آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

مدتی است که بازار بورس بسیار داغ است و افراد زیادی از آن صحبت می کنند. امّا دلیل آن چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا به این مسئله مهم بپردازیم که آیا درآمدزایی از بازار بورس ایران ممکن است یا خیر؟ چگونه وارد بازار بورس ایران شویم؟ و اینکه ویژگی های این بازار چیست و چگونه می توان با کمترین ریسک، از آن کسب درآمدی معقول و به صرفه داشت؟ اگر شما هم به این موارد علاقه مند هستید، در ادامه با ما همراه شوید تا آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران را در کنار هم مرور کنیم.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

 سرمایه گذاری در بورس ایران

واژه بورس امروزه واژه ای آشناست. کلمه ای که تقریباً تمام اقشار جامعه آن را شنیده اند و تا حدودی با آن آشنا هستند. هر روزه در محافل مختلف، دنیای مجازی، صفحات اجتماعی و حتی اخبار رادیو و تلویزیون، این واژه را که کلمه ای فرانسوی است می شنویم. شاید دلیل این همه تکرار و تأکید بر آن در این روزها این باشد که بورس در کشور ما در حال رونق گرفتن است. عده ی زیادی که سرمایه هایی خوابیده دارند در دنیای بورس مشغول استفاده از سرمایه ی خود هستند.

حتی افرادی که اندوخته ای آن چنانی ندارند هم این روزها با مبالغی کم تر وارد بازار بورس می شوند و معاملاتی را انجام می دهند. اشاره کردیم که بورس کلمه ای فرانسوی است. بد نیست بدانید که معنای این کلمه به زبان فرانسه، «کیف پول» می شود. اگر بخواهیم در رابطه با تاریخچه ی این واژه توضیح مختصری بدهیم آن را باید به شهری در شمال غربی بلژیک به نام بورُوژ (Bruges)   و میدانی در آن با نام تِربورس  (Terbeurze) نسبت دهیم.

در آن میدان، خانه ی بزرگ زاده ای با نام واندر بورس بود که کسبه و بازرگانان در آن جا جمع می شدند و خرید و فروش کالاهای خود را انجام می دانند. از آن تاریخ به بعد به تمام مکان هایی که مبادلات و خرید و فروش کالاها در آن ها انجام می شد بورس می گفتند. و اینگونه امروز بورس رونق یافته و کسب درآمد و سرمایه گذاری در آن رواج پیدا کرده است. ما در اینجا برآنیم تا شما را به ساده ترین روش ممکن با مفاهیم اولیه در بورس و چگونگی کسب و کار در آن آشنا کنیم. پس در ادامه با ما باشید. (1)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

بورس و اصطلاحات رایج در آن

در تعریفی ساده می توان بورس را بازاری تعریف کرد که در آن دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرد. حتماً می دانید در تعریف بازار می گوییم بستری است که در آن فروشنده و خریدار به معامله می پردازند. حال این بستر می تواند واقعی باشد یا در فضای مجازی و اینترنت. از این روست که بورس را بازار تعریف می کنیم.

چون در آن قرار است بین دو فرد فروشنده و خریدار، رابطه برقرار شود. دارایی هایی که در بازار ها مورد معامله قرا می گیرند یا فیزیکی هستند مثل خانه و زمین و... و یا کاغذی مثل اوراق و سهام. پس بورس بر اساس کالای واقعی یا کاغذی می تواند به سه نوع زیر تقسیم شود:
 
  • بورس کالا
  • بازاری که به طور منظم فعال است و در آن مواد خام و اولیه مورد معامله قرار می گیرند مثل بورس نفت یا بورس گندم.
 
  • بورس ارز
  • بورسی که در ایران فعال نیست و در آن خرید و فروش ارزهای خارجی انجام می گیرد.
 
  • بورس اوراق بهادار
  • در این بازار سهام، اوراق مشارکت و... مورد معامله قرار می گیرد.

انواع بورس در کشورهای مختلف بسیار پر رونق و فعال هستند. در کشور ما ایران نیز اخیراً این بازار توجه گروه بزرگی از مردم را به خود جلب کرده است. اگر بخواهید در این بازار موفق باشید باید از تمام راز و رمزهای آن با خبر بوده و تکنیک های خاصی که برای سود کردن لازم است را فرا بگیرید. در دنیای بورس اصطلاحاتی به کار می رود که بین تمام افرادی که در آن به معامله می پردازند رایج است. اینجا به معرفی پرکاربردترین کلمات و مفاهیم می پردازیم. (1) و (2)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران
 
- شاخص کل
یکی از پرکاربردترین شاخص های بورس که بعدتر در مورد آن ها توضیح می دهیم، شاخص کل است. این شاخص نشان دهنده ی سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت های پذیرفته  شده در بورس است. تغییراتی که در شاخص کل صورت می گیرد مشخص می کند که میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس چقدر است. سهام و سودهای سالیانه ای که شرکت ها به شما پرداخت می کنند تغییراتی می کند که این شاخص همین تغییرات را محاسبه می کند.
 
- تحلیل بنیادی و تکنیکال
همواره دو نوع تحلیل اصلی در بازار بورس وجود دارد. در تحلیل بنیادی افراد به دنبال محاسبه ارزش ذاتی هر سهم هستند و بر اساس اطلاعات بنیادی به خرید و فروش و کسب سود می پردازند. در مقابل این تحلیل، تحلیل تکنیکال وجود دارد که در آن افراد به دنبال پیدا کردن الگوها و روندهایی هستند که نشان دهد سهم به چه سمتی در آینده پیش می رود. آن ها اطلاعات خود را بر اساس قیمت سهام به دست می آورند.
 
- پرتفوی
این واژه همانند واژه بورس از زبان فرانسه می آید. در بازار بورس مفهوم این کلمه، سبدی از دارایی های مالی است. سهام و دارایی های که فرد خریداری می کند در پرتفوی دیده می شود. با تشکیل همین پرتفوی هست که سود یک سهم می تواند ضرر سهم دیگر را جبران کند که این یعنی کاهش ریسک غیر سیستماتیک.

پرتفوی یا توسط خود سرمایه گذار به صورت مستقیم نگه داری شده و یا سبدگردان ها آن را مدیریت می کنند. بازده سرمایه گذاری در پرتفوی معادل است با بازده متوسط آن پرتفوی. اما ریسکی که در پرتفوی وجود دارد به دلیل کاهش ریسک غیرسیستماتیک، در اکثر موارد کمتر از متوسط ریسک سهام داخل سبد است. در قیمت گذاری صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های سرمایه گذاری که بعداً به توضیح آن ها می پردازیم، مهمترین عامل ارزش خالص، پرتفوی آن ها است.
 
- صندوق های سرمایه گذاری مشترک
این صندوق ها شرایط ریسک و بازده را برای سرمایه گذارانی که در ابتدای راه هستند، مناسب تر می کنند. در واقع در این صندوق ها مبالغ کم تر روی هم جمع شده و افراد و مدیران با تجربه و حرفه ای، سرمایه گذاری آن ها را انجام می دهند.
 
- صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس
دارایی ها در این صندوق ها متنوع هستند. ساختار این شرکت ها شبیه به صندوق های سرمایه گذاری مشترک است. بدین معنا که در ساعات هایی که بازار معاملات سهام باز است، می توانید یک یا چند واحد از این صندوق ها را خرید و فروش کنید. در این صندوق ها یک تیم حرفه ای تلاش می کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند.
 
- سبدگردانی
به طور ساده چیدمان صحیح دارایی ها در داخل سبد را سبدگردانی می گویند. در این فرآیند یک فرد حرفه ای با استفاده از تحلیل ها و سطح ریسک پذیری و سرمایه ی هر فرد سرمایه گذار، یک سبد مناسب از سهام برای او تشکیل داده و به صورت مستمر بر آن نظارت می کند. (1) و (2)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

چگونگی وارد شدن به بازار بورس

اولین گام برای ورود به بازار بورس داشتن کد بورسی است. این کد بورسی همانند یک کد شناسایی برای سرمایه گذاران محسوب می شود. نام های دیگر این کد، کد معاملاتی و یا کد سهامداری است. کسی که این کد را دریافت کند،  می تواند از طریق نرم افزار معاملات آنلاین و معاملات آفلاین، به خرید و فروش سهام پرداخته و به بازارهای مختلف سرمایه ورود پیدا کند. برای دریافت این کد ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنید.

بعد از احراز هویت توسط سامانه سجام، باید در کارگزاری که از قبل آن را انتخاب کرده اید نام نویسی کرده و رمز عبور و نام کاربری برای ورود به سامانه معاملات داشته باشید. این کارگزاری ها درگاهی در دسترس سرمایه گذاران می گذارند تا از طریق آن بتوانند به دنیای بورس و خرید و فروش سهام وارد می شوند. (2)
 

انواع شاخص های بورس

شاخص بورس که انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن ها کارایی خاص خود را دارند، یکی از داده های مهم موجود در بازار بورس است. هر روزه در اثر معاملاتی که در بازار انجام می شود این شاخص تغییر می کند. در ادامه به معرفی و تعریفی ساده از انواع شاخص های بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم:
 
1-شاخص کل قیمت
که این شاخص نشان دهنده ی سطح عمومی قیمت کلیه سهام موجود در بازار بورس است. در این شاخص یک سال مشخص را به عنوان سال پایه و تمامی ارقام شرکت ها در آن سال مشخص را به عنوان ارقان مبنا در نظر می گیرند و تغییرات قیمتی سهام را بر اساس آن ها می سنجند.
 
2-شاخص کل هم وزن
که از لحاظی مشابه شاخص قیمت کل است ولی در این شاخص تعداد سهام شرکت برای محاسبه اهمیت دارد.
 
3-شاخص قیمت
که بازدهی کل بورس اوراق بهادار تهران را نشان می دهد.
 
4-شاخص بازده نقدی
که سود نقدی را محاسبه می کند. سود نقدی، سود مصوب مجامع است و از طریق این شاخص، بازدهی ناشی از کلیه سودهای پرداختی توسط شرکت های بورسی محاسبه می شود.
 
5-شاخص صنعت و شاخص مالی
شرکت هایی که در گروه تولیدی قرار می گیرند در زمره ی شاخص صنعت هستند و شرکت های خدماتی مربوط به شاخص مالی اند. در هر دو شاخص، شیوه محاسبه بر اساس میانگین موزون شرکت های فعال در آن شاخص هستند. تفاوتی که این شاخص ها با شاخص کل قیمت دارند در تعداد شرکت های حاضر در آن صنعت است.
 
6-شاخص سهام آزاد شناور
سهامی را شناور می گویند که نزد سرمایه گذاران خرد قرار می گیرد و قابلیت فروش مجدد را دارد؛ به تغییرات این بخش از سهام، شاخص سهام آزاد شناور می گویند.
 
7-شاخص 50 شرکت برتر
شرکت های برتر بورس شرکت هایی هستند که بالاترین درجه نقد شوندگی را دارند. هر سه ماه یکبار فهرست 50 شرکت برتر توسط سازمان بورس اوراق بهادار ارائه می شود. در واقع این شاخص، میانگین وزنی این 50 شرکت را ارائه می دهد.
 
8-شاخص 30 شرکت بزرگ تر
شرکت هایی که در صدر 30 شرکت بزرگ قرار بگیرند، سی شرکت بزرگ تر هستند. شاخص مذکور، میانگین وزنی این 30 شرکت را برآورد می نماید. در زمانی که بازار دچار رکود است، در سهامی که جزو 30 شرکت بزرگ تر هستند معاملات بلوکی انجام می شود تا رقم شاخص را تغییر دهند. (2)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

سرمایه گذاری در بورس چه مزیت هایی دارد؟

بورس علاوه بر اینکه مزیت های زیادی برای کشور و اقتصاد آن دارد، برای سرمایه گذاران نیز یک امر پرفایده است. سرمایه گذاری در بورس نقش پر رنگی در رونق اقتصادی یک کشور دارد. آن چه بنگاه های اقتصادی برای توسعه فعالیت ها نیاز دارند از طریق همین سرمایه گذاری در بورس تأمین می شود. رونق در کسب و کارها، اشتغال زایی و شکوفایی اقتصادی همگی از مزایای بورس برای یک جامعه هستند. فوایدی که این بازار برای فرد سرمایه گذار دارد عبارتند از:
 
-امنیت و شفافیت در سرمایه گذاری
از آن جا که قانون و مقررات به طور کامل بورس و سرمایه گذاری در آن را حمایت و تأیید می کند، پس می توانید با خیال راحت در آن سرمایه گذاری کنید. بورس شاید تنها منبعی باشد که در طی یک سال به صورت کاملاً امن می تواند سرمایه شما را افزایش دهد.
 
-حفظ سرمایه از تورم
متأسفانه در کشور ما تورم وجود دارد و این باعث می شود که ارزش پول علاوه بر اینکه با راکد ماندن به خودی خود کاهش می یابد، با توجه به تورم موجود، بی ارزش تر شود. با خریدن سهام یک شرکت در سود و زیان آن سهیم می شوید و از آنجا که ارزش دارایی های یک شرکت متناسب با تورم افزایش می یابد، سود قابل قبولی به دست می آید که شما در آن نیز سهیم هستید.
 
-قابلیت نقدشوندگی خوب
بازار بورس نسبت به بازار های دیگر، برای مثال بازار مسکن، قابلیت نقد شوندگی خیلی بالاتری دارد. به این معنا که شما هر وقت سرمایه خود را لازم داشته باشید به راحتی می توانید آن را نقد کنید.
 
- کسب سود و بازدهی بالا
با سرمایه گذاری در بورس از دو جهت سود کسب می کنید. یکی از سودی که شرکت ها بین سرمایه گذاران تقسیم می کنند و دیگری سودی که از رشد قیمت سهم نصیب سرمایه گذار می شود.
 
- گزینه های متنوع برای سرمایه گذاری
یکی از مزیت هایی که بازار بورس دارد، قابلیت انعطاف پذیری آن برای همه ی افراد است. یعنی افراد با توجه به حد ریسک پذیری که دارند و همچنین متناسب با سرمایه خود می توانند در این بازار پر رونق سرمایه گذاری کنند. (3)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

آنچه تا اینجا به آن پرداختیم تعاریفی ساده از بورس و دنیای سرمایه گذاری در آن بود. مزایایی که برای آن برشمردیم حاکی از آن است که یک راه امن و پر سود برای افزایش سرمایه ی شما، شرکت در بورس است. البته ناگفته نماند که قبل از ورود به این بازار پر طرفدار، ابتدا از اصطلاحات و قوانین آن آگاهی کامل پیدا کنید و سپس با مشورت و استفاده از راهنمایی افراد حرفه ای، شروع به خرید و فروش در این بازار جهانی نمایید.
 

آموزش مقدماتی بازار بورس از صفر تا صد

حتماً این روزها واژه ی بورس خیلی بیش تر از همیشه به گوش شما می خورد. تقریباً می شود گفت تمام افراد از اصناف مختلف در این روزها کم یا زیاد با بورس در ارتباط هستند. افرادی هستند که به صورت خیلی حرفه ای این بازار را دنبال می کنند و در آن خرید و فروش انجام می دهند. افرادی هم هستند که خیلی حرفه ای نیستند اما در معاملاتی با ریسک کم تر شرکت می کنند. بورس درواقع بازاری است که در آن دارایی های مختلف مورد معامله قرار می گیرند.

این بازار را می توان بر اساس کالایی که ارائه می دهد به سه دسته ی بورس کالا، بورس ارز و بورس اوراق بهادار تقسیم بندی کرد. در هر کدام از این بازار ها که بخواهید وارد شوید و هر گونه معامله ای که قصد داشته باشید انجام دهید، در هر صورت باید خصوصیاتی از جمله: صبر، ریسک پذیری، توانایی تحلیل و پیش بینی و... را داشته باشید.

شاید بتوان از بورس درآمدی خوب و بالا داشت اما اگر جزو افرادی هستید که یک درآمد ثابت ماهیانه را لازم دارید و از طرفی سرمایه شما اندک است، شاید برای ورود به بازار بورس خیلی فرد مناسبی نباشید. در هر صورت اگر تصمیم خرید و فروش از طریق این بستر را دارید و می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید باید با تمام جرئیات آن آشنا باشید.

قطعاً در دنیای بورس کسانی وجود دارند که خبره و حرفه ای هستند و شما می توانید سرمایه ی خود را به آن ها سپرده تا آن افراد برای شما معاملات انجام دهند. اما خود شما با کمی مطالعه و جست و جو می توانید به صورت مقدماتی با این بازار آشنا شوید و شروع به سرمایه گذاری کنید. ما در ادامه برآنیم تا از صفر تا صد بورس را برای شما شرح دهیم. در این آموزش از تعاریف ساده و ابتدایی استفاده می کنیم تا باعث سردرگمی شما نشویم. اگر قصد ورود به این بازار پر طرفدار و شروع معاملات در آن را دارید در ادامه با ما باشید. (4)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

مزایای سرمایه گذاری در بورس

در ابتدای کار تصمیم داریم از مزایایی که سرمایه گذاری در بورس دارد برای شما بگوییم چون اگر بدانید که چه فوایدی دارد، قطعاً با دقت، تمرکز و انگیزه ی بیشتری مفاهیم آن را فرا می گیرید. یادتان باشد در ابتدای کار اگر نتوانید هیجانات خود را کنترل کنید و درگیر احساساتی از جمله ترس و یا طمع شوید، قطعاً در این بازار موفق نخواهید بود. پس در ابتدا تا می توانید تمرین صبر کنید. برای سرمایه گذاری در بورس مزایایی از جمله موارد زیر را می توان برشمرد:
 
-کسب سود دو جانبه
با سرمایه گذاری در بورس هم از سود نقدی و هم از افزایش قیمت سهام، سود به دست می آورید.
 
-حمایت و پشتیبانی قانونی
در کشور ما ایران، بورس بازاری کاملاً قانونی است که با خیال راحت می توانید در آن سرمایه گذاری کنید.
 
-حفظ و نگهداری سرمایه در مقابل تورم
اگر پول خود را در محلی راکد یا با سودهایی اندک نگه دارید، با تورمی که متأسفانه در کشور ما وجود دارد، رفته رفته از ارزش آن کم می شود. با سرمایه گذاری در بورس از این کاهش ارزش سرمایه خود جلوگیری می کنید.
 
-قابلیت نقد شوندگی عالی
شما می توانید در هر زمان که به پول خود احتیاج داشتید آن را نقد کنید. این مزیت سرمایه گذاری در بورس در مقابل سرمایه گذاری برای خانه، ماشین و... که کمی سخت تر نقد می شوند قرار می گیرد.
 
-قابلیت انعطاف پذیری
بورس بازاری است که با هر مقدار سرمایه می توانید در آن شرکت کنید. فقط باید روحیه لازم، ریسک پذیری و عدم ترس و طمع را داشته باشید.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

سرمایه گذاری در بورس را از اینجا شروع کنید

حال که از مزیت های این بازار آگاه شدید حتماً با انگیزه و انرژی بیش تری به سراغ یادگیری صفر تا صد آن می روید. لازم است بدانید که به طور کلی برای آموزش بورس می توان سه گام اصلی را در نظر گرفت:

1-دریافت کد معاملاتی یا همان کد بورسی

2-یادگیری اصول، قوائد و اصطلاحات رایج در بورس

3-یادگیری روش های تحلیل، عملیات خرید و فروش و کسب سود در این بازار
 
  • گام اول

اگر بازار بورس را به عنوان یک شهر در نظر بگیریم و شما را به عنوان شهروند، پس باید دارای یک کد شناسایی باشد. این کد را همان کد بورسی می گویند. یعنی ورود به بازار بورس و انجام معاملات امکان پذیر نیست مگر با دریافت این کد. کد بورسی را با ثبت نام در سامانه سجام می توانید دریافت کنید. باید احراز هویت شوید تا کد به شما تحویل داده شود. بعد از آن نوبت می رسد به شرکت های کارگزاری. شما بدون این شرکت ها نمی توانید خرید و فروش انجام دهید.

دیگر لازم نیست برای انجام معاملات به تالار بورس بروید اما باید در یکی از این شرکت ها ثبت نام کنید و نام کاربری و رمز عبور بگیرید؛ انتخاب شرکت با خودتان است. در این زمینه می توانید از راهنمایی و مشورت افراد خبره تر بهره بگیرید. با استفاده از سیستم معاملاتی آنلاین کارگزاری ها، خرید و فروش لحظه ای سهم امکان پذیر است. این کارگزار است که بین شما و بورس واسط شده و معامله انجام می گیرد.

در این قسمت بد نیست که واژه ی سبدگردانی را هم توضیح دهیم. اگر شما سرمایه خود را به کارگزار بسپارید تا برای شما خرید و فروش را انجام دهد، به این عمل سبدگردانی می گویند. شما می توانید به صورت آنلاین و اینترنتی وجهی که می خواهید را به کارگزاری واریز کنید که یا خودتان معامله انجام دهید و یا کارگزاری برای شما خرید و فروش کند.

ساعات معاملاتی هر روزه 9 صبح تا 12:30 ظهر است که شما در این بازه زمانی می توانید سهامی را خریده و یا بفروشید. یکی از فوایدی که سیستم معاملات آنلاین کاگزاری ها برای شما فراهم می کند این است که شما در هر لحظه می توانید از اطلاعات حساب خود از قبیل برداشت ها، واریزها و... با خبر شوید. یادتان باشد که برای خرید سهم کارمزد نیم درصد و برای فروش سهم، یک و پنج صدم درصد را باید بپردازید. (4) و (5)
 
  • گام دوم

گام دوم در یادگیری بازار بورس گامی مهم و حیاتی است. از این جهت این مرحله پر اهمیت است که تمامی آنچه که برای یک سرمایه گذاری موفق باید بدانید را به شما آموزش می دهد. وقتی می توانید سود عالی کسب کنید که پیش از سرمایه گذاری تمامی جوانب کار را سنجیده باشید.

خب در ابتدای کار این امر اهمیت می یابد که شما از میزان پولی که می خواهید در بورس بگذارید کاملاً با خبر باشید. آیا آن تمام اندوخته ی شماست؟ آیا پولی کنار گذاشته شده و برای روز مبادا است؟ آیا برای به دست آوردن آن از نیازهای مهم و حیاتی زندگی خود صرف نظر کرده اید؟ این سوالات در ابتدای ورود به بازار بورس اهمیت زیادی دارند.

این بازار پر از ریسک است پس همانطور که قبلاً هم گفتیم صبور و ریسک پذیر باشید و بعد از آن برای ورود به این بستر تصمیم گیری کنید. مقدار سرمایه شما اهمیتی ندارد، زیرا همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم بورس بازاری منعطف و مناسب برای همه رقم سرمایه است. در رابطه با ریسک سرمایه گذاری در بورس هم اینطور می توان گفت که سرمایه هایی که بازده ی بیش تری دارند قطعاً ریسک بالاتری هم دارند.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

چگونه شروع به کار کنیم؟
شما از طریق کارگزاری که قبلاً در آن اسم نویسی کرده اید باید شروع به کار نمایید و وجهی را به آن واریز کنید. در ابتدای کار به شما پیشنهاد می شود که فقط از عرضه های اولیه که یک روز در هفته (چهارشنبه ها) اعلام می شود خریداری کنید. این عرضه ها مربوط به شرکت های مختلفی هستند که هر کدام با یک نام خاص که ترکیبی از نام همان شرکت است ارائه می شوند.

مزیت عرضه های اولیه این است که شما ضرر نمی کنید. البته این عرضه ها سود آنچنانی هم ندارند ولی برای تازه کارها از این لحاظ که متضرر نشوند، سودمند است. شما با سرمایه گذاری در بورس، سهام شرکت های مهمی که در این بازار ثبت می شوند را می خرید و به نسب سهام خود در منافع و خب البته ضررهای آن شرکت سهیم خواهید شد.

بورس اوراق بهادار و بورس کالا، دو بازاری محسوب می شوند که در ایران فعال هستند و شما می توانید در آن ها خرید و فروش انجام دهید. نکته ی قابل توجه دیگر این است که شما با ثبت نام در کارگزاری منتخب خود، زین پس برای انجام معاملات باید به وبسایت یا نرم افزار آن بروید. در آنجا برای شما چیزی به اسم پرتفوی ساخته می شود. این پرتفوی که باز هم واژه ای برخاسته از کشور فرانسه و به معنای کیف پول است، حکم سبد دارایی های شما را دارد.

شما باید پرتفوی خود را بر اساس ریسک پذیر بودنتان و همچنین هدف هایی که برای سرمایه گذاری دارید، تشکیل دهید. در پرتفوی، سهام شرکت های مختلف که شما خریده اید با رعایت اصول متنوع سازی قرار دارد. برای متنوع بودن و رعایت اصول آن، شرکت هایی را انتخاب کنید که در چند صنعت مختلف بورسی باشند.

واژه ی دیگری که بعد از ورود به بورس ممکن است خیلی توجه شما را به خود جلب کند کلمه شاخص کل است. شاخص ها و نوسانات آن ها در بورس و سرمایه گذاری نقش خیلی پررنگی دارند. سرمایه گذاران با توجه به همین شاخص هاست که پیش بینی ها و تحلیل های خود را انجام می دهند. شاخص کل که به آن شاخص قیمت و بازده نقدی هم می گویند، نشان دهنده ی سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

پس تغییرات این شاخص بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. نکته دیگری که قابل توجه است که اگر شما پشتکار فراوان داشته باشید و مهارت ها را آموخته و حرفه ای شوید، حتی می توانید به بورس به عنوان یک شغل نگاه کنید. قطعاً درآمدی که از آن به دست می آورید آن قدر خواهد بود که بتوانید شغلی که دارید را رها کنید. اما به شدت توصیه می شود این کار را وقتی انجام دهید که کاملاً در این بازار حرفه ای شده اید.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

افزایش و کاهش قیمت سهام
هر شرکت سهامدار در بورس، سهام خود را به قسمت های مساوی تقسیم می کند که به هر یک از آن قسمت ها یک سهم گفته می شود. شما با خرید هر سهم در سود و زیان آن شرکت سهیم می شوید. حال بر اساس عرضه و تقاضایی که برای یک سهم وجود دارد، قیمت آن سهم متغیر است.

برای مثال وقتی تعداد فروشندگان یک سهم بیش تر از خریداران آن هستند، قیمت آن سهم کاهش می باید و خب بر عکس این امر هم می تواند اتفاق بیفتد. البته این افزایش و کاهش می تواند به عوامل دیگری مثل وضعیت مربوط به امور مالی آن شرکت و شرایط سیاسی و  اقتصادی جهان، کشور و صنعتی که شرکت در آن فعالیت می کند، وابسته باشد.
 
  • گام سوم
حال که اصول و الفبای بورس را فرا گرفتید، نوبت به آن رسیده که تحلیل انجام دهید. تحلیل به این معنا که بدانید چه سهمی را چه زمانی خریداری کرده و یا بفروشید. وقتی تحلیل بورس را فرا گرفتید دیگر احتمال اینکه ضررهای زیادی را متحمل شوید کمتر خواهد شد.

برای بازار بورس دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی وجود دارد. اصول تحلیل تکنیکال عمدتاً روانشناسی هستند. یعنی با بررسی نمودار قیمت ها و حجم معاملات، فرد معامله گر زمانی را که برای خرید یا فروش سهم مناسب است پیش بینی می کند. در تحلیل بنیادی ارزش ذاتی سهم مورد بررسی قرار می گیرد. اگر قیمت فعلی سهم بیش از ارزش ذاتی آن باشد طبق نظر تحلیل گر بنیادی، فروش معقولانه تر است تا خرید؛ اما در حالت برعکس، فروش می تواند سود آور باشد. (6)

آنچه تا اینجا برای شما آوردیم، اصول مقدماتی بازار بورس بود. سه گام مهمی که برای سرمایه گذاری در این بازار باید فرا بگیرید را برای شما به صورت خلاصه و مفید گفتیم. از اصول و الفبای آن سخن به میان آورده و خصوصیاتی که باید یک فرد برای موفقیت در این بازار داشته باشد را برای شما بر شمردیم.

همواره به خاطر داشته باشید که برای موفقیت در هر کاری ابتدا باید نسبت به آن شناخت کامل پیدا کنید. امید است که در ادامه نیز اطلاعاتی ارزشمند در زمینه سرمایه گذاری در بورس به دست بیاورید.
 

از بازار بورس ایران درآمد زایی کنید

بازار بورس از سال 1315 در ایران آغاز شد در نتیجه مورد تازه ای محسوب نمی شود، امّا همیشه نگرانی ها از وضعیت حال و آینده آن ثابت مانده است. در عین حال که سرمایه گذاری در سهام می تواند خطرناک و پر از ریسک باشد امّا رشد 190 درصدی بازار بورس ایران از ابتدای سال 1398 نشان می دهد که در حال حاضر می توان به خوبی از آن سود کسب کرد. بازار بورس ایران کاملا قانونی و شرعی عمل می کند و با توجه به قوانین وضع شده، امنیت بازار حفظ می شود.

یکی از نکات مثبت آن سرمایه گذاری با مبالغ کم و محدود است و حتی سرمایه گذاری در بازار بورس کالا نسبت به دیگر بازار بورس ریسک کمتری را به همراه دارد. با رشد فناوری و امکانات فراهم شده در سایت های مختلف می توان در حد معقولی آینده ی بازار بورسی که در آن سرمایه گذاری کرده ایم را درک کرد؛ چرا که اطلاعات در بازار بورس ایران از شفافیت کافی برخوردار است.
 

مزایای سرمایه گذاری در بورس ایران

  • امنیت بازار بورس
 
  • شفافیت اطلاعات
 
  • نقدشوندگی بالا
 
  • بازاری کاملا قانونی و شرعی
 
  • نظارت شرکت ها و تایید آن ها قبل از ورود
 
  • امکان سرمایه گذاری با حداقل بودجه
 
  • قابلیت خوب برای نوسان گیری
 
  • سرمایه گذاری آسان
 
  • امکان بررسی وضعیت ها به صورت آنلاین
 
  • حفظ سرمایه در برابر تورم
 
  • بازدهی بالای بورس نسبت به دیگر بازارها
 
  • گزینه های متنوع برای سرمایه گذاری

سرمایه شما در برابر تورم حفظ خواهد شد و بازدهی آن نسبت به سرمایه گذاری در بانک یا بر روی طلا بسیار بالا تر است. (7)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

برای مثال اگر در ابتدای سال 98 در بورس ایران سهامی خریده باشید اکنون به طور میانگین 190 درصد سود داشته اید. با این وجود باید به این مسئله آگاه باشید که سرمایه گذاری در بورس سهام برای کسب درآمد، تضمینی نیست. امّا برخلاف حساب پس اندازه یا سپرده گذاری، هیچ محدودیتی در بازار بورس برای کسب درآمد وجود ندارد.

اگر بتوانید سهامی که دریافت کرده اید را به قیمتی بالاتر بفروشید سود کرده اید و برعکس، با هزینه کمتر بفروشید ضرر خواهید کرد. اینها موارد ابتدای است که باید قبل از ورود به بازار بورس ایران به آن توجه کنید. (8)
 

حداقل و حداکثر سرمایه لازم به چه میزان است؟

این میزان کاملا به شما بستگی دارد. درصد سود و زیان شما نیز از همین سرمایه خواهد بود. درصد سود یا زیان هر دو به یک اندازه هستند. به این معنا که اگر شما سهام کمتری نسبت به فرد دیگری دارید بر میزان سود شما تاثیر نخواهد گذاشت. در واقع شما نباید پول و سرمایه خود را با دیگران، بلکه با میزان اولیه خود بسنجید.

برای مثال تصور کنید شما 200 هزار تومان سرمایه گذاری کرده باشید (بله! میزان سرمایه می تواند در همین اندازه کم باشد) و فرد دیگری 2 میلیون تومان سرمایه گذاری کرده باشد. پس از 3 روز می بینید که 100 هزار تومان سود کرده اید و فرد دیگر نیز یک میلیون تومان. در واقع درصد سود هر دو سرمایه برابر بوده است؛ سرمایه اولیه بر درصد سود شما تاثیر نخواهد گذاشت. (9)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

حداقل سرمایه برای نماد های مهم در بورس از 500 هزار تومان آغاز می شود. سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسک تر مانند بازار بورس کالا و یا سرمایه گذاری در صندوق هایی با درآمد ثابت، می تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که ریسک پذیری بالایی ندارند. امّا اگر قصد سرمایه گذاری در بورس با توجه به اطلاعات ارائه شده در tsetmc.com را دارید در اینجا دو نمونه برای شما خواهیم آورد.

برای مثال در روز نوشته شدن این مقاله، قیمت هر سهم «ایران خودرو» معادل 702 تومان و قیمت نماد خساپا (شرکت سایپا) معادل 522 تومان بوده است. حال فرض کنید شما می خواهید 600 هزار تومان سرمایه گذاری کنید. با این مقدار سرمایه گذاری می توانید 1149 سهم از شرکت سایپا و یا 854 سهم از شرکت ایران خودرو دریافت کنید. نکته دیگری که باید هنگام خرید مدنظر داشته باشید کارمزد است. اگر میزان سهام اولیه ای که خرید می کنید کم باشد ممکن است پس از کسر میزان کارمزد، سود زیادی برای شما باقی نماند. (10)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

آیا سرمایه گذاری در بورس ایران مفید خواهد بود؟

در واقع سرمایه گذاری در بورس تنها برای کسب درآمد نیست، بلکه سرمایه گذاری شما تبدیل به مولد برای چرخه صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد. این مولد باعث می شود تا سطح اقتصادی کشور در وضعیتی ایمن قرار بگیرد. برخلاف سود بانکی، بورس همواره وابسته به تورم نیست. پس با وجود آنکه برخی از سرمایه گذاری ها از ریسک بالای برخوردار هستند امّا مزایای آن از درجه بالاتری برخوردار است.

علاوه برآن، همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، در بورس و سهام گزینه های متنوعی وجود دارد. قطعا همه افراد از ریسک پذیری بالای برخورد نیستند و یا شرایط مالی این امکان را به آن ها نمی دهد که بر بازارهای پیچیده سرمایه گذاری کنند.

تمامی فعالیت های بازار بورس ایران زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است. در نتیجه تمامی شرکت هایی که بخواهند سهام خود را بفروشند باید قبل از آن در این سازمان تایید شده و میزان سهام شناور، رتبه بندی شرکت، سرمایه ثبت شده و... آن ها مشخص شود. شفاف بودن اطلاعات در تمامی مراحل از اهمیت بالای برخوردار است. به همین سبب می توانید مطمئن باشید که شرکت های وارد شده در بورس مورد تایید قرار گرفته اند و از این بابت نگرانی نخواهید داشت.(11)

امّا اگر می خواهید کسب درآمد از بورس را آغاز کنید باید با نحوه کار آن و انواعش آشنا شوید. باید تفاوت بورس و فرابورس را بدانید تا به اشتباه معالمه ای را انجام ندهید. فرابورس بازاری است که سهام شرکت هایی که شفافیت کافی یا وضعیت سودآوری مناسب ندارند در آن برای معامله قرار می گیرند. در این بازار، سازمان بورس نظارت محدود تری دارد. البته، در ایران معاملات فرابورس با همان مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار بورس صورت می گیرد.

نوسانات بازار فرابورس مشابه با شرکت های بورس اوراق بهادار 5 درصدی است. اکثر شرکت های که در بازار فرابورس حضور دارند، استارت آپ هایی هستند که جوانان کشور در آن به تلاش می پردازند. شاید بهتر باشد قبل از ورود به بازار اصلی ابتدا مطالعه کافی داشته باشید و شاید بخواهید در بورس مجازی شرکت کرده و با اصطلاحات استفاده شده در بورس اصلی آشنا شوید.

بورس مجازی در واقع محلی است که به صورت مجازی کاربران می توانند یک پول مجازی دریافت کرده و با آن به خرید سهام بپردازند. در اینجا، هیچ پول واقعی پرداخت نمی شود و می توانید تجربیات خوبی را کسب کنید. (12)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

مزایا و محدودیت های سرمایه گذاری در بورس ایران

  • قیمت گذاری در بورس کاملا رقابتی بوده امّا از مقررات و استانداردهای تعریف شده برخوردار است.
 
  • برخلاف بازارهای سنتی، سرمایه گذاری در بورس به صورت 24 ساعته است. (البته ساعت کار فعال بازار، محدود است)
 
  • شانس رشد پول به صورت روزانه وجود دارد.
 
  • واکنش های سریع و سرعت عمل بسیار زیاد کمک می کند تا معامله های بزرگی صورت گیرد. (11)

در این حال:
 
  • خطر از دست دادن کل سرمایه گذاری در بورس وجود دارد.
 
  • اگر شرکتی ورشکست شود، بدهی های خود را ابتدا به سهامداران و سپس به صاحبان اوراق قرضه و طلبکاران پرداخت می کند.
 
  • بر خلاف اوراق قرضه، سهام چیزی برای بازگشت به سرمایه گذار تضمین نمی کند.
 
  • شما می توانید بیشترین سود را دریافت کنید یا تمام سرمایه را از دست بدهید. (11)

به همین دلیل است که باید ابتدا درباره آن به خوبی مطالعه کرده و با شرایط آن آشنا شوید. اگر در ابتدای کار هستید، سعی کنید سهامی را خریداری کنید که:
 
  • کمترین هزینه
 
  • بازگردانی بالا
 
  • مالیات کمتر
 
  • خطر ریسک کمتری را دارند. (13)

همچنین می توانید به راحتی در صندوق های سرمایه گذاری مختلف سرمایه گذاری کنید.

یکی از مشکلات اصلی برای معامله گران در بورس، بررسی وضعیت آینده سهام و پیش بینی آن است. افرادی که با تجربه هستند شاید بتوانند سرمایه خود را نجات دهند و حتی از وضع نابسامان آینده سود کنند. امّا این وضعیت برای تازه کاران وجود ندارد. در این میان افرادی به فروش و ارائه سیگنال های تحلیل بورس می پردازند که موجب ضرر و زیان سهامداران می شود. برای آنکه دچار ضرر نشوید همواره تمامی اتفاقات و اثرات آن را مشاهده و بررسی کنید.
 

قبل از ورود به بازار بورس این موارد را بدانید و رعایت کنید

  • آشنایی با اصول سرمایه گذاری
 
  • با تمام پول خود معامله نکنید
 
  • از ویدیوهای آموزش بورس استفاده کنید
 
  • با سرمایه کم آغاز کنید
 
  • تمام پول را بر یک برند یا صنعت سرمایه گذاری نکنید
 
  • اخبار و اتفاقات را پیگیری کنید.

برای کسب درآمد از بازار بورس باید به تمام مواردی که به آن اشاره شد اشراف داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. در ادامه به این مطلب خواهیم پرداخت که چگونه کسب درآمد ماهیانه از بورس ممکن خواهد بود و برای شروع باید چه کارهایی انجام دهید.
 

آیا امکان کسب درآمد ماهیانه از بورس وجود دارد؟

از آنجایی که وضعیت اقتصادی کشور در حالت ثبات خود قرار ندارد وضعیت کسب درآمد شما وابسته به وضعیت اقتصادی خواهد بود. ممکن است در یک ماه درآمد بالای داشته و در ماه دیگر متضرر شوید. علاوه بر وضعیت اقتصادی، شرکتی که آن را انتخاب و سهمش را خریداری کرده اید نیز نقش مهمی بازی می کند. فرض کنید سهام شرکتی را خریده ایم که رشد 5% داشته باشد و هر روز این سهام با مثبت 5% معامله بشود.

پس از ده روز، 50% رشد دارد و یک میلیون تومان اولیه شما، به یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهید رسید، درست است؟ خیر!! رشد 5% به این معنا است که سرمایه شما در روز اول 1 میلیون تومان، روز دوم 1 میلیون و پنجاه هزار تومان و... با این حساب در ده روز، 600 هزار تومان سود کرده اید. با این حال اینکه فرض کنیم هر روز سهمی نرخ صعودی داشته است خوشبینانه ترین حالت است. در روزهایی ضرر خواهید کرد و در انتها نیز مقداری مالیات نصیب سهم شما خواهد شد. (14)

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

این سود و زیان در بورس از قبل به طور کامل قابل پیش بینی نخواهد بود. صرفا می توان براساس نوسانات بازار، تخمین های کوتاه مدتی زد که ممکن است در یک روز کاملا تغییر کند. در نتیجه نمی توان گفت در انتهای ماه چه میزان درآمد خواهید داشت.

این حالت اولی است که خود شما برای سرمایه گذاری به صورت مستقیم اقدام می کنید. در حالت دوم استفاده از صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است. در این حالت صندوق سرمایه گذاری به صورت یک واسط عمل می کند. اگر بخواهید به صورت غیر مستقیم و با کمترین ریسک در بورس شرکت کنید، می توانید از این روش استفاده کنید.

صندوق ها زیر نظر سازمان بورس، بانک ها و موسسه اعتباری فعالیت می کنند. سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری ایران به 115000 میلیارد تومان و بیشتر می رسد. صندوق های متفاوتی وجود دارند از جمله: صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، در سهام، مختلط، نیکوکاری، تامین مالی و... (15)

حجم دارایی های صندوق ها به طور معمول از سپرده های بانکی و اوراق مشارکت بانک ها است. بخش اندکی از دارایی های صندوق در بورس سرمایه گذاری می شود. سود حاصل از آن ها در فواصل یک ماهه یا سه ماهه پرداخت می شود و اگر بخواهید سرمایه خود را بازپس گیرید، می توانید آن را به راحتی ابطال کرده و به صورت نقدی آن را دریافت کنید.

قیمت واحد سرمایه گذاری در زمان پذیره نویسی حدود 100 هزار تومان است. اگر قصد سرمایه گذاری در صندوق ها را دارید قبل از هر چیز عملکرد و زمان پرداخت آن ها را بررسی کنید. عملکرد هفتگی، ماهانه، سه ماه و سالانه می تواند معیاری برای مقایسه آن ها باشد. در مرحله بعد ترکیب دارایی صندوق ها را بررسی کرده تا کمترین ریسک را انتخاب کنید.

هزینه و مدت ابطال، دوره بازپرداخت سود و میانگین بازدهی صندوق نیز مواردی برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت هستند. امّا اگر فردی ریسک پذیر هستید و قصد دارید تا وارد بورس شوید، در بازه هایی این کار را انجام دهید که روند اصلاحی شاخص بورس رو به اتمام باشد. امیدواریم با دقت به مسائل گفته شده و درک میزان ریسک و سود بازار بورس ایران، بتوانید به کسب درآمد از آن بپردازید.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

چگونه وارد بازار بورس ایران شویم؟

رکورد شکنی های شاخص بورس در ماه های گذشته باعث شده تا هر کسی با کمترین سرمایه ممکن نسبت به ورود به این بازار برای سرمایه گذاری اقدام نماید. امکان حفظ ارزش پولی از یک سو و از طرف دیگر سودهای چند صد درصدی آن هم در یک زمان بسیار کوتاه جذابیت های این بازار را برای کاربران چند برابر نموده است.

ورود سرمایه گذاران تازه از یک سو و حمایت دولت نیز از سوی دیگر فعلا این بازار را یک بازار صد در صد صعودی نموده و همچنان هم بر این فشار افزوده می شود. اما درصد بالایی از کاربران و افرادی که وارد این بازار می شوند، اطلاعات کافی در زمینه سرمایه گذاری و معامله در این بازار را ندارند و با بی احتیاطی تمام سرمایه های گران قدر خود را در معرض خطرات زیادی قرار می دهند. (16)

از این رو بر آن شدیم تا اطلاعاتی کامل و جامع برای کاربران و تازه کاران ورود به بازار سرمایه گرد آوری نماییم تا از این اطلاعات برای حفظ سرمایه های خود استفاده کرده و با اطمینان بیشتری برای معامله در این بازار اقدام کنند. در ادامه با ما همراه بمانید.
 

مفاهیم اولیه بازار بورس

مانند هر بازار دیگری، بورس هم بازاری برای معامله کالا است. اما در این بازار کالاهای خریداری شده با بازارهای سنتی تفاوت هایی دارد. بازار بورس ایران به 4 دسته اصلی بازار بورس اوراق بهادار، بازار بورس انرژی، بازار بورس کالا و بازار بورس ارز تقسیم می شود که هر یک از این بازارها برای معامله کالاهایی خاص و منحصر به فرد ایجاد شده اند.

پرکاربردترین بازار بورس که در این مقاله نیز قصد صحبت درباره آن داریم، بازار بورس اوراق بهادار است. در ادامه به تعریف برخی مفاهیم ساده و اولیه ای می پردازیم که برای ورود به بازار بورس بایستی آن ها را به ذهن بسپارید. این مفاهیم عبارتند از: (17)
 
  • بازار بورس کجاست؟
بازار بورس اصطلاحی است که کاربران به مرکز خرید و فروش سهام اطلاق می نمایند. این بازار مکان فیزیکی خاصی نداشته و همه خرید و فروش ها در آن به صورت آنلاین و اینترنتی است. آدرس سایت اینترنتی سازمان بورس برای مشاهده سهام ها www.tsetms.com است. با ورود به این صفحه شما می توانید همه سهم های مورد معامله در بازار بورس اوراق بهادار تهران را مشاهده نمایید.
 
  • در بازار بورس چه چیزی خرید و فروش می شود؟
در بازار بورس سهام شرکت ها و کارخانه های مختلف کشور اعم از دولتی یا خصوصی معامله می شود. در واقع شرکت های مختلف سودده بعد از فراهم نمودن مدارک و شرایط اولیه ورود به بازار بورس در این بازار، عرضه اولیه شده و شما به عنوان یک سهام دار می توانید به صورت مستقیم سهام آن ها را در بازار بورس خریداری نمایید.
 
  • سود خرید و فروش در بازار بورس از کجاست؟
سود کاربران در بازار بورس از دو طریق در دسترس است. در درجه اول در صورتی که شما سهمی را با قیمت پایین خریداری نموده و در قیمت های بالاتر بفروشید، سود کسب کرده اید. در درجه دوم خود شرکت های فعال در این بازار نیز هر ساله سودهایی را بر حسب میزان درآمدها به سهام داران اختصاص می دهند.
 
  • آیا ممکن است در بورس در عرض یک روز تمام دارایی خود را از دست بدهیم؟
بازار بورس ایران برخلاف بازارهای بزرگ بین المللی، دارای محدودیت نوسان در طی یک روز است. در حال حاضر این محدودیت 5 درصد است. اگر شما سهمی را در بالاترین قیمت مجاز یک روز کاری خریداری کنید، در بدترین شرایط ممکن است 10 درصد سرمایه خود را از دست بدهید.
 
  • آیا خرید و فروش در بازار بورس مالیات دارد؟
خرید و فروش سهام در بازار بورس دارای مالیات آزاد نیست اما شما در هر معامله میزان 1.5 درصد از کل مبلغ معامله را باید به عنوان کارمزد به کارگزار خود در بازار بورس اعطا نمایید.
 
  • ساعات کار در بازار بورس چه ساعاتی است؟
بورس تهران از شنبه تا چهارشنبه به غیر از ایام تعطیل از ساعت 9 تا 12:30 برای معامله کاربران باز است. از ساعت 8:30 تا 9 نیز مرحله پیش گشایش بازار است که کاربران می توانند در این ساعات سفارشات خود را ثبت نمایند.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

شرایط لازم برای ورود به بازار بورس

مانند هر بازار دیگری شما برای معامله در بازار بورس نیاز به ارائه مدارک خاصی خواهید داشت. با توجه به اینکه معامله در بازار بورس به صورت آنلاین و اینترنتی صورت می پذیرد شما بایستی پلتفرم های اولیه لازم برای این کار را در اختیار داشته باشید. برای این کار می بایست مراحل زیر را طی کنید:
 
انتخاب کارگزاری
معامله در بازار بورس نیااز به داشتن پلتفرم های لازم است. شرکت های خاصی هستند که نه فقط در ایران بلکه در همه جهان این پلتفرم ها را برای کاربران فراهم می آورند. شما نیز برای ورود به بازار بورس ایران می بایست یکی از شرکت هایی که از طرف سازمان بورس مجوز دارند را انتخاب نمایید.
 
تهیه مدارک لازم برای دریافت کد بورسی
شما برای معامله در بازار بورس بایستی ابتدا خود را به عنوان یک فرد حقیقی و یا حقوقی به سازمان بورس معرفی نمایید. این کار با استفاده از یک کد که برای هر شخص منحصر به فرد است، صورت می پذیرد که اصطلاحا کد بورسی است. برای دریافت کد بورسی نیاز به مدارک شناسایی خواهید داشت که باید آن ها را فراهم نمایید.
 
ثبت نام برای کد سجام
سازمان بورس ایران برای جلوگیری از پولشویی و کنترل رفتارهای غیر مجاز در بازار بورس اقدام به ارائه کدی به نام کد سجام به کاربران می نماید که برای دریافت کد بورسی بایستی در سامانه سجام ثبت نام و این کد را دریافت کنید.

ارائه مدارک به کارگزاری به همراه کد سجام و دریافت کد بورسی و کد آنلاین برای معامله در بورس (18)
 

چگونه سهام های بورسی را بشناسیم؟

بعد از ورود به سایت سازمان بورس، شما با انبوهی از سهام ها روبرو خواهید شد که شاید در نگاه اول بسیار گیج کننده باشد. اما با شناخت نحوه نام گذاری هر نمادی به راحتی می توانید آن ها را دنبال کنید. نام گذاری سهام ها در بازار بورس یک روند ثابت و مشخص دارد که با اطلاع از این قاعده می توانید نماد مورد نظر خود را پیدا کنید.

نام هر نماد بورسی از دو بخش تشکیل می شود. بخش اول این نام که حرف اول آن است نشان دهنده صنعتی است که شرکت مذکور در آن فعالیت دارد و ادامه نام نماد نیز نام شرکت مورد نظر است.

برای مثال «خساپا»، نماد شرکت سایپا در بازار بورس است. حرف اول این نماد «خ» نشان دهنده صنعت خودروسازی است و ادامه آن نیز از نام «سایپا» گرفته شده است.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

اهمیت عرضه های اولیه در بورس

اولین روزی که هر سهمی در بازار بورس ایران معرفی می شود، اصطلاحا آن را عرضه اولیه می نمایند. اما این عرضه اولیه ها چه اهمیتی دارند؟ شناخت اهمیت آن ها مخصوصا برای کسانی که به تازگی وارد بازار بورس می شوند بسیار مهم است.

شرکت هایی که به تازگی وارد بورس می شوند برای ایجاد جذابیت بیشتر در بین کاربران قیمت سهام خود را با چند درصد پایین تر از ارزش واقعی خود ارائه می نمایند.

از این رو در روز های ابتدایی همیشه مستعد رشد قابل توجهی خواهند بود. با این تفاسیر خرید این سهام ها در روزهای اولیه می تواند سودهای تضمین شده ای را برای کاربران فراهم آورد.
 

چه سهامی را بخریم؟

سوال مهمی که همه کاربران حتی حرفه ای ها و قدیمی های بازار آن را در ذهن دارند، انتخاب سهام برای خرید است. روش ها و اصولی برای تشخیص سهام های سودآور وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید نسبت به خرید سهام هایی که در آینده مستعد رشد هستند اقدام نمایید.

تحلیل بنیادی یک سهم برای تشخیص ارزش فعلی و شرایط بازار و تحلیل تکنیکال برای تشخیص روند حرکتی قیمت سهم در آینده دو روشی هستند که کاربران می توانند با یادگیری آن ها، نسبت به انتخاب بهترین سهم برای خرید اقدام کنند.

البته خود این روش ها به جزء های کوچکتری تقسیم می شوند. به طوری که هر دو نفری که یک سهم را از نظر بنیادی و تکنیکال بررسی می نمایند ممکن است نتیجه های متفاوتی داشته باشند.
 

اهمیت تماشاچی بودن معاملات بورسی در ماه های اول

چرا باید در ماه های اول به جای خرید ریسکی سهام ها بهتر است یک نظاره گر باشید؟ معامله در بازار بورس می تواند سودهای هنگفتی را برای کاربران فراهم آورد، اما این موضوع دو طرفه است. در صورتی که خیلی مراقب نباشید مکن است در جهت عکس سرمایه خود را از دست بدهید. عادت هایی که در روزهای ابتدایی ورود به بازار به دست می آورید اهمیت بسیار زیادی دارد.

کاربرانی که تازه روزهای ابتدایی بازار بورس را سپری می نمایند می توانند با داشتن صبر و یادگیری بهترین شروع را داشته باشند. بی مقدمه و بدون داشتن اطلاعات کافی، ورود به بورس می تواند عواقب سنگینی برای کاربران به دنبال داشته باشد. یادگیری، شرط اصلی و اساسی برای ورود به این بازار جذاب و پر از سودهای زیاد است. عدم دقت به این موضوع افرادی زیادی را در این بازار به ورطه نابودی کشانده است.

بازار بورس روال مشخصی دارد. هر سهمی مطابق با یک روند مشخصی حرکت می نماید. تجربه و شناخت و مشاهده حرکت سهم ها می تواند این روند را به شما نشان داده و اطمینان شما را نسبت به خرید آن بیشتر کند. بسیاری از افراد تصور می نمایند که اگر زودتر وارد بازار نشده و اقدام به خرید سهم نکنند، از سودهای کلانی دور خواهند ماند. اما بازار بورس پر از فرصت است.

فرصت هایی که هر روز در این بازار به وجود می آید. شناخت اصولی بازار می تواند این فرصت ها را برای شما آشکار کند. در جهت عکس در صورت عدم اطلاع از این روند ها و قواعد، احتمال درگیر شدن با روندهای غلط و افتادن در دام بازیگران بورس بالا رفته و احتمال از بین رفتن سرمایه نیز زیاد می شود.

علاوه بر این حتی می توانید به جای اینکه سریعا اقدام به خرید و فروش سهام کنید، به صورت مجازی سهام های مورد نظر خود را بخرید و نتیجه کار خود را ارزیابی نمایید. خرید و فروش مجازی یکی از روش هایی است که نه فقط برای کاربران ایرانی در بازار بورس ایران بلکه برای همه بورس های بین المللی رواج داشته و کاربران زیادی نیز برای شروع از این ترفند استفاده می نمایند.

آموزش مقدماتی سرمایه گذاری در بورس ایران

ارزش صبر کردن در بورس

بازار بورس بازار پر سودی است اما به شرطی که صبر کافی داشته باشید. در واقع این بازار، بازاری است که سرمایه های افراد عجول را از چنگ آن ها خارج کرده و به جیب افراد صبور انتقال می دهد. دقت کنید که این اصل به قدری قدرتمند است که حتی افرادی که آموزش های دقیقا یکسانی دیده باشند و یک سهم مشخص را نیز خریداری کرده باشند، نتیجه ای متفاوت به دلیل میزان صبر خود خواهند داشت.

صبر داشتن در خرید و فروش سهام اهمیت بسیار زیادی دارد. همه بزرگان این بازار و همه کسانی که دستی در آموزش بورس دارند، این قانون طلایی را می شناسند و آن را به بورس آموزان معرفی می کنند. حالا انتخاب با شما است که انتخاب نمایید. صبور باشید و به سود برسید و یا با عجله سرمایه های خود را از دست بدهید.
 
نتیجه گیری و جمع بندی
در این مقاله به معرفی بازار بورس پرداختیم و تا حدودی قواعد اولیه ورود به بازار بورس را برای کاربران بر شمردیم. مفاهیمی و قواعدی که به آن ها اشاره کردیم هر چند بسیار ساده و ابتدایی هستند اما حاصل سال ها تجربه ای هستند که در ای بازار به وجود می آید. شما می توانید بدون دقت به این قواعد وارد بازار شده و خودتان بعد از ضرر دادن در بازار به آن ها برسید و یا اینکه از تجربه افراد کارکشته در این بازار استفاده نموده و از همان ابتدا با رعایت این قواعد در بازار بورس سود کسب کنید.

بازار بورس بازاری بسیار پرتلاطم است که در صورت عدم شناخت کافی می تواند بسیار خطرناک باشد. بازاری که در صورت آگاهی می توانید از آن به عنوان یک اهرم عالی برای کسب ثروت و پول استفاده نمایید.

پی نوشتها
  1. www.khanesarmaye.com
  2. www.emofid.com
  3. www.investopedia.com
  4. www.investopedia.com
  5. www.khanesarmaye.com
  6. www.bourse24.ir
  7. www.budgeting.thenest.com
  8. www.isignal.irwww.emofid.com
  9. www.khanesarmaye.com
  10. www.eghtesadonline.com
  11. www.donyayebourse.com
  12. www.iwillteachyoutoberich.com
  13. www.ihadaf.com
  14. www.rade.ir
  15. www.hamshahrionline.ir
  16. www.isignal.ir
  17. www.isignal.ir
  18. www.eghtesadnews.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.