چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

یکی از بهترین فرصت‌ها برای رفع بیکاری و ایجاد رونق اقتصادی، عملی کردن شعار جهش تولید است. با این حال تا وقتی که موانع و مشکلات تولید برطرف نشود، گشایش اقتصادی حاصل نمی‌شود و برای دستیابی به این منظور نیز در ابتدا می بایست زیرساخت ها و بسترهای لازم فراهم شود. اخذ مالیات یکی از راهکارهای دولت برای تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید است.
سه‌شنبه، 7 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

اقتصاد یکی از ارکان اصلی قدرت و زیربنای توسعه هر کشور است و جهش تولید یکی از ابزارهای توسعه و پیشرفت اقتصادی است که در نهایت منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی می شود. بنابراین، هر چه بتوانیم پایه های اقتصاد کشور را از راه تولید تقویت کنیم، قدرت اقتصادی نیز افزایش خواهد یافت.

نتیجه تحقق جهش تولید افزایش تولید و گسترش دامنه تولیدات کشور در حوزه های گوناگون است به طوری که در نهایت مردم بتوانند نتایج آن را در زندگی خود مشاهده کنند و وضعیت معیشت آن ها بهبود یابد.

با این حال، تحقق جهش تولید به پیش شرط ها و زیرساخت هایی نیاز دارد که از آن جمله می توان به مواردی چون امنیت سرمایه گذاری، بهبود محیط کسب و کار، رفع رانت و فساد، رفع نیازهای بازار داخلی، حمایت از تولید صادرات محور و گسترش بازارهای هدف، بهبود نظام بانکی، اصلاح قوانین تولید و کاهش زمان صدور مجوز، تحقق دولت الکترونیک، بهینه سازی زنجیره تولید و استفاده از مزایای بومی سازی تولید اشاره کرد.

علاوه بر این، سیاستگذاری درست و تسهیل در امر سرمایه گذاری از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به چنین مواردی باعث جهش تولید خواهد شد که لازم است زمینه اجرای آن توسط دولت فراهم شود. (1)

چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

معرفی ابراز های مختلف تامین نیازها و پیشبرد جهش تولید

همان طور که گفتیم جهش تولید یکی از مهمترین ارکان دستیابی به رونق اقتصادی است. برای این منظور به ابزارهای مختلفی نیاز است که نخستین اقدام در این راستا حمایت از تولیدکنندگان و رفع مشکلات و نیاز آن ها است. باید به تولیدکنندگانی که نیاز سرمایه و تسهیلات مالی دارند، به خوبی توجه شود چرا که در صورت عدم دسترسی به نقدینگی، رشد تولید هم امکان پذیر نیست.

همچنین باید ابزارهایی برای شفاف سازی اقتصادی، امنیت سرمایه گذاری و مبارزه با فساد فراهم شود تا سرمایه گذاران داخلی و خارجی با اطمینان خاطر بتوانند در پروژه های تولید مشارکت کنند. برقراری پیوند مناسب بین دانشگاه و صنعت و بهره گیری از پژوهش های دانشگاهی هدفمند اهمیت زیادی در تحقق جهش تولید دارد. استفاده از نتایج این پژوهش ها می تواند منجر به رفع مشکلات صنایع تعطیل و نیمه تعطیل و دیگر موانع تولید در حوزه های مختلف شود. (1)

برندسازی و ایجاد ارتباط با بازارهای جهانی می تواند گامی مهم در راستای رونق تولید باشد. ساماندهی صنایع کوچک تولیدی و ایجاد یک بستر مناسب فروش برای تولیدات آن ها از جمله برنامه هایی است که می تواند به افزایش تولید کمک کند. مالیات ها متداول ترین و مهم ترین منبع مالی دولت برای برای اجرای سیاست های اقتصادی خود محسوب می شوند.

دولت می تواند به کمک درآمد حاصل از آن بسیاری از فعالیت ها و جریانات اقتصادی را به سمت و سوی مورد نظر خود سوق دهد. به همین دلیل مالیات یک ابزار با اهمیت جهت تامین نیازها و پیشبرد جهش تولید است. (2) و (3)

چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

آیا درآمدهای حاصل از مالیات می تواند در رفع نیازهای پیش روی جهش تولید، موثر باشد؟

مالیات به عنوان مهم ترین منبع درآمدی دولت شناخته می شود و یک روش موثر جهت هدایت منابع کشور به سمت تولید است. از این رو دولت ها می توانند با دریافت مالیات بخشی از هزینه های حوزه تولید را تامین کنند و کمک زیادی به رونق آن نمایند. دولت می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مناسب، سبب بهبود فضای کسب و کار و حضور بیشتر شرکت های تولیدی در صنعت شود. (3)

همچنین بخشی از مالیات را می بایست جهت پشتیبانی از تولید هزینه کرد. درآمدهای مالیاتی باید برای بهبود زیرساخت های تولید و به کارگیری فناوری های جدید هزینه شود تا از یک طرف منجر به افزایش تولید و کاهش بیکاری شود و از طرف دیگر هزینه های تولید را کاهش داده و سبب افزایش بهره وری گردد. علت اصلی عدم اشتیاق بسیاری از بنگاه های اقتصادی به انجام فعالیت های تولیدی، کمبود سرمایه و عدم بازگشت سرمایه است.

از این رو، بسیاری از آن ها به روش های کسب درآمد غیر مولد و کوتاه مدت مانند سفته بازی روی می آورند. مالیات ها ابزار کارآمدی جهت انتقال منابع از کانال های غیر مولد به مولد محسوب می شوند. دولت می تواند با اعمال مالیات بر املاک، درآمد، دارایی، طلا، ارث و غیره درآمدهای مازاد را جمع آوری کند و به بخش های تولیدی منتقل کند.

یکی از پیش نیازهای مهم جهش تولید در ایران، کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از منابع نفتی و تغییر نظام درآمدی دولت و حمایت از تولید و صادرات در کشور است. در واقع دولت  با استفاده از مالیات، می تواند اقتصاد کشور را به سمت حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات هدایت کند. دولت می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مناسب هزینه های بنگاه های اقتصادی را کاهش دهد و انگیزه آن ها برای سرمایه گذاری در پروژه های تولیدی را افزایش دهد. (2)

با توجه به موارد گفته شده، درآمدهای مالیاتی نقش اساسی در شکوفایی و رونق تولید دارد و برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد می تواند بسیاری از نیازهای پیش روی جهش تولید را تامین کند. به همین دلیل، برنامه ریزی برای دریافت مالیات و هزینه آن در جهت تولید، از مهم ترین ارکان توسعه اقتصادی و ارتقای تولید در کشور است. (3)
 

آیا جهش تولید می تواند در آینده، سرمایه مصرف شده از صندوق مالیات کشور را به سرمایه های دولتی برگرداند؟

یکی از کارکردهای مالیات، تغییر و اصلاح روند گردش سرمایه در اقتصاد کشورهاست. به عنوان مثال یکی از اهداف اخذ مالیات، انتقال بخشی از درآمد بنگاه های اقتصادی به دولت است، اما این به آن معنی نیست که اخذ مالیات به گونه ای باشد که فعالیت اقتصادی آن ها مختل شود، بلکه برعکس، باید سیاست های مالیاتی به گونه ای تدوین شود تا افراد را به سرمایه گذاری بیشتر در بخش های تولیدی تشویق کند و صنعت را در مسیر مناسب هدایت کند.

دولت ها باید فضای مناسب برای رشد شرکت های تولیدی را فراهم کنند تا بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند. این امر موجب می شود که سود این واحدها افزایش یافته و مزایای ناشی از آن در قالب مالیات مجددا به دولت برگردد. علاوه بر این دولت می تواند با سرمایه گذاری درآمدهای مالیاتی در بخش های بالا دستی مانند آموزش، حمل و نقل، نیرو و دیگر خدمات از بروز مشکلات زیربنایی تولید جلوگیری کند.

یکی دیگر از اهداف دریافت مالیات، دلگرم کردن و تقویت بنگاه های اقتصادی در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کار است، به این ترتیب دولت می تواند پس از رونق این شرکت ها، با دریافت مالیات در سود آن ها سهیم باشد.

 توجه داشته باشید که تاثیر میزان تولید تنها محدود به مالیات بر حقوق و دستمزد و مالیات بر ارزش افزوده نیست، بلکه می تواند بر مالیات بر درآمد کسب و کارها نیز موثر باشد؛ چراکه با افزایش و تنوع تولیدات در کشور، افراد زیادی به فروش کالا و ارائه خدمات مبادرت می ورزند که در نهایت این موضوع می تواند به آن ها کمک کند تا درآمد بیشتری داشته باشند و دولت نیز از طریق دریافت مالیات بر درآمد مشاغل، درآمد خود را افزایش دهد.

بنابراین، نقش مالیات در حمایت از تولیدات داخلی بسیار چشمگیر است چرا که با افزایش مالیات برکالاها می توان به رونق هر چه بیشتر تولیدات داخلی مبادرت نموده و با حمایت اثر تولیدات داخلی و افزایش آن، منابع درآمدی قابل توجهی از محل مالیات عاید دولت می گردد.

به دلیل اینکه غالبا تولید در داخل کشور با مشکلات و موانعی همراه است، واردات به عنوان ابزاری برای تامین نیاز مصرف کنندگان، استفاده می شود. با اینکه دولت از طریق اخذ مالیات از واردات، درآمد قابل توجهی کسب می کند اما این موضوع موجب بالا بودن حجم واردات در کشور شده است.

لذا ضروری است که دولت با اتخاذ راهبرد مناسب از افزایش واردات جلوگیری کند و درآمد مالیاتی خود را به بخش تولید انتقال دهد. از این رو، انتخاب سیاست های مالی موثر برای کنترل واردات از یک طرف و افزایش تولید داخلی از طرف دیگر باید به گونه ای باشد که ثبات اقتصادی را به دنبال داشته باشد. (2)

چگونه اخذ مالیات باعث تامین هزینه های پشتیبانی تولید و تحقق شعار جهش تولید می گردد؟

تاثیر تولید و مالیات بر یکدیگر و اهمیت مصرف صحیح منابع مالی یک کشور

در سال های اخیر، اقتصاد و تولید، نقش مهمی در قدرت هر کشور ایفا کرده اند. لذا دولت ها باید به مسائل اقتصادی توجه بیشتری داشته باشند و با اتخاذ سیاست های مناسب به رفع مشکلات آن مانند افزایش نرخ بیکاری، تورم، رکود و غیره کمک کنند و با حمایت از تولیدات داخلی کشور، مقدمات پیشرفت و رونق اقتصادی را فراهم کنند.

یکی از بهترین فرصت ها برای دستیابی به این منظور، عملی کردن شعار جهش تولید است. با این حال تا وقتی که موانع و مشکلات تولید برطرف نشود، گشایش اقتصادی حاصل نمی شود و برای دستیابی به این منظور نیز در ابتدا می بایست زیرساخت ها و بسترهای لازم فراهم شود.

مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمدی دولت است و یک روش موثر جهت هدایت منابع کشور به سمت تولید محسوب می‌شود. از این رو دولت ها می توانند با دریافت مالیات بخشی از هزینه های حوزه تولید را تامین کنند و کمک زیادی به رونق آن نمایند. دولت می تواند با اجرای سیاست های مالیاتی مناسب، سبب بهبود فضای کسب و کار و حضور بیشتر شرکت های تولیدی در صنعت شود. مالیات ها سبب هدایت منابع کشور به سمت توسعه اقتصادی می شود.

ضروری است که در مراحل اولیه توسعه اقتصادی بخش بزرگی از این درآمدها در پروژه های مولد صرف شود. از طرف دیگر استفاده از منافع مالیاتی در جهت توسعه زیرساخت های اقتصادی به جهش تولید کمک می کند.

دولت ها باید فضای مناسب برای رشد شرکت های تولیدی را فراهم کنند تا بتوانند فعالیت های خود را گسترش دهند. این امر موجب می شود که سود این واحدها افزایش یافته و مزایای ناشی از آن در قالب مالیات مجددا به دولت برگردد. علاوه بر این دولت می تواند با سرمایه گذاری درآمدهای مالیاتی در بخش های بالا دستی مانند آموزش، حمل و نقل، نیرو و دیگر خدمات از بروز مشکلات زیربنایی تولید جلوگیری کند.

اما برای اینکه دولت بتواند درآمدهای مالیاتی خود از تولید را افزایش دهد، در ابتدا باید شرایط لازم برای بهبود و رونق تولید را فراهم کند، چراکه از شرکت های زیان ده نمی توان مالیات دریافت کرد. بنگاه های اقتصادی و شرکت های تولیدی در صورتی که سود داشته باشند، می توانند مالیات پرداخت کنند. از این رو، سیاست های مالیاتی موثر از یک طرف و افزایش تولید داخلی از طرف دیگر، تاثیر زیادی بر هم دارند.

پی نوشتها
  1. www.fars.iqna.ir
  2. www.iribnews.ir
  3. www.eghtesadbartar.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.