لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

بیت کوین اکنون در همه دنیا شناخته شده و محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در ابتدا این مقوله به عنوان یک سیستم ارزشگذاری مالی معتبر شناخته نمیشد و ریسکهای مختص به خود را داشت، اما کم کم و به مرور زمان افراد بیشتری به آن روی آوردند و آن را به یک سیستم مالی موفق تبدیل کردند که خواهان زیادی دارد. با افزایش تقاضا برای خرید و فروش بیت کوین، به اعتبار آن افزوده شد و به همین منوال باز میزان علاقه و نیاز به آن افزایش پیدا کرد. در عین حال کار کردن با چنین محصولی، به برق مصرفی بسیار بالایی احتیاج دارد. چراکه لازمه کار با بیت کوین، داشتن سیستمها و ابزارهای قدرتمند و متعدد است.
پنجشنبه، 16 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

بیت کوین اکنون در همه­ی دنیا شناخته شده و محبوبیت خاصی پیدا کرده است. در ابتدا این مقوله به عنوان یک سیستم ارزش­گذاری مالی معتبر شناخته نمی­شد و ریسک­های مختص به خود را داشت، اما کم کم و به مرور زمان افراد بیشتری به آن روی آوردند و آن را به یک سیستم مالی موفق تبدیل کردند که خواهان زیادی دارد.

با افزایش تقاضا برای خرید و فروش بیت کوین، به اعتبار آن افزوده شد و به همین منوال باز میزان علاقه و نیاز به آن افزایش پیدا کرد. این به فرآیندهای اطلاعات داده­ای کامپیوتری بازمی­گردد. اما به طور کل برای استخراج بیت کوین، مقدار قابل توجهی انرژی مورد نیاز است.

مقدار استخراج بالای بیت کوین، مصرف برق را هم متقابلاً بالا می­برد. در بسیاری از جوامعی که برای هر مصرف خانگی و صنعتی به طوری خاص برق مصرفی تقسیم­بندی شده است، با به هم ریختن الگوی تقسیم­بندی برای استخراج بیت کوین برای دیگر بخش­ها مشکل به وجود می­آید. با کنترل نکردن این موضوع، برق مصرفی شهر از کنترل خارج شده و برای بخش­های دیگر مصرف، نیاز به انرژی جبرانی است.
 

بیت کوین چیست؟

بیت کویت در واقع یک شبکه­ اجماعی و توافقی محسوب می­شود که سیستم پرداخت جدید همراه با پول دیجیتال را به راه انداخته است. این نخستین سیستم پرداختی است که کاملاً توسط مشترکانش اداره می­شود، نه توسط یک نهاد متمرکز و به هیچ قدرت مرکزی و واسطه­ای نیاز ندارد. بیت کوین یک پول دیجیتال است و فقط در بستر فضای دیجیتالی معنا دارد و در قالب فیزیکی تعریف نمی­شود.

این نوع معناسازی، باعث می­شود تبادلات بدون هیچ محدودیت حجمی و به صورت بین المللی صورت بگیرند. برای یک کاربر، بیت کوین حکم اسکناس و پول رایج کشور را دارد؛ اما فرق بیت کوین با پول رایج کشور در این است که بیت کوین محدود به زمان و جغرافیای خاصی نیست و همه­ی افراد به صورت بین­ المللی ارزش آن را می­دانند و می­توانند آن را بخرند و یا به فروش برسانند. (1)

لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

مزیت­های زیادی برای بیت کوین تعریف شده که آن را اینقدر محبوب کرده است. به طور مثال خرید و فروش این ارز دیجیتال بدون واسطه است و صرفاً فرستنده و دریافت ­کننده در دوطرف این معامله قرار دارند. این دو طرف می­توانند از هر ملیت و در هر مختصات جغرافیایی باشند و محدودیتی شامل حالشان نباشد.

خرید بیت کوین به معنای سرمایه­ تضمینی است و هر فرد می­تواند در زمان دلخواه آن را به فروش برساند و هم برای بیت کوین خود فروشنده پیدا کند و هم ضرر نکند. این ارز دیجیتال نسبت به سایر ارزهای دیجیتال معتبرتر بوده و همیشه خواهان خود را پیدا می­کند؛ به همین دلیل نقدپذیری بالایی دارد. (2)

همچنین بیت کوین قابلیت رایج شدن در کسب و کارها را دارد. این نوع سیستم به صورت فراگیر و جهانی، بدون ترس از بلاک کردن و تحریم دولت­ها می­تواند به فعالیت خود ادامه دهد. البته که بیت کوین هیچ حامی یا پشتوانه­ای مانند بانک­های مرکزی ندارد و تنها پشتوانه­ی آن محبوبیت و رواج آن در بین مردم است.
 

تاریخچه پیدایش بیت کوین

اولین بار در سال 1998 چنین مفهوم و موضوعی با اسم B-money مطرح شد تا شیوه­ای رمزنگاری شده برای پول به وجود بیاید که نهاد قدرت متمرکز رایج را نداشته باشد و صرفاً در محیط شبکه­ی اینترنت قابل دسترسی باشد. سال 2009 از اولین بیت کوین با مفهوم از پیش تعیین شده رونمایی شد.

در سال 2009 اولین بیت کوینی که با پول واقعی معامله می­شد به قیمت حدودی 5 دلار در یک سایت فروخته شد تا از آن به بعد بیت کوین با پول رایج معمولی معامله شود. روزهای نخستین، هزاران عدد بیت کوین معادل یک دلار قیمت گذاری می­شد، اما امروز به جایی رسیده‌ایم که این نسبت تقریباً رو به برعکس شدن پیش می­رود و منظور خیلی از افراد از خرید از بیت کوین، خرید تنها کسری از آن است.

سال­های اول مطرح شدن بیت کوین، کنجکاوی همه­ی افراد تحریک نشد، شاید به این دلیل که از آینده­ی آن مطمئن نبودند. دلیل دیگر هم می­تواند این باشد که افراد نمی­دانستند چه چیزی می­توانند با آن خریداری کنند. امروزه می­دانیم که با ارزهای دیجیتال همه­ چیز می­شود خرید. بسیاری از کمپانی­های بنام دنیا، بیت کوین را یکی از روش­های پرداختی برای فروش محصولات دیجیتال خود معرفی کرده اند.

لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

البته که برای کاربران، بیت کوین چیزی جز یک برنامه­ عرضه کننده­ ارز نیست و کاربران از این طریق می­توانند دارایی­های خود را مدیریت کنند و از طریق امضای دیجیتال قادر به انجام تراکنش­ها باشند. در این سیستم رمزپایه، افرادی هستند که با هویت ناشناس اما معرفی شده، بیت کوین­ها را عرضه می­کنند.

درباره­ مزیت­های بیت کوین به امنیت بالای تراکنش­ها اشاره شد. امنیت تراکنش­ را هم مثل باقی بخش­های سیستم، افرادی از همان مجموعه تأمین می­کنند. برای تأمین امنیت تراکنش­ها و انتقال بیت کوین­ها از واژه­ی استخراج یا mining استفاده می­شود و به آن افراد ماینر می­گویند.

ماینرها هم تراکنش­ها را تأیید می­کنند و هم کار انتقال امن بیت کوین را انجام می­دهند و امنیت شبکه را حفظ می­کنند و هم بر تولید بیت کوین­ها بر اساس یک برنامه­ مدون و از پیش تعیین شده نظارت دارند. (3)
 

استخراج بیت کوین و احتیاج بالا به برق

میزان احتیاج استخراج بیت کوین به برق آنقدری بالا هست که نتوانیم استخراج بیت کوین را مانند یک فعالیت معمول و روزمره­ شهری در نظر بگیریم. تولید هر بیت کوین چیزی معادل مصرف سالانه­ی 24 خانه یا مصرف یک خانه به مدت 24 سال محاسبه شده است. (4)

 برای این کار، بخش بالایی از پردازشگر سیستم درگیر می­شود و باید تماماً در اختیار این کار باشد. در نتیجه استخراج بیت کوین با سیستم­ها و کامپیوترهای خانگی میسر نیست و به سیستم­های پیشرفته و ابزار قدرتمند احتیاج دارد. یکی از کارهای معمول برای این کار، وصل کردن چند سی پی یو قوی به یکدیگر است تا همگی با هم یک مجموعه­ی قدرتمند را بسازند.

همچنین سخت افزاری به نام اسیک (ASIC) برای این کار تولید و استفاده می­شود. اسیک مخفف عبارت  Application-specific integrated circuitاست و معنای مدارهای مجتمع با کاربرد خاص دارد. از آنجایی که هر پردازشگری که مشغول به فعالیت باشد تولید حرارت می­کند و برای حفظ سلامت و ادامه­ فعالیت نیاز به فن خنک کننده دارد، برای عملکرد بهتر این مجموعه سی پی یو، به تعداد بالایی فن خنک­ کننده هم نیاز است.

پس در نهایت یک مجموعه­ی بزرگ از تعدادی پردازشگر و فن خنک کننده ساخته می­شود تا از پس کار استخراج بیت کوین برآید. این مجموعه­ عظیم طبیعتاً به مصرف برق بالایی هم احتیاج دارد. خصوصاً که این کار در زمان کم انجام نمی­شود و تعداد ساعات بالایی را به خود اختصاص می­دهد.

به همین دلایل، مناطقی که آب و هوای سردی دارند حتی به نفع این مقوله عمل می­کنند چرا که فن­های خنک کننده نیازی ندارند برای ادامه­ی عمل با بیشترین حد توان خود مشغول به کار و البته مصرف برق باشند. بعضی از ماینرها برای مصرف بالای برق استخراج بیت کوین، برق مصرفی مورد نیاز خود را از جایی غیر از مصرف خانگی تأمین می­کنند. به طور مثال مکان­هایی مانند مساجد که از برق رایگان بهره­مند هستند، مورد سوءاستفاده­ بعضی از ماینرها قرار می­گیرند. (4)

لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

مشکل مصرف برق در ایران

ایران یکی از پر مصرف­ترین کشورها در زمیته مصرف برق محسوب می­شود. ایران در رتبه­ی 19 جدول مصرف برق قرار دارد. البته که این مقام تناسبی با جایگاه تولیدی و صنعتی ایران ندارد و همین موضوع است که آن را غیرمنطقی و نگران­ کننده جلوه می­­دهد. با افزایش جمعیت در سال­های گذشته، هم میزان انرژی مصرفی و هم پیک مصرفی افزایش پیدا کرده­اند. (5)

یکی از مشکلات بنیادی صنعت برق؛ پایبند بودن به قوانینی است که از سال 1346 تا کنون تغییر پیدا نکرده اند و اکنون پاسخگوی نیاز کشور در سال 1399 نیستند. به‌روز کردن این قوانین و مصوبات باید در اولویت باشد تا مدیریت و کنترل تولید و مصرف مطابق با نیازها و فعالیت­های زمان حال انجام شوند.

علاوه بر این، مشکلات و چالش­هایی مانند کمبود منابع مالی، دشواری هماهنگ کردن تولید با مصرف در زمان­های اوج مصرف، افزایش شدت مصرف جامعه و مواردی از این دست نیز از دیگر مسائل متوجه صنعت برق هستند.

در این بین بیشترین برق مصرفی متعلق به حوزه­ صنعت است و بعد از آن مصارف خانگی قرار دارند. مصارف کشاورزی، عمومی و تجاری هم با اختلاف بعد از این دو مورد قرار می‌گیرند. (6)  

علاوه بر برهم ریختن الگوی مصرفی کشور از جانب استخراج بیت کوین، مشکلات دیگری هم برای این صنعت وجود دارند که در ادامه به بعضی از آن‌ها و البته راه­های پیشنهادی اشاره می­شود.

در رابطه با تولید برق، در سال‌های اخیر جهت استفاده­ مفید از توان نیروی داخلی، از تولید برق از جانب مردم و نیروگاه­های بومی و خصوصی استقبال شده است. برای انجام این کار و تأمین و تولید برق توسط نهادهای خصوصی و مردمی، اعتباراتی به آن‌ها داده می­شود.

تشویق و آگاه سازی جامعه درباره­ی نیاز به برق، می­تواند یکی از راه­های مؤثر برای تولید برق خصوصی و استفاده از ظرفیت مناطق آزاد باشد. حمایت تضمین شده از این نوع تولیدکننده ­ها باعث می­شود این نوع نیروگاه­های خصوصی در عوض جذب شدن نسبت به کار برای کشورهای دیگر،  مشغول تولید برق برای ایران شوند.

همچنین تولید برق برای کشورهای دیگر و گسترش صادرات انرژی هم در جهت بهبود وضع میسر است. چرا که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود امتیازی خاص برای تبدیل شدن به قطب برق منطقه دارد. (7)

یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت برق با آن رو به ­رو است، نظام نادرست قیمت گذاری و البته نحوه­ی ناعادلانه­ آن است. همچنین نیروگاه­های قدیمی و تجهیزاتی که به‌روز نیستند، یکی از مشکلاتی است که در تولید برق نیروگاه وجود دارند. این موضوع سبب می­شود میزان بازده در برق تولیدی کمتر از حد استاندارد باشد.

البته که یکی از چالش­ها هم مربوط به فصل­های پرمصرفی مانند تابستان هستند. افزایش پیک مصرف و میزان مصرف در این فصل­ها بر این موضوع تشدید می­گذارد؛ البته با آگاهی سازی می­شود این مسئله را بهبود بخشید.

لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید
 

جهش تولید و مدیریت برق مصرفی حاصل از استخراج بیت کوین

با توجه به درآمد بالای به دست آمده از خرید و فروش و استخراج بیت کوین، و همچنین افزایش نرخ تورم و ارزشمندتر شدن دارایی­های ارز دیجیتالی مثل بیت کوین، طبیعی است که میزان استقبال از این ارز دیجیتال به صورت مداوم در حال افزایش باشد.

به همین منظور و به جهت جلوگیری از سوء استفاده­ ماینرهای بیت کوین، وزارت نیرو به دنبال تدوین تعرفه ­ای خاص برای استخراج بیت کوین است تا برق مصرفی برای این کار قابل کنترل و مدیریت شود. به دنبال این ماجرا فشار از روی شبکه­ های برق برداشته شده و بخش­های دیگر می­توانند سهم خود را از برق داشته باشند. (4)

لزوم برنامه ریزی و مدیریت برق مصرفی استخراج بیت کوین در سال جهش تولید

جهش تولید و اهمیت بیت کوین

هر ساله انرژی قابل توجهی برای استخراج بیت کوین در ایران مصرف می­شود. کما اینکه این کار می­تواند در جهت گسترش تولید ملی صورت نگیرد و سیستم اصلی انرژی را هم بر هم بریزد.

اینکه فکر کنیم جامعه­ ایرانی با وجود تحریم­ها و دسترسی نداشتن به ارز­های دولتی بین المللی به بیت کوین روی بیاورند و به آن به چشم سرمایه گذاری نگاه کنند، منطقی به نظر می­رسد. حالا که صنعت برق با نیاز بالای استخراج کننده­ های بیت کوین مواجه است و می­داند که بعضی از آن‌ها از انرژی­های مشخص­ شده­ دیگری مانند مساجد یا سازمان­های دولتی استفاده می­کنند، بهتر است مدیریت و برنامه­ ریزی برای این نوع مصرف را در دستور کار خود قرار دهد؛ با توجه به اینکه بیت کوین، ارز دیجیتال معتبری محسوب می­شود و قطعاً برای مقاصدی با درجه­ی اهمیت بالا و بلندمدت می­تواند مناسب شناخته شود.

پی نوشتها
  1. www.bitcoin.org
  2. www.arzdigital.com
  3. www.buybitcoinworldwide.com
  4. www.mashreghnews.ir
  5. www.isna.ir
  6. www.barghnews.com
  7. www.partoenergy.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.