استفاده مطلوب از اوقات فراغت

چهارشنبه، 28 اسفند 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

قال الکاظم علیه السلام:
«لا تَنْسَ صِحَّتَکَ وَقُوَّتَکَ وَ فَراغَکَ و شَبابَکَ وَ نِشاطَکَ وَ غِناکَ وَانْ تَطْلُبَ بِهِ الْاخَرَةَ»
حضرت موسی بن جعفر علیهما السلام فرمودند: سلامت، نیرومندى، فراغت، جوانى، نشاط و بى­‌نیازى خود را فراموش مکن و (در دنیا از آنها بهره بردارى کن) از آن (سرمایه‌‏هاى عظیم) به نفع آخرت خود استفاده کن1.
اوج شادمانی در کانون خانواده، در ارتباطات صمیمانه و عاطفى میان والدین و فرزندان است به گونه‌ای که جمع خانواده نهایت نشاط، شادمانى را در کنار یکدیگر تجربه مى‏‌کنند و مى‏‌توانند یکدیگر را آرامش و آسایش بخشند و همراه هم قله‏‌هاى سعادت را فتح نمایند2. اداره خانواده در جهت استفاده از تفریحات سالم و برنامه‌‏ریزى درجهت اوقات فراغت بر یک روش منطقى همراه با تفاهم والدین و فرزندان متکى است3. والدین بایستی برنامه ریزى و راه‏‌هاى گذران بهینه اوقات فراغت را بشناسند4.
والدین وظیفه دارند، محیط زندگى فرزندان خود را سرشار از معنویت، شادى و طراوت کنند و براى این مقصود مى‌‏توانند از عواملى مانند: مشارکت در امور خانواده و اجتماع،  سفرهای زیارتی و گردش و تفریح در باغ و صحرا و کوه و دشت، رفع نیازهاى کودک، دید و بازدید فامیلى، معاشرت و رفاقت سالم و غیره برای پر کردن اوقات فراغت، فرزندانشان کمک بگیرند5. خانواده‏‌ها مى‏‌بایست با توجه کامل و تدابیر دقیق و منطقى تلاش نمایند اوقات فراغت فرزندانشان با محوریت سلامتی دین و تن غنی سازنند و اوقات زندگی جوان و نوجوان بیش از حد با وسائل جذاب ارتباطى پر نشود. زیرا فرزندان در خانواده بیشتر در معرض آسیب­‌ها هستند؛ چرا که اینترنت، بازی‌های رایانه‌ای و تلویزیون بیشترین وقت و زمان مفید را از آنها گرفته است. وقت و زمانى را که مى‌‏توانند به امور آموزشى، تعامل و ارتباط با گروه‌هاى همسالان، مطالعه، فعالیت‏‌هاى جمعى و گروهى و کار کردن براى تجربه آموزى بپردازند، صرف تماشاى فیلم، رایانه تلفن همراه و تلویزیون مى‏‌کنند. این گونه افراد غالباً از خلاقیت ذهنى، ابتکار و تفکر عمیق برخوردار نیستند6. تلویزیون ذهن ساده و غیر پیچیده کودک را گرفتار تبلیغات و آگهى‏‌هاى همه جانبه خود مى‏‌کند. در نتیجه با ایجاد اشتهاى زیادى براى خوردن موادى که فاقد ارزش غذایى هستند، شهروندانى با وضعیت نامناسب مزاجى، نفخ، دردهاى معده و سوء هاضمه  مى‏‌آفریند7. اوقات فراغت سالم فرصتی مناسب در جهت تعالى و رشد شخصیت انسان است؛ زیرا به عنوان مناسب ترین فرصت، به انسان این امکان را مى‏‌دهد تا رفتار فردى و اجتماعى خود را ارزیابى کند و با آرامش خاطر درباره خصوصیات اخلاقى و رفتارى خود بیندیشد و نقاط ضعف و قوت خود را دریابد. همچنین فرصت مناسبى براى ظهور و رشد و شکوفایى استعدادها و توانایى‏‌هاست، و مى‏‌تواند در رشد و تعالى شخصیت فرد مؤثر واقع شود8.  در نتیجه والدین وظیفه دارند با،
* ایجاد شرایط طبیعى لازم براى گذران اوقات فراغت فرزندان با سرگرمى‏‌هاى مفید و سازنده
* محدود کردن فرزندان به خصوص کودکان و نوجوانان در استفاده از بازى‌‏هاى رایانه‌‏اى
* آموزش و توجیه فرزندان در استفاده از رایانه و بازی‌هاى رایانه‌‏اى
* ایجاد فرهنگ صحیح استفاه از گوشى‏‌هاى تلفن همراه و محدود کردن آن براى گروه‌هاى سنى خاص9. اوقات فراغت مفید و سالمی را برای فرزندانشان فراهم کنند.
سید احمد سجادی
پی‌نوشت‌ها:
1) بحار الانوار، جلد 71، ص 177
2) بهداشت روانی خانواده، یدالله کوثری، ج 1، ص 110
3) همان منبع، ص 76
4) همان منبع، ص 99
5) اخلاق خانواده، رضا نژاد- فاخری، ج 2، ص 151
6) آسیب شناسی خانواده، غلامرضا ویسی، ج 1، ص 109
7) کارن الیویر، تاثیر بازیهای اینترنتی خشونت آمیز بر کودکان و نوجوانان
8) بهداشت روانی خانواده، یدالله کوثری، ج 1، ص 102
9) آسیب شناسی خانواده، غلامرضا ویسی، ج 1، ص 121



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.