آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

تحلیل تکنیکال توسط سرمایه گذاران به جهت به دست آوردن بینش از عرضه، تقاضای اوراق و روانشناسی بازار مورد استفاده قرار می گیرد. این شاخص ها با یکدیگر می توانند پایه و اساس تجزیه و تحلیل فنی را شکل دهند. حال این تجزیه و تحلیل ها می توانند سرنخ هایی را در خصوص روند قیمت ارائه دهند که از طریق نرم افزارهای تحلیل تکنیکال می توان به شاخص هایی برای تولید سیگنال های خرید و فروش ارز و سهام دست پیدا کرد.
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال

سرمایه گذاران نمودارهای فنی مختلفی همچون شاخص ها، الگوها و نوسانات را در ابزار و نرم افزارها به جهت تولید سیگنال وارد می کنند و اطلاعات لازم را از آن استخراج می کنند. برخی از این افراد تاریخچه قیمت ها را در نظر گرفته و برخی دیگر به حجم معاملات نگاه می کنند.

در این مطلب با چند نرم افزار تکنیکال به صورت مبتدی و حرفه ای در این زمینه آشنا می شوید که به شما در جهت یادگیری تجارت کمک می کند. نیازی نیست که از تمامی آنها برای خرید و فروش ارز و سهام استفاده کنید بلکه می توانید تعدادی را انتخاب کرده و به جهت تجارت بهتر از آن ها کمک گیرید، بنابراین اگر قصد دارید با تجزیه و تحلیل خرید و فروش ارز و سهام آشنایی پیدا کنید با ما همراه باشید.

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

معرفی و نحوه کار ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

در این بخش به معرفی و توضیح 6 ابزار برای تحلیل تکنیکال جهت خرید و فروش سهام می پردازیم تا هر چه بیشتر با این نرم افزارها آشنایی پیدا کنید.
 
1.نرم افزار متاتریدر (MetaTrader)
یکی از رایج ترین ابزارهایی که به جهت تحلیل تکنیکال خرید و فروش ارز و سهام مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار متاتریدر نام دارد. این نرم افزار در چندین نسخه ارائه شده است و در هر نسخه جدیدتر امکانات بهتر و خدمات بیشتری در خدمت سرمایه گذاران قرار گرفته است. سرمایه گذارانی که علاقه مند به استفاده از شیوه های مدرن در جهت فعالیت های خود در بورس هستند می توانند از این ابزار استفاده کنند.

ابزار متاتریدر قابلیت های بالایی را در اختیار کاربر قرار داده و می توان به طور همزمان چندین متغیر را با کمک آن مورد بررسی قرار داد. این ابزار بسیار کاربردی بوده و می تواند تحلیل های بسیار کارآمدی را در اختیارتان قرار دهد به گونه ای که شما را از راهنمایی افراد خبره در بورس بی نیاز سازد. از ابزار متاتریدر علاوه بر بورس های داخلی می توان در بورس های خارجی نیز استفاده کرد. (1)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام
 
2.نرم افزار داینامیک تریدر (Dynamic Trader)
ابزاری دیگر در جهت تحلیل تکنیکال ارز و سهام، نرم افزار داینامیک تریدر نام دارد. استفاده از این ابزار به افرادی که می خواهند در تحلیل های خود از ابزارهای فیبوناچی و یا هارمونیک بهره گیرند توصیه می شود. این ابزار بسیار قدرتمند طراحی شده و به مانند ابزار قبلی برای بورس های خارجی و داخلی کاربرد دارد.

با کمک این نرم افزار می توان داده ها را در قسمت های مربوط به بازه های زمانی برای هر سهم مشخص و نمودار آن را مشاهده کرد و در نهایت نیز از داده مورد نظر خروجی تهیه کرد. همان طور که پیش تر هم اشاره شد، این نرم افزار می تواند به خوبی از روش فیبوناچی استفاده کرده و امواج الویت را با کمک آن به خوبی مشاهده کرد، در ضمن می توان برچسب گذاری امواج الویت را نیز با کمک این ابزار به سادگی انجام داد.

از دیگر مزیت های نرم افزار داینامیک تریدر می توان به فعال سازی سیستم هشدار به جهت خطوط و نمودارها نیز اشاره کرد. یکی از ویژگی های نرم افزار داینامیک تریدر این است که در تحلیل تکنیکال آن از مقیاس لگاریتمی استفاده می شود. در کنار موارد گفته شده این ابزار یک اسکنر بسیار قوی دارد و می تواند نواحی برگشتی که براساس الگوهای هارمونیک و الویت به دست می آید را با کمک آن پیدا کرد. (1)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام
 
3.آمی بروکر (AmiBroker)
یکی از نرم افزارهای مدرنی که می تواند به جهت تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرد نرم افزار آمی بروکر نام دارد. ابزار آمی بروکر می تواند ویژگی های بسیاری را در اختیار افراد قرار دهد که از جمله این ویژگی ها می توان به شاخص ها، تست برگشت و فرمول هایی در جهت تحلیل های تکنیکال در ارز و سهام اشاره کرد. این ابزار به شما کمک می کند تا بتوانید با انجام کدنویسی ساده، سیستم رمزگذاری را به صورت داخلی برای خود بسازد.

به کارگیری ابزار آمی بروکر برای افرادی که در بلند مدت قصد انجام معامله دارند بسیار مناسب بوده و به همین دلیل استفاده از این نرم افزار می تواند برای این دسته از افراد بسیار مفیدتر از سایر افراد باشد. در کنار این مزیت می توان رابط کاربری ساده این نرم افزار را یکی از ویژگی های مهم آن دانست، به همین دلیل استفاده از این ابزار برای افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بازار بورس شوند بسیار کارآمد خواهد بود. (1)
 
4.ادونسد گت (Advanced Get)
زمانی که قصد دارید به تازگی وارد بازار بورس شوید و اطلاعات کافی را در زمینه های مختلف آن ندارید، نرم افزار ادونسد گت می توان در این زمینه بسیار کمک حال شما باشد. نرم افزار ادونسد گت دارای رابط کاربری بسیار ساده ای بوده و موارد اشاره شده در آن به صورت کاملا قابل فهم در نرم افزار گنجانده شده و می تواند اطلاعات دقیق و پایه ای را در اختیار شما قرار دهد.

ابزار ادونسد گت روش هایی را ارائه می دهد که می توانید با کمک آن معیارهای لازم برای خرید و فروش ارز و سهام و بورس را تعیین کنید و مطابق با آن عمل کنید. در کنار افراد مبتدی نیز هستند کسانی که می خواهند موقعیت معاملاتی خود را بهینه کنند که در این صورت این دسته از افراد نیز می توانند از این ابزار بهره مند شوند. نرم افزار ادونسد گت دارای یک نمودار قیمت بسیار ساده و کاربری راحت بوده که می تواند در جهت مقایسه قیمت ها و اطلاعات مناسب در بازار بورس به شما کمک کند. (1)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام
 
5.نینجا تریدر (Ninja Trader)
یکی دیگر از ابزارهای مناسب برای افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بازار بورس و سهام شوند، استفاده از ابزار معامله گر نینجا یا نینجا تریدر است. این برنامه به صورت معاملاتی و برنامه نویسی طراحی شده است که برنامه نویسی در این نرم افزار با پایگاه داده ترکیب می شود و می تواند با برنامه های کاربردی بسیاری سازگار باشد که در این صورت افراد حرفه ای هم می توانند از این برنامه بهره مند شوند.

برنامه نینجا تریدر می تواند تحلیل های مناسبی را از بورس و سهام در اختیار افراد قرار دهد اما در نظر داشته باشید که این برنامه به صورت رایگان نبوده و هر چه بخواهید از قابلیت های بیشتری بهره مند شوید، می توانید هزینه اشتراک بیشتری پرداخت کنید. در کنار تمامی موارد گفته شده این نرم افزار می تواند به مانند یک شبیه ساز در بخش معاملات عمل کرده و کاربر می تواند با تمرین در این بخش با تجارت در بورس آن هم به صورت مجازی آشنایی پیدا کند. (1)
 
6.ای سیگنال (eSignal)
سهامدارن بورس می توانند با کمک برنامه eSignal که یک برنامه تحت ویندوز است به جهت ساخت شاخص ها به صورت سفارشی عمل کنند. قابلیت های موجود در این برنامه نسبت به برنامه قوی و کارآمد متاتریدر محدودتر بوده اما با قابلیت سفارشی کردن شاخص ها که در این برنامه وجود دارد می توان با انجام برنامه نویسی آن را به صورت حرفه ای مورد استفاده قرار داد که این کار توسط افراد برنامه نویس انجام می شود.

برنامه ای سیگنال می تواند فرصت های جدید را در بخش معاملاتی برای شما فراهم سازد و بدین جهت دیگر لازم نیست به بررسی هزاران سهم آن هم به صورت جداگانه بپردازید بلکه می توانید با کمک نمایشگر بازار پلاس+ به سادگی آن ها را مشاهده کنید. این امر می تواند سوددهی شما را در سرمایه گذاری های بورس افزایش دهد و با کمک فیلترینگی که در این برنامه وجود دارد، می توانید اطلاعاتی که نیاز ندارید را از صفحه حذف کنید که در این صورت نتایج حاصل شده برای شما مناسب تر بوده و می تواند تحلیل های شما را بهتر سازد. (1)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

ابزارهای تحلیل تکنیکال خرید و فروش ارز و سهام چه مزایایی دارند؟

در خصوص مزایای این ابزارها می توان به استراتژی های مفید در تجارت اشاره کرد که در زیر آن ها را توضیح می دهیم:
 
  • آگاهی از قیمت سهام
  • این ابزارها به جهت پیش بینی قیمت استفاده می شوند و به سرمایه گذاران کمک می کنند تا بتوانند در جهت سرمایه گذاری، تصمیمات آگاهانه ای بگیرند.
 
  • شناسایی روند
  • روند بازار سهام با کمک تجزیه و تحلیل فنی مشخص می شود. سهام ممکن است روند صعودی یا نزولی داشته باشد و به کارگیری این ابزارها در جهت سرمایه گذاری و آگاهی از تجارت در بورس سهام می تواند بسیار مفید واقع شود.
 
  • توصیه های ورود و خروج
  • استراتژی ورود و خروج برای تجارت های کوتاه مدت و بلند مدت در تجزیه و تحلیل فنی توصیه می شود. تجزیه و تحلیل بنیادی برای نقطه ورود و خروج طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که اخبار اساسی در بازار موجود باشد قیمت سهام تغییر می کند که در این صورت برخی از معامله گران ترکیبی از شاخص های روند، الگوها و میانگین های متحرک را برای تعیین نقطه ورود و خروج استفاده می کنند. (2) و (3)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

ابزارهای تحلیل تکنیکال خرید و فروش ارز و سهام چه محدودیت هایی دارند؟

در خصوص محدودیت ها و معایب این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • سیگنال های مختلط شاخص های فنی
  • در برخی موارد این نرم افزارها تنها یکی از شاخص های فنی سیگنال خرید را نشان می دهند و نشانگر دیگر سیگنال فروش آن را نمایش می دهد که این باعث سردرگمی در تصمیمات تجاری می شود و موجب می شود تا این مورد یکی از معایب تحلیل تکنیکال به شمار رود.
 
  • دقت پایین
  • از تجزیه و تحلیل فنی برای پیش بینی سهام استفاده می شود که تمام شاخص های فنی نقاط ورود و خروج ممکن را دارند. در این امر دقت پیش بینی به صورت 100 درصدی نیست. به عنوان مثال وقتی یک نقطه ورود یا خروج احتمالی برای سهام پیشنهاد شود این امر یک تجارت موفقیت آمیز را تضمین نمی کند و ممکن است سهام پس از ورود کاهش پیدا کند البته این سهام در برخی از مواقع نیز می تواند پس از خروج افزایش پیدا کند، بنابراین در این بین هیچ چیز بیان گر دقت کامل و ضمانت صد درصدی نخواهد بود.
 
  • نظر مغرضانه
  • در این نرم افزارها ممکن است نظر یک تحلیل گر فنی با نظر یک تحلیل گر فنی دیگر برای یک سهام مغایر و متفاوت باشد، بنابراین روش های فنی که برای تجزیه و تحلیل سهام استفاده می شود می تواند از یک تحلیل گر به تحلیل گر دیگر متفاوت باشد. (2) و (4)

آشنایی با ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام

نتیجه گیری و جمع بندی
بهره گیری از ابزارها و نرم افزارهای تحلیل تکنیکال برای خرید و فروش ارز و سهام می تواند به جهت سهولت در کارها و تجزیه و تحلیل درست مورد استفاده قرار گیرد. این نرم افزارهای معاملاتی می توانند بر روی تمامی موارد خرید و فروش ارز و سهام به سرمایه گذاران کمک کنند تا بتوانند به راحتی معاملات خود را انجام دهند.

انتخاب هر یک از نرم افزارها و توانایی کار با آن ها، به میزان تسلط هر شخص و میزان آگاهی وی از بورس بستگی داشته و می تواند با توجه به بخش های موجود در برنامه برای هر فرد متناسب با نیاز وی مورد استفاده قرار گیرد.

پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.khanesarmaye.com
  3. www.marketrealist.com
  4. www.marketrealist.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مجله راسخون مرتبط