شکست ماندگار شگرف

عملیات ثامن الائمه (علیه السلام) که منجر به شکست حصر آبادان شد، یکی از عملیات های بزرگی بود که مشترکا توسط سپاه و ارتش انجام شد. منطقه ی درگیری جبهه ی جنوب، شمال آبادان در شرق رودخانه ی کارون بود. رزمندگان اسلام در تاریخ پنجم مهرماه 1360، یک روزه توانستند 150 کیلومتر مربع شامل دو جاده ی استراتژیک اهواز – آبادان را آزاد کنند و شهر آبادان نیز از محاصره خارج شد.
يکشنبه، 31 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
شکست ماندگار شگرف
شکست ماندگار شگرف
شکست ماندگار شگرف

عملیات ثامن الائمه (علیه السلام) که منجر به شکست حصر آبادان شد، یکی از عملیات های بزرگی بود که مشترکا توسط سپاه و ارتش انجام شد. منطقه ی درگیری جبهه ی جنوب، شمال آبادان در شرق رودخانه ی کارون بود. رزمندگان اسلام در تاریخ پنجم مهرماه 1360، یک روزه توانستند 150 کیلومتر مربع شامل دو جاده ی استراتژیک اهواز – آبادان را آزاد کنند و شهر آبادان نیز از محاصره خارج شد(1)
خبرنگاران خارجی را آورده بودند تا پیروزی ما را در شکستن محاصره ی آبادان ببینند. صدام ملعون گفته بود؛ اگر بخواهند به آبادان بروند باید از او اجازه بگیرند. اما ما حالا سربلند بودیم. در خواست خبرنگاران مصاحبه با فرمانده ی منطقه بود. قبول کردیم و راه افتادیم، عراقی ها هنوز مقاومت می کردند و صدای بلند پیوسته ی انفجارها و رگبار مسلسل ها حکایت از جنگی سخت داشت. فرمانده ی رشید اسلام شهید حجت الاسلام مصطفی ردانی پور (رحمت الله علیه) در میان بچه ها در حال آرپی جی زدن بود. از پشت خاک ریز که موضوع قبلی دشمن بود، او را به خبرنگاران نشان دادم؛ بنده خدایی هم ترجمه می کرد: همون که لباس سبز پوشیده فرمانده ی عملیاته! با او مصاحبه کنید.
برویم جلو، کنار تانکی که داره می سوزه. خارجی ها با تعجب نگاه می کردند، مترجم گفت: خبرنگار انگلیسی می گه: «سربازان شما غیر عادی اند. فرماندهان شما هم غیرعادی اند. همه چیز این جبهه عجیب و غریبه.»(2)

پي نوشت :

1- راهنمای عملیات جنگ هشت ساله، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگی
2- بوی باران، سید علی بنی لوحی ص 42.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.