نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

گل خفاش نام این گیاه عجیب و غریب است که به راستی هم مانند خفاش است! زمانی که گیاه به گل می‌رود، به یکی از عجیب ترین و جالب ترین گیاهان تبدیل می‌شود! در زیر خوشه بنفش گل‌ها، براکته‌های بلندی شروع به رشد می‌کنند که گاهی بلندای‌شان به ۳۰ سانتی متر هم می‌رسد. در بالای گل هم دو عدد براکته با رنگ کم رنگی، مانند بال خفاش خودنمایی می‌کنند.
يکشنبه، 9 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گل خفاش سیاه به دلیل گلبرگ های گسترده و پرچم های بلندی که دارد با این نام خوانده می‌شود، این گل شبیه یک خفاشی است که در حال پرواز می‌باشد و به رنگ سیاه یا بنفش تیره است. گل ها می‌توانند به اندازه 30 سانتی متر بزرگ شوند و پرچم ها نیز می‌توانند 70 سانتی متر بلند شوند. خود گیاه می‌تواند تا ارتفاع 90 سانتی متر رشد کند
 

شرایط رشد

– نور

گیاه گل خفاش بومی جنگل‌های بارانی آسیا است، جایی که گیاه در خاکی لومی، زیر بقیه گیاهان و اغلب در سایه زیاد زندگی می‌کند. این گیاه در درون خانه، در مکانی روشن هم به خوبی رشد می کند، اما نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرد.
 

– آبیاری

خاک را در طول سال همواره مرطوب نگه دارید. این گیاه دارای ریزوم است و به نظر نمی‌رسد نیازمند دوره استراحت باشد.
 

– دما

گیاه خفاش به دمایی متعادل نیاز دارد. گیاه همچنین به گردش هوایی خوب نیاز دارد.
 

– رطوبت

گل خفاش رطوبت را بسیار دوست دارد پس گیاه را غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود.
 

– خاک

خاکی بسیار غنی، سبک و با زهکشی بسیار عالی، خاک مناسب این گیاه است.
 

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد، به صورت ۲ هفته یک بار، با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، و یا کود مخصوص ارکیده، کود دهی کنید. گل خفاش به راستی که پر خور است! همچنین، کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم انتخاب‌های خوبی هستند.
 

تعویض گلدان

گلدان گیاه را در بهار تعویض کنید، یعنی زمانی که گل دهی گیاه تمام شده و هنوز رشد جدیدی هم مشاهده نشده. بر خلاف دیگر گیاهان ریزوم دار، گل خفاش گلدان کوچک را دوست ندارد و تمایل دارد در گلدانش فضایی باز داشته باشد. در زمان تعویض گلدان، خاک گیاه را با مقداری از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند، مخلوط کنید. در این زمان، اگر احساس کردید که گیاه به خوبی رشد کرده و بزرگ شده، تقسیم ریزوم انجام دهید.
 

چگونگی کاشت گل خفاش 

قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب گرم قرار دهید. بذرهای گل خفاش سیاه را در یک سینی نشا یا گلدان که از یک کمپوست خوب و مرطوب پر شده است بکارید و آن را در یک جای گرم قرار دهید. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گل خفاش سیاه 27 تا 29 درجه سانتی گراد است. ضروری است که درجه حرارت خاک بالا و به صورت ثابت نگه داشته شود. بذرها را با 1.5 میلی متر از کمپوست مرطوب بپوشانید، سپس ظرف را در یک کیسه پلی اتیلن قرار دهید و آن را ببندید. جوانه زنی ممکن است یک تا 9 ماه طول بکشد پس باید صبور باشید.

بعد از جوانه زنی کیسه پلی اتیلن را حذف کنید. زمانی که نهال ها به اندازه ای رسیدند که به راحتی در دست قرار بگیرند آن ها را به گلدان های 7.5 سانتی متری منتقل کنید. گلدان را با یک کمپوست که زهکشی خوبی دارد پر کنید. این گیاه دوست دارد در گلدان های عریض و کم عمق و در خاک های خیلی غنی با زهکشی خوب کاشته شود. مخلوط 50 درصد پوست درخت کاج، 40 درصد پیت ماس و 10 درصد شن و ماسه برای کاشت گل خفاش سیاه مناسب است.

گل خفاش سیاه در خارج از خانه باید در یک مکان با سایه کامل و در یک خاک غنی با زهکشی خوب کاشته شود. زمانی که گل خفاش سیاه به خارج از خانه منتقل می‌شود باید اطمینان حاصل کنید که هوا ملایم است و خطر سرما زدگی رفع شده باشد و دمای هوا در شب حداقل باید 4 درجه سانتی گراد باشد، زیرا گل خفاش سیاه یک گل حساس می باشد. خاک باید همیشه مرطوب نگه داشته شود ولی از خیس کردن خاک باید اجتناب نمود. در داخل خانه گلدان باید در یک مکان روشن قرار داده شود.


منابع
https://www.delgarm.com
https://footofan.com
https://www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.