صید والی خان منظمی

حاج صید والی خان منظمی بزرگ مرد سلسله و چهره شناخته شده لرستان بود. حاج صید والی خان فرزند حسین خان امیر اکرم و برادر زاده مهرعلی خان امیرمنظم بود. وی خدمت گذار صادق و مردم خواه بود که همواره مورد احترام عامه مردم سلسله و لرستان بود.
شنبه، 27 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمود عالی نژادیان
موارد بیشتر برای شما
صید والی خان منظمی
حاج صید والی خان منظمی بزرگ مرد سلسله و چهره شناخته شده لرستان بود. حاج صید والی خان فرزند حسین خان امیر اکرم و برادر زاده مهر علی خان امیرمنظم بود. وی خدمت گذار صادق و مردم خواه بود که همواره مورد احترام عامه مردم سلسله و لرستان بود.
 
شناسنامه
 1277 ه.ش   تولد
 1355 ه.ش  درگذشت
 -  علت درگذشت
 -  آرامگاه
 ایرانی  ملیت
 اسلام  دین
 شیعه  مذهب
 -  دیگر نام ها
 -  تحصیلات
 -  دانشگاه
 اجتماعی، سیاسی  زمینه فعالیت
 -  سبک
 از سال 1323 ه.ش  سال های فعالیت
 -  آثار مهم
 -  جایزه ها
 -  وبگاه رسمی
 -  همسر
 حاج اسفندیار خان منظمی  فرزندان
 پدر: حسین خان امیر اکرم  والدین

زندگی نامه

تولد
در سال 1272 ه.ش در خانواده حسین خان منظمی پسری دیده به جهان گشود که پدر، نام او را صید والی نهاد. حاج صید والی خان فرزند حسین خان امیر اکرم و برادر زاده مهرعلی خان امیرمنظم بود.
 
درگذشت
مرحوم حاج صید والی خان منظمی آخرین پاییز عمر پر برکت خویش را در سال1355 ه.ش تجربه کرد.

سمت و فعالیت ها

فعالیت های اجتماعی
در آن زمان خفقان شدیدی بر روابط و ناشی از جنگ های قوای الشتر با قوای دولتی و همچنین دستگیری و اعدام ناجوانمردانه شهید امیر منظم سایه افکنده بود. مرحوم والی نیک می دانست که یگانه راه قدم نهادن در راستای توسعه سلسله اتحاد اجتماعی است از این حیث مهمانی بزرگی در محل قلعه مظفری ترتیب داد و از بزرگان و خوانین و کدخدایان همه طوایف سلسله برای حضور در آن دعوت کرد، سپس در سخنانی عنوان کرد ما از آنچه که بر سرمان آمده گذشت کردیم و شما نیز بگذرید این سخنان وبه تبع آن سخنان وحدت آفرین دیگر بزرگان طوایف نقطه عطفی در تقویت اتحاد و مودت میان مردم سلسله شد.

اداره بخشداری الشتر زیر نظر بخشداری نورآباد، چندان خوشایند مرحوم والی نبود، با پیگیری های مجدانه و گشایش ارتباطات بسیار ایشان با تهران به زودی و در اندک زمانی بخشداری الشتر به صورت مستقل از بخشداری نورآباد از سوی دولت اعلام شد و به بخشهای تابعه شهرستان خرم آباد منتقل شد. مرحوم والی سپس سازندگی و ایجاد شهر نوین الشتر را آغاز نمود ، لازم به ذکراست که تاآن زمان و پس از بیست سال، هنوز امواج سازندگی های پهلویِ اول به لرستان و الشتر نرسیده بود.
 
صید والی خان منظمی

فعالیت های سیاسی
سی سال پس از تولد مرحوم صید والی خان، امیر منظم مهر علی خان منظمی حسنوند به فرمان رضا پهلوی در خرم آباد به همراه تنی چند از سران و خوانین سایر ولایات اعدام و سپس تعداد کثیری از نزدیکان و همراهانش مِن جمله مرحوم صید والی خان منظمی به زندان بروجرد منتقل شدند.

اکنون صید والی خان، حامی بزرگ خود، امیر منظم را از دست داده بود و چندی بعد نیز داغدار پدر گشت، بدین شرح که حسین خان منظمی در رباط در یورشی شبانه ترورشد. کشته شدنِ پدر را، علیرغم رنج عظمایی که بر پسر داغدیده تحمیل نمود، می توان زمینه ساز ظهور استعدادهای مرحوم والی بشمار آورد. چنان که این رخداد، باز شدن فضای سیاسی اجتماعی را برای مرحوم والی درمنطقه رقم زد.

در سال 1323 ه.ش به فرمان افخم السلطنه فرماندار وقت لرستان، مرحوم حاج صید والی خان به سِمت بخشداری الشتر منصوب شد. آن زمان بخشداری الشتر زیر نظر بخشداری نورآباد اداره میشد، مرحوم والی به سرعت پس از انتصاب در راستای تلطیف فضای قهر آلود ما بین طوایف بزرگ سه گانه سلسله اقدام کرد.
 
صید والی خان منظمی

در سال 1328 ه.ش مرحوم منظمی به علت مخالفت با کاندیدای مورد حمایت دربار پهلوی برای ورود به مجلس شورای ملی مغضوب والی وقت لرستان گشت و از سِمت بخشداری الشتر عزل شد. البته مخالفت خاندان منظمی با پهلوی ها مسبوق به سابقه بود ،پ یشتر عموی ارشد مرحوم والی شهید امیر منظم نیز به واسطه مقابله با قوای رضا شاه به شهادت رسیده بود، به طور کلی خاندان منظمی در عمل هیچگاه سر سازش با خاندان پهلوی را نداشتند و این تعارضات گاه و بی گاه بروز و ظهور پیدا می کرد.
 
موقوفات
مرحوم حاج صید والی خان منظمی مسیر سازندگی الشتر را با نیروی وقف هموارنمود و گَرد از دلهای غم گرفته مردم زدود، گَردی که برخاسته از مبارزات شهید امیر منظم و اختلافات شدید مابین طوایف در آن مقطع حساس تاریخی بود. ازجمله فعالیت های ایشان را میتوان اقدام به ساختن مسجد جامع وقفی شهرستان الشتر درسال 1323برای ایجاد مرکزیت مذهبی و به تبع آن ساخت شهر در الشتر ودر اطراف آن برشمرد ،در آن زمان منطقه کنونی شهر الشتر شامل اراضی مرغوب کشاورزی خانواده منظمی بود،اراضی مرغوبی که به صورت آبی و با استفاده از آب رودخانه زز و سراب امارت (امیر) و زرین جوب منشعب شده از آب چشمه سراب امیر کشت میشد. ایضا اراضی شمال قلعه مظفری شامل باغات بادام و زمینهای کشاورزی مسطحی بود که تماماً دارای ارزش اقتصادی بودند. (مرحوم حاج صید والی خان در چنین زمین هایی شروع به ساخت شهر الشتر کرد)

پس از احداث مسجد جامع، مرحوم والی اقدام به ساخت 54 واحد تجاری در اطراف مسجد جامع نمود و تمام آنها را جزء موقوفات مسجد قرار داد. مرحوم منظمی سپس 1500 متر زمین برای ساخت بخشداری الشتر به صورت وقفی اختصاص داد. همچنین خیابان های آیت الله بروجردی کنونی از اداره هلال احمر (شیر و خورشید سابق) تا دادگستری کنونی که خیابان اصلی شهر الشتر است را از میان اراضی خود بدون اخذ یک ریال وجه از دولت وقت یا مردم عبور داد.
 
صید والی خان منظمی

خیابان های آیت الله کاشانی از میدان امام (رحمة الله علیه) تا ابتدای روستای کرت آباد، امام خمینی از میدان امام (رحمة الله علیه) تا قلعه مظفری، پاسدار، امیر کبیر، آیت الله طالقانی و. . . را برای ایجاد و توسعه الشتر جدید احداث نمود. پس از کنار گذاشته شدن ایشان از سمت بخشداری و تا پایان عمر سردار حشمت همچنان به سازندگی الشتر همت گمارد و در این راستا مقدار 4200 متر زمین برای ایجاد مرکز بهداشت و درمان و درمانگاه تابعه، 30000 متر برای ایجاد مجوعه ورزشی الشتر، 6000 متر برای احداث پارک شهرداری (شهید استویی کنونی) و 3000 متر برای احداث سیلوی ذخیره گندم اختصاص داد.

ایشان همچنین جهت ترویج افکار و اندیشه های امام حسین (علیه السلام) اقدام به ساخت حسینیه انصارالحسین در مرکز شهر الشتر نمود. همچنین هیئات مذهبی ابوالفضل العباس و شیفتگان امام حسین (علیه السلام) با مساعدت خانواده محترم منظمی ساخته شد.

علاقه وافر خاندان محترم منظمی به اسلام انقلابی و منش شهادت طلبانه حضرت امام حسین (علیه السلام) را می توان از مبارزات خستگی ناپذیر شهید امیر منظم و مخالفت های مرحوم حاج صید والی خان منظمی با سیاست های حکومت پهلوی به ویژه در امر انتخابات مجلس شورای ملی به وضوح مشاهده کرد، در سال های منتهی به انقلاب اسلامی مرحوم حاج اسفندیار خان منظمی پسر ارشد مرحوم والی شخصاً در جلسات سخنرانی انقلابیون سرشناس در تهران شرکت می کرد و فرزندان خود بویژه حاج امیر حمزه منظمی (حفظه الله) را در جلسات حسینیه ارشاد با خود همراه میک رد.

مرحوم حاج اسفندیار خان منظمی (رحمة الله علیه) مشهور به دایم الذکر را باید از سابقون جریان انقلاب اسلامی در الشتر و لرستان دانست، مردی که هنوز بزرگان ما منبر های سراسر معنویت ایشان برای تبیین تعالیم روح بخش قرآن کریم را از یاد نبرده اند.

منابع:
1. وبلاگ شناخت ایلات سلسله
2. پایگاه خبری لرستان خبر
3. کانال خوبان الشتر


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما