کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

کارگزاری ها ارتباط دهنده سرمایه گذاران و بازار هستند و انجام معاملات بدون آن ها غیر ممکن است. یک کارگزاری می تواند نقش بسیار مهمی را در روند معاملات شما همچنین بالا رفتن سطح اطلاعات تان داشته باشد به همین دلیل باید در هنگام انتخاب یک کارگزاری، ویژگی های مختلف آن را مورد بررسی قرار داد. فراموش نکنید که انتخاب یک کارگزاری مناسب می تواند مسیر موفقیت در بازار سرمایه را برای شما هموار تر از قبل کند.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

کارگزار بورس کیست؟

همیشه یکی از اصلی ترین دغدغه های افراد مختلف در سرتاسر دنیا این است که فعالیت های اقتصادی را به شکلی انجام دهند که برایشان بازدهی بسیار بالایی داشته باشد.کشور ما هم از این قضیه مستثنا نیست و اخیراً نیز بازار بورس پتانسیل بسیار بالایی را برای سوددهی و افراد مختلف نشان داده است. این اتفاق در حالی افتاده که تا مدت ها و افراد حاضر در جامعه ما از بانک، طلا و زمین به عنوان گزینه های اصلی سرمایه گذاری نام می بردند،  اما از سال ۸۸ به آن طرف اتفاقات بسیار جذابی در بازار بورس رخ داد که موجب این شد که بخشی از جامعه توجه بیشتری را معطوف به بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه کند.

همین استقبال بالای  عموم باعث شد تا کارگزاری ها بیشتر از قبل به چشم  بیایند، چرا که آن ها نقش رابط را به این معامله گران و بازار بورس بازی می کردند.

حال در این مطلب قصد داریم تا به تعریف بررسی کارگزاری های بورس و خدمات آن ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا این موضوع را در کنار یکدیگر بررسی نماییم. (1)

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

کارگزار بورس کیست؟

معامله در بازار بورس بدون کارگزاران امکان پذیر نیست، چرا که کارگزارها به نوعی نماینده حقوقی سرمایه گذاران در معاملات نیز به حساب می آیند و معامله بدون آن ها امکان پذیر نیست. کارگزار در واقع سازمان یا شرکتی است که بین سرمایه گذاران و بازار بورس ارتباط برقرار می کند. اگر بخواهیم دقیق تر به این مسئله نگاه کنیم باید بگوییم که کارگزار بین خریدار و فروشنده یک سهم نیز ارتباطات لازم را برقرار می کند.

یک شرکت کارگزاری امکان خرید و فروش سهم و یا دیگر کارهای اقتصادی را برای خریدار و فروشنده فراهم می کند و در ازای کاری که برای آنها انجام می دهد، کارمزد دریافت می کند.

البته کارگزاران می توانند به شما خدمات مختلفی را ارائه دهند که در درک صحیح و آگاهی شما نسبت به روند بازار و سرعت انجام معاملات شما تاثیر بسیار زیادی را داشته باشند. پس نباید فراموش کنید که برای ورود به هر نوع از بازار سهام و اوراق بهادار، باید به خوبی در مورد انتخاب کارگزار مربوطه تحقیق و تفحص را به عمل بیاورید.

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

به صورت کلی می توان گفت که دو نوع کارگزار وجود دارد:

۱ . کارگزارانی که خدمات خودشان را برای مشتریان به صورت کامل ارائه می دهند و در ازای خدمات خاصی که ارائه می دهند نیز مبالغی را دریافت می کنند. به طور کلی کارگزاری هایی که خدمات کامل را برای مشتریان شان ارائه می کنند دارای کاربرد های بالاتری هستند و متعاقباً کارمزد بالاتری را نیز از مشتریان خودشان دریافت می کنند. اصولاً استفاده از این کارگزاری ها در بین کسانی که تجربه خاصی از فعالیت در بازار سرمایه را ندارند رایج است؛ چرا که افراد تازه کار دوست دارند علاوه بر سرمایه گذاری از آموزش ها، مشاوره ها و همچنین تحلیل های مختلف بازار نیز بهره مند شوند.

۲.  کارگزارانی که کارگزارهای عادی و یا تخفیفی فعالیت می کنند و و صرفاً عملیات خرید و فروش سهام را برای سرمایه گذار انجام می دهند و فقط کارمزد معاملاتی دریافت می کنند. این نوع از کارگزاری ها مورد توجه افراد حرفه ای قرار دارند، چرا که آن ها خودشان تحلیل ها را انجام می دهند و با تجربه بالای کاری خودشان می توانند روند بازار را تشخیص دهند و فقط برای ثبت معاملات یا به اصطلاح خدمات اجرایی است که به کارگزاری احتیاج پیدا می کنند.کارگزاری هم متعاقباً فقط کارمزد ثبت معامله را از آن ها دریافت می کند. (1) و (2)

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

کارگزارهای بورس چه خدماتی را ارائه می دهند؟

برخلاف باور عموم، کارگزاری ها فقط واسطه معامله گری نیستند و خدمات بسیار متنوعی را نیز در کنار وساطت برای خرید سهام انجام می دهند. خدمات خاص و بسیار پرکاربردی مانند:

ارائه اعتبار معاملاتی، مشاوره برای سرمایه گذاری، راهنمایی های مختلف برای صاحبان سرمایه، تخفیف های کارمزد معاملاتی و از همه مهمتر برگزاری کلاس های مختلف برای آموزش مفاهیم درست مانند تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال.

برای اینکه کمی بیشتر با خدمات کارگزاری آشنا شوید سه مورد اعتبار معاملاتی و مشاوره برای سرمایه گذاری و تخفیف معاملاتی را  را بیشتر برایتان تشریح خواهیم کرد.
 
اعتبار معاملاتی
برخی از کارگزاری ها هستند که اهمیت زیادی برای گردش معاملاتی شما قائل هستند و متناسب با میزان گردش معاملات شما یا همان خرید و فروش شما و بر اساس استراتژی های تعریف شده ی خودشان، اعتبار های معاملاتی را برای شما در نظر می گیرند. این اعتبار های معاملاتی مانند وام های بانکی هستند و می تواند جذابیت معاملات را برای شما در یک کارگزاری افزایش دهند، چرا که می توانند مبلغ سود آوری شما را افزایش دهند.
 
مشاوره سرمایه گذاری
در یک جامعه، زمینه های متفاوتی برای کسب تخصص وجود دارد. پس بدیهی است که بسیاری از افراد وجود داشته باشند که کاری با زمینه های مالی نداشته باشند، ولی علاقمند به حضور و فعالیت در بازار سرمایه باشد. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که سرمایه گذاری در بورس یکی از مواردی است که به همه اقشار جامعه توصیه می شود.

اینجاست که بعضی از کارگزاری ها وارد عمل می شوند و اقدام به مشاوره برای همه اقشار جامعه می نمایند، چرا که یک سرمایه گذاری موفق و پر از سود در بازار بورس، نیاز به آگاهی و اطلاعات کاربردی دارد. البته نباید از این نکته غافل شد که میزان سرمایه گذاری شما نیز روی مشاوره و کیفیت خدمات کارگزاری تاثیر خواهد گذاشت اما برخی از کارگزاران هستند که برای مشاوره و دایره اطلاعات و خدمات به مبلغ سرمایه گذاری شما توجه خاصی نمی کنند.
 
تخفیف معاملاتی
همان طور که می دانید و در این مطلب نیز به آن اشاره شد، کارگزاری ها در ازای ارائه خدمات به مشتریان خود، مبلغی تحت عنوان کارمزد را دریافت می کنند. سقف کارمزد توسط سازمان بورس تصویب شده است و قابل جابجایی نیست، اما سازمان بورس دست کارگزاری ها را برای انتخاب یک درصد خاص بین صفر تا سقف درصد تعیین شده باز گذاشته است.

بسیاری از کارگزاری ها نیز با توجه به برنامه های خودشان، تخفیف هایی را در کارمزدهای معاملات اعمال می نمایند و از این طریق اقدام به جذب مشتری می کنند که یک استراتژی بسیار خوب برای آن ها و متعاقباً مشتریان به حساب می آید. (3) و (4)

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

ویژگی های یک کارگزاری خوب کدامند؟

برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باید فاکتورهای بسیار زیادی مورد بررسی قرار بگیرد، البته لازم به ذکر است که این فاکتورها برای سرمایه گذاران مختلف متفاوت خواهند بود. اما تعدادی از فاکتور ها هستند که برای همه سرمایه گذاران مشترک هستند. در ادامه به بررسی این فاکتورهای مشترک برای انتخاب یک کارگزاری خوب می پردازیم.
 
حضور فعال در بازارهای سرمایه
بخش های بسیار مختلفی در بازار سرمایه وجود دارد که یک کارگزاری خوب باید حضور فعالی در همه آن ها داشته باشد، چرا که این حضور فعال نشان دهنده حرفه ای بودن کادر آن کارگزاری و همچنین سطح کاری بسیار بالای آن است.
 
سیستم معاملاتی بهینه سازی شده
سیستم معاملاتی یک کارگزاری بسیار خوب باید مطابق با استانداردهای روز باشد و برای رسیدن به حداکثر سرعت و دقت در معاملات بهینه سازی شده باشد.

برای مثال یکی از نکات مهمی که امروزه در این مورد وجود دارد این است که کارگزاری باید امکان ارائه خدمات آنلاین را داشته باشد و سیستم معاملات آنلاین آن بدون ایراد عملیات خرید و فروش را انجام بدهد. برای مثال یک کارگزاری که چندین بار در روز دچار قطعی سیستم می شود، بسیاری از فرصت های شما را برای انجام معاملات سودآور نابود می کند.

نباید این نکته را نیز فراموش کنیم که سیستم معاملاتی کارگزار باید اطلاعات مفیدی شامل آمار و ارقام، میزان عرضه و تقاضا و صورت مالی شرکت ها را در اختیار شما قرار بدهد.
 
قابلیت دسترسی
همانطور که می دانید موقعیت مکانی بورس اوراق بهادار در تهران است، اما سرمایه گذاران در سرتاسر کشور پراکنده هستند. به همین جهت، کارگزاران برای فعالیت نیروهای بیشتر و جذب سرمایه های مردم در شهرهای مختلف اقدام به تاسیس شعبه های جدید می کنند. همین مورد باعث می شود که سرمایه بیشتری جذب یک کارگزاری شود و متعاقباً کارگزاری نیز رتبه بهتری را کسب کند.

طبیعتاً این کارگزاری خدمات بسیار بهینه تر و جذاب تری را نیز به کاربران خودشان ارائه می دهند. از طرفی برای پیگیری امور مالی خودتان بهتر است که کارگزاری، شعبه ای در نزدیکی محل زندگی شما داشته باشد.
 
پاسخگویی
این مورد که شما در حین معامله دچار مشکل های مختلف ای می شوید، اجتناب ناپذیر است. اما نکته بسیار مهم در این باره، پاسخگویی به موقع و راهنمایی های مناسب کارگزاری است.
 
مشاوره
شاید شما جزو افرادی باشید که به تازگی وارد بازار سرمایه شده باشید. اینجاست که ارائه خدمات مانند آموزش و مشاوره اهمیت و ارزش خودشان را نشان می دهند، چراکه با کمک آن ها یک سرمایه گذار تازه وارد می تواند سود خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد و جلوی ضرر و زیان های احتمالی در روزهای اول معاملات را بگیرد. یک کارگزاری خوب همیشه کلاس های آموزشی متنوعی را برای مشتریان خود برگزار می کند.
 
ارائه ی تخفیف و اعتبار معاملاتی
یک کارگزاری خوب همیشه برای جذب مشتریان خود، تخفیفات ویژه ای را در کارمزدها قرار می دهد. در طرف دیگر، ارائه اعتبارهای معاملاتی می تواند یکی از معیارهای خوب برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باشد. (4) و (5)

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟

چگونه از رتبه بندی های کارگزاری ها مطلع شویم؟

جالب است بدانید که سازمان بورس هر سال بر مبنای معیارهای مختلفی مانند مبلغ گردش مالی، تعداد کارکنان و مدارک آن ها و  سایر فاکتور های خاص خود، اقدام به انتشار یک رتبه بندی برای کلیه شرکت های کارگزاری فعال در بازار بورس می نماید.

سازمان بورس و اوراق بهادار بر همین اساس رتبه های الف، ب، ج را به کارگزاران مختلف اختصاص می دهد تا سرمایه گذاران مختلف با آگاهی از این رتبه بندی، با چشم انداز بهتری اقدام به انتخاب کارگزار بنمایند. 

البته نباید فراموش کرد که این فاکتور جهت انتخاب یک کارگزار خوب کافی نیست و باید معیارهای دیگری که به آن ها اشاره کردیم نیز مورد توجه یک سرمایه گذار قرار بگیرند. (4) و (6)
 

چگونه بهترین کارگزاری را انتخاب کنیم؟

همانطور که در داخل مطلب نیز به آن اشاره کردیم، فاکتورهایی برای انتخاب بهترین کارگزاری وجود دارد که در بین همه سرمایه گذاران مشترک است. ما در این مطلب به این فاکتورها اشاره کردیم؛ در ادامه داستان این شمایید که تصمیم گیرنده هستید. شما باید با توجه به شرایط خودتان و میزان سرمایه گذاری در بازار، بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب نمایید .به عنوان یک توصیه می توان گفت که در فرایند انتخاب کارگزاری نباید هیچگاه فراموش کنید که آموزش، یکی از اصلی ترین فاکتورها برای انتخاب است. (6)

کارگزار بورس کیست؟ چگونه یک کارگزار بورس خوب در ایران انتخاب کنیم؟
 
نتیجه گیری و جمع بندی
انتخاب یک کارگزار خوب می تواند شما را چندین قدم به موفقیت در بازار بورس نزدیک کند، چرا که یک کارگزار مناسب برای شما می تواند نقش یک مشاور معتمد را داشته باشد. از طرفی کارگزاری ها می توانند با ارائه خدماتی چون برگزاری کلاس های مختلف جهت آموزش اصول سرمایه گذاری و روش های مختلف تحلیل مانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی، نقش بسیار مهمی در بالابردن سطح آگاهی و اطلاعات شما داشته باشند.

یک کارگزاری خوب خیال شما را از بابت دقت و سرعت معاملات خودتان در بازار بورس راحت می کند و معاملات شما را در بهینه ترین حالت ممکن انجام می دهد. بنابراین باید هنگام انتخاب کارگزار دقت ویژه ای را به کار بگیرید تا مسیر موفقیت را برای خودتان هموارتر کنید.

پی نوشتها
  1. www.donyayebourse.com
  2. www.sena.ir
  3. www.khanesarmaye.com
  4. www.khanesarmaye.com
  5. www.kaliboys.com
  6. www.bourseiness.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.