راهنماي دفترچه انتخاب رشته کنکور

«به داوطلبان گرامي توصيه مي شود مطالب اين دفترچه را با دقت مطالعه کنند.» اين مشفقانه ترين کمک سازمان سنجش کشور است که دفترچه اي با اين حجم اطلاعات را با هزينه زياد تهيه مي کند تا کنکوري هاي عزيز از شنيدن اين همه لغت و تعريف و اصطلاح گيج نزنند. هر چند، کمتر پيش مي آيد که به خواندن تمام برگ هاي کاهي و ريز نويس دفترچه احتياج پيدا کنيد ولي مهم است بدانيد که مهم ترين مرجع براي آشنايي با قوانين انتخاب رشته، شرايط پذيرش دانشجو در کد رشته هاي مختلف و
چهارشنبه، 14 مرداد 1388
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهنماي دفترچه انتخاب رشته کنکور
راهنماي دفترچه انتخاب رشته کنکور
راهنماي دفترچه انتخاب رشته کنکور





قطب يا ناحيه؟

«به داوطلبان گرامي توصيه مي شود مطالب اين دفترچه را با دقت مطالعه کنند.» اين مشفقانه ترين کمک سازمان سنجش کشور است که دفترچه اي با اين حجم اطلاعات را با هزينه زياد تهيه مي کند تا کنکوري هاي عزيز از شنيدن اين همه لغت و تعريف و اصطلاح گيج نزنند. هر چند، کمتر پيش مي آيد که به خواندن تمام برگ هاي کاهي و ريز نويس دفترچه احتياج پيدا کنيد ولي مهم است بدانيد که مهم ترين مرجع براي آشنايي با قوانين انتخاب رشته، شرايط پذيرش دانشجو در کد رشته هاي مختلف و ويژگي هاي آموزشي و رفاهي دانشگاه ها، همين دفترچه کذايي است. در اهميت آن همين بس که حرف مشاوران کنکور، همشهري جوان و حتي سايت سازمان سنجش تا آنجا حجت است که مغايرتي با دفترچه نداشته باشد. حالا اگر حسابي ترسيديد و دفترچه را تا آخر نخوانديد، احتمالاً به اصطلاحاتي بر مي خوريد که توضيح دفترچه اش مثل بنچاق هاي معاملاتي عهد قجر است يا توضيح کافي درباره اش داده نشده. پس فرهنگ لغت جمع و جور اين زير را يک گوشه ذهنتان جا بدهيد.
قطب وناحيه: چند شهر که در کنار هم هستند، تشکيل يک قطب و چند قطب تشکيل يک ناحيه را مي دهند. کاربرد اين تعريف ها اين است که درگزينش قطبي يا ناحيه اي، بين دو نفر يا نمره کل يکسان، کسي که در آن قطب يا ناحيه بومي است پذيرفته مي شود. چيز خطرناکي نيست؛ خودتان را ناراحت نکنيد.
دوره شبانه:دوره پولي! اصلاً اسمش را گذاشته اند شبانه که کمک خرجي براي دانشگاه باشد. درس ها، استادها و حتي ساعت کلاس ها اکثراً با بچه هاي روزانه يکي است.
پيام نور: اصلاً دانشگاه پيام نور براي قوت بخشيدن به آموزش هاي غير حضوري براي کارمندان بوده که از دو طريق کنکور سراسري و آزمون هاي فراگير پيام نور دانشجو مي پذيرد. شما مي توانيد در کلاس حاضر نشويد. درس هايتان را با فراغ خاطر در منزل بخوانيد و فقط در جلسات ميان ترم و پايان ترم رنگ دانشگاهتان را ببينيد. البته هيچ بعيد نيست همان مدرسه راهنمايي تان الان تبديل شده باشد به دانشگاه پيام نور واحد مدرسه فلان!
سهميه:اگر به سهميه خاصي تعلق داريد-به غير از سهميه مناطق مربوط به محل زندگي تان است- که قانون هاي آن را صد بار دوره کرده ايد. اگر هم از بچه هاي سهميه اي نيستيد که دانستن فرق هايش کمکي به حال و روزتان نمي کند.
دوره نيمه متمرکز:توضيح مختصرش اين است؛ رشته هايي که علاوه بر آزمون تئوري کنکور سراسري، مرحله پذيرش عملي هم دارند؛ مثل اغلب رشته هاي هنري و تربيت بدني.
منبع:مجله همشهري جوان شماره 222




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.