمی تاکید کرد: کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش، آموزش و پرورش و سایر بخش‌های مدیریتی باید کمک کنند تا در این بخش موفق باشیم اما سیاست‌گذاری‌ها برعهده کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش است.
 
رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص تیم‌داری باشگاه‌ها نیز گفت: باشگاه‌داری در کشور ما ضعیف است البته ذهن را به صورت فوتبال نبریم. تمام باشگاه‌های سازنده کشور را در نظر بگیریم. همه به سمت فوتبال رفته‌اند و این خطای بزرگ باید حل شود.
 
وی خاطرنشان کرد: 6 هزار هیئت در این 6 رشته پرمدال وجود دارد که سالانه پولی نمی‌گیرند و امکاناتی ندارند لذا لازم است نگاه ملی در این زمینه داشته باشیم که افزایش بودجه در این بخش امری ضروری است و باید در کنار آن توجه به علم ورزش در تمام سطوح ورزش به خصوص این 6 رشته پرمدال را مدنظر قرار دهیم.
 
هاشمی در پایان گفت: اگر آلمان در جام جهانی مقام می‌گیرد دلیل آن این است که عقبه علمی مانند دانشگاه کلن پشت این تیم وجود دارد.
 
در ادامه این نشست شهنازی، دبیرکل کمیته ملی المپیک نیز گفت: برای بازی‌های آسیایی 2 هزار روز اردو را برای 750 ورزشکار برگزار کردیم و ثابت شد تنها پول در یک موفقیت جواب نمی‌دهد و همدلی، همکاری و فداکاری که آن را در بین‌ ورزشکاران، فدراسیون‌ها و ورزشکاران دیدیم نیز دلیلی برای موفقیت است.
 
وی تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌های کمیته ملی المپیک و مجموعه مدیریت ورزش نتیجه داد و باید آن را به عنوان یک شاخص برای آینده قرار دهیم و به سمتی پیش برویم که نتایج کاروان مبتنی بر اعزام کاروانی کیفی باشد.
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.