سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

این روزها با گسترش استقبال از سرمایه گذاری در بازارهای مالی همچون بورس، افراد زیادی به دنبال آموزش های اولیه در این زمینه هستند. سیگنال های خرید و فروش عموما حاصل تحلیل های تکنیکال و تحلیل های بنیادی تحلیلگران حرفه ای بازار سرمایه است که کمک می کند تا بتوان زمان درست خرید و فروش دارایی های مختلف را با توجه به حرکت بازار حدس زد. در این مقاله به تعریف مفهوم سیگنال معاملاتی یا سیگنال خرید و فروش و توضیحی چند در رابطه با آن، و همچنین میزان قابل اعتماد بودن سیگنال های ارائه شده توسط سیگنال دهندگان مختلف می پردازیم.
شنبه، 29 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade)

این روزها با گسترش استقبال از سرمایه گذاری در بازارهای مالی همچون بورس، افراد زیادی به دنبال آموزش های اولیه در این زمینه هستند. به علاوه برای تازه واردان این عرصه سوال اساسی این است که چه سهمی را چه موقع بخریم و چه سهمی را در چه زمانی بفروشیم؟

این افراد همواره در جستجوی راهی سریع و آسان برای یافتن پاسخ این سوالات هستند. اینجاست که مواجهه با مفهوم سیگنال خرید و فروش صورت می گیرد و آشنایی با این مفهوم و شرح و بسط آن اهمیت می یابد.

در این مقاله به تعریف مفهوم سیگنال معاملاتی یا سیگنال خرید و فروش و توضیحی چند در رابطه با آن، و همچنین میزان قابل اعتماد بودن سیگنال های ارائه شده توسط سیگنال دهندگان مختلف می پردازیم.

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

سیگنال خرید و فروش چیست؟

یکی از موضوعات با اهمیت بازارهای مالی بحث سیگنال معاملاتی یا سیگنال خرید و فروش است. به طور کلی می توان گفت سیگنال خرید و فروش در حقیقت سیستمی است برای ارائه پیشنهادهای خرید و فروش سهام، زوج ارزها، کالاهای با ارزش همانند طلا، نقره، نفت و... که به فعالان بازارهای اقتصادی کمک می کند تا بتوانند معاملات پر سودی داشته باشند.

به عبارت دیگر سیگنال های خرید و فروش بر اساس معیارهایی از پیش تعیین شده، خرید یا فروش مطمئنی را برای فعالان بازارهای مالی تضمین می کنند و در زمان های به خصوص پیشنهادهایی می دهند که به نوعی به فعالان اقتصادی تازه کار تر برای خرید یا فروش خط می دهد. (1)
 

انواع سیگنال های خرید و فروش

سیگنال های خرید و فروش می توانند از گستره ای از داده های اطلاعاتی در زمینه های مختلف استفاده کنند. به طور معمول تحلیل تکنیکال عمده ترین ابزار برای رسیدن به سیگنال هاست، اما از تحلیل بنیادی، تحلیل کمّی و اقتصادی نیز استفاده می شود. همچنین، سیگنال های خرید و فروش می توانند بر اساس اقدامات احساسی و حتی سیگنال هایی از دیگر سیستم های سیگنال دهی باشند.

تحلیلگران می توانند با استفاده از معیارهای مختلف، از انواع ساده مانند گزارش سود و افزایش حجم گرفته تا تا سیگنال های پیچیده تری که با استفاده از سیگنال های موجود حاصل می شوند، سیگنال های معاملاتی ایجاد کنند.

ابزارهای مورد استفاده به عنوان داده ی اطلاعاتی اولیه برای رسیدن به سیگنال ها بسیار گسترده و نامحدود است، اما با این وجود تحلیلگران همواره سعی دارند با استفاده از ورودی هایی معدود به طریقی ساده به نتیجه گیری در مورد سیگنال خرید و فروش برسند زیرا ورودی های بسیار زیاد باعث ایجاد پیچیدگی می شوند و همین امر زمان رسیدن تحلیلگر به سیگنال صحیح را افزایش می دهد.

ابزارهای رسیدن به سیگنال هر چه باشد، در هر صورت، هدف آن این است که راهی منطقی و به دور از هیجانات احساسی به سرمایه گذاران و تجار بدهد تا بتوانند به طور تضمین شده ای نسبت به خرید یا فروش دارایی ها اقدام کنند. (2)

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

نحوه ارائه سیگنال ها

برای ارائه ی یک سیگنال، امکان و احتمالات بسیاری وجود دارد اما تحلیلگران عموما به این گرایش دارند که با استفاده از یک الگوی ثابت تفکر خود را ارائه دهند. به عنوان مثال:

در مورد سهمی با قیمتی پایین تر از نسبت قیمت/درآمد (P/E) معین، هنگامی که روند صعودی است و قیمت ها بالاتر از میانگین متحرک قیمتی است در حالی که نرخ بهره در حال کاهش است، سهم برای خرید مناسب است.

چند نمونه از ورودی های متداول در اینجا مشاهده می کنید، لازم به توضیح است که تحلیلگران و معامله گران می توانند ترکیبی از این ورودی ها را به عنوان معیار و ملاک انجام معاملات خود به کار ببرند:
 
  • شکست رو به بالا یا رو به پایین روند قیمتی
  • که می تواند منجر به شکل گیری الگوهای قیمتی مثلث، مستطیل، سر و شانه و … شود.

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟
 
  • تقاطع نمودارهای میانگین متحرک قیمتی
  • اکثر تحلیلگران از نمودار های دوره ای ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه استفاده می کنند، البته میانگین متحرک در دوره های خاص محاسبه می شود. هرچه تعداد دوره بالاتر برود، واکنش میانگین متحرک به نوسانات قیمتی کاهش می یابد. گاهی از دو یا چند میانگین قیمتی به صورت همزمان روی نمودار استفاده می کنند.
  • هرگاه میانگین دوره کوچکتر، میانگین دوره بالاتر را از پایین به بالا قطع کند، نشانه تمایل حرکت صعودی قیمت را داریم. هرگاه میانگین دوره کوچکتر میانگین دوره بالاتر را از بالا به پایین قطع نماید، نشان از تمایل حرکت قیمت به سمت نزول قیمت را داریم.
 
  • افزایش حجم
  • حجم غیرمعمول زیاد غالباً نشان دهنده ی یک روند حرکتی جدید در بازار است.
 
  • نرخ بهره
  • تغییر نرخ اغلب می تواند حاکی از تغییر در بازارهای سهام و کالا باشد.
 
  • نوسان
  • روش های زیادی برای اندازه گیری نوسانات وجود دارد، و مانند سایر شاخص ها، بالا رفتن شدید یا پایین آمدن نوسانات می تواند موجب تغییرات در روند بازار شود.
 
  • ارزش گذاری
  • ارزش گذاری بیش از حد بالا در مقایسه با شاخص بازار می تواند منجر به سیگنال فروش شود.
 
  • هیجانات
  • به عنوان یک نشانگر متعارف، صعود بیش از حد مطابق نظرسنجی ها یا فعالیت تجاری واقعی می تواند رشد بازار را نشان دهد. در مقابل، بیکاری زیاد می تواند منجر به رکود بازار شود.
 
  • چرخه ها
  • بازارهای مختلف حتی اگر در یک روند ثابت قرار گرفته باشند تمایل به تکرار دوره ای دارند. یکی از چرخه های شناخته شده، چرخه فصلی سهام است. (2)

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

 سیگنال های خرید و فروش چقدر قابل اعتماد هستند؟

در بازارهای مالی، ارائه دهندگان سیگنال های خرید و فروش عموما استراتژی و شیوه های کشف سیگنال های خود را به فعالان بازار توضیح نمی دهند و تنها نتیجه گیری نهایی خود را ارائه می دهند؛ دلیل این امر نیز همان طور که می شود حدس زد این است که مبادا افراد از استراتژی هایشان کپی برداری کنند و از این راه سود بیشتری به دست آورند. در واقع این تحلیلگران به جای اینکه به افراد تازه وارد ماهیگیری یاد بدهند، به آن ها فقط ماهی می دهند!

همانطور که گفتیم همواره عده ای در بازار سهام وجود دارند که به دلایلی مایل هستند پیشنهادهای خرید و فروش سهام را به دیگران ارائه کنند که این پیشنهادها همان سیگنال هستند. امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی، تمایل به استفاده از سیگنال های ارائه شده در کانال ها و گروه ها به شدت افزایش یافته است.

سیگنال های خرید و فروش سهام ممکن است به صورت خصوصی و یا عمومی در اختیار تازه واردان بازارهای مالی قرار گیرد. در حالت خصوصی، معمولاً فرد سیگنال دهنده با دریافت مبلغی از افراد، به آنها راهنمایی می دهد اما در حالت عمومی، سیگنال ها به صورت رایگان ارائه می شوند. (3)

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

باید توجه داشت استفاده از این سیگنال های خرید و فروش اگرچه در مواردی به افراد کمک می کند تا به سود برسند اما گاهی نیز ممکن است مشکلاتی برای این افراد به وجود بیاورد. یکی از روش های متعارف در این مورد این است که شخصی با معرفی خود به عنوان فرد باتجربه یا استاد، تلاش می کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کند.

این شخص معمولاً در دفعات ابتدایی، سیگنال های خرید یا فروشی ارائه می دهد که پیروی از آن ها، موجب سود سهامدار می شود اما پس از اعتماد مخاطب به سیگنال دهنده، وی سیگنال اشتباهی را در کانال یا گروه اعلام می کند که بیشتر به منظور سود خودش است. در این فرآیند نهایتاً مشتریان یا مخاطبان وی زیان می کنند.

نکته بعدی این است که وقتی سیگنالی به صورت عمومی اعلام می شود، افراد زیادی آن را می بینند. وقتی هم سیگنالی به صورت خصوصی اعلام می شود، باید به این موضوع فکر کنیم که تا حد سیگنال دهنده مورد اعتماد است و می توان خصوصی بودن این موضوع را از او پذیرفت.

گاهی اوقات ممکن است سیگنال دهنده ها هویت خود را پشت شبکه های اجتماعی مخفی کنند و یا حتی در صورت محرز بودن هویتشان، ممکن است مسئولیت سیگنالی که ارائه داده اند را نپذیرند. از این رو برای اقدام به خرید و فروش با خاطری آسوده تر، مراجعه به متخصصان دارای مجوز، مانند مشاوران سرمایه گذاری و یا آموزش دیدن و رسیدن به خودکفایی در تحلیل های اقتصادی، راهکار مناسبتری است. (3)

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟

نحوه استفاده از سیگنال های خرید و فروش

در این بخش توصیه هایی را ارائه می دهیم که تازه واردان بازار سرمایه با در نظر گرفتن آن ها می توانند از درستی سیگنال های ارائه شده توسط سیگنال دهندگان و تحلیلگران حرفه ای مطمئن شوند و در دام اشتباهات رایجی که تازه واردان انجام می دهند و سودش به جیب حرفه ای های بازار می رود گرفتار نشوند:
 
  • توصیه می شود به جای خرید یک سهم و یا چند سهم خاص، سبدی هوشمندانه از سهام شرکت ها و صنایع مختلف تشکیل دهید.
 
  • از طرفی از تعداد بسیار زیاد گروه های سهام و همینطور افزایش تعداد دفعات خرید و فروش و پرداخت کارمزد نیز دوری کنید.
 
  • به جای خرید و فروش مکرر روزانه و هفتگی و پرداخت کارمزد اضافی، هوشمندانه خرید کنید و به صورت میان مدت و بلند مدت نگهداری نمایید.
 
  • سعی کنید همواره از عرضه های اولیه اطلاع داشته باشید و برای سفارش آن ها وقت بگذارید. به علاوه هنگامی که به سودآوری اولیه ی مناسب رسید آن را به موقع بفروشید.
 
  • به جای آن که بر روی سهام سرمایه گذاری کنید، بر روی شرکت سرمایه گذاری نمایید. در کنار اطلاع از روند قیمتی سهام، همواره ویژگی های بنیادی شرکت را نیز زیر نظر بگیرید.
 
  • درست نیست که بر اساس علاقه ی شخصی به شرکت یا صنایع خاصی در آن سرمایه گذاری کنید.
 
  • روی سبد دارایی خود تعصب نداشته باشید و عملکرد پورتفوی خود را با شاخص های پایه مقایسه کنید.

سیگنال خرید و فروش (Signal Trade) چیست و سیگنال ها چقدر قابل اعتماد هستند؟
 
  • باید تا جای ممکن در پایین ترین قیمت خرید کنید و در بالاترین قیمت بفروشید، پس وضعیت گذشته و پیش بینی آینده ی سهم را در نظر بگیرید و سعی کنید سطوح حمایت و مقاومت را بشناسید.
 
  • همواره برای سهام خود هدف و برنامه در نظر بگیرید. اگر اشتباه کرده اید و به ضرر افتاده اید به خاطر غرور و مسائل این چنینی سهم را نگهداری نکنید، چون ممکن است منجر به ضرر بیشتر شود. قرار نیست تا زمانی که ضررتان جبران شود سهامداری کنید.
 
  • حرفه ای بودن به معنی همیشه در سود بودن نیست؛ از ضرر کردن، دلسرد و ناامید نشوید.
 
  • گاهی اوقات حرفه ای ها بازی هایی را به راه می اندازند و باعث افزایش مقطعی قیمت سهم می شوند. سعی کنید بازیگران بازار و ایجاد کنندگان نوسانات غیرمنطقی و مقطعی را بشناسید. از ابزارهای کشف روندها و حجم های مشکوک استفاده کنید. (4)
 
جمع  بندی و نتیجه گیری
همانطور که گفته شد سیگنال های خرید و فروش عموما حاصل تحلیل های تکنیکال و تحلیل های بنیادی تحلیلگران حرفه ای بازار سرمایه است که کمک می کند تا بتوان زمان درست خرید و فروش دارایی های مختلف را با توجه به حرکت بازار حدس زد. این افراد سیگنال های خود را به صورت خصوصی و یا عمومی با دیگران به اشتراک می گذارند که از این طریق درآمدی کسب می کنند، گاهی نیز افرادی غیر حرفه ای در قالب تحلیلگران برای مقاصد سودجویانه دست به این کار می زنند.

از این رو شناخت منابع درست برای دریافت سیگنال ها بسیار حائز اهمیت است. ما نیز در حد توان توصیه هایی را برای خودداری از به کارگیری سیگنال های اشتباه و گرفتن تصمیمات درست در خرید و فروش در این مقاله ارائه نمودیم که امیدواریم برای شما مخاطبان کارآمد باشد و بتوانید معاملات پر سودی را در آینده داشته باشید.


پی نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.tradernova.com
  3. www.talarebourse.com
  4. www.mkanani.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.