کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

کالاها، محصولات و ایده ها برای ایجاد و توسعه خود نیازمند سرمایه هستند. بدین منظور روشهای مختلفی برای جذب سرمایه از گذشته تاکنون شکل گرفته است. امروزه در کنار روشهای سنتی جذب سرمایه، شیوه نوینی به نام کرادفاندینگ به وجود آمده است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارها و پروژه ها قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم از تاثیرات این شیوه بر تحقق جهش تولید در سال جهش تولید، صحبت کنیم.
شنبه، 6 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

مفهوم کرادفاندینگ

کرادفاندینگ از دو واژه کراد (crowd) به معنای جمعیت و اجتماع و فاندینگ (funding) به معنایی سرمایه گذاری تشکیل شده است و به تأمین سرمایه از جمعیت و اجتماع اشاره می­کند. کرادفاندینگ با نام­هایی مانند سرمایه­گذاری جمعی، سرمایه از اجتماع، تامین مالی جمعی نیز شناخته می­شود.

 در یک دید کلی سرمایه­گذاری جمعی برای تأمین سرمایه و حمایت مالی از یک پروژه شکل گرفته است که توسط افراد مختلف یک اجتماع اغلب از طریق اینترنت انجام می­شود.

در این سال­ها پلت­فرم­های مختلفی برای کرادفاندینگ ایجاد شده است و از سال 2019، سرمایه گذاری جمعی اکثراً مترادف با سایت کیک استارتر است چرا که بزرگترین پلتفرم جمع آوری سرمایه­گذاری جمعی است. از زمان تأسیس کیک­استارتر در سال 2009، این سایت بیش از 160.000 پروژه سرمایه گذاری کرده است و بیش از 4.2 میلیارد دلار در کل پروژه های کیک استارتر هزینه شده است. (1)

در کرادفاندینگ جذب سرمایه از طریق افراد زیاد با مبالغ کم صورت می­گیرد و سه عنصر مهم در این فرآیند نقش دارند:
 
  • صاحبان ایده و محصول (افراد)

سرمایه گذاران
 
  • پلت­فرم کرادفاندینگ
این عناصر با هم ارتباط متقابلی دارند. بدین شکل که کرادفاندینگ برای افرادی که ایده، محصول و پروژه­ ای دارند، بستری فراهم می­کند تا از طریق سرمایه ­گذران، منابع مالی مورد نیاز خود را جذب کنند. این رویکرد معمولا با تلاشهای جمعی افراد زیادی از طریق اینترنت بطور آنلاین و از طریق رسانه­ های اجتماعی و سیستم ­های جمع­ سپاری انجام می­شود.

سرمایه­ گذاری جمعی یک بستر جدید بدون نیاز به روش­های سرمایه­ گذاری سنتی است که در آنها باید ماه­ها در شبکه­ های شخصی خود زمان صرف کنید، سرمایه گذاری­ه ای بالقوه را بررسی کنید و وقت و هزینه خود را بگذارید تا بتوانید سرمایه جذب کنید.

کرادفاندینگ امکان و فرصتی فراهم می­کند که پروژه خود را در مقابل علاقه­ مندان بیشتری ارائه دهید و راه­های بیشتری را برای کمک به توسعه پروژه داشته باشید. (2) 

کرادفاندینگ خیلی در کشور ما ناشناخته محسوب نمی­شود و مشابه فرهنگ گلریزان در سنت گذشته ما ایرانیان است که افراد با مشارکت و همدلی سبب کار خیر می­شدند.

در این رخداد مردم برای افراد نیازمند در مکانی مانند زورخانه جمع می­شدند و در حد توان خود پول و سایر مایحتاج تهیه می­کردند. اگر گلریزان به معنای ریختن و ایجاد گل امید برای زندگی­های سخت و گرفتار بود، کرادفاندینگ به معنای حمایت و امید دادن به پروژه­ ها، محصولات و کسب و کارهای نوپا است.

در این فرآیند افرادی که می‌خواهند از ایده و کسب و کاری حمایت کنند،  دور هم جمع می­شوند و پروژه، ایده یا محصول روی بستری از سرمایه­ گذاری به مسیر خود ادامه می­دهد و در نهایت پس از مدت تعیین شده آماده بهره­ برداری می­شود.

کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

روش‌های مختلف کرادفاندینگ

همان طور که روش­های متنوعی به منظور سرمایه­ گذاری برای توسعه محصولات و پروژه­ ها شکل گرفته است، در کرادفاندینگ هم روش­های مختلفی برای تأمین مالی وجود دارد که در ادامه مورد بحث قرار می­گیرند. اینکه کدام روش جمع ­آوری سرمایه را شما انتخاب می­کنید به نوع محصول یا خدمات ارائه شده و اهداف شما برای رشد بستگی دارد.
 
1.کرادفاندینگ مبتنی بر کمک مالی (اهدا)
یکی از محبوب ترین انواع کراندفاندینگ، سرمایه گذاری مبتنی بر کمک مالی است که در آن از تعداد زیادی از افراد برای جمع آوری سرمایه، درخواست کمک مالی می­کنید.

در این روش شما می­توانید به هرگونه کمپین تبلیغاتی در زمینه سرمایه­ گذاری فکر کنید چرا که در آن هیچ تعهدی برای برگشت مالی به سرمایه گذاران وجود ندارد. سرمایه­ گذاری مبتنی بر کمک مالی بیشتر شامل جمع ­آوری کمک­های مالی برای رفع بلایا، خیریه و اهداف غیرانتفاعی مانند ساخت مدرسه است.

در اکثر موارد، کرادفاندینگ مبتنی بر کمک مالی بهترین راه حل است زیرا هیچ شرایط پیچیده ­ای برای شروع یک سرمایه گذاری وجود ندارد و به مدت زمان انتظار طولانی برای دریافت سرمایه هم نیازی ندارد.
 
2.کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش
کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش، شامل نوع سرمایه­ گذاری می­شود که افراد در ازای دریافت پاداش، در کار شما مشارکت می­کنند. روش پاداش را به طور کلی می­توان زیر مجموعه ­ای از کرادفاندینگ مبتنی بر کمک مالی در نظر گرفت زیرا هیچ برگشت مالی در آن وجود ندارد.

کرادفاندینگ مبتنی بر پاداش روش متداولی است که معمولاً برای جمع آوری بودجه برای یک استارت آپ یا سازمان جدید که محصول یا خدمات ارائه می دهد، استفاده می­شود.

سرمایه ­گذاران می­توانند با توجه به مبلغ پاداش، هزینه ­ای را تقبل کنند و پاداشی کسب کنند. پاداش می­تواند ارائه رایگان محصولات یا خدمات به سرمایه­ گذاران باشد.

به عنوان مثال، یک هنرمند برای راه ­اندازی گالری خود می­تواند درخواست سرمایه کند و به عنوان پاداش آثار هنری امضا شده یا حتی یک کارگاه هنری رایگان برای افراد ارائه دهد.

بازی­های ویدئویی هم یک سرمایه گذاری مبتنی بر پاداش محبوب برای گیمرهاست چرا که اغلب می­توانند نسخه­ های اولیه بازی را به عنوان پاداش دریافت کنند.
 
3.کرادفاندینگ مبتنی بر سهام
در این مورد فرد در یک محصول یا کسب و کار سرمایه گذاری می­کند و در ازای آن سهام دریافت می­کند. کرادفاندینگ مبتنی بر سهام برای شرکت­های کوچک و متوسط ​​که به دنبال مقدار زیادی سرمایه برای راه اندازی یا رشد مشاغل خود هستند معمولا بهتر است.

در ازای کمک مالی، افراد درصدی از مالکیت را در کسب و کار دریافت می­کنند. این درصد بسته به نوع کسب و کار متفاوت است و راهی عالی برای کسب و کار است تا سریع و بدون دردسر سرمایه مورد نیاز خود را جمع کند.

محبوبیت کرادفاندینگ مبتنی بر سهام به علت مزیت دوسویه آن در حال افزایش است زیرا به شرکت­های نوپا امکان می­دهد با در اختیار داشتن کسب و کار خود سرمایه جذب کنند و این فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم می­کند تا از سهام و سود در سرمایه گذاری خود برخوردار شوند.
 
4.کرادفاندینگ مبتنی بر بدهی
کرادفاندینگ بدهی راهی سریع و آسان برای افراد و مشاغل برای جمع آوری پول مورد نیاز در هنگام نیاز است. کرادفاندینگ بدهی با جمع آوری کمک­های مالی با وعده بازپرداخت آن­ها در آینده کار می­کند.

کرادفاندینگ بدهی معمولاً توسط مشاغلی که به سرمایه ضروری احتیاج دارند، استفاده می­شود. در این روش باید به دقت بررسی کنید که چه سرمایه ­ای نیاز است و چه موقع سرمایه­ گذاران می­توانند انتظار بازپرداخت را داشته باشند. (3) و (4)

کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

مزایا و معایب کرادفاندینگ

به طور کلی اگر نیاز به جذب سریع سرمایه داشته باشید، مانند موارد اضطراری شخصی یا مالی، یا اگر می‌خواهید یک پروژه دارید که نیاز به بودجه در زمان خاص دارد، کرادفاندینگ برای شما مناسب است. علاوه براین جامعه­ ای از حامیان هم­فکر را شکل می­دهید که مشتاق کمک به شما هستند.

همچنین به طور مشخص هرچه به افراد بیشتری متصل باشیم، امکان جذب سرمایه­ نیز افزایش پیدا می­کند. به صورت کلی کرادفاندینگ مزایای بسیار بیشتری نسبت به معایبش دارد و مزایای کرادفاندینگ را می­توان در موارد زیر خلاصه کرد: (4)
 
  • تمرکز بهتر
  • پرداختن به نیازهای سرمایه ­ای اغلب یکی از دشوارترین چالش­های پیش روی یک ایده یا محصول است. با جذب سرمایه از طریق کرادفاندینگ این امکان برای تیم فراهم می­شود تا بر روی سایر حوزه ­های مهم تمرکز کنند.
 
  • دریافت بازخورد مناسب
  • افراد می­توانند درباره ایده خود و چگونگی بهبود آن بازخورد بگیرند. اگر محصول نمی­تواند در یک جمعیت بزرگ سرمایه­ گذار، سرمایه جذب کند، ممکن است دلیل آن عدم پاسخگویی به نیاز بازار باشد. با حضور و دعوت افراد بسیار می­توانید بینش بهتری از ایده خود به دست آورید تا متوجه مشکلات احتمالی آن شوید. (5)
 
  • دسترسی به سرمایه­ گذاران بسیار
  • کرادفاندینگ بستری برای به اشتراک گذاشتن در رسانه­ های اجتماعی و سایر رسانه ­ها برای دستیابی به حامیان بیشتر فراهم می­کند. شرایط برای دسترسی به هزاران سرمایه گذار معتبر فراهم خواهد شد که امکان تعامل و اشتراک بهتر وجود دارد.
 
  • دسترسی به موقع به سرمایه­ گذاران
  • اگر محصول یا پروژه در هر نوع شرایط اضطراری مالی به سر می­برد، کرادفاندینگ می­تواند یک انتخاب بدیهی باشد چرا که یکی از سریعترین راه­ها برای به دست آوردن پول مورد نیاز شما است. بنابراین سرمایه­ گذاری جمعی انتخاب مناسبی برای شرایط اضطراری یا حساس به زمان برای یک محصول یا پروژه است.
 
  • دسترسی به سرمایه فزاینده
  • اگر نیاز به سرمایه از چند صد تا چند هزار دلار دارید، ایجاد یک کمک مالی آنلاین بهترین راه برای دستیابی سریع به هدف خود است. بسیاری از سایت­های جذب سرمایه به شما امکان می­دهند از هدفی که برای تأمین سرمایه تعیین کرده­اید پیشی بگیرید، بنابراین هیچ محدودیتی در مبلغی که می­توانید جمع کنید وجود ندارد.
 
  • امنیت پیشرفته
  • افراد در محیط آنلاین بسیار نگران امنیت موضوعاتی مانند شماره کارت و حساب بانکی خود هستند، اما بیشتر سایت­های کرادفاندینگ توسط فناوری امنیتی پیشرفته SSL محافظت می­شوند تا هم حامی­شونده و هم سرمایه­ گذاران از هرگونه خطر امنیتی محافظت شوند.
 
  • SSL مخفف Secure Sockets Layer است و یک فناوری امنیتی است که با ایجاد پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور وب و یک مرورگر فعال می­شود.
 
  • به عبارت دیگر، با ایجاد یک اتصال SSL، بستر کرادفاندینگ می­تواند اطمینان حاصل کند که انتقال داده­ های شخصی مصرف کننده رمزگذاری شده و خصوصی است.
 
  • بهبود کارایی
  • یکی از بهترین مزایای کرادفاندینگ، توانایی آن در متمرکز کردن و ساده­تر کردن تلاش­ها برای کمک­ های مالی است. با ساختن یک نمایه جامع و کامل افراد می­توانند تمام چشم اندازها و ارتباطات خود و سرمایه گذاران بالقوه را مشاهده کنند و نیازی به پیگیری تک تک با سرمایه ­­گذارها وجود ندارد.
 
  • بازاریابی و تبلیغات رایگان
  • کرادفاندینگ یک بستر مناسب برای صحبت درباره محصول و خدمات است. حتی اگر موفق به جذب سرمایه مورد نیاز خود نشدید، می­توانید از این فرصت استفاده کنید تا با رسانه ­ها درگیر شوید و داستان محصول و خدمات خود را بیان کنید.

کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

عدم آگاهی در مورد معایب کرادفاندینگ می­تواند پروژه­ها، ایده­ها و محصولات را با مشکل روبه­رو کند. معایب اصلی کرادفاندینگ را می­توان در موارد زیر خلاصه کرد: (6) و (7)
 
  • عدم دریافت سرمایه ­گذاری
  • در برخی بسترهای کرادفاندینگ از قاعده همه یا هیچ استفاده می‌شود. بدین شکل که اگر پروژه موفق به جذب سرمایه هدف خود نگردید، هیچ منابع مالی در اختیار پروژه قرار نمی­گیرد.
 
  • تاثیر منفی بر اعتبار
  • عدم جذب سرمایه در قاعده همه یا هیچ می­تواند تأثیر منفی بر ایده و اعتبار شخصی افراد بگذارد. درخواست شما می­تواند برای همیشه در سایت بماند و در آینده هم برای سرمایه­ گذاران بالقوه قابل مشاهده است. به همین دلیل بسیار مهم است که از نظر تعیین سرمایه هدف خود بسیار واقع بین باشید و زمانی باید اقدام کنید که نسبت به جذب سرمایه خود اطمینان دارید.
 
  • احتمال کپی
  • نمایش عمومی یک ایده و محصول امکان کپی شدن را بسیار بالا می­ برد و رقابت سخت­ تری در زمان ارائه محصول یا ایده وجود خواهد داشت.
 
  • نیاز به تیم متخصص
  • شما نیاز به بازاریابی متفکرانه برای ارائه محصول و ایده خود و بسیاری از مؤلفه های دیگر دارید. این موضوع نیاز به یک تیم متخصص در طراحی و اجرای کمپین­های موفقیت آمیز در زمینه جلب توجه سرمایه­ گذاران دارد.
 
  • از دست دادن زمان
  • کرادفاندینگ برای جذب سرمایه­ های پایین شاید بهترین راهکار نباشد. چرا که زمان زیادی باید برای راه ­اندازی کمپین موفقیت ­آمیز خود صرف کنید حال آنکه سرمایه مورد نیاز شما از طریق وام های کوچک یا کمک­های مالی یا دوستان یا اعضای خانواده قابل دستیابی خواهد بود.
 
  • فروش سخت سهام
  • فروش سهام برای یک ایده و کسب و کار نوپا سخت است. سهام معمولاً ثبت نشده است به این معنی که ممکن است شما نتوانید آن­ها را به راحتی بفروشید و در بورس حضور داشته باشید. (8) و (9)

کرادفاندینگ، راهکاری برای تأمین مالی تولید کالاهای تحریمی در سال جهش تولید

ساز و کار انتخاب پروژه های کرادفاندینگ

در فرایند سرمایه ­گذاری جمعی، کسب و کار ابتدا باید پروژه خود را به پلت­فرم کرادفاندینگ ارائه کند. صاحبان پلتفرم در این مرحله پروژه­ هایی که از نظر فنی و قانونی استانداردهای لازم را ندارند، حذف می­کنند تا طرح­های مناسب سرمایه­ گذاری با ضریب ریسک و شکست پایین در پلتفرم ثبت شوند.

سرمایه ­گذاران با مشاهده جذابیت محصولات و ایده­ های مختلف موجود تمایل خود برای سرمایه­ گذاری را اعلام می­کنند. در ادامه گزارش هر پروژه و روند آن در اختیار افراد قرار می­گیرد. لازم به ذکر است در فرآیند کرادفاندینگ درخواست­ کننده سرمایه هم باید به میزان 10 درصد در سرمایه ­گذاری جمعی مشارکت کند. موارد زیر می‌تواند کمک­ کننده به افراد برای انتخاب پروژه توسط سرمایه­ گذاران باشد:
 
  • تحقیق خود را کامل انجام دهید
قبل از شروع کار خود در کرادفاندینگ، تحقیقات خود را انجام دهید. این به معنی تحقیق در مورد همه چیزهایی است که شما باید در مورد جمع ­آوری پول بدانید و همچنین باید از کلیه قوانین و مقررات پیرامون  منبع بودجه آگاهی داشته باشید.
 
  • بستر مناسب را انتخاب کنید
بسیاری از پلت­فرم­های مختلف جذب سرمایه وجود دارد که برخی عمومی هستند و برخی دیگر مخصوص صنایع خاص هستند. پارامترهای پروژه خود را در نظر بگیرید تا سکویی که بهترین سرمایه­ گذاری را ارائه می­دهد، پیدا کنید.
 
  • اهداف را تعیین کنید
هنگام شروع یک کمپین سرمایه­ گذاری جمعی، اهداف خود را باید تعیین کرده باشید. نه تنها باید از قبل تصمیم بگیرید که هدف جمع­ آوری سرمایه شما چیست، بلکه باید اهداف خط زمانی، اهداف تولید و سایر موارد مورد نیاز برای پیشبرد پروژه خود را نیز مشخص و ارائه دهید.
 
  • پاداش ارزشمند داشته باشید
در حالی که شما نیازی به پاداش دادن به سرمایه گذاران خود ندارید، ارائه چیزی در ازای پشتیبانی آنها باعث می­شود تا یک کمپین موفق­ تر انجام شود و اطمینان حاصل کنید که هر پاداشی که ارائه می­دهید نیز ارزشمند است. یک یادداشت با تشکر خوب است، اما به احتمال زیاد به افراد برای سرمایه­ گذاری انگیزه نخواهد داد.
 
  • ارتباط آزادانه برقرار کنید
در طول کل فرآیند با سرمایه­ گذاران خود ارتباط برقرار کنید. این موضوع به ایجاد اعتماد و جلب نظر کمک می­کند. نیازی نیست همه جزئیات را به آنها بگویید اما تا حد ممکن باز و شفاف باشید. (10)
 

کمبود منابع مالی برای تولید کالاهای تحریمی

وجود تحریم در هر کشوری احتمال گران شدن ارز خارجی، کاهش رشد اقتصادی، کاهش قدرت خرید خانوارها و... را با خود به همراه خواهد داشت. یکی از موارد دیگری که تحریم بسیار بر آن تاثیرگذار بوده، موضوع کاهش تولید و سرمایه­ گذاری است.

در دوران تحریم نیاز به نقدینگی و تسهیلات در بخش تولید چندبرابر می­شود و اگر در کشور زیرساخت مناسبی برای این امر وجود نداشته باشد، فشار بیشتری بر مردم، بازار و کسب و کارها خواهد آمد.

در چند سال گذشته با توجه به تحریم و مشکلات عدیده مالی و اقتصادی، تولید کالاهای تحریمی با چالش­های بسیاری همراه شده است. کمبود منابع مالی برای تولید کالاهای تحریمی رو به افزایش است و به همین خاطر نیاز است در این زمینه راهکارهای جدیدی در دستور کار قرار بگیرد. یکی از این راه­ حل­ها می‌تواند استفاده بهینه از کرادفاندینگ برای تأمین مالی باشد.

سرمایه ­گذاری جمعی می­تواند یکی از برنامه­ های راهبردی برای تامین مالی تولید کالاهای تحریمی باشد. در این زمینه نیاز است با توجه به نیاز کشور و شرایط تحریم، کالاهای ضروری و لازم در پلتفرم­های کرادفاندینگ­ در اولویت قرار بگیرند.

کالاها برای حرکت به سمت جهش تولید نیازمند همکاری و تعامل مناسب پلت­فرم­ها، متقاضیان سرمایه و سرمایه گذران هستند. ایجاد بستر مناسب کرادفاندینگ­ها کمک می کند تا به بازار هدف و سرمایه گذاران بالقوه به هم خیلی سریع متصل شوند و سرعت تولید بیشتری برای کالاها به وجود بیاید.در این زمینه پلت­فرم­ها می­توانند آگاهی بیشتری در زمینه اهمیت سرمایه­ گذاری کالاهای تحریمی ایجاد کنند.

شرایط متغیر محیط، محصولات و پروژه ­های مختلف باعث شده است که روش­های تأمین مالی سنتی در پوشش نیازهای سرمایه­ گذاری با مشکلاتی رو به­ رو شوند.

یکی از روش­هایی که در این شرایط می­تواند راهگشای مشکلات باشد، بحث کرادفاندینگ است. کرادفاندینگ، سرمایه گذاران و کارآفرینان را با استفاده از شبکه­ های گسترده افراد از طریق رسانه ­های اجتماعی و سایت­های سرمایه گذاری گرد هم می­ آورد و این فرصت را برای کارآفرینان ایجاد می­کند که هزینه­ لازم برای سرمایه­ گذاری خود را جذب کنند و چالش­های مالی خود را پشت سر بگذارند.
 
جمع بندی و نتیجه گیری
همان طور که اشاره شد کالاها، محصولات و ایده­ها برای ایجاد و توسعه نیازمند سرمایه هستند و در شرایط تحریم، کالاها از نظر تأمین مالی با مشکلات بیشتری نیز رو به­ رو می­شوند.

چالش­های تأمین مالی کالاها توجه و نیاز به استفاده از ابزارهای نوینی مانند کرادفاندینگ را در کنار روش­های سنتی افزایش می­دهد.

برای تأمین مالی و سرمایه­ گذاری مناسب کالاها، محصولات و موارد دیگر در سال جهش تولید نیاز است کلیه ابزارهای تاثیرگذار در این زمینه به بهترین شکل مورد استفاده قرار بگیرد.

پی­نوشتها
  1. www.investopedia.com
  2. www.fundable.com
  3. www.moneyadviceservice.org.uk
  4. www.crowdfunding.com
  5. www.clark.law
  6. www.crowdfunding.com
  7. www.crowdfunding.com
  8. www.seedlegals.com
  9. www.premierline.co.uk
  10. www.entrepreneur.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.