آثار نماز جماعت

عرض کرد : یا رسول الله من به تکبیر اول نماز جماعت نرسیدم و جهت جبران ، یک بنده آزاد کردم . آیا با این کار ، آن ثواب فوت شده را درک خواهم کرد ؟
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار نماز جماعت


آثار نماز جماعت
 
 
1. نزول برکات خداوند
یکی از فضیلت های نماز جماعت و حلقه ی ذکر و مجتمع دعا این است که هر انسانی یک صفت یا بیشتر از اوصاف خوب و کمالات انسانی را دارد و به فرض اگر یک انسان کامل باشد تا چه اندازه واسطه ی نزول برکات خواهد بود ، انسان های گرد آمده در نماز و ذکر و دعا ، گویا یک انسان کامل و یا ظل و مثال او را تشکیل می دهند که مجتمع نزول برکات خواهند بود . (1)

2. به دست آوردن پاداش فراوان
عن عبدالله بن مسعود - رحمه الله - أنه فاتته تکبیره الافتتاح یوما فأعتق رقبه و جاء الی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال : یا رسول الله فاتتنی تکبیره الاحرام یوما فأعتقت رقبه هل کنت مدرکا فضلها فقال : لا ، فقال ابن مسعود ثم أعتق أخری هل کنت مدرکا فضلها ؟ فقال : یابن مسعود و لو أنفقت ما فی الأرض جمیعا لم تکن مدرکا فضلها ؛ (2)

عبدالله بن مسعود روزی به تکبیر اول نماز جماعت نرسید و برای جبران از دست دادن این ثواب ، یک بنده آزاد کرد ، خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده و عرض کرد : یا رسول الله من به تکبیر اول نماز جماعت نرسیدم و جهت جبران ، یک بنده آزاد کردم . آیا با این کار ، آن ثواب فوت شده را درک خواهم کرد ؟ حضرت فرمودند : خیر ، ابن مسعود عرض کرد : یک بنده ی دیگر آزاد خواهم کرد آیا به ثواب فوت شده خواهم رسید ؟ حضرت فرمودند: ای پسر مسعود ! اگر آنچه در زمین است در راه خداوند انفاق کنی ثواب فوت شده را درک نخواهی کرد.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم [ در ضمن روایتی ] می فرماید : ... قلت یا جبرئیل و ما لأمتی فی الجماعه ؟ قال : یا محمد صلی الله علیه و آله و سلم فان زادوا علی العشره صارت السماوات کلها مداد و الأشجار أقلاما ، و الثقلان مع الملائکه کتابا ، لم یقدروا أن یکتبوا ثواب رکعه واحده ؛ (3)

به جبرئیل گفتم : پاداش نماز جماعت برای امت من چقدر است ؟ جبرئیل گفت : ای محمد! صلی الله علیه و آله و سلم در صورتی که مأمومین از ده نفر بیشتر شوند اگر همه ی آسمان ها مرکب و درختان قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند ثواب یک رکعت آن را نمی توانند بنویسند .

3. تبلیغ دین (4)
4. کسب مروت (5)
5. شناخت افراد صالح (6)
6. تمرین نظم (7)
7. تمرین انتخاب رهبر و امام


نویسنده:محمد وحیدی


پی‌نوشت‌:
1. ر.ک : سیمای نماز در آثار علامه استاد حسن زاده آملی ، ص 65 .
2. مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 488 ، حدیث 6 .
3. بحارالانوار ، ج 85 ، ص 15.
4. وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 372 .
5. جامع احادیث الشیعه ، ج 6 ، ص 392 .
6. وسائل الشیعه ، ج 5 ، ص 377 .
7. سنن النبی صلی الله علیه و آله و سلم ، ص 267 .


منبع:کتاب دانستنی های لازم از نماز



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.