خرید و فروش یا ترید (Trade) در بازارهای سرمایه چیست و چگونه انجام می شود؟

ترید یا همان معامله یا خرید و فروش، یکی از قدیمی ترین مفاهیم اقتصادی است که امروز زیربخش های زیادی را شامل می شود. به خصوص خرید و فروش در بازار سرمایه دیگر از آن حالت ساده گذشته پیروی نمی کند و باید مسائل زیادی را در نظر داشت. در این مقاله به مفهوم ترید و آنکه تریدر یا معامله گر کیست و همچنین به خرید و فروش ارز دیجیتال و مزایا و معایب ترید کردن خواهیم پرداخت.
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خرید و فروش یا ترید (Trade) در بازارهای سرمایه چیست و چگونه انجام می شود؟

خرید و فروش یا ترید (Trade)

در مفهوم اصلی این عنوان می توان گفت خرید و فروش کالا یا خدمات در ازای پرداخت بهایی را معامله یا ترید گویند. این ترید (Trade) ممکن است میان یک تولید کننده با مصرف کنندگان قرار گیرد یا در میان دو تولید کننده شکل گیرد؛ شبکه ای که در آن معامله رخ می دهد را بازار نامی‌ده اند. بازارهای متفاوتی برای خرید وفروش وجود دارد که بازار سرمایه و سهام یکی از آن ها است.

بازارهای امروز می تواند شامل یک جنس فیزیکی یا مجازی باشند. اجناس فیزیکی مانند کالاهای که می توانید بخرید و بابت آن ها پول فیزیکی پرداخت کنید و بازار مجازی شامل سهام، ارز دیجیتال، اختیار معامله و ... مواردی این چنینی می شود. (1)

همانطورکه می دانید اولین خرید و فروش همان تبادل کالا با کالا بودن است و پس از اختراع پول و پیشرفت اقتصاد این معاملات شکل تازه ای به خود گرفتند و حتی از حالت فیزیکی خود فراتر رفته و در قالب دیجیتال رشد کردند. بورس اوراق بهادار یکی از اولین حالت های الکترونیکی دارایی در ایران بود. حال ارزهای دیحیتالی (مانند بیت کوین، اتریم و...) نیز وارد بازار ارز شدند و مفهوم ترید در این بازارها بیشترین کاربرد را دارد. سرمایه گذاری بر این دارایی ها می توانند کوتاه مدت یا بلند مدت باشند. (1) و (2)

خرید و فروش یا ترید (Trade) در بازارهای سرمایه چیست و چگونه انجام می شود؟

تریدر کیست؟

تریدر یا معامله گر چه کسی است؟ شما می توانید یک معامله گر باشید. شما در ازای خرید چیزی برای خود یا به نمایندگی از شخص دیگری تبدیل به یک معامله گر می شوید. امّا میان تریدر و سرمایه گذار تفاوت های وجود دارد. سرمایه گذاران معاملات بلند مدتی را انجام می دهند در حالی که معامله گران (تریدرها) بیشتر تمایل دارند تا دارایی های خود را در مدت زمان کمی نگه دارند و سپس بفروشند.

تریدرها با تجزیه و تحلیل بازار مالی که به آن علاقمند هستند، نوسانات قیمت را در نظر گرفته و در دوره های که آن را مطلوب خود می دانند اقدام به فروش یا خرید دارایی می کنند؛ حال این دارایی چه کالا باشد چه سهام. (3)

خرید و فروش در بازار سرمایه برعکس بازار کالا یا مشابه آن آنقدرها آسان نیست. برای مثال، تصور کنید یک فروشگاه سیب وجود دارد که 10 عدد سیب دارد، اگر تنها یک مشتری داشته باشد، با قیمت کمی سیب ها را به آن شخص می فروشد. در عین حال برعکس این مسئله نیز وجود دارد. هنگامی تعداد افرادی که متقاضی سیب هستند بالا باشد، قیمت ها افزایش پیدا می کند. سپس، قیمت در جای که مشتریان از قیمت ناراضی باشند و دیگر پرداختی انجام ندهند متوقف می شود. در نتیجه قیمت و تقاضا ارتباطی قوی دارند.

حال فرض کنید فروشگاه سیب دیگری در نزدیکی همین فروشگاه باز شود. برای جذب متقاضیان قیمت کمتری را اعلام خواهد کرد و سپس قیمت ها به اندازه ای کاهش پیدا می کنند تا هم مشتریان راضی باشند و هم صاحبان کار سود ببرند. سهام در واقع مانند یک سیبی است از فروشگاهی بزرگ.

در واقع شما بخشی از یک کارخانه را خریداری می کنید امّا این خرید به راحتی خرید آن سیب نخواهد بود. در اینجا کارگزاران وارد عمل می شوند. این کارگزاران در واقع خود، تریدر محسوب می شوند. آن ها مانند یک واسط عمل می کنند و سهامی که شما قصد خرید آن را دارید از کارخانه دریافت و به شما انتقال می دهند. کارخانه ها با در اختیار گذاشتن این سهام در واقع به جمع آوری سرمایه ای برای پروژه های آتی خود می پردازند.

خرید و فروش یا ترید (Trade) در بازارهای سرمایه چیست و چگونه انجام می شود؟

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال نوعی ارز که تنها به صورت دیجیتالی یا الکترونیکی عرضه می شود و فرم فیزیکی ندارد؛ به آن پول دیجیتالی یا وجه نقد سایبری نیز گفته می شود.(4)
 
  • ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که فقط با رایانه یا تلفن همراه قابل دسترس هستند.
 
  • از آنجا که ارزهای دیجیتال نیازی به واسطه ندارد، آن ها اغلب ارزانترین روش برای تجارت ارز هستند.
 
  • تمام ارزهای رمزپایه، ارزهای دیجتالی هستند.
 
  • ارزهای دیجیتال پایدار هستند امّا ارزهای رمز پایه (Crypto currencies) با احساسات مصرف کنندگان و محرک های روانی تغییر قیمت می دهند.
 
  • ارزهای دیجیتالی دارای تمام خصوصیات ذاتی ارزهای فیزیکی هستند و امکان انجام معاملات فوری را می دهند.
 

تفاوت میان ارزهای دیجیتال، مجازی و کریپتو

از آنجا که آن ها در انواع مختلف وجود دارند، می توان گفت ارز دیجیتال یک ابر مجموعه ای از ارزهای مجازی و ارزهای رمزنگاری (کریپتو) حساب می شود. اگر ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی یک کشور به شکلی استانارد صادر شود آن را « ارز دیجیتال بانک مرکزی» (CBDC) می نامند. این مسئله تنها به صورت تئوری مطرح شده است امّا بانک های انگلیس، سوئد و اروگوئه قصد دارند تا نسخه دیجیتالی ارز بومی خود را راه اندازی کنند. (4)

اما خرید و فروش یا ترید ارزهای دیجیتالی به چه صورت است؟ به فرآیندی که در آن ارزی منتقل و خرید و فروش شود ترید می گویند اما زمان بندی آن ها متفاوت است. به این معنا ترید در زمان های رخ می دهد که بازار دچار نوساناتی می شود و تریدر ها در این زمان اقدام به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال می کنند تا از آن سود ببرند. ترید کوتاه مدت در دو حالت انجام می شود: ترید ارز دیجیتال به صورت روزانه و سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) .
 
خرید و فروش فوری یا Scalping
 این خرید و فروش در بازه زمانی بسیار کوتاه (در حد چند ثانیه یا دقیقه) رخ می دهد. این حالت نیازمند معاملات خودکار و تحلیل تکنیکال است تا تریدر مطمئن شود با این کار سود خواهد کرد. (5)
 
ترید روزانه
تریدرها از یک استراتژی کوتاه مدت استفاده می کنند و در طول 24 ساعت اقدم به خرید یا فروش خواهند کرد. این کار زمان و دقت بالای لازم دارد به خصوص اگر فرد قصد سود کردن و برد در این بازار را داشته باشد. (5)
 
سوئینگ تریدینگ
این افراد سرمایه های خود را برای مدت طولانی تری نگه می دارند. البته نه مانند سرمایه گذاران، بلکه منظور ما از بلند مدت چیزی معادل یک هفته الی 1 ماه است. این حالت از سرمایه گذاری بلند مدت هیجان و البته ریسک های بیشتری دارد. البته، در این حالت نیز فرد باید وقت زیادی را صرف تحلیل و ساخت استراتژی صحیحی برای زمان فروش داشته باشد در غیر این صورت ضرر خواهد کرد. ارزهای دیجیتالی که هر هفته دستخوش تغییرات و نوسانات شدید می شوند برای این نوع معامله مناسب هستند. (5)
 
خرید و فروش با موقعیت گیری یا Position Trading
بازه زمانی این حالت از نوع معامله قبلی بلند مدت تر است. در حدود 3 الی 12 ماه تریدرها با تحیلی بازار اقدام به خرید و فروش خواهند کرد. موقعیت گیری ممکن است آسان به نظر برسد امّا همچنان قواعد خاص خود را دارد و فرد باید بتواند با استفاده از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال بهترین موقعیت فروش را کشف کند. (5)
 

ترید ها به چه صورت انجام می شوند؟

یکی از رایج ترین روش های ترید در بازار سرمایه و ارز دیجیتال مراجعه به صرافی های دیجیتالی یا exchange ها است. مانند یک صرافی واقعی، شما قیمت ها و تغییرات آن را مشاهده خواهید کرد. ترید ارز دیجیتال می تواند بدون واسطه رخ دهد و افراد با برقرار ارتباط مستقیم ترید را انجام می دهند.

پلتفرم های معامله برای ارزهای رمزگذاری مانند بیت کوین وجود دارند که سفارشات فروشنده و خریدار به صورت خودکار توسط سیستم بر یکدیگر انطباق داده می شوند. در مقابل پلتفرم ها، کارگزاری ها قرار دارند. آن ها واسط شما خواهند بود و معمولا با کارمزدی بالا خرید و فروش به شما را انجام می دهند. (6)

خرید و فروش یا ترید (Trade) در بازارهای سرمایه چیست و چگونه انجام می شود؟

مزایا و معایب ترید کردن

شاید یکی از چالش برانگیزترین موانع برای حضور در بازار ارزهای دیجیتال، درک کارکرد آن باشد. به خصوص ارزهای رمزنگاری (کریپتو) که یک سیستم مالی غیر متمرکز پشت آن ها قرار دارد و در بلاک چین ذخیره می شوند. به خصوص اگر اهل فنآوری ها جدید نباشید، درک آن برای عموم سخت به نظر می رسد. چالش نوسانات بازار آن نیز متفاوت از بازار کالا است. در مقابل شفافیت اینکه این تغییرات و تبادلات به چگونه انجام می شود باعث جذب افراد می شوند.

یکی از بحث های داغی که به سبب شفافیت ارزهای دیجیتال مطرح شده است آن است که بیت کوین، ارز جهانی محسوب می شود. قابلیت دسترسی 24 ساعته به آن در هر کجا که هستید نیز یکی از ویژگی های اصلی پذیرش بیت کوین و ارزهای دیجیتالی در سراسر جهان است. از مثال دیگری که در مورد بیت کوین وجود دارد، ایجاد شدن حباب قیمتی است. حباب قیمت به این معنا است که میان ارزش ذاتی یک کالا با قیمت مبادله شده در بازار تفاوت زیادی وجود دارد.

دلیل آنکه حباب قیمت اتفاق می افتد آن است که افرادی حتی در اوج قیمت نیز خرید خود را انجام داده اند به امید آنکه در قیمتی بسیار بالاتر بتوانند آن را بفروشند. پلتفرم های خرید و فروش آنلاین تا حد امکان سعی می کنند مشکلات صرافی ها را بر طرف کنند و خرید و فروش آنلاین غیر متمرکز را فراهم آورند.(7)

و با وجود تمام سود آوری ها، ضررهای را نیز به همراه خواهد داشت. در ادامه لیستی از مزایا و معایب ترید کردن را برای شما آورده ایم:
 
  • مزایای ترید کردن
  • به زمان و مکان خاصی وابسته نیست.
 
  • می توان سود های بزرگی را از آن بدست آورد.
   
  • حداقل سرمایه را لازم دارد.
 
  • می توان به عنوان شغلی برای خود یا شرکت ها به آن نگاه کرد.
 
  • کسب درآمد از ارزهای خارجی.
 
  • کارمزد پایین برای ترید.
 
  • نوسانات نسبتا مناسب برای ترید روزانه.
 
  • شروع ساده و بدون نیاز به پیش شرط.
 
  • معایب ترید کردن
  • گاهی اوقات ضررهای بزرگی را شامل می شود.
 
  • از استرس بالایی برخوردار است و ناراحتی های شدیدی را موجب می شود.
 
  • تحریم ها مانع روند آن می شوند.
 
  • زمان و دقت زیادی را باید صرف آن کرد.
 
  • امکان مسدود شدن حساب.
 
  • مشکل هک شدن کیف پول های مجازی.
 
  • بدون پشتوانه ای مشخص.

انتخاب آنکه در بازار ارزهای دیجیتالی شرکت کنید یا بازار بورس را به آن ترجیح دهید، بسته به ریسک پذیری شما خواهد داشت. البته پیش از انجام ترید در هر بازار مالی، بهتر است با انواع ابزارهای آن و البته روش تحلیل تکنیکال بورس آشنا شوید تا بتوانید شرایط را بهتر درک کنید. سرمایه گذاری در هر بازاری بدون دانش قبلی می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. پیشنهاد ما این است که با مفاهیم آشنا شده و سپس در این راستا قدم بردارید.

پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.capital.com
  3. www.investopedia.com
  4. www.investopedia.com
  5. www.mihanblockchain.com
  6. www.wallex.ir
  7. www.wall-street.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مجله راسخون مرتبط