آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازار مالی بین المللی بازاری جهانی است که در آن خریداران و فروشندگان دارایی های مالی مختلف همچون سهام، اوراق قرضه، ارز، کالا، و ابزار مشتقه را در سطحی فراتر از مرزهای داخلی خود مبادله می کنند. این بازارها با میزان بالای حضور مشارکت کنندگان از عمق زیاری برخوردار هستند. تحرک بالای سرمایه، کاهش ریسک، معاملات مطمئن، کارا بودن بازار و موارد بسیار دیگر از ویژگی های این بازارهای مالی است. انتقال وجوه در این بازارها در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می گیرد. بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار ارز، بازار پول، و بازار اعتبار از انواع بازارهای مالی بین المللی هستند که در این مقاله به توضیح ویژگی ها و شرح مزایای فراوان و معایب ناچیز این بازارها می¬پردازیم.
شنبه، 5 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

به منظور راحت تر شدن مبادلات در سطح بین المللی و فراتر از مرزهای داخلی کشورها و همچنین تسهیل تأمین مالی شرکت های اقتصادی، بازارهایی مالی در سطح جهان شکل گرفته اند که هر روزه با اقبال بیشتری از سوی مشارکت کنندگان مواجه می شوند. این بازارها به سه دسته ی کلی بازار ارز خارجی، بازار بین المللی سرمایه و بازار بین المللی پول تقسیم می شوند که در ادامه قصد داریم به بررسی دقیق تر انواع این بازارها بپردازیم. (1)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

انواع بازارهای مالی بین المللی

در زندگی امروز ما همواره در ارتباط تنگاتنگی با کالاها و دارایی های قابل مبادله در سطح جهانی هستیم. برای مبادله ی این دارایی ها نیاز به عرصه ای بین المللی وجود دارد که عنوان بازارهای بین المللی را دارند. اگر بخواهیم مفهوم بازار را تعریف کنیم باید بگوییم بازار با وجود فروشنده و خریداری که بر سر ارزش یک دارایی توافق می کنند شکل می گیرد و در شرایط مختلف در آن سقف و کف قیمت و مازاد عرضه و تقاضا دیده می شود. (2)

بازار مالی بین المللی بازاری جهانی است که در آن متقاضیان و عرضه کنندگان دارایی های مالی مختلف همچون سهام، اوراق قرضه، ارز، کالا، و ابزار مشتقه را در سطحی فراتر از مرزهای داخلی خود مبادله می کنند. مشارکت کنندگان بسیاری در این بازار حضور دارند که این موضوع منجر به عمق زیاد بازار می گردد. از سویی دیگر، مبادلات در بازار مالی بین المللی بسیار مطمئن است و برای کاهش ریسک معاملات در این بازارها راه های زیادی وجود دارد که مشارکت کنندگان می توانند با فراگیری دانش تخصصی در این زمینه با خیال آسوده تر به معامله بپردازند.

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازار مالی بین المللی امکان انتقال وجوه را در سطح بین المللی آسان می کند، بر همین اساس، مهمترین ویژگی این بازار جا به جایی بالای سرمایه در آن است. در بازار مالی بین المللی انتقال وجوه در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می گیرد.

یکی از جذابیت های بازار مالی بین المللی این است که بازاری کارا است. کارا بودن بازار به این معنی است که قیمت ارکان قابل معامله در آن منعکس کننده ی کلیه ی اطلاعات موجود در بازار است. در یک بازار کارا چون بازار مالی بین المللی، اطلاعات به طور گسترده در بازار منتشر می شوند؛ هیچ کس نمی تواند بازدهی غیرعادی به دست آورد؛ بازار مملو از متخصصین، خریداران و فروشندگان است و قیمت بازار نزدیک به قیمت ذاتی یا قیمت واقعی است. (2)

به طور کلی، بازارهای مالی بین المللی به پنج دسته تقسیم بندی می شوند:

بازار سهام بین المللی

بازار اوراق قرضه ی بین المللی

بازار ارز بین المللی

بازار پول بین المللی

بازار اعتبار بین المللی. (1)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

تفاوت بازارهای مالی بین المللی با بازارهای داخلی و محلی در آن است که در بازارهای مالی محلی زمان کاری محدود اما در بازار جهانی نامحدود و ۲۴ ساعته است. در بازار جهانی شما می توانید معاملات را تنظیم نمایید و همه چیز را به اپلیکیشن بسپارید و در نهایت معاملات به صورت خودکار انجام می شود.

در بازار محلی شما باید در صف بایستید اما در بازار جهانی به دلیل نقدشوندگی بالا، تنها با یک کلیک و در کسری از ثانیه معامله انجام می شود. بازارهای محلی یک طرفه هستند اما بازارهای جهانی دو طرفه اند؛ یعنی شما می توانید هم از نزولی بودن بازار سود کسب کنید و هم از صعودی بودن آن. (3)
 

ویژگی های هر یک از بازارهای مالی بین المللی چیست؟

هر یک از انواع بازارهای مالی بین المللی زمینه ی مبادلاتی را برای مشارکت کنندگان فراهم می نماید و دارای تعریف و ویژگی های مخصوص به خود است که در اینجا به تشریح این بازارهای مالی می پردازیم.
 
ویژگی های بازار سهام بین المللی
بازار سهام بین المللی (TISE) بورس اوراق بهاداری است که مقر آن در پیتر پورت-گورنزی است. مرکز بازار سهام بین المللی زمینه ای خلاقانه برای شرکت های بین المللی ارائه می کند تا امکان جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران مستقر در سرتاسر جهان برای آن ها فراهم شود. این مرکز دارای یک بازار تنظیم شده، با مشتریان قابل تشخیص در سطح جهانی و گستره ی محصولات رو به رشد، در محلی از منطقه ی زمانی اروپا اما خارج از اتحادیه اروپا است. (4)
 
ویژگی های بازار اوراق قرضه ی بین المللی
بازار اوراق قرضه بین المللی بخشی از بازار مالی بین المللی است که اوراق بین المللی در آن آورده و فروخته می شود. شرکت های حاضر ممکن است از طریق انتشار اوراق بین المللی، وجوه بلندمدت را به ارزهای خارجی تبدیل کنند. بازار اوراق قرضه بین المللی نیز عمدتاً شامل موارد زیر است:
 
  • اوراق قرضه ی غیرقابل تبدیل
 
  • اوراق قرضه ی قابل تبدیل
 
  • اوراق قرضه ی جهانی
 
  • اوراق قرضه ی قابل بازخرید

به طورکلی دو نوع اوراق قرضه ی بین المللی وجود دارد:

یکی اوراق قرضه ی موازی یا اوراق قرضه ی خارجی که در همان کشوری که مبلغ ارزی اوراق به واحد پول آن تعیین می شود، به فروش می رسد اما توسط وام گیرندگان خارجی در کشور منتشر می شود.

دیگری اوراق قرضه  ی اروپایی یا یورو باند که در کشورهایی به غیراز کشوری که مبلغ ارزی اوراق به واحد پول آن تعیین می شود، به فروش می رسد. این اوراق قرضه در وجه حامل منتشر می شوند، پرداخت های سالانه دارند و شرط بازخرید نیز دارند. (1)
 
ویژگی های بازار ارز بین المللی
بازار ارز (Foreign Exchange Market) یک بازار جهانی غیرمتمرکز برای تجارت ارز است. این بازار نرخ ارز را برای هر ارزی تعیین می کند که شامل کلیه ی جنبه های خرید، فروش و تبادل ارز با قیمت های فعلی یا تعیین شده است. از نظر حجم معاملات، این بازار بزرگترین بازار جهانی است و پس از آن بازار اعتبار در رتبه ی دوم حجم معاملات قرار دارد. شرکت کنندگان اصلی در این بازار، بانک های بزرگ بین المللی هستند. مراکز مالی به عنوان شبکه هایی تجاری، در سرتاسر دنیا در بین طیف وسیعی از انواع مختلف خریداران و فروشندگان به صورت شبانه روزی، به جز آخر هفته ها، کار می کنند.

از آنجا که ارزها همیشه به صورت جفت ارز معامله می شوند، بازار ارز ارزش مطلق ارز را تعیین نمی کند بلکه با تعیین قیمت بازار یک ارز در صورت پرداخت با دیگری، ارزش نسبی آن را تعیین می کند. بازار ارز از طریق مؤسسات مالی و در چندین سطح فعالیت می کند. در پشت صحنه، بانک ها به تعداد کمتری از بنگاه های اقتصادی موسوم به "دلالان" روی می آورند که در مقادیر زیادی از معاملات ارزی فعالیت می کنند.

بیشتر صرافی های ارزی بانک ها هستند، بنابراین این بازار پشت پرده گاهی اوقات بازار بین بانکی نامی ده می شود (اگرچه چند شرکت بیمه و انواع دیگر بنگاه های اقتصادی نیز درگیر هستند) . معاملات بین صرافی ها می تواند بسیار گسترده باشد که شامل صدها میلیون دلار است. (5)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان
 
ویژگی های بازار پول بین المللی
بازار پول بین المللی بازاری است که معاملات ارزی بین المللی بین بسیاری از بانک های مرکزی کشورها انجام می شود. معاملات عمدتاً با استفاده از طلا یا دلار آمریکا به عنوان پایه انجام می شود. مهم ترین مسئولیت بازار پول بین المللی، تجارت ارز بین کشورهاست.

درواقع مؤسسات مالی در این بازار با پذیرش سپرده و ارائه ی وام در قالب انواع ارزها، به شرکت ها و سرمایه گذاران خدمات رسانی می کنند. در این بازار بانک های چندملیتی تلاش می کنند نیازهای کوتاه مدت (کمتر از یک سال) مشتریان خود را با قبول سپرده های MNC و اعطای وام (به عنوان  مثال بر اساس سرمایه ی در گردش) در قالب ارزهای مختلف تأمین نمایند.
 
ویژگی های بازار اعتبار بین المللی
یکی از مؤلفه های بازار مالی بین المللی  بازار بدهی بین المللی (بازار سرمایه ی وام) است. بازار بدهی بین المللی حوزه ی خاصی از روابط بازار در رابطه با گردش بدهی ها و تضمین اعتبار طلبکاران به منظور جمع آوری بدهی از بدهکاران است.

این بازار خود به دو بازار طبقه بندی می شود: بازار اعتبار بین المللی (بازار بدهی های وام بانکی) و بازار بدهی بین المللی اوراق بهادار که ابزارهای مالی، تأیید روابط میان طلبکار و وام گیرنده ی اوراق قرضه و پول را شامل می شود. ویژگی اصلی چنین تقسیم بندی، امکان یا عدم امکان خریدوفروش آزاد تعهدات مالی یا ابزارهای مالی است. (1)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

مزایا و معایب استفاده از بازارهای مالی بین المللی

در این قسمت به اینکه هر یک از این انواع بازارهای بین المللی چه مزایای و یا معایبی دارند می پردازیم.
 
مزایا و معایب بازار سهام بین المللی
بازارهای سهام بین المللی این امکان را به شرکت ها می دهند تا سهام خود را در تعدادی از کشورهای مختلف به طور هم زمان نگه داری کنند، تنوع سهامدارانشان را افزایش دهند، درآمدهای ارزی کسب نمایند و نسبت به یک بازار داخلی سرمایه ی بیشتری جمع کنند. این بازارها عمدتاً بلندمدت هستند.

این بازار بستر مهمی برای تأمین مالی جهانی است. این بازارها علاوه بر تضمین طیف وسیعی از مشارکت کنندگان، می توانند اقتصادهای جهانی را نیز به سمت رونق بیشتر سوق دهند.

علاوه بر این، ارائه ی سهام شرکت ها در بازار بین المللی سهام منجر به شناخته تر شدن شرکت می شود. مزیت دیگر بازار بین المللی سهام این است که هزینه ی مبادله را کاهش می دهند. (1)

به طور کلی، عدم دریافت کارمزد معامله شامل هزینه های دولت و هزینه های کارگزاری، حذف واسطه ها، بازار ۲۴ ساعته، حاشیه ی امنیت اهرمی، نقدینگی بالا، ارائه ی حساب های معاملاتی رایگان به صورت هدیه از طرف بازار، عدم وجود محدودیت در معامله و موارد بسیار دیگری از مزایای مشارکت در بازار سهام بین المللی است. (6)
 
مزایا و معایب بازار اوراق قرضه ی بین المللی
اوراق قرضه ی بین المللی راهی فوق العاده برای افزایش تنوع دارایی ها است. سرمایه گذاران می توانند دارای اوراق بهادار بین المللی باشند که لزوماً تداخلی با تجارت اوراق بهادار در بازارهای محلی ندارد.

به طور معمول ارزش اوراق بسته به شرایط اقتصادی و نرخ ارز بین کشور میزبان و کشور خارجی که صادرکننده را در اختیار دارد نوسان می یابد. بنابراین این اوراق دارای ریسک ارزی بالا هستند. سرمایه گذاران باید هنگام سرمایه گذاری در اوراق بهادار بین المللی احتیاط کنند زیرا تحت شرایط مختلف نظارتی و مالیاتی قرار می گیرند. (7)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان
 
مزایا و معایب بازار ارز بین المللی
استقراض یا سرمایه گذاری در سطح بین المللی، به استفاده از بازار ارز برای تبدیلات ارزها نیاز دارد. بازار ارز درواقع وظیفه ی تسهیل تجارت و معاملات بین المللی را انجام می دهد. اساساً دلیل به وجود آمدن این بازار تسهیل کلیه ی معاملات انجام شده بین نهادهای یک کشور و سایر نقاط جهان طی یک بازه زمانی معین است که به این معاملات تراز پرداخت یا BOP گفته می شود. (1)

حجم معاملات عظیم این بازار بالاترین رتبه ی  دارایی در جهان است که منجر به نقدینگی بالا می شود. همچنین پراکندگی جغرافیایی بالا، عملکرد مداوم آن در ۲۴ ساعت شبانه روز به جز آخر هفته، حاشیه ی پایین سود نسبی در مقایسه با سایر بازارهای درآمد ثابت و استفاده از اهرم برای افزایش حاشیه ی سود و زیان متناسب با اندازه ی حساب، از مزایا ویژگی های خاص بازار ارز بین المللی است. (5)
 
مزایا و معایب بازار پول بین المللی
ابزارهای مالی بازار پول، بازدهی یا نرخ بهره ای معین و ثابت دارند، از قدرت نقد شوندگی بالایی برخودارند، سررسید کوتاه مدت (کمتر از یک سال) دارند و ریسک کمتری در استفاده از آن ها وجود دارد. (8)
 
مزایا و معایب بازار اعتبار بین المللی
از مزایای بازار اعتبار بین المللی این است که افراد هنگامی که انتظار دارند ارزهای خارجی در مقایسه با ارزی که در اختیار دارند افزایش ارزش خواهد داشت و به کسب سود از تنوع بین المللی فکر می کنند، می توانند در این بازار مشارکت نمایند. در این شرایط اعتباردهندگانی که قصد دارند در نرخ بهره ی خارجی بالاتر سرمایه گذاری کنند، اعتبار بازارهای خارجی را تأمین می کنند. 

از سویی وام گیرندگانی هستند که قصد دارند در نرخ بهره ی خارجی پایین تر سرمایه گذاری کنند و انتظار دارند ارزهای خارجی در مقایسه با ارزی که خود در اختیار دارند، کاهش ارزش خواهد داشت؛ این افراد اقدام به اسقراض در بازارهای خارجی می نمایند. (1)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازار مالی بین المللی، بازاری جهانی است که در آن خریداران و فروشندگان دارایی های مالی مختلف همچون سهام، اوراق قرضه، ارز، کالا، و ابزار مشتقه را در سطحی فراتر از مرزهای داخلی خود مبادله می کنند. این بازارها با میزان بالای حضور مشارکت کنندگان از عمق زیادی برخوردار هستند.

تحرک بالای سرمایه، کاهش ریسک، معاملات مطمئن، کارا بودن بازار و موارد بسیار دیگر از ویژگی های این بازارهای مالی است. انتقال وجوه در این بازارها در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صورت می گیرد. بازار سهام، بازار اوراق قرضه، بازار ارز، بازار پول، و بازار اعتبار از انواع بازارهای مالی بین المللی هستند که به توضیح ویژگی ها و شرح مزایای فراوان و معایب ناچیز این بازارها پرداختیم.
 

آیا می خواهید در بازار های جهانی سرمایه گذاری کنید؟

بازار بورس تنها محدود به بازار بورس داخلی نشده و ابعاد این بازار در سطح جهان بسیار گسترده تر می شود. بازارهای جهانی هم یکی از روش های سرمایه گذاری هستند که کاربران ایرانی زیادی در سال های گذشته وارد این بازارها شده و در آن فعالیت می نمایند. شناخت این بازارها نیز می تواند فرصت های خوبی برای کاربران فراهم آورد.

اگر شما هم به فکر سرمایه گذاری در بازارهای بورس جهانی هستید، از قبل باید نسبت به این بازارها شناخت کافی پیدا کرده و سپس به عنوان یک تریدر مطلع شروع به سرمایه گذاری در این بازارها کنید. در ادامه قصد داریم تا به بررسی و معرفی بازارهای جهانی بپردازیم و فرصت های سرمایه گذاری در این بازارها را برای کاربران بازگو کنیم.

ورود به بازار سرمایه گذاری مالی با ریسک ها و مشکلات مختلفی همراه است که استفاده از مقاله های آموزشی و شناخت مفاهیمی که در ادامه به آن ها می پردازیم می تواند تا حد زیادی این ریسک ها را برای کاربران کاهش یابد.
 

معرفی بازارهای جهانی

معروف ترین و اصلی ترین بازار جهانی که بیشترین طرفدار را در بین کاربران جهانی دارد، بازار فارکس است. فارکس یا اصطلاح انگلیسی آن FOREX خلاصه عبارت Foreign Exchange به معنی مبادله ارزهای خارجی است. این بازار برای مبادله و تعویض ارزهای کشورهای مختلف به هم تاسیس شده است.

بازار فارکس در ابتدا بازاری بین بانکی بود که بانک ها از آن برای تبدیل واحدهای پولی استفاده می کردند، اما با ورود معامله گران خرد این بازار تبدیل به یک بازار بین المللی و بزرگ برای کسب سود شد. جالب است بدانید که حجم معاملات در این بازار چندین برابر بیشتر از هر بازار بورسی در جهان است. اما بازارهای جهانی محدود به همین بازار فارکس نشده و تنوع بیشتری دارد.

بازار سهام یا اصطلاحا Stock Market، بازار کالا  یا همان Commodity، بازار اوراق بهادار یا Bond Market و بازار تبادلات ارزی یا همان فارکس 4 دسته اصلی بازارهای جهانی هستند که کاربران می توانند با ورود سرمایه به آن ها اقدام به سرمایه گذاری و خرید و فروش نمایند. اما این بازارها هر کدام چه محصولاتی برای شما دارند؟ (9)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان
 
  • بازار سهام
دقیقا مانند بازار بورس ایران هر کشوری دارای بازار بورس اختصاصی است. روند معامله در همه بازارهای بورس تقریبا مشابه به یکدیگر است و مفاهیم پایه ای آن ها یکسان است. تفاوت تنها در برخی قوانین و محدودیت ها است. در بازارهای سهام هر کشوری این امکان برای کاربران وجود دارد تا سهام شرکت های این کشورها را خریداری نمایند.

برخلاف بازارهای سنتی، برای خرید و فروش در بازار سهام بین المللی نیازی به حضور در این کشورها نیست و کاربران از هر گوشه ای از دنیا می توانند با دریافت کد معاملاتی از کارگزاری های معتبر سهام شرکت های مورد نظر خود را خریداری نمایند. بازار بورس نیویورک، بازار بورس شانگهای چین، بازار بورس ژاپن و بازار بورس لندن از جمله مهم ترین و بزرگترین بازارهای بورس جهانی هستند که امکان سرمایه گذاری در همه آن ها برای کاربران ایرانی هم فراهم آمده است. (10)
 
  • بازار کالا
دقیقا مشابه با بورس کالای ایران، بازار بورس کالای جهانی نیز وجود دارد که کاربران می توانند برای سرمایه گذاری در کالاهایی مانند طلا، نقره، نفت و... وارد این بازارها شوند. (10)
 
  • بازار اوراق بهادار
اوراق بهادار به ورقه هایی اطلاق می شود که دولت ها برای جذب سرمایه و سوددهی به مردم آن ها را صادر می نمایند. انواع مختلفی از این اوراق با میزان سودهای مختلف موجود است. خرید و فروش این اوراق نیز یکی از روش های سرمایه گذاری در بازارهای جهانی است. (10)
 
  • بازار فارکس
فرض کنید شما قصد سفر از آمریکا به انگلستان را داشته باشید. برای تبدیل دلار به پوند انگلیس و استفاده در این کشور چه راهی در پیش دارید؟ در قدیم شما مجبور بودید تا از طریق صرافی اقدام به تغییر ارز خود نمایید. اما بازار فارکس این امکان را برای کاربران فراهم آورده تا بتوانند شخصا ارز مورد نظر خود را دریافت کنند. نوسان های قیمت ارزها نسبت به یکدیگر نیز تبدیل به منبعی برای سودآوری کاربران شده است.

معامله در بازار بورس به صورت جفت ارزی است؛ به این معنی که شما برای خرید ارز پوند بایستی ارز دیگری مثلا دلار را بپردازید. از این رو به بیان بازار بازار معامله جفت ارزها نیز اطلاق می شود. در حال حاضر حجم معاملات در این بازار به بیش از 4.5 تریلیون دلار در روز می رسد. شناخت مفاهیم بازار برای سرمایه گذاری در آن لازم است. در ادامه بیشتر به معرفی بازار فارکس پرداخته روش های کسب سود در آن را مرور خواهیم نمود. (11)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

اصطلاحات رایج در بازار های بین المللی

بسیاری از اصطلاحات موجود در بازارهای جهانی مشابه با بازار داخلی ایران است. اما برخی از مفاهیم نیز مختص این بازارها است. مهم ترین اصطلاحات بازارهای جهانی عبارتند از:
 
  • محدودیت نوسان
برخلاف بازار بورس ایران که در آن در طول یک روز کاری محدودیت نوسان 5 درصدی وجود دارد در بازارهای بین المللی این محدودیت وجود ندارد. البته برخی از کشورها هم این محدودیت را قائل می شوند. بازار فارکس هیچ محدودیتی در این محدوده نداشته و امکان رشد های چند برابری و یا برعکس در این بازار وجود دارد.
 
  • اهرم یا لوریج
اهرم یا لوریج ضریبی است که به معامله گران بازار فارکس از آن برخودار هستند تا با سرمایه های کم معاملات چند برابری انجام دهند. برای مثال فرض کنید شما سرمایه 1000 دلار را وارد بازار فارکس می کنید. با استفاده از اهرم و لوریج شما می توانید تا 100 و حتی 500 برابر این مبلغ وارد یک معامله شوید. مفهوم اهرم در برخی از بازارهای داخلی مانند بازار آتی سکه نیز رواج دارد.
 
  • بازار دو طرفه
یکی دیگر از اصطلاحات رایجی که در بازار فارکس کاربران با آن روبرو هستند، دو طرفه بودن این بازار است. در بازار بورس ایران شما تنها می توانید با خرید یک سهم در قیمت پایین تر و فروش آن در قیمت بالاتر کسب سود کنید؛ اما در بازار فارکس و بازارهای جهانی این امکان را برای شما وجود دارد تا وارد معامله فروش در قیمت بالاتر شده و با خرید آن در قیمت پایین تر سود کنید؛ بازارهای جهانی دو طرفه هستند.
 
  • ساعات معامله
بازار فارکس یک بازار 24 ساعته است. از شروع بامداد روز دوشنبه تا شامگاه روز جمعه امکان معامله در این بازار در هر شرایطی وجود دارد.
 
  • بروکر
کارگزاری های جهانی که به عنوان واسطه بین معامله گران خرد و بازار قرار دارند، اصطلاحا بروکر نامی ده می شوند. شما برای معامله در فارکس نیازی دارید تا از طریق یکی از این بروکرها اقدام نمایید.
 
  • تریدر
تریدر اصطلاحی است که در بازارهای جهانی به معامله گران اطلاق می شود.
 
  • ترید
هر معامله در بازار فارکس یک ترید است.
 
  • پوزیشن
ورود به یک معامله در بازار فارکس از دو طریق فروش یا خرید امکان پذیر است. هر کدام از این دو یک پوزیشن محسوب می شود. شما با خرید یک جفت ارز وارد پوزیشن خرید و با فروش آن وارد پوزیشن فروش می شود.
 
  • پیپ
هر واحد افزایش و یا کاهش در بازارهای جهانی با پیپ اندازه گیری می شود.

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

قوانین بازارهای مالی جهانی

بازارهای مالی جهان مدرن ترین بازارهای دنیا هستند. از این رو قوانین و مقررات بسیار خاصی نیز به آن ها حاکم است. برای کم کردن ریسک و افزایش ضریب اطمینان معاملات لازم است تا شما به عنوان یک تریدر آگاه از این قوانین آگاه باشید. برخی از مهم ترین قوانین در بازارهای جهانی و بازار فارکس به شرح زیر هستند:
 
  • کارمزد
دقیقا مانند معامله در بازار بورس ایران معامله در بازارهای جهانی نیز با کامزدهایی همراه است. میزان کارمزد هر معامله بسته به بروکر و جفت ارز انتخاب شده متفاوت است. این کارمزد بر حسب پیپ تعریف می شود. رایج ترین جفت ارز در بین کاربران جفت ارز یورو دلار است که بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص می دهد. این جفت ارز کمترین میزان کارمزد ار دارد. هر چقدر یک جفت ارز ناشناخته تر وحجم معاملات در آن ها کمتر باشد، کارمزد آن بیشتر خواهد بود.
 
لاتیج
مقدار یک معامله در بازار فارکس بر حسب لات انجام می پذیرد. هر صد هزار واحد از ارز اصلی در یک معامله یک لات محسوب می شود. ارز اصلی در یک جفت ارز، ارز اولی است که در صورت قرار دارد. واحدهایی که شما می توانید در بازار معامله کنید، نسبتی از یک لات هستند؛ کوچکترین واحد قابل معامله 0.01 لات است.
 
  • معاملات شرطی
در بازار های جهانی شما این امکان را دارید تا یک معامله را به صورت شرطی در پلتفرم تنظیم نمایید. فرض کنید نسبت یک جفت ارز در حال حاضر 1.2 است. شما می توانید سفارش خود را به صورت شرطی تنظیم کنید که اگر نسبت به 1.1 رسید سفارش خرید یا فروش انجام پذیرد.
 

مزایای بازارهای مالی جهانی

به معرفی برخی از نکات و قوانین حاکم بر بازارهای جهانی پرداختیم و اصطلاحات مهم آن را نیز مرور کردیم. معامله در بازارهای مالی جذابیت های زیادی برای کاربران دارد. در این بخش قصد داریم شما را با مزیت های معامله در بازارهای مالی جهانی آشنا نماییم. مهم ترین این مزیت ها عبارتند از:
 
  • نداشتن محدودیت نوسان
یکی از مهم ترین مزیت های بازارهای بین المللی در نداشتن محدودیت نوسان است. این مزیت باعث می شود تا امکان کسب سود هنگفت در این بازار در بازه زمانی کوتاه امکان پذیر است.
 
  • کم بودن بازه زمانی معاملات
برخلاف بازار بورس ایران که معمولا معاملات با بازه های طولانی مدت صورت می پذیرد، در بازارهای بین المللی کاربران می توانند وارد معاملات چند ساعته شده و سود خوبی از این بابت کسب نمایند.
 
  • امکان معامله در هر ساعتی از شبانه روز
در بازارهای جهانی این امکان برای شما وجود دارد تا در هر ساعتی از شبانه روز اقدام به خرید و فروش نمایید. این مهم باعث می شود تا شما بتوانید در عین داشتن شغل اول خود با یک مدیریت زمان بهینه اقدام به معامله کردن در این بازار نمایند.
 
  • استفاده از لوریج
لوریج و اهرم این امکان را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید با مبالغ کم وارد معامله هایی با حجم بسیار بالا شوید. در حال حاضر برخی از بروکر تا 500 برابر مبلغ اولیه امکان معامله را برای کاربر فراهم می آورند.
 
  • نقدشوندگی فوق العاده بالا
زمان لازم برای ورود به یک معامله و یا خروج از آن در بازارهای جهانی در حد چند صدم ثانیه است. به دلیل تعداد بالای کاربران و حجم بالای معاملات شما برای یک معامله نیاز به صبر کردن نخواهید داشت.
 
  • وجود پلتفرم های مختلف
تعداد پلتفرم هایی که با استفاده از آن ها می توانید در بازارهای جهانی اقدام به معامله نمایید، بسیار متنوع است.
 
  • امکان معامله در حجم های بالا
بازارهای بین المللی به دلیل قابلیتی که دارند این اماکن را برای کاربران فراهم می آورند تا با هر میزان مبلغی وارد معامله شوند. مبالغ میلیاردی در این بازار عددی بسیار خرد محسوب شده که در کسری از ثانیه می توانید این میزان حجم را معامله نمایید.
 
  • امکان کنترل معاملات
کنترل کردن معاملات نیز یکی دیگر از مزیت های بازارهای جهانی است. در بورس ایران شما برای کنترل یک معامله بایستی دائما در بازار حضور داشته باشید. اما در بازارهای بین المللی این امکان برای شما وجود دارد تا حد زیان و حد سود خود را در عدد مور نظر تنظیم نموده و هیچ نیازی به آنلاین بودن و پیگیری دائمی هم نخواهید داشت.

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازارهای جهانی از جمله بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری است. اماکن کسب سود بالا در زمان های محدود و کم باعث می شود تا کاربران زیادی به سمت سرمایه گذاری در این بازار کشیده شوند. کاربران ایرانی نیز البته با یادگیری و کسب آموزش های لازم می توانند در این بازار سرمایه گذاری کرده و مانند شهروندان جهانی اقدام به خرید و فروش سهام شرکت های مورد نظر خود نمایند.

تنها یک سهم شرکت اپل چندین برابر بزرگتر از کل بازار بورس ایران است. خرید سهام چنین شرکت های سوددهی، برای همه فراهم آمده است. نکته مهم اما در این بازارها کسب آموزش های عالی است. در کنار این جذابیت ها، ریسک هایی هم برای کاربران وجود دارد که در صورت عدم دقت ممکن است خطرهای زیادی را برای کاربران به دنبال داشته باشد.
 

فارکس چیست و چگونه می توان در آن سرمایه گذاری کرد؟

فارکس یک بازار جهانی است که به یک فرد امکان می دهد دو ارز را با یکدیگر مبادله کرده یا از طریق آن ها تجارت کند. ارز خارجی به دلایل مختلف، معمولاً برای تجارت، گردشگری و یا روند تبدیل ارز به ارز دیگر استفاده می شود.

براساس گزارش اخیر سه ساله بانک بین المللی مرکزی حساب ها (یک بانک جهانی برای بانک های ملی کشورها) ، میانگین معاملات آن بیش از 5.1 تریلیون دلار در حجم معاملات روزانه فارکس بود. در ادامه به معرفی کامل بازار مالی فارکس و اصطلاحات و راه های سرمایه گذاری در آن و قوانین استفاده از آن در ایران می پردازیم.

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

فارکس چیست؟

اگر تاکنون به کشور دیگری سفر کرده اید، حتما برای شما پیش آمده است که معمولاً در فرودگاه غرفه تبادل ارز را پیدا کرده و سپس پولی را که در کیف پول خود دارید به ارز کشور مورد نظر خود تبدیل می کنید.

مثلا به این صورت که شما به پیشخوان تبادل ارزها می روید و متوجه می شوید صفحه نمایش نرخ های متفاوتی برای ارزهای مختلف را نشان می دهد. هنگامی که بر روی تابلوی ارزها، "ین ژاپن" را پیدا می کنید و متوجه میشوید که 1 دلار شما به اندازه 100 ین ژاپن ارزش دارد، با خود فکر می کنید که با 10 دلاری که در جیب دارید 1000 ین ژاپن را می توانید خریداری کنید! وقتی این کار را انجام دهید، در اصل در بازار فارکس شرکت کرده اید. به این دلیل که شما ارز دیگری را با ارز خود مبادله کرده اید.

یا با فرض اینکه شما یک آمریکایی هستید که از ژاپن بازدید می کنید، دلار خود را فروخته اید و ین ژاپن را خریداری کرده اید. هنگامی که می خواهید به خانه خود در آمریکا بازگردید، شما برای تعویض ینی که دریافت کرده اید به غرفه صرافی مراجعه می کنید و متوجه می شوید که نرخ ارز تغییر کرده است. این تغییرات در نرخ ارز است که به شما امکان می دهد در بازار ارز پول یا فارکس درآمدزایی کنید.

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

بازار ارز که معمولاً با عنوان "فارکس" یا "FX" شناخته می شود (مخففforeign exchange marketبزرگترین بازار مالی در جهان است.

بازار فارکس یک بازار جهانی و غیرمتمرکز است که ارزهای جهان ارزش آن را تعیین می کنند. نرخ ارز در کسری از ثانیه تغییر می کند بنابراین بازار فارکس بازار شلوغی است و تعداد افرادی که در آن سرمایه گذاری می کنند معمولا بسیار زیاد است. 

تنها درصد کمی از معاملات ارزی در "اقتصاد واقعی" شامل تجارت بین المللی و جهانگردی مانند مثال فرودگاه که در بالا آوردیم فوق انجام می شود. به این معنا که بیشتر معاملات ارزی که در بازار جهانی ارز رخ می دهد به دلایل خرید و فروش ارز توسط سهامداران انجام می شوند. صرافی ها (که به عنوان سفته بازان ارز نیز شناخته می شوند) ارزهایی را خریداری می کنند که امیدوارند در آینده بتوانند آن ها را با قیمت بالاتر بفروشند. در مقایسه با حجم بورس 22.4 میلیارد دلاری در هر روز از بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ، بازار فارکس با حجم تجارت روزانه 6.6 تریلیون دلار در آن بسیار عظیم به نظر می رسد. (12)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

فارکس، ماورای زمان و مکان

یکی از جنبه های منحصر به فرد این بازار بین المللی این است که هیچ بازار مرکزی برای ارز خارجی وجود ندارد. در عوض، تجارت ارز به صورت الکترونیکی بدون نسخه (OTC) انجام می شود، بدین معنی که تمام معاملات از طریق شبکه های رایانه ای بین تاجران در سراسر جهان انجام می شود و نه در یک مبادله متمرکز.

بازار به صورت 24 ساعته در روز، پنج روز و نیم در هفته باز است و ارزها در مراکز مهم مالی لندن، نیویورک، توکیو، زوریخ، فرانکفورت، هنگ کنگ، سنگاپور، پاریس و سیدنی در سراسر جهان معامله می شوند. هر منطقه زمانی بدان معناست که مثلا با پایان یافتن روز تجارت در ایالات متحده، بازار فارکس دوباره در توکیو و هنگ کنگ آغاز می شود. به این ترتیب، بازار فارکس می تواند در هر ساعت از شبانه روز بسیار فعال باشد و نرخ ارز دائماً تغییر کند. (13)
 

چرا معامله در فارکس برای همه میسر است؟

تجارت ارز قبل از وجود اینترنت برای سرمایه گذاران انفرادی مثل مردم عادی، بسیار دشوار بود. بیشتر معامله گران، شرکت های بزرگ چند ملیتی، صندوق های تامینی یا اشخاص دارای ارزش خالص بالا بودند زیرا تجارت فارکس به سرمایه زیادی نیاز داشت.

با کمک اینترنت، یک بازار خرده فروشی با هدف معامله گران انفرادی پدید آمده است، دسترسی آسان به بازارهای ارز خارجی، چه از طریق خود بانک ها و چه کارگزارانی که یک بازار ثانویه دارند ممکن شده است. بیشتر کارگزاران و نمایندگی های آنلاین اهرم های معامله گر زیادی را به بازرگانان انفرادی ارائه می دهند که می توانند تجارت خود را با یک مانده حساب کوچک باز کرده و کنترل کنند. (13)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

خطرات معاملات فارکس

معاملات ارزی می توانند ریسک پذیر و پیچیده باشد. بازار بین بانکی دارای درجات مختلفی از قوانین مقررات است و ابزارهای فارکس استاندارد از این لحاظ از قانون خاصی پیروی نمی کنند. در برخی از نقاط جهان، معاملات فارکس تقریباً کاملاً کنترل نشده و بدون محدودیت است. بازار بین بانکی از بانک هایی تشکیل می شود که در سراسر جهان با یکدیگر تجارت می کنند. خود بانک ها مجبور هستند ریسک حاکمیتی و ریسک اعتباری را تعیین و بپذیرند و فرایندهای داخلی را ایجاد کرده اند تا خود را تا حد امکان ایمن نگه دارند. آیین نامه هایی مانند این برای حمایت از هر بانک شرکت کننده صنعت وضع شده است.

از آنجا که این بازار توسط هر یک از بانک های شرکت کننده اداره می شود و ارز خاصی ارائه می دهد، مکانیسم قیمت گذاری بازار بر اساس عرضه و تقاضا است. از آنجا که چنین جریان گسترده تجاری در داخل سیستم وجود دارد، برای معامله گران دشوار است که روی قیمت ارز تأثیر بگذارند. این سیستم به ایجاد شفافیت در بازار برای سرمایه گذاران با دسترسی به معاملات بین بانکی کمک می کند.

بیشتر معامله گران خرده فروشی با دلالان فارکسی که نسبتاً کوچک هستند تجارت می کنند که می تواند قیمت ها را دوباره تغیر دهد. بسته به کشوری که فروشنده در آنجا وجود دارد، ممکن است مقررات دولتی و صنعتی وجود داشته باشد، اما این قوانین کنترل کننده در سراسر جهان متفاوت هستند.

اکثر سرمایه گذاران خرده فروشی باید برای تحقیق در مورد یک نماینده فارکس وقت صرف کنند تا دریابند که آیا این نماینده در ایالات متحده آمریکا وجود دارد (نمایندگی ها در ایالات متحده نظارت بیشتری دارند) یا در کشوری با قوانین و نظارت های کم. همچنین شما برای سرمایه گذاری در فارکس باید بدانید در صورت بروز بحران در بازار یا ورشکستگی فروشنده، چه نوع حمایت از حساب شما در دسترس است و به اصطلاح چه نوع بیمه ای شامل حال شما می شود. (13)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

مزایا و چالش های سرمایه گذاری در فارکس

 
مزیت
بازارهای فارکس از نظر حجم معاملات روزانه در جهان بزرگترین هستند و بنابراین بیشترین نقدینگی را ارائه می دهند. این امر باعث می شود ورود و خروج از موقعیتی در هر یک از ارزهای اصلی در کسری از ثانیه برای انتشار در اکثر شرایط بازار آسان باشد.
 
چالش
بانک ها، کارگزاران و دلالان در بازارهای فارکس اجازه دارند که نقش تعین کننده ای در بازار داشته باشند، به این معنی که معامله گران می توانند موقعیت های بزرگ را با پول نسبتاً کمی از خودشان به دست آورند. معامله گر باید استفاده از ریسک هایی را که سود بیشتری دارد سرمایه گذاری کند. مقادیر زیاد سود و زیان در این بازار باعث شده است که بسیاری از معامله گران به طور غیر منتظره ای ورشکسته شوند.
 
مزیت
بازار فارکس 24 ساعت شبانه روز، پنج روز در هفته معامله می شود؛ هر روز در استرالیا شروع می شود و در نیویورک پایان می یابد. مراکز عمده شامل سیدنی، هنگ کنگ، سنگاپور، توکیو، فرانکفورت، پاریس، لندن و نیویورک است.
 
چالش
تجارت ارزها به طور مؤثر نیاز به درک اصول از شاخص های اقتصادی دارد. بنابر این یک معامله گر ارز در فارکس، برای درک اصول و ارزش های ارز، باید درک درستی از اقتصاد کشورهای مختلف و ارتباط متقابل آن ها داشته باشد. (13)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

چگونه معامله در فارکس را شروع کنیم؟

شروع معاملات ارزی در فارکس آسان است زیرا بازار ارز فارکس یکی از قابل دسترس ترین بازارهای مالی است. برخی از کارگزاران فارکس برای افتتاح حساب نیاز به حداقل مبلغ اولیه فقط 50 دلار دارند و برخی از حساب ها با سپرده اولیه 1 تا 2 دلار می توانند باز شوند.

و برخلاف بورس اوراق بهادار، که برای آن کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیاز به معامله گران روز دارد تا با 25000 دلار حتما در حساب خود داشته باشند، حداقل مبلغ قانونی لازم برای تجارت فارکس وجود ندارد. اما فقط به این دلیل که می توانید با 50 دلار شروع کنید لزوما به معنای آن نیست که با این مبلغ شروع کنید! شما ممکن است بخواهید قبل از تعیین میزان پول در حساب معاملاتی فارکس خود، برخی از سناریوها را در رابطه با خطرات احتمالی و پاداش مبالغ مختلف سرمایه گذاری در نظر بگیرید. (14)
 

قانون 1 درصد

معامله گران در هر روز نباید بیش از 1٪ از حساب فارکس خود را در یک تجارت واحد ریسک کنند. برای حفظ دارایی خود باید این قانون را انجام دهید. این بدان معناست که اگر حساب شما حاوی 1000 دلار باشد، بیشترین میزان خطر برای تجارت شما 10 دلار است. اگر حساب شما حاوی 10، 000 دلار است، نباید بیش از 100 دلار برای هر تجارت ریسک کنید. (14)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

اساسی ترین تفاوت بورس تهران با فارکس چیست؟

بازار فارکس در مقایسه با بازار بورس ایران یک بازار دوجهته محسوب می شود. یعنی شما داخل آن، می توانید فروش سهام خود را قبل از خرید آن انجام دهید، در صورتی که در بازار بورس ایران فقط می توانید خرید انجام دهید و سپس بفروشید. مثالی برای شما می زنیم تا بهتر متوجه شوید.

فرض کنید که شما پیش بینی می کنید که خریدن جفت ارز USDCAD برای شما سود دهی دارد پس آن را خریداری می کنید. هنگامی که بعد از خرید آن سهم آن ترقی داشته باشد، شما سود می کنید. اگر هم به پایین ترین نقطه خود برسد شما ضرر خواهید کرد.

حالا در بازار فارکس ، در صورتی که شما قبل از خریداری این جفت ارز بدانید که در ساعات آتی قیمت آن کاهش می یابد، شما می توانید در حساب خود این گزینه را مشخص کنید. بنابر این بعد از خرید این سهم هنگامی که ارزش آن کاهش پیدا کرد نیز شما سود خواهید برد.

اما در بازار بورس ایران شما از قبل نمی توانید این مورد را  مشخص کنید و فقط می توانید سهم مورد نظر را بخرید و در صورتی که ضرر کردید آن را بفروشید و امکان فروش سهام قبل از اینکه آن را بخرید وجود ندارد. (15)
 

آیا سرمایه گذاری در فارکس در ایران قانونی و مشروع است؟

مبادله ارزهای خارجی در ایران فقط توسط صرافی ها انجام می شود و برای مردم عادی نامشروع و غیر قانونی است. اولین دلیل این عدم مشروعیت بحث اعتبار کارگزاری ها به معامله گران بازار فارکس است. اگر کارگزاری ها به معامله گران این بازار، اهرم معاملی ندهند دیگر معامله در این بازار جذابیتی ندارد. و اگر هم اعتباری بدهد، تحت وسوسه های اغوا کننده و فشار های روانی با هدف سودآوری هرچه بیشتر، سرمایه گذاری های بزرگی در این بازار صورت می گیرد و بالطبع ضرر های زیادی هم شامل حال معامله گران می شود.

یکی دیگر از دلایل عدم مشروعیت فارکس در ایران، خروج ارز از کشور و پیچیده و حرفه ای بودن این بازار ارزی است. در اغلب کشور ها قوانین و محدودیت های بسیاری زیادی برای ورود به این بازار ها در نظر گرفته می شود اما در ایران به دلیل عملکرد هیجانی در بازار، ضرر های بسیار زیادی به افراد تحمیل می شود. (16)

تا به اینجای مقاله به معرفی کامل فارکس و اصطلاحات و راه های سرمایه گذاری در آن و قوانین استفاده از آن در ایران پرداختیم. در پایان به یاد داشته باشید درصورتی که قصد سرمایه گذاری در بازار فارکس را دارید ابتدا باید 2 قدم اساسی زیر را باید بردارید و سپس شروع به سرمایه گذاری کنید:

1.دانش خود را بسیار بالا ببرید و از هزینه کردن بابت آموزش نترسید.

2.از رفتار های هیجانی و تحت تاثیر و توصیه عوام خودداری کنید.
 

بازار های سرمایه و بورس چه نقشی در اقتصاد جهان دارند؟

در اقتصاد یک کشور و بازار سهام چه ارتباطی وجود دارد؟ آیا درست است که بگوییم بازار سهام شرایط اقتصادی یک کشور را بازتاب می دهد؟

به طور کلی می توان گفت بورس و بازارهای سرمایه منعکس کننده شرایط اقتصادی یک کشور هستند. اگر اقتصاد در حال رشد باشد بازده افزایش پیدا کرده و در نتیجه بیشتر بنگاه ها سودآوری بیشتری را تجربه خواهند کرد. بالا رفتن سود سرمایه رویکرد مثبتی خواهد داشت زیرا باعث می شود سود بیشتری از سهام به سهامداران برسد. و به طبع اگر به مدت طولانی رشد اقتصادی وجود داشته باشد به نفع سهام خواهد بود.

اما در مقابل اگر در بازار سهام رکورد اقتصادی اتفاق بیفتد باعث می شود قیمت سهام به طور کلی سقوط کند. به دنبال این موضوع رکود اقتصادی به معنای سود کمتر و پایین آمدن ارزش سهام و حتی احتمال ورشکستگی بنگاه ها خواهد بود که نتیجه خوبی برای سهامدارها نخواهد داشت. (17)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

رابطه بورس و اقتصاد در چیست؟

رابطه بورس و اقتصاد به طور گسترده به سرمایه گذاری مربوط می شود. افزایش امکان مالکیت یک شرکت که باعث می شود سرمایه نیز بالاتر رود. سه عامل در این روند تاثیر گذار هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

1.سرمایه گذاری در بازار بورس می تواند باعث رشد اقتصادی شود. پولی که سرمایه گذاران به شرکت ها می دهند در حقیقت باعث رشد و بیشتر شدن سرمایه آن شرکت ها می شوند. از طرفی هنگامی که یک شرکت شروع به کار می کند احتمال دارد با سرمایه ناچیزی پایه گذاری شود اما اگر سرمایه خود را به عموم مردم عرضه کند این شانس را خواهد داشت که با به کار گرفتن کارمندان بیشتر و رسیدن به نوآوری و ثبات نسبی اقتصادی به یک سازمان پیشرو در حیطه کاری خود تبدیل شود.

در ادامه این شرکت ها هستند که با داشتن بهره وری مناسب به طور مستقیم بر تولید ناخالص داخلی تاثیر خواهند گذاشت و اقتصاد را تقویت خواهند کرد. به طور مثال در سال 2012 میلادی در آمد جهانی شرکت فیس بوک نزدیک به 5 میلیارد دلار بوده و 5 هزار کارمند نیز در این شرکت مشغول به کار بودند اما در سال 2020 در آمد این شرکت به 630 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و تعداد کارمندان به 40 هزار نفر در سراسر جهان رسیده است. که همه این ها تاثیر چشمگیر شرکت فیس بوک در اقتصاد نشان می دهد.

2.سرمایه گذاری در شرکت ها بازده ای چشمگیر را در پی خواهد داشت که باعث تحت تاثیر قرار گرفتن اقتصاد می شود. اینگونه می توان گفت که سهام بهترین روش برای کاهش تورم آن هم به مدت طولانی است که بعضی از شاخص ها بهترین بازده را نیز نشان می دهند.

3.بازارهای سهام اغلب می توانند به عنوان ابزاری برای سنجش اقتصاد یک کشور تلقی شوند. به طوری که عملکرد شرکت های بزرگ و میزان بازده آن ها به راحتی قابل مشاهد خواهد بود. افزایش قیمت سهام در تجارت برای مصرف کننده سود را در بر خواهد داشت و اگر سهام سقوط کند طبیعتا بر عکس خواهد بود.

اگر ارزش سهام بالا بماند و به راحتی دچار نوسانات بازار نشود اعتماد سرمایه گذاران جلب شده و در نتیجه تقاضا برای سرمایه گذاری بیشتر می شود از طرفی شرکت های بزرگ تاثیر بیشتری بر روی شاخص سهام داشته و سرمایه گذار بیشتری را به خود جذب می کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که تنها رو به رشد بودن سهام و سود دهی آن به معنی بهبود اقتصاد به طور کاملا گسترده نیست دقیقا همانطور که سقوط سهام نمی تواند دلیلی بر به وجود آمدن بحران اقتصادی شود.

اما اقتصاد چگونه بر بازار بورس تاثیر می گذارد؟ می توان گفت اقتصاد تاثیر قابل توجهی بر بازار سهام و بورس دارد به طوری که محرک های اساسی مانند حقوق و دستمزد، نرخ تورم، بلایای طبیعی همه قادر به تاثیر گذاری بر ارزش آن هستند. که باید قبل از سرمایه گذاری و خرید سهام به این نکات توجه کرد تا موجب ضرر برای فرد سرمایه گذار نشود. (18)

اگر بخواهیم مزایای بورس را نام ببریم این است که به شما این امکان را می دهد در هر زمانی که بخواهید سهام خود را بفروشید به این معنی که قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد به طوری که می توانید در زمانی کوتاه و با هزینه  معاملاتی کم آن را به پول نقد تبدیل کنید. همچنین باعث حفظ سرمایه شده و شفافیت و امنیت در سرمایه گذاری را نیز دارا است. با توجه به موارد گفته شده بورس و اوراق بهادار هم می تواند مفید باشد و هم موجب ضرر شود که با مطالعه و آگاهی می توان این موارد را کنترل کرد. (19)
 

ایجاد منابع مالی برای تداوم فعالیت شرکت های اقتصادی از طریق بورس چگونه است؟

بازارهای مالی با اختصاص دادن منابع و ایجاد نقدینگی برای شغل های مختلف و کارآفرین ها، نقشی مهم در تسهیل عملکرد اقتصادی سرمایه داری دارند. بازارها تجارت و فروش دارایی های مالی خود را برای خریداران و فروشندگان آسان می کنند. بازار سهام یک نوع بازار مالی است که با خرید و فروش انواع مختلفی از سهام، اوراق قرضه، ارز و... شناخته می شود. بازارهای مالی بر شفافیت اطلاعات خود تکیه می کنند تا از این موضوع که قیمت مناسبی در بازارها تعیین می شود به سرمایه گذارهای خود اطمینان دهند.

روش های مختلفی برای کمک به تداوم فعالیت بنگاه ها و شرکت های اقتصادی وجود دارد مانند:
 
  • اوراق قرضه
  • اوراق قرضه راه حلی امن است که در آن یک سرمایه گذار برای مدتی مشخص با نرخ بهره از پیش تعیین شده وام می دهد. که به عنوان یک توافق بین وام دهنده و وام گیرنده که شامل جزئیات وام و پرداخت های آن است صورت می پذیرد. اوراق قرضه توسط دولت ها، شرکت ها، شهرداری ها و... برای تامین مالی پروژ ه ها و عملیات ها صادر می شود.
 
  • بازارهای پول
  • به طور معمول بازارهای پول به وسیله کالاهایی با سررسید کوتاه مدت که کمتر از یک سال نیز می تواند باشد تجارت می کنند این روش امن تر است اما با بازده نسبتاً کم بهره مشخص می شود. بازارهای پول معاملات گسترده ای بین موسسات و تجار را در برمی گیرند. صندوق هایی که در بازار پول هستند توسط سرمایه گذاران فردی خریداری شده اند و یا حساب هایی که توسط مشتریان در بانک باز شده اند. همچنین ممکن است افراد با خرید گواهی های سپرده در بازار پول سرمایه گذاری کنند.
 
  • بازار مشتقات
  • بازار مشتقات و یا بازار ثانویه که ارزش آن مبتنی بر یک دارایی اصلی شکل می گیرد و یا بر اساس مجموعه ای از دارایی ها هستند. بازار مشتق ها بر پایه اوراق بهادار ثانویه است که ارزش آن صرفاً از ارزش یک دارایی اصلی که در ارتباط است گرفته شده است.
 
  • بازار ارزی
  • بازاری است که در آن شرکت کننده ها می توانند اقداماتی مانند خرید ارز، فروش و یا تبادل انجام دهند. بنابراین بازار ارزی، نقدینگی ترین بازار جهان به شمار می رود به این دلیل که پول نقد بیشترین نقدینگی دارایی ها به شمار می رود. بازار ارزی از بانک مرکزی، شرکت های تجاری، بانک ها، شرکت های مدیریت سرمایه گذاری و... تشکیل شده است. به عبارتی دیگر می توان گفت بازار ارزی مکانی است برای اینکه بدون واسطه برای عرضه و تقاضای ارز تمرکز داشته باشیم. (21) و (22)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

مزایای بورس اوراق بهادار چیست و چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟

مزایای بورس اوراق بهادار را اینگونه می توان عنوان کرد که باعث رشد و گسترش مشاغل می شود. بورس به اقتصاد کمک قابل توجهی می کند و از آنجایی که سهام به شرکت ها و پروژه ها اختصاص داده می شود باعث به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی یک جامعه خواهد شد. از طرفی بازارهای سهام هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور از اهمیت بالایی برخوردار هستند بنابراین هر چه جامعه در این مورد آگاهی بیشتری داشته باشد به پیشرفت اقتصادی کمک به سزایی خواهد کرد. به این دلیل که شرکت ها اگر بخواهند حیطه کاری خود را گسترش دهند به جای درخواست تسهیلات از بانک ها و بازگرداندن چند برابر آن به بانک، قسمت کوچکی از سهام شرکت خود را در بازار بورس قرار  می دهند و سرمایه ای که نیاز دارند را از این طریق به دست می آورند. (22)

شرکت و حضور مردم در بورس باعث می شود سرمایه راکد وارد چرخه تولید شود که این امر کمک قابل توجهی به اقتصاد کشور خواهد کرد. و اما اصلی ترین تاثیری که بورس اوراق بهادار دارد این است که نقدینگی در جامعه را کنترل کرده و آن را به سمت طرح هایی که برای تولید در نظر گرفته شده اند سوق می دهد و همچنین تورم را که معضلی مهم در اقتصاد محسوب می شود کنترل خواهد کرد. (23)

آشنایی جامع با بازارهای مالی و بازارهای سرمایه در جهان

از آن جایی که سرمایه گذاری در بورس دارای ریسک کمتری است و شفافیت بالایی دارد، کارآفرینان را برای پیشبرد اهداف خود کمک می کند. از مشخصه های مهم بورس اوراق بهادار می توان به وجود سلامت اقتصادی در آن اشاره کرد. بدون وجود اوراق بهادار سرمایه گذارها تمایلی به اینکه پول خود را در سرمایه گذاری های بلند مدت بگذارند نخواهند داشت این در حالی است که همانطور که قبل تر گفته شد بخش های تولیدی برای آنکه کارخانه خود را گسترش دهند و یا احداث کنند به سرمایه نیاز دارند و دولت ها نیز برای سرمایه گذاری در زیر ساخت ها به بودجه احتیاج خواهند داشت.

برای این نوع سرمایه  گذاری ها نیازمند به یک سرمایه بلند مدت است که توسط بورس تامین می شود در این صورت است که بورس اوراق بهادار در این موضوع کمک خواهد کرد تا سرمایه گذارها برای خرید اوراق بهادار تمایل داشته باشند زیرا نقدینگی که در این روش وجود دارد باعث می شود یک سرمایه گذار هر موقعی که بخواهد از سرمایه گذاری که کرده  خارج شده و سهام خود را به فروش برساند. (24)
 

رقابتی بودن بورس برای شرکت ها چگونه باعث رشد اقتصادی کشور می شود؟

به دلیل اینکه بازار بورس کنترل بهتری بر روی شرکت ها دارد، منافعی مشترک بین شرکت هایی که سرمایه جذب می کنند و کسانی که سهامدار هستند ایجاد می کند، این موضوع به اینکه افراد تمایل به استفاده کردن از پس انداز خود و سرمایه گذاری داشته باشند و از طرفی به سود بیشتری برسند کمک می کند.

با توجه به اینکه در بورس علاوه بر اینکه افرادی از داخل کشور اقدام به خرید بورس می کنند از خارج از کشور نیز کسانی هستند که علاقه به سرمایه گذاری در بورس را دارند.

همین موضوع که در بورس محدودیتی وجود ندارد باعث می شود بازارهای سهام در کشورها سعی کنند برای جذب سرمایه به بهترین شکل قوانین را به جا آورند و برای رشد اقتصاد تلاش کنند تا بتوانند سرمایه گذاران مختلفی از داخل و خارج از کشور را جذب کنند که باعث می شود علاوه بر اینکه باعث می شود اقتصاد یک کشور در جهت رشد و پیشرفت پیش برود به رشد اقتصادی دنیا نیز کمک خواهد کرد.

جذب سرمایه صورت گرفته برای بازار سهام باعث می شود بستری معاملاتی در اختیار دولت قرار گرفته شود تا منبعی برای بودجه دولت باشد از این طریق دولت می تواند از طریق فروش اوراق قرضه به شرکت هایی که پروژ ه ای را در پیش دارند کمک کند تا باعث پیشرفت اقتصادی کشور شود.

مسلماً هنگامی که یک شرکت به سرمایه ای که نیاز دارد دست پیدا کند باعث می شود به راحتی پروژه  و عملیاتی که دارد را گسترش دهد و در پی آن فرصت های شغلی بیشتری را نسبت به قبل ایجاد کند که همین امر به هر چه بهتر شدن رشد اقتصادی کشور کمک خواهد کرد. (25)

با توجه به موارد گفته شده نقش بورس برای پیشرفت و پیشبرد اقتصاد یک کشور و جهان از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به اینکه عموم مردم نیز می توانند در بورس شرکت کنند باعث می شود تا پول و سرمایه راکد به گردش در آید و از طرفی با جذب شدن سرمایه گذاران خارجی نیز یک شرکت یا کارخانه تولیدی با گسترش خدمات خود باعث اشتغال زایی بیشتر و رشد اقتصاد کشور  شود. به این نکته نیز باید توجه کرد که بورس تنها دارای مزیت نیست و می تواند زیان بار نیز باشد که با مطالعه و آگاهی می توان به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

پی نوشتها
  1. www.findow.ir
  2. www.google.com
  3. www.ihadaf.comwww.en.m.wikipedia.org
  4. www.en.m.wikipedia.org
  5. www.virgool.io
  6. www.investopedia.com
  7. www.google.com
  8. www.bashgah.com
  9. www.khanesarmaye.com
  10. www.bourseiness.com
  11. www.babypips.com
  12. www.investopedia.com
  13. www.thebalance.com
  14. www.bourseiness.com
  15. www.bashgah.com
  16. www.economicshelp.org
  17. www.dailyfx.com
  18. www.thebalance.com
  19. www.investopedia.com
  20. www.ibena.ir
  21. www.notesfrommoremi.wordpress.com
  22. www.isna.ir
  23. www.finance.zacks.com
  24. www.sena.i


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.