فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

بازار فارکس، یک بستر بسیار وسیع جهانی است که معاملات جاری در آن همواره با ریسک و تهدیدات سرمایه ای مواجه است. ریسک در بازار فارکس دو نوع معاملاتی و غیر معاملاتی دارد. در نوع معاملاتی آن نیز با دو نوع ریسک یکی ناشی از کلاه برداری و دیگری ناشی از تغییر قیمت ارز مواجه هستم. در نوع غیر معاملاتی آن نیز گاهی اتفاقاتی نظیر جنگ، ورشکستگی کارگزاری، نهاد یا سازمان خاصی که بر اقتصاد کشور تاثیر داشته باشد و همچنین مواردی مانند تحریم و غیره هستیم. برای آنکه بتوانیم ایمن وارد فارکس شویم، ابتدا لازم است درباره آن اطلاعاتی کسب کنیم. سپس باید بدانیم که چگونه باید سرمایه گذاری کنیم و در نهایت باید بتوانیم یک کارگزاری مناسب و مطمئن انتخاب کنیم.
يکشنبه، 6 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

فعالیت در بازار فارکس

به احتمال زیاد تمام افرادی که قصد ورود به بازار بورس را دارند، کم و بیش درباره خطرات و به اصطلاح رایج، ریسک هایی که فعالین در این بازار را تهدید می کند، مطالبی خوانده یا شنیده اند.

آن دسته از افراد که صرفا به دلیل علاقه به فعالیت در بازار بورس پا به این عرصه می گذارند و روحیه ای ریسک پذیر و معامله جو دارند، به احتمال قوی از تهیج موجود در این بازار به نوعی لذت می برند و از بازی های فکری که در پی این تهیج برایشان پیش می آید، خوششان آمده و به آن به چشم نوعی بازی فکری که در نهایت برایشان درآمد نیز دارد، نگاه می کنند.

اما برای آن دسته از افرادی که اندک سرمایه خود را وارد این عرصه کرده و در تلاش برای کسب سود هستند و روحیه ای محتاط و توان مالی نسبتا ضعیف تری دارند، این تهیج و پرمخاطره بودن بازار، ابدا امری خوشایند نبوده و چه بسا تنها دارایی آن ها را نیز از بین ببرد. پس لازم است، چه از دسته علاقه مندان به ریسک کردن باشیم و چه از دسته محتاطان، درباره خطرانی که بازار بورس و فارکس را تهدید می کند، به اندازه کافی اطلاعات کسب کنیم تا در نهایت با شکست کمتر و سود بیشتری مواجه شویم.

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

بد نیست بدانید که فارکس، یک بازار بسیار سریع الحرکت است که تصمیمات معامله گرانش باید در ثانیه به وقوع پیوسته و به اجرا درآید؛ هرچند که ممکن است در کمتر از چند دقیقه این تصمیمات با ضررهای گاها جبران ناپذیری مواجه شود. از دیگر ویژگی ها و نکات بارز مربوط به فارکس این است که احتمال از بین رفتن کل سرمایه یک معامله گر در فارکس آن هم در عرض چند روز، امری کاملا قابل وقوع و محتمل است.

از این رو در مقاله به چند مورد کلیدی تاثیر گذار بر بازار فارکس که به نوعی تهدید برای فعالان این بازار به شمار رفته و در دسته ریسک های فارکس قرار دارند، اشاره می کنیم.
 

آشنایی با انواع ریسک های موجود در بازار فارکس

به طور کلی چه در فارکس چه در هر بازار معاملات ارزی دیگر در سرتاسر جهان؛ دو نوع ریسک وجود دارد که به آن ها ریسک های معاملاتی، ریسک های غیرمعاملاتی یا ریسک های تکنیکال می گویند. بیایید به هریک از این دو نوع ریسک به صورت مجزا پرداخته و درباره تعریف و مفاهیم مربوط به آن ها اطلاعاتی کسب کنیم.
 
  • ریسک های معاملاتی
به طور کلی ریسک معاملاتی حاکی از عدم قطعیتی است که درباره عوامل تاثیرگذار در یک معامله وجود دارد. از این جهت و با توجه به عوامل موجود در یک معامله بازار فارکس، ریسک های معاملاتی خود نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند. گاهی این ریسک ها ناشی از کلاهبرداری و دام هایی است که عمدا توسط افراد برای سایر معامله گراند تنیده شده است و دیگر ریسک های ناشی از نوسانات نرخ ارز است. (1)

اما بیایید به صورت جزئی تر برخی از عواملی که منجر به ریسک معاملاتی در فارکس می شود را بشناسیم:
 
  • ریسک معاملاتی فارکس ناشی از نوسانات قیمت ارز
تعجب برانگیز نیست که موارد تاثیرگذار بر فارکس را با نوسانات قیمت ارز آغاز کنیم چراکه همه ما به خوبی می دانیم، تغییرات نرخ ارز بر هرچه در کشور وجود دارد تاثیر می گذارد، حال آنکه صحبت از بازار فارکس در میان باشد؛ دیگر به هیچ عنوان نمی توان نوسانات قیمت ارز را به چشم یک تهدید یا ریسک در فارکس ندید. فراموش نکنید که فارکس بزرگترین بازار خرید و فروش ارز در جهان است. ارزش معاملاتی که در این بازار به انجام می رسد در حال حاضر و به طور میانگین، بالغ بر 1.5 تریلیون دلار است. (2)
 
  • ریسک معاملاتی فارکس ناشی از خطاهای انسانی
همانطور که از عنوانش پیداست، این نوع ریسک نشأت گرفته از تحلیل های اشتباه و آینده نگری های غلط معامله گران به دلیل عدم تمرکز، عدم داشتن دانش و آگاهی کافی و یا اشتباهات محاسباتی و تحلیلگری است.
 
  • ریسک معاملاتی فارکس ناشی از کلاه برداری افراد
بدیهی است که در صورتی که معامله دچار یک دام تنیدگی عمدی توسط شخصی دخیل در آن شود، خطرات بسیاری سرمایه معامله گران را تهدید می کند.

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟
 
  • ریسک های غیر معاملاتی
منظور از این ریسک، در واقع تهدیداتی است که توسط عواملی خارج از محدوده معامله، (طرفین معامله، کلاه برداری، نرخ ارز و ...) علیه معامله گران بازار فارکس وجود دارد. در ادامه مثال هایی درباره این نوع ریسک ارائه می دهیم.
 
  • ریسک های غیرمعاملاتی ناشی از وقایع فورس ماژور
گاهی اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور، حملات تروریستی و جنگ، اکتشافات منابع معدنی ناگهانی، تحریم ها، تغییرات ناگهانی در معاملات نفتی، ورشکستگی یک بانک یا نهاد دولتی به طور ناگهانی، بحران وام در اقتصاد آمریکا که بر تمام جهان تاثیر می گذارد و عواملی از این دست، سبب می شود معامله گران فارکس در معرض ریسک غیر معاملاتی قرار گیرند.

مثلا در سال 2005، رفکو، بزرگترین کارگزاری رگوله شده و غیر بانکی جهان، در حالی که میلیاردها دلار دارایی داشت، دچار ورشکستگی ناگهانی شد. هیچکس مسئول این اتفاق نیست و این حادثه ممکن است برای هر بانک، کارگزاری یا سازمانی به ناگهان به وجود آید.
 
  • ریسک های غیرمعاملاتی ناشی از اختلال در سیستم
گاهی نقص یا اختلالی در سیستم، کارگزاری ها و بسیاری از تکنولوژی های فعال در فارکس، سرمایه معامله گران را تهدید می کند. این موضوعی است که به خود معامله ربط ندارد، از این رو در دسته ریسک های غیر معاملاتی قرار می گیرد. (3) و (4)

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

10 توصیه برای ایمن ماندن در برابر ریسک های فارکس

بازار بورس و فارکس، از دور و زمانی که به آن ورود نکرده اید ساده تلقی می شود. پنداری که شبیه به یک آینه یا دستگاه کپی، عمل کرده و افراد با اندک سرمایه وارد آن شده سپس با دوبرابر سرمایه اولیه یا بیشتر از آن خارج می شوند. اما زمانی که وارد آن می شوید می بینید که باید دانش کافی نسبت به آن کسب کنید.

هوشیار باشید و با تجربه عمل کنید؛ می بایست بلد باشید که چگونه تحلیل درستی از آنچه اکنون در حال وقوع است و آنچه آینده با خود به همراه می آورد داشته باشید. به علاوه و مهمتر از همه این ها، می بایست آنقدر دستتان باز باشد که فرض مثال اگر همه آنچه را که با خود به فارکس بردید، از دست دادی، از پا درنیامده و دچار دگرگونی شدیدی نشوید.

از این رو، برای آنکه به عنوان یک فعال بازار فارکس، بتوانید در برابر ریسک های این بازار از سرمایه و به دنبال آن سلامت روح و جسمتان به دلیل اضطراب شدید ناشی از تزلزل سرمایه و انرژی خود؛ محافظت نمایید؛ بد نیست نگاهی به 10 توصیه زیر بیندازید:

درصورتی که سرمایه ای دارید که معادل تهیه مسکن برای شماست و همچنین در صورتی که هنوز موفق به تهیه مسکن نشده اید و مستاجر هستید؛ ریسک نکنید و وارد بورس نشوید. معمولا افراد ریسک پذیر با این امید که سرمایه خود را دو برابر کرده و سپس مسکن و مستقلاتی بهتر از قبل تهیه می کنند، به جای تهیه مسکن، تمام سرمایه خود را وارد بورس و فارکس می کنند.

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟


همچنین اگر مسکن دارید، به این فکر نیفتید که آن را بفروشید و وارد فارکس شوید و چند برابرش را به دست آورید و مسکن بهتری تهیه نمایید.

هرگز وسیله کار خود مانند، اتومبیل، سیستم های کامپویتری، موبایل، موتور، مغازه یا هر وسیله دیگری که با آن کار می کنید را به امید اینکه پولش را وارد فارکس می کنید و ثروت بیشتری به دست می آورید، نفروشید.

اگر در زمینه معاملات و تحلیل بازار بورس و فارکس، حرفه ای و با تجربه نیستید، هرگز برای فعالیت های بورس و فارکس، پول قرض نکنید. چنین کارهایی ممکن است زندگی شما را زیر و رو کرده و آسیب هایی به دنبال داشته باشد که هرگز نتوانید آن را جبران کنید و یا شما را از مرحله پیش از ورودتان به فارکس نیز سال ها عقب تر اندازد.

همیشه به احتمال از دست دادن سرمایه خود در بازار فارکس بیندیشید. توصیه های روانشناسی مبنی بر مثبت اندیش بودن در بازار بورس و فارکس جواب نمی دهد و بدتر باعث می شود شما خیالباف شوید و حقیقت گرایی را از دست بدهید.

همیشه پیش از انجام هر معامله ای، یکبار لحظه از دست دادن تمام سرمایه خود را متصور شوید. اگر در آن لحظه زندگی شما دستخوش تغییرات زیادی نشد و باز هم می توانستید سرپا مانده و به معاملات دیگر ادامه دهید، وارد آن معامله شوید.

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

به معاملات ترکیبی بپردازید و به اصطلاح بیزینسی، تمام تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارید. به این ترتیب ریسک سرمایه بسیار کاهش می یابد؛ چون اگر هر معامله ای با شکست مواجه شود، به هرحال امید آنکه باقی معاملات با سود مواجه شوند و سرمایه از دست نرود وجود دارد.

این اصل را فراموش نکنید؛ معامله ای که در آن وارد می شوید نباید بیش از 5% از موجودی شما را به خود اختصاص دهد. این یعنی آنکه نباید تمام موجودی که با آن وارد فارکس شدید را در یک معامله سرمایه گذاری کنید. با تمام بودجه خود وارد معاملات نشوید و بخشی از آن را برای ادامه کسب و کارتان در صورتی که در فارکس با شکست مواجه شدید، نگه دارید.

اجازه ندهید هیجان بازار بر روی شما تاثیر بگذارد. در زمان هایی که با هیجان بازار مواجه شدید، اصطلاحا به حالت فریز فرو روید. یعنی هیچ کاری انجام ندهید؛ نه بخرید و نه بفروشید. فکر اطلاعات و تجربه کسب کنید تا در آینده و در موارد مشابه بتوانید حرفه ای تر عمل کرده و تصمیمات درست بگیرید.

با خود صادق باشید؛ اگر تا کنون هیچ معامله ای انجام نداده اید و چیزی از زیر و بم فارکس نمی دانید، تنها به مطالعه کتب و مقالات بسنده نکرده و دست کم در یکی از سمینارها، وبینارها یا کلاس های آموزشی بورس و فارکس شرکت کنید.

به هر نوع اطلاعاتی که از طرق مختلف به دستتان می رسد اطمینان نکنید. همه شنیده ها و خوانده ها را باور نکنید و بر اساس آن ها تصمیم گیری نکنید.

در آخر مطلبی درباره کارگزاری ها ارائه می دهیم تا هم شما را با کلاه برداری هایی که در این زمینه صورت می گیرد آشنا کنیم و هم نسبت به انتخاب یک کارگزار مطمئن آگاه نماییم. (4)

فعالیت در بازار فارکس چه ریسک هایی دارد؟

اهمیت انتخاب یک کارگزار مطمئن در فارکس

ممکن است با خود بیندیشید که بهترین کارگزاری ها، آن هایی هستند که صحبتشان را از تمام فعالان این حوزه می شنوید و به عنوان اولین گزینه  چشمتان به اسمشان برخورد می کند؛ اما اینطور نیست. همیشه اولین کارگزاری را نباید لزوما بهترین آن ها دانست. ویژگی ها و نکاتی وجود دارند که با شناخت آن ها می توانید به انتخاب های مطمئن ترین کارگزاری بپردازید.

درست است که فارکس به بانک یا نهاد خاصی متکی نیست؛ اما از آنجایی که بازار فارکس بسیار وسیع است، دولت ها برای حفظ امنیت مردم، ناظرانی را بر این بازار گماشته اند. مثلا نهاد نظارتی انگلستان، FCA که ممکن است بارها نام آن را شنیده باشید، تمام نهادهای مرتبط با بورس، فارکس، بیمه و سرمایه را تحت نظارت دارد.

آنچه درباره این نهادهای نظارتی باید بدانید این است که هر کارگزاری که بخواهد به صورت قانونی فعالیت خود را آغاز کند باید در نهاد نظارتی کشور خود، مبلغی را که در توافق نامه آن نهاد به ثبت رسیده است، به عنوان سرمایه اولیه اعلام نماید.
 
  • پس به هنگام انتخاب کارگزار مناسب در نظر داشته باشید که این کارگزار منتخب شما تحت نظارت نهاد امنیتی باشد تا بتواند در صورتی که سود کردید، مبلغ مدنظر را ضمن حفض سرمایه اولیه تان، به شما پرداخت نماید.
 
  • در وهله بعدی، کارگزاری هایی را پیدا کنید که کارمزد کمتری از شما دریافت نماید.
 
  • سپس در نظر بگیرید و بررسی نمایید که مسائل مربوط به برداشت و واریز کدام کارگزاری آسان تر و ایمن تر است. (رایج ترین روش های نقل و انتقال مالی، درگاه پرداخت های ویزاکارد، مسترکارد، پی پال و نتلر است.)

در این جا به برخی از مهم ترین ویژگی های یک کارگزاری اشاره شد. اما شما برای آنکه قدم های خود را مطمئن تر بردارید، نیاز به کسب اطلاعات بسیار دقیق تری در این زمینه دارید. تحقیق و آموزش را سرلوحه فعالیت خود در فارکس قرار دهید. (5)

پی نوشتها
  1. www.ana.press
  2. www.saednews.com
  3. www.fa.liteforex.com
  4. www.fxcenter.org
  5. www.itbfx.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.